Skulle redegøre for våben afhændet for 11år siden
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Skulle redegøre for våben afhændet for 11år siden
Jeg blev ringet op af en politimand idag og blev informeret om at jeg nok ville få en bøde, da jeg ikke havde fornyet en marlin riffel.
Jeg fik det helt dårligt og frygtede at mine tilladelser var i fare og jeg forsikrede ham om at jeg nok sidste år havde fornyet tilladelsen til min salonriffel, hvortil han svarede at der var tale om en riffel i 45acp, hvilket jeg ikke længere ejer.
Dette udløste et højlydt jubel yes og en irriteret bemærkning om at jeg næppe kunne have bevisbyrden for et våben der er afhændet for et årti siden og i samme forbindelse spurgte jeg betjenten om hans mobil var yngre eller ældre end 10 for det ville typisk være der jeg ville opbevare dokumentation.
Han ville dog gerne have min hjælp til at opklare det og så er tonen jo en anden end når man lægger ud med trusler om retsforfølgelse og bøde.
Jeg sagde at han nok skulle få et opkald indenfor en time og så gik jeg igang og det åbnede mine øjne.
Baggrund
Riflen var købt i 14 i østjysk og jeg nåede at skyde 2 mags med den (til et NVF træf mindes jeg) inden den gik i stykker.
Derefter blev den returneret til østjysk som forgæves forsøgte at reparere den og derefter fik jeg pengene retur.
Refusionen var ikke til at finde når det var så længe siden, er ikke engang sikker på at jeg har den samme bank som dengang.
En billede af købers tilladelse heller ikke, da jeg jo ikke havde solgt den men derimod returneret den. Havde jeg solgt den ville der nu heller ikke være billeder af købers tilladelse da en mobiltelefon jo ikke holder 10 år og da vi er nogen der ikke lægger ting i skyen (til kineserne)
Nå men så ringede jeg til Rene ved østjysk som slog den op og konstaterede at den ikke var blevet afmeldt. Dette er et hændeligt uheld og Rene var sød og hjælpsom og alt er på plads nu.....meeeen
Hvad nu hvis pågældende butik var gået konkurs i den mellemliggende tid, eller lukket eller brændt og der ikke havde været en der kunne bekræfte overfor politiet at den var blevet destrueret, hvad så? Jeg stod reelt set uden nogen form for dokumentation på at jeg ikke længere ejede skyderen og det er ikke første gang.
Jeg er tidligere blevet bedt om at fremvise 2 SKV pistoler som jeg tidligere havde byttet væk ved en forhandler og også der stod jeg usen dokumentation, der måtte jeg simpelthen ringe forhandleren op mens politiet var til stede og et kort øjeblik var de ved at sende en patrulje ud til forhandleren for at verificere . Dengang var de SKV der havde klokket i det for forhandleren havde afmeldt den.
I sådanne situationer står man altså med måsen i klaskehøjde uden at man har gjort noget.
Så fik jeg lige luftet ud:)
Jeg fik det helt dårligt og frygtede at mine tilladelser var i fare og jeg forsikrede ham om at jeg nok sidste år havde fornyet tilladelsen til min salonriffel, hvortil han svarede at der var tale om en riffel i 45acp, hvilket jeg ikke længere ejer.
Dette udløste et højlydt jubel yes og en irriteret bemærkning om at jeg næppe kunne have bevisbyrden for et våben der er afhændet for et årti siden og i samme forbindelse spurgte jeg betjenten om hans mobil var yngre eller ældre end 10 for det ville typisk være der jeg ville opbevare dokumentation.
Han ville dog gerne have min hjælp til at opklare det og så er tonen jo en anden end når man lægger ud med trusler om retsforfølgelse og bøde.
Jeg sagde at han nok skulle få et opkald indenfor en time og så gik jeg igang og det åbnede mine øjne.
Baggrund
Riflen var købt i 14 i østjysk og jeg nåede at skyde 2 mags med den (til et NVF træf mindes jeg) inden den gik i stykker.
Derefter blev den returneret til østjysk som forgæves forsøgte at reparere den og derefter fik jeg pengene retur.
Refusionen var ikke til at finde når det var så længe siden, er ikke engang sikker på at jeg har den samme bank som dengang.
