Spørgsmål om opbevaring af våben samt antal

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Spændstig
Newbie
Newbie
Interesser: Sportsskydning, pistol, riffel
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times

Spørgsmål om opbevaring af våben samt antal

Indlæg af Spændstig » 17. okt 2024, 00:37

Hej alle!

Jeg har to halv-generelle spørgsmål. Er helt nybegynder til alt det her.

Er der mange af jer der bor i lejlighed i en større by og har våben? Jeg har aldrig set nogen i en opgang eller lignende gå ind eller ud med en riffeltaske eller noget og føler at det med at transportere et våben fra a til b er lidt intimt og er noget som bare skal overstås og ville derfor om 3-5-10 år have det mærkeligt ved at gå forbi den ældre dame der bor ovenpå og underboens søn med en glock i tasken eller noget.

Er det bare mig der overtænker det?

Skulle jeg efter endt begynderkursus have en stærk interesse for det skydning og ejerskab af eget våben om en længere årrække, så ved jeg at der er et max antal våben man må have. Hvor mange våben har I typisk? Der er cirka ét våben for hver tiende dansker, men der er nok færre end hver tiende som har våben, hvor man så har mere end ét ad gangen.

Mange tak for svarene og håber at det er til at læse :)

Med de venligste Hilsner

//S

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Re: Spørgsmål om opbevaring af våben samt antal

Indlæg af Ras.Killing » 17. okt 2024, 07:00

Først og fremmest - velkommen til den vidunderlige verden af skydning! :welcome:

Jeg bor ikke selv i byen lige nu, men har gjort det, og jeg kan godt følge din tankegang mht. at transportere våben i det offentlige rum. Hvis du er utryg ved det, og ikke bryder dig om, at man kan se du kommer gående med våben, så må du forsøge at pakke det ned, så det ikke er så åbenlyst.

Pistoler og revolvere kan man nemt have i en lille kuffert, som man så har i en rygsæk eller sportstaske. En riffel er lige knapt så nem... Men du kan godt få tasker, der er lidt mere subtile, end det klassiske riffeletui.

Hvis vi snakker om våben til brug i en skytteforening, så kan det også være muligt, at opbevare sine våben i foreningens våbenboks, hvis du ikke er glad for at skulle have dem med hjem.

Mht. antal af våben, så er der lidt forskellige ting i spil.

Hvis vi starter med våben til brug i skytteforening, så er der ikke nogen begrænsning på hvor mange rifler, haglgevær eller kal. 22 pistoler du kan få tilladelse til. Snakker vi pistoler over kal. 22 (f.eks. 9mm, 38 Special, 45.ACP osv.), så kan du maksimalt får tilladelse til 6 stk.

Med våben til jagt er der ligeledes ingen begrænsninger på antal af haglgevær og repeter rifler. Hvis du vil have en halvautomatisk riffel, så kan du maksimalt for tilladelse til 2 stk. randtændt (f.eks. kal. 22) og 1 stk. centraltændt (som skal overholde energikravet til klasse 1 vildt).

Til jagt kan du ikke få tilladelse til pistol/revolver, og i skytteforening kan du ikke få tilladelse til halvautomatisk riffel.

Der er dog lidt begrænsninger når det kommer til opbevaring.

Har du mere end 25 våben, så kan du ikke længere nøjes med at alm. våbenskab. Så skal du op i en højere sikringsklasse og have alarm på opbevaringsstedet, der går direkte til et alarmselskab. Det samme er tilfældet hvis du har mere end 10 særligt farlige våben.

Særligt farlige våben er f.eks. pistoler (uanset kaliber) og halvautomatiske rifler.

De fleste skytter og jægere formår dog at holde deres antal af våben under den grænse, så man ikke skal op i sikringsklasse. Det er både bøvlet og dyrt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 24 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af SimonBJ » 17. okt 2024, 08:15

Det med at transportere våben synes jeg også var lidt "vildt" til at starte med, men jeg vænnede mig til det og her efter 2-3 år er det ikke noget jeg tænker videre over. Nu bor jeg dog i hus i en mindre by i Jylland, så det er jo ikke helt det samme :blink:

Ligesom Ras har jeg dog også boet i lejlighed i byen, men det var før jeg fik våben i hjemmet. Det havde nok taget lidt længere tid at blive komfortabel med det, men umiddelbart tror jeg ikke det ville være et større problem.