En billede af købers tilladelse heller ikke, da jeg jo ikke havde solgt den men derimod returneret den. Havde jeg solgt den ville der nu heller ikke være billeder af købers tilladelse da en mobiltelefon jo ikke holder 10 år og da vi er nogen der ikke lægger ting i skyen (til kineserne)
Nå men så ringede jeg til Rene ved østjysk som slog den op og konstaterede at den ikke var blevet afmeldt. Dette er et hændeligt uheld og Rene var sød og hjælpsom og alt er på plads nu.....meeeen
Hvad nu hvis pågældende butik var gået konkurs i den mellemliggende tid, eller lukket eller brændt og der ikke havde været en der kunne bekræfte overfor politiet at den var blevet destrueret, hvad så? Jeg stod reelt set uden nogen form for dokumentation på at jeg ikke længere ejede skyderen og det er ikke første gang.
Jeg er tidligere blevet bedt om at fremvise 2 SKV pistoler som jeg tidligere havde byttet væk ved en forhandler og også der stod jeg usen dokumentation, der måtte jeg simpelthen ringe forhandleren op mens politiet var til stede og et kort øjeblik var de ved at sende en patrulje ud til forhandleren for at verificere . Dengang var de SKV der havde klokket i det for forhandleren havde afmeldt den.
I sådanne situationer står man altså med måsen i klaskehøjde uden at man har gjort noget.
Så fik jeg lige luftet ud:)
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times
Re: Skulle redegøre for våben afhændet for 11år siden
God post
Noget til eftertanke
Tak skal du have

Noget til eftertanke
Tak skal du have

I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 42 times
Godt du fik styr på det. Det giver helt rigtigt stof til eftertanke.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 31 times
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
Endny en grund til der burde være en portal man kunne logge ind på for at kunne se og overvåge sine registreringer.
Måske vi skal søge aktindsigt vær gang vi har solgt et våben for at se om politiet har husket at afmelde.
Måske vi skal søge aktindsigt vær gang vi har solgt et våben for at se om politiet har husket at afmelde.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Det gav mig lige anledning til at se hvor længe jeg har ført nidkære optegnelser over mine våbentilladelser, og hvornår og til hvem forskellige tilladelsespligtige genstande er afsat.
Det ældste regneark er fra 2018. Jeg havde dengang 18 tilladelser, men da skulle man jo også have tilladelse til hver af sine lyddæmpere. Det inkluderer også en blankvåbentilladelse og en signalpistol til brug på havet.
Hvad mere interessant er, så er der 8 genstande som er solgt/afhændet. Både en lyddæmper, nogle rifler og to piber. Noget er solgt til private, hvor jeg så har noteret navn og adresse. Andet er indhandlet ved en forhandler i bytte for andet. Så har jeg noteret hvem forhandleren er.
Jeg tror egentlig ikke mine optegnelser er bevis på noget som helst, men jeg tror de er et stærkt argument i retten hvis jeg en gang skulle blive beskyldt for urent trav. Sådan en beskyldning vil jeg nemlig aldrig have siddende på mig
.
Ups, det er snart marts. Jeg må hellere få 2024 arket kopieret over i et 2025 ark og opdatere det.
Det ældste regneark er fra 2018. Jeg havde dengang 18 tilladelser, men da skulle man jo også have tilladelse til hver af sine lyddæmpere. Det inkluderer også en blankvåbentilladelse og en signalpistol til brug på havet.
Hvad mere interessant er, så er der 8 genstande som er solgt/afhændet. Både en lyddæmper, nogle rifler og to piber. Noget er solgt til private, hvor jeg så har noteret navn og adresse. Andet er indhandlet ved en forhandler i bytte for andet. Så har jeg noteret hvem forhandleren er.