Antallet af våben per person svinger nok meget, men jeg tænker den gennemsnitlige bruger her inde har flere end gennemsnittet.
Jeg kender skytter som kun har 1 riffel, eller 1 pistol, samt jægere der kun har 1 riffel og 1 jagtgevær.
Omvendt, så kender jeg også skytter der har 2-3 SKV kort for at have plads til alle deres våben på dem, og jægere der er nødt til at have 2-3 skabe til deres våben.

Det kommer an på hvor glad man bliver for det, samt hvor mange penge man kan hælde i det.
Er man meget glad og har en del frie midler, så har samlingen en tendens til at vokse :biggrin:

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 17. okt 2024, 08:36

Hvis vi starter med våben til brug i skytteforening, så er der ikke nogen begrænsning på hvor mange rifler, haglgevær eller kal. 22 pistoler du kan få tilladelse til. Snakker vi pistoler over kal. 22 (f.eks. 9mm, 38 Special, 45.ACP osv.), så kan du maksimalt får tilladelse til 6 stk.
ikke korrekt: over 4 stk cal .22 siger systemet nej

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 17. okt 2024, 08:56

Jeg har boet i et stort lejlighedskompleks i københavn og både mig og min sambo havde lange våben (rifler, haglgeværer osv) som ikke bare kunne stoppes i en taske.
Det har aldrig været et problem og har til dato aldrig fået en kommentar eller skæve kik osv når jeg har slæbt en riffelføderal ned til cyklen og ja, cyklet ud til KSC/KFK.
Man tror at folk vil kikke skævt i starten, men størstedelen lægger slet ikke mærke til det og de der gør tror enten det er noget andet eller er et af de få mennesker der godt ved hvad det er, men er klar over at det er pakket som det skal være og ja... fortsætter deres dag.

Det var lidt ... specielt... at cykle forbi fields i ugen efter skyderiet med en riffel på ryggen men det var vist også det.
Jeg har været med toget med en riffel et par gange.
Men der har selvfølgelig også været sager med at folk har ringet efter politiet fordi 'mand med våben i toget' og det har skabt en masse røre osv. Men tænker altså ikke det er normen.

Antallet af våben du må ha kommer an på om det er SKV eller jagt, opbevaringsforhold, sikringsklasse af våbenskabet osv.
Jeg har 7 stk selv (og bor stadigvæk i lejlighed)
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 17. okt 2024, 09:18

1900 skrev:
17. okt 2024, 08:36
Det er da en begrænsning SKV selv laver så? For der er ikke andet, der forhindre tilladelse til mere end 4 stk. kal. 22 pistoler.

Våbencirkulæret 20 stk. 7, Tilladelse til flere end 6 pistoler med større kaliber end 5,6 mm (. 22) kan kun gives undtagelses-vis, og hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder. Dette gælder dog ikke forladepistoler som nævnt i stk. 8.

Det kan dog være at det er noget SKV gør, for at man ikke kommer over de 10 stk. særligt farligevåben? (6stk. grov og 4 stk. 22.)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 17. okt 2024, 10:55

Jeg cykler fra tid til anden ud til KSC/KFK med lange våben via meget trafikerede veje og knudepunkter i København, og det har aldrig nogensinde været et problem - så jeg kan kun istemme mig, hvad Epae siger. Jeg har også taget toget gennem Danmark til og fra jagt med våben, og det har igen ikke ført til nogen issues whatsoever. Ikke den mindste kommentar eller ekstra blik har jeg fået. Det er faktisk lidt kedeligt :giggle:

Hvis du ikke ligefrem pakker dit våben ned i en riffelformet foderal eller lignende, som "skriger" våben, så er du G2G. Vælg en solid rygsæk eller taske, hvor våbnet kan være sikkert i uden at vække opsigt, og så får du aldrig problemer. Selv med et decideret riffelfoderal er jeg ikke sikker på, at du ville vække opsigt - husk på, at vi som jægere og skytter automatisk kobler langt foderal sammen med skydevåben; mange andre ville tænke fiskestang, metalskelet til opsætning af udstyr m.m.