Jeg tror egentlig ikke mine optegnelser er bevis på noget som helst, men jeg tror de er et stærkt argument i retten hvis jeg en gang skulle blive beskyldt for urent trav. Sådan en beskyldning vil jeg nemlig aldrig have siddende på mig

Ups, det er snart marts. Jeg må hellere få 2024 arket kopieret over i et 2025 ark og opdatere det.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Nå jeg er da virkelig glad for den positive respons. Det er et potentielt problem som kan få folk i uføre, uagtet at de har gjort ting korrekt
- the dude
- Silver Member
- Interesser: historisk-våben-genladning
- Geografisk sted: sy' fyn
- Been thanked: 1 time
det giver lidt til eftertanke
er det mugeligt og se hvad man har registeret ved politiet ? jeg haft og solgt en del, kunne godt være man lige skulle tjekke op på det
er det mugeligt og se hvad man har registeret ved politiet ? jeg haft og solgt en del, kunne godt være man lige skulle tjekke op på det
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 25 times
Jeg mener også, nu hvor det nye system er på plads, så burde de automatisk sende et udtræk fra databasen en gang per år, eller mindst når der bliver bedt om det.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
-
- Platin Member
Jeg synes at have læst at en af de muligheder man vil tænde for i det nye system bliver, at man som tilladelseshaver kan logge ind og se hvad de har registreret at man har tilladelse til. Jeg ved ikke hvorfor det ikke er gjort endnu, men systemet har ikke ligefrem kørt fejlfrit, så måske er det derfor vi ikke kan det endnu.
Indtil videre må man søge aktindsigt i egne tilladelser hos PAC. Det har jeg ikke gjort endnu, for jeg synes det er vigtigere at de får hældt nogle tilladelser ud af døren. Men måske skulle man alligevel....Det var jo rart nok at få vished for, at det jeg har i våbenskabet også er det PAC mener jeg har i våbenskabet.
Indtil videre må man søge aktindsigt i egne tilladelser hos PAC. Det har jeg ikke gjort endnu, for jeg synes det er vigtigere at de får hældt nogle tilladelser ud af døren. Men måske skulle man alligevel....Det var jo rart nok at få vished for, at det jeg har i våbenskabet også er det PAC mener jeg har i våbenskabet.
Hilsen Lasse.
- the dude
- Silver Member
det burde jo være mugeligt og det synes jeg osse at jeg har hørt men har ikke prøvet det selv. men tror jeg skal og undersøge det lidt
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Ja du kan søge aktindsigt i hvad du har af våben dit navn.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- the dude
- Silver Member
det har jeg osse læst og kan ikke huske hvor, men er næsten sikker på at det var i DJ´s jæger magasin. mener at jeg læste at det nye system tilfæjede et "digitalt våbenskab" skrev de ordret hvor man kunne logge ind og se en tilladelser + diverse....Lassescout skrev: ↑28. feb 2025, 13:48Jeg synes at have læst at en af de muligheder man vil tænde for i det nye system bliver, at man som tilladelseshaver kan logge ind og se hvad de har registreret at man har tilladelse til. Jeg ved ikke hvorfor det ikke er gjort endnu, men systemet har ikke ligefrem kørt fejlfrit, så måske er det derfor vi ikke kan det endnu.
men igen systemet har ikke været fejlfrit, og de har lidt med glemme

- the dude
- Silver Member
det er vel PAC man skal søge det, og hvor længe vil det tage. men må prøve det.
tak for svar

- RasKrog
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Regulering
- Geografisk sted: Skanderborg'ish
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 20 times
Jeg søgte aktindsigt i egne registreringer, det gik rimeligt hurtigt.the dude skrev: ↑28. feb 2025, 19:48det er vel PAC man skal søge det, og hvor længe vil det tage. men må prøve det.
tak for svar![]()
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 35 times
Vil du dele en lille vejledning ud fra hvad du gjorde? Hvortil skrev du? Hvad skrev du osv?RasKrog skrev: ↑28. feb 2025, 21:20Jeg søgte aktindsigt i egne registreringer, det gik rimeligt hurtigt.the dude skrev: ↑28. feb 2025, 19:48det er vel PAC man skal søge det, og hvor længe vil det tage. men må prøve det.
tak for svar![]()
- RasKrog
- Gold Member
Der er en kontaktformular derinde, vist nok når man er logget ind.PabloPistolas skrev: ↑28. feb 2025, 21:58Vil du dele en lille vejledning ud fra hvad du gjorde? Hvortil skrev du? Hvad skrev du osv?RasKrog skrev: ↑28. feb 2025, 21:20Jeg søgte aktindsigt i egne registreringer, det gik rimeligt hurtigt.the dude skrev: ↑28. feb 2025, 19:48det er vel PAC man skal søge det, og hvor længe vil det tage. men må prøve det.
tak for svar![]()
Jeg skrev blot at jeg søgte aktindsigt i egne registreringer, oplyste mine oplysninger også var det faktisk det.
Det sker via “sikker mail”, der er krypteret.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
- the dude
- Silver Member
en er det gennem e-boks du skriver til dem ?RasKrog skrev: ↑28. feb 2025, 22:20Der er en kontaktformular derinde, vist nok når man er logget ind.PabloPistolas skrev: ↑28. feb 2025, 21:58Vil du dele en lille vejledning ud fra hvad du gjorde? Hvortil skrev du? Hvad skrev du osv?RasKrog skrev: ↑28. feb 2025, 21:20Jeg søgte aktindsigt i egne registreringer, det gik rimeligt hurtigt.the dude skrev: ↑28. feb 2025, 19:48det er vel PAC man skal søge det, og hvor længe vil det tage. men må prøve det.
tak for svar![]()
Jeg skrev blot at jeg søgte aktindsigt i egne registreringer, oplyste mine oplysninger også var det faktisk det.
-
- Newbie
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 3 times
Hmm...
Ligesom man bør få en kvittering fra våbensmeden, som dokumenterer at våbnet nu er i hans varetægt, når man indleverer det til reparation, så burde man i denne situation også lave køb/salgs-dokumentation på at forhandleren reelt har købt våbenet tilbage. I samme kunne det jo så også fremgå at forhandleren tager ansvaret for afmeldelsen.
Bør og burde...jeg er ikke selv særlig god til insistere på det - vi er meget tillidsbaserede i dk :-)

Ligesom man bør få en kvittering fra våbensmeden, som dokumenterer at våbnet nu er i hans varetægt, når man indleverer det til reparation, så burde man i denne situation også lave køb/salgs-dokumentation på at forhandleren reelt har købt våbenet tilbage. I samme kunne det jo så også fremgå at forhandleren tager ansvaret for afmeldelsen.
Bør og burde...jeg er ikke selv særlig god til insistere på det - vi er meget tillidsbaserede i dk :-)
- RasKrog
- Gold Member
Jeg mindes ikke at jeg skrev til dem via e-Boks, men jeg fik svaret i e-Boksthe dude skrev: ↑1. mar 2025, 06:19en er det gennem e-boks du skriver til dem ?RasKrog skrev: ↑28. feb 2025, 22:20Der er en kontaktformular derinde, vist nok når man er logget ind.PabloPistolas skrev: ↑28. feb 2025, 21:58Vil du dele en lille vejledning ud fra hvad du gjorde? Hvortil skrev du? Hvad skrev du osv?RasKrog skrev: ↑28. feb 2025, 21:20Jeg søgte aktindsigt i egne registreringer, det gik rimeligt hurtigt.the dude skrev: ↑28. feb 2025, 19:48det er vel PAC man skal søge det, og hvor længe vil det tage. men må prøve det.
tak for svar![]()
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
-
- Platin Member
Der er ingen formkrav på ansøgning om aktindsigt. Det betyder at du kan ringe, skrive, sende brev eller brevdue, det er underordnet. Myndigheden har 7 arbejdsdage til at levere det du har ønsket. Kan den ikke det, skal den inden de 7 arbejdsdage forklare hvorfor og give et bud på hvor længe det så vil tage.
Som det ses, er det ret ressourcekrævende for myndighederne at svare på anmodninger om aktindsigt. Nogle myndigheder har en hel afdeling der ikke laver andet fordi journalister ofte søger meget bredt i håb om at finde et eller andet de kan skrive om. Som ansøger kan man hjælpe meget på den situation ved at være meget præcis i sin ansøgning. Jeg ved f.eks. at jeg ingen våben havde i Danmark i 2001-2008, for da boede jeg i Grønland. Jeg vil derfor kunne indsnævre min ansøgning til at gælde de tilladelser jeg har fået siden 1.juni 2008 og som jeg stadig har. Det indsnævrer hvilke registre PAC skal søge i, og gør det nemmere for dem at svare hurtigt og korrekt.