I starten følte jeg også, at det var lidt mærkeligt at cykle med våben gennem byen, når jeg skulle på skydebanen, men det forsvandt meget hurtigt. Især i København har folk alle mulige mærkelige ting på cyklen, på ryggen eller i hånden, så en god, solid rygsæk skiller sig absolut ikke ud.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 17. okt 2024, 10:58

Ras.Killing skrev:
17. okt 2024, 09:18
1900 skrev:
Det er da en begrænsning SKV selv laver så? For der er ikke andet, der forhindre tilladelse til mere end 4 stk. kal. 22 pistoler.

Våbencirkulæret 20 stk. 7, Tilladelse til flere end 6 pistoler med større kaliber end 5,6 mm (. 22) kan kun gives undtagelses-vis, og hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder. Dette gælder dog ikke forladepistoler som nævnt i stk. 8.

Det kan dog være at det er noget SKV gør, for at man ikke kommer over de 10 stk. særligt farligevåben? (6stk. grov og 4 stk. 22.)
Hvis mere end 2 kaliber 22'er, så skal oplysningen seddelen også udfyldes, der kan man jo skrive hvilke programmer man skal skyde

Har et medlem med 5 22'er, han har tidligere haft 6 stk, så det kan sagtens lade sig gøre.

mvh
grey

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 17. okt 2024, 11:20

Som flere andre har jeg også cyklet gennem København med våben. Jeg havde faktisk et klassisk foderal på ryggen, og har aldrig oplevet problemer.

Jeg bor også i København og slæbte tidligere våben op og ned fra 4. sal - der har aldrig været nogen kommentarer fra de øvrige beboere så tag du det bare helt roligt :smile:

Hilsen Kenneth

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Brian88 » 17. okt 2024, 13:42

Jeg har tidligere boet klods op af universitetetsparken i Århus, og jeg har ligeledes heller aldrig oplevet problemer eller kommentar ved transport af våben.
Dog vil jeg anbefale ikke at slæbe større våbenskab på 5 sal end allerhøjst nødvendigt :mad:

/Brian

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 17. okt 2024, 13:57

Jeg bor på 3 sal i en bebyggelse, der ryger ud og ind af ghettolisten

Jeg er diskret med mine våben, ret nemt med håndvåben, der ligger i etui og derefter bære de i poser, så kan ingen se at der er våben transport igang.

Riflerne og haglgevær ligger i foderaler, der svøbes i tæppe eller andet, så man ikke kan se hvad det er.

Jeg gør det for at formindske risiko for indbrud, tænker at der er ingen grund til at reklamere med at jeg er våbenejer

mvh
Grey

Armydude1
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Militær og skydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Armydude1 » 17. okt 2024, 15:09

Ras.Killing skrev:
17. okt 2024, 07:00
Først og fremmest - velkommen til den vidunderlige verden af skydning! :welcome:

Jeg bor ikke selv i byen lige nu, men har gjort det, og jeg kan godt følge din tankegang mht. at transportere våben i det offentlige rum. Hvis du er utryg ved det, og ikke bryder dig om, at man kan se du kommer gående med våben, så må du forsøge at pakke det ned, så det ikke er så åbenlyst.

Pistoler og revolvere kan man nemt have i en lille kuffert, som man så har i en rygsæk eller sportstaske. En riffel er lige knapt så nem... Men du kan godt få tasker, der er lidt mere subtile, end det klassiske riffeletui.

Hvis vi snakker om våben til brug i en skytteforening, så kan det også være muligt, at opbevare sine våben i foreningens våbenboks, hvis du ikke er glad for at skulle have dem med hjem.

Med våben til jagt er der ligeledes ingen begrænsninger på antal af haglgevær og repeter rifler. Hvis du vil have en halvautomatisk riffel, så kan du maksimalt for tilladelse til 2 stk. randtændt (f.eks. kal. 22) og 1 stk. centraltændt (som skal overholde energikravet til klasse 1 vildt).

Til jagt kan du ikke få tilladelse til pistol/revolver, og i skytteforening kan du ikke få tilladelse til halvautomatisk riffel.

Har du mere end 25 våben, så kan du ikke længere nøjes med at alm. våbenskab. Så skal du op i en højere sikringsklasse og have alarm på opbevaringsstedet, der går direkte til et alarmselskab. Det samme er tilfældet hvis du har mere end 10 særligt farlige våben.

Særligt farlige våben er f.eks. pistoler (uanset kaliber) og halvautomatiske rifler.

De fleste skytter og jægere formår dog at holde deres antal af våben under den grænse, så man ikke skal op i sikringsklasse. Det er både bøvlet og dyrt.
Hvad med halvautomatisk haglgevær? Betegnes de som særligfarlig våben? Halvautomatisk 22 rifel er det også særlig farlig?

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Kasper HK » 17. okt 2024, 15:59

Armydude1 skrev:
17. okt 2024, 15:09
Ras.Killing skrev:
17. okt 2024, 07:00

Hvad med halvautomatisk haglgevær? Betegnes de som særligfarlig våben? Halvautomatisk 22 rifel er det også særlig farlig?
ja den er også særlig farlig
:director:

1900
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 1900 » 17. okt 2024, 16:10

Greyberd63 skrev:
17. okt 2024, 10:58
Ras.Killing skrev:
1900 skrev:

Hvis mere end 2 kaliber 22'er, så skal oplysningen seddelen også udfyldes, der kan man jo skrive hvilke programmer man skal skyde

Har et medlem med 5 22'er, han har tidligere haft 6 stk, så det kan sagtens lade sig gøre.

mvh
grey
jeg fik nej for et år siden og måtte sælge en anden før jeg kunne søge :-(

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 409 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 17. okt 2024, 17:14

Ras.Killing skrev:
...
Næppe, man må gerne have flere end 10 særligt farlige, så er opbevaringskravende bare nogle andre. Det blander SKV sig ikke i om man overholder.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 409 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 17. okt 2024, 17:16

1900 skrev:
17. okt 2024, 16:10

...
Jeg har for relativt nylig også eksempler på flere end 4 .22ere.

Hvad var deres begrundelse for afslaget?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Kasper HK » 17. okt 2024, 17:51

1900 skrev:
Greyberd63 skrev:
17. okt 2024, 10:58
Ras.Killing skrev:
1900 skrev:

mvh
grey
jeg har selv 3stk 22lr håndvåben
:director:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 17. okt 2024, 17:52

Jeg tror man som våben ejer selv har større issues med sin våbentransport end 99% af befolkningen. Det er nok meget sundt, så er man "vågen".
Bil og cykel er jeg blevet immun over for, i offentlig transport, der har jeg en ide om at jeg skal kramme min taske, på hele turen. Jeg har også set folk smide den op på bagagehylden i et tog og falde i søvn på sin plads. Det har nok noget med rutinen at gøre.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 17. okt 2024, 18:32

Spændstig skrev:
17. okt 2024, 00:37
Jeg har aldrig set nogen i en opgang eller lignende gå ind eller ud med en riffeltaske eller noget og føler at det med at transportere et våben fra a til b er lidt intimt og er noget som bare skal overstås og ville derfor om 3-5-10 år have det mærkeligt ved at gå forbi den ældre dame der bor ovenpå og underboens søn med en glock i tasken eller noget.
En dag inde i København, gik jeg med en typisk lang sort plast riffelkuffert, fra en lejlighed, hen ad fortovet, til en bil der holdt parkeret rundt om hjørnet.

En noget brysk udseende mandsperson passede mig op og sagde med hård stemmeføring: "Det er da en riffel du går med der !!!!!"