Som det ses, er det ret ressourcekrævende for myndighederne at svare på anmodninger om aktindsigt. Nogle myndigheder har en hel afdeling der ikke laver andet fordi journalister ofte søger meget bredt i håb om at finde et eller andet de kan skrive om. Som ansøger kan man hjælpe meget på den situation ved at være meget præcis i sin ansøgning. Jeg ved f.eks. at jeg ingen våben havde i Danmark i 2001-2008, for da boede jeg i Grønland. Jeg vil derfor kunne indsnævre min ansøgning til at gælde de tilladelser jeg har fået siden 1.juni 2008 og som jeg stadig har. Det indsnævrer hvilke registre PAC skal søge i, og gør det nemmere for dem at svare hurtigt og korrekt.
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Har været igennem samme mølle
Jeg søger af princip aktindsigt i egen våbenoversigt hver gang jeg har lavet ændringer i mit våbenkartotek, med henvisning til mængden af fejl. Jeg har oplevet 4 fejl alt i alt. Selv et våben registreret på mig, som ikke var mit. Men registeret på en person med samme navn men andet cpr nummer…
10 år efter at den oprindelig tilladelse havde udløb blev jeg også truet med bål og brænd da jeg ikke fornyede tilladelsen.
Våbenet havde bare slet ikke været mit, hvilket jeg havde dokumentationen for. Hvilket PAC/politiet selv havde underskrevet og sendt til mig dengang.
De havde så åbenbart ikke fået digitaliseret deres svar til mig. Hvorfor de ikke selv var klar over det.
Men de valgte så ikke at gå videre med sagen, andet end de ville lede i deres fysiske arkiv om de kunne finde det. Og jeg har så ikke hørt noget siden, heller ikke ved efterspørgsel på om jeg har nogen udestående sager i gang. Der er dog ingen tegn på, at de faktisk har fundet papirarbejdet i deres fysiske arkiv…. Så de har sikkert bare syltet den og tænkt pyt
Jeg har lavet mit eget våbenkartotek både fysisk og digitale kopier, som kan redegøre for samtlige tilgange, afgange mv. samt til hvem hvor osv, og alt køb/salgsdokumentation er så vedhæftet som bilag til hver enkelt transaktion.
Så havde næsten håbet PAC havde gjort mere ud af gerne at ville have dokumentationen…
Jeg søger af princip aktindsigt i egen våbenoversigt hver gang jeg har lavet ændringer i mit våbenkartotek, med henvisning til mængden af fejl. Jeg har oplevet 4 fejl alt i alt. Selv et våben registreret på mig, som ikke var mit. Men registeret på en person med samme navn men andet cpr nummer…
10 år efter at den oprindelig tilladelse havde udløb blev jeg også truet med bål og brænd da jeg ikke fornyede tilladelsen.
Våbenet havde bare slet ikke været mit, hvilket jeg havde dokumentationen for. Hvilket PAC/politiet selv havde underskrevet og sendt til mig dengang.
De havde så åbenbart ikke fået digitaliseret deres svar til mig. Hvorfor de ikke selv var klar over det.
Men de valgte så ikke at gå videre med sagen, andet end de ville lede i deres fysiske arkiv om de kunne finde det. Og jeg har så ikke hørt noget siden, heller ikke ved efterspørgsel på om jeg har nogen udestående sager i gang. Der er dog ingen tegn på, at de faktisk har fundet papirarbejdet i deres fysiske arkiv…. Så de har sikkert bare syltet den og tænkt pyt
Jeg har lavet mit eget våbenkartotek både fysisk og digitale kopier, som kan redegøre for samtlige tilgange, afgange mv. samt til hvem hvor osv, og alt køb/salgsdokumentation er så vedhæftet som bilag til hver enkelt transaktion.
Så havde næsten håbet PAC havde gjort mere ud af gerne at ville have dokumentationen…
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Da jeg søgte indsigt for et par år siden, der skrev jeg blot til PAC våben via eboks, at jeg søgte aktindsigt i, hvilke våben de havde registreret i mit navn.
Jeg mindes jeg fik svar inde for en uge.
Jeg syntes ikke man skal begrænse sin søgen til en specifik årrække.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- the dude
- Silver Member
tak for svar, det mest konstruktive man kunne brugeRas.Killing skrev: ↑1. mar 2025, 09:51Da jeg søgte indsigt for et par år siden, der skrev jeg blot til PAC våben via eboks, at jeg søgte aktindsigt i, hvilke våben de havde registreret i mit navn.