Noget betuttet svarede jeg et spagt: "ja"

Manden lyste op i et stort smil og sagde: "Nåhhh du går på jagt. Hvad tager du for råvildt køller? De smager så fantastisk!"

:blink:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 17. okt 2024, 18:48

Jeg tænker at spørgsmålet til dels indeholder svaret i sig selv :smile:
Spændstig skrev:
Jeg har aldrig set nogen i en opgang eller lignende gå ind eller ud med en riffeltaske eller noget og føler at det med at transportere et våben fra a til b er lidt intimt og er noget som bare skal overstås og ville derfor om 3-5-10 år have det mærkeligt ved at gå forbi den ældre dame der bor ovenpå og underboens søn med en glock i tasken eller noget.
Du har nemlig aldrig tænkt over det på trods af du sikkert har passeret folk på vej til og fra skydning massere af gange.
Og oven i det er der Airsoft-folket som også færdes blandt os med ting i taskerne der måske ikke er farlige, men nok stadigt vil forårsage en del postyr hvis de blev set.
Du skal se, den ældre dame er sikkert på vej hjem fra skytteklubben med en Magnum-revolver i tasken. Men ingen kan se det, så i ved ikke at i er to ligesindede der passere hinanden :fun:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 17. okt 2024, 18:55

Jeg tror de fleste herinde har flere våben end de reelt har behov for, men samtidig færre end de kunne tænke sig :tmg:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 17. okt 2024, 18:57

ReneKJ skrev:
17. okt 2024, 18:48
Jeg tænker at spørgsmålet til dels indeholder svaret i sig selv :smile:
Spændstig skrev:
Du har nemlig aldrig tænkt over det på trods af du sikkert har passeret folk på vej til og fra skydning massere af gange.
Og oven i det er der Airsoft-folket som også færdes blandt os med ting i taskerne der måske ikke er farlige, men nok stadigt vil forårsage en del postyr hvis de blev set.
Du skal se, den ældre dame er sikkert på vej hjem fra skytteklubben med en Magnum-revolver i tasken. Men ingen kan se det, så i ved ikke at i er to ligesindede der passere hinanden :fun:
Makita laver nogle fine tasker til deres føringsskinner til dyksav, de er 140 cm lange og med lynlås hele vejen…

Siger det bare :neutral:
Vedhæftede filer
IMG_1093.jpeg
IMG_1093.jpeg (43.91 KiB) Vist 14480 gange
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

1900
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 1900 » 17. okt 2024, 19:35

Bofhenator skrev:
17. okt 2024, 17:16
1900 skrev:

...
Jeg har for relativt nylig også eksempler på flere end 4 .22ere.

Hvad var deres begrundelse for afslaget?
kort og kontant: du har 4 stk i cal .22 ( 2 halvautomater og 2 revolvere ) og det er max :-(

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 17. okt 2024, 19:37

Jeg havde et haglgevær allerede da jeg boede i en lejlighed på Nørrebro som ung studerende. OK, det var i 1980´erne, men også den gang var der rockerkrige og skepsis overfor våben i det offentlige rum. Et haglgevær er nemt at skille ad så det passer i en almindelig sportstaske. Det blev min løsning når jeg tog bussen til skydebanerne på Amager.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Mrbirk
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben og grej
Has thanked: 29 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Mrbirk » 17. okt 2024, 23:43

Raptor357 skrev:
17. okt 2024, 17:52
Jeg tror man som våben ejer selv har større issues med sin våbentransport end 99% af befolkningen. Det er nok meget sundt, så er man "vågen".
Bil og cykel er jeg blevet immun over for, i offentlig transport, der har jeg en ide om at jeg skal kramme min taske, på hele turen. Jeg har også set folk smide den op på bagagehylden i et tog og falde i søvn på sin plads. Det har nok noget med rutinen at gøre.
Åhhh hvor jeg kender den der tager min rygsæk på omvendt når jeg transportere håndvåben i toget så jeg hele tiden er obs på hvor den er 😅

Besvar