Pistol tilladelse kun 2 år?
-
- Newbie
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Modtjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Pistol tilladelse kun 2 år?
Jeg er ved at tage jagttegn og i den forbindelse tager prøver på jagtprøven.dk (DJ’s egen side). Her får jeg et spørgsmål om længden på en tilladelse til pistol hvor svaret er 2 år med henvisning til våbenloven paragraf 6d som rigtig nok siger.
§ 6 d. Tilladelse i henhold til lovens § 2, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5 år. Vedrørende tilladelse til pistol er gyldighedstiden dog kun 2 år.
Det har skabt et par spørgsmål for mig da jeg kender flere der har tilladelse til pistol på SKV som gælder 5 år og mig bekendt kan man ikke få tilladelse til pistol på jagttegn i Danmark, så.
1. Kan man få tilladelse til pistol på jagttegn (da jeg ellers syntes det er et noget mærkeligt spørgsmål at smide ind i en jagttegns prøve)?
2. Under hvilke forhold gælder reglen for 2 års tilladelse (er det bære tilladelse til bodyguards eller ligende)?
3. Hvor henviser loven til de 5 års tilladelse på SKV til pistol (jeg har selv prøvet at se loven igennem men har ikke kunnet finde noget)?
§ 6 d. Tilladelse i henhold til lovens § 2, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5 år. Vedrørende tilladelse til pistol er gyldighedstiden dog kun 2 år.
Det har skabt et par spørgsmål for mig da jeg kender flere der har tilladelse til pistol på SKV som gælder 5 år og mig bekendt kan man ikke få tilladelse til pistol på jagttegn i Danmark, så.
1. Kan man få tilladelse til pistol på jagttegn (da jeg ellers syntes det er et noget mærkeligt spørgsmål at smide ind i en jagttegns prøve)?
2. Under hvilke forhold gælder reglen for 2 års tilladelse (er det bære tilladelse til bodyguards eller ligende)?
3. Hvor henviser loven til de 5 års tilladelse på SKV til pistol (jeg har selv prøvet at se loven igennem men har ikke kunnet finde noget)?
Senest rettet af Ausfart 1. mar 2025, 08:34, rettet i alt 1 gang.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 25 times
Re: Pistol tilladelse kun 2 år?
kender ikke det præcise spørgsmål, men med jagttegn er det rigtige svar vel 0 år.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
En tilladelse søgt direkte ved politiet løber ganske rigtigt på 2 år. Søges den igennem SKV er det 5 år. Spørg mig ikke hvorfor.
Men hvorfor er det et spørgsmål ifb. med jagttegn?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Ras.Killing
- Platin Member
Ja det er et misvisende spørgsmål, der der reelt er to svar, afhængig af om man søger en våbentilladelse til pistol ved politiet, eller en våbenpåtegning igennem SKV
... og så kan jeg ikke se hvorfor det er relevant ift. jagttegn
... og så kan jeg ikke se hvorfor det er relevant ift. jagttegn

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Newbie
Nej jeg ser det også kun som et spørgsmål for at forvirre og skabe usikkerhed hos den der tager prøven. De kunne lige så godt have spurgt om hvilken kaliber der er på en leopard kampvogn.Ras.Killing skrev: ↑1. mar 2025, 09:06Ja det er et misvisende spørgsmål, der der reelt er to svar, afhængig af om man søger en våbentilladelse til pistol ved politiet, eller en våbenpåtegning igennem SKV
... og så kan jeg ikke se hvorfor det er relevant ift. jagttegn![]()
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Jeg synes, du skal sende en mail til DJ omkring dette, for ovenstående spørgsmål har ingen relevans i forhold til jagttegn (og har i øvrigt to svar afhængigt af, hvordan man søger). Det skal siges, at jagtprøver.dk ikke er en officiel side fra myndighederne, så du vil aldrig - eller meget sjældent, og så er det en fejl - opleve, at sådanne spørgsmål forekommer i en officiel jagtprøve.Ausfart skrev: ↑1. mar 2025, 09:26Nej jeg ser det også kun som et spørgsmål for at forvirre og skabe usikkerhed hos den der tager prøven. De kunne lige så godt have spurgt om hvilken kaliber der er på en leopard kampvogn.Ras.Killing skrev: ↑1. mar 2025, 09:06Ja det er et misvisende spørgsmål, der der reelt er to svar, afhængig af om man søger en våbentilladelse til pistol ved politiet, eller en våbenpåtegning igennem SKV
... og så kan jeg ikke se hvorfor det er relevant ift. jagttegn![]()
-
- Newbie
Det er også min plan at skrive til dem og hære hvorfor de har valgt at bruge det spørgsmål.Flugteren skrev: ↑1. mar 2025, 09:42
Jeg synes, du skal sende en mail til DJ omkring dette, for ovenstående spørgsmål har ingen relevans i forhold til jagttegn (og har i øvrigt to svar afhængigt af, hvordan man søger). Det skal siges, at jagtprøver.dk ikke er en officiel side fra myndighederne, så du vil aldrig - eller meget sjældent, og så er det en fejl - opleve, at sådanne spørgsmål forekommer i en officiel jagtprøve.
Jeg ville bare være helt sikker på det ikke var jagttegns relevant inden jeg kontakter dem.
- Ras.Killing
- Platin Member
Mit bedste bud på hvorfor man tager den med, er for at få kursisterne til at dykke ned i våbenloven og finde ud af hvordan man læser og finder rundt i den.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
En pistol våben tilladelse søgt direkte ved politiet? Altså ikke noget med skyttesystemet at gøre?Ras.Killing skrev: ↑1. mar 2025, 08:31En tilladelse søgt direkte ved politiet løber ganske rigtigt på 2 år. Søges den igennem SKV er det 5 år. Spørg mig ikke hvorfor.
Hvem skulle kunne få ret til en pistol i danmark uden om skytteklub systemet? Bodyguards i danmark må ikke være bevæbnet. Det må de så godt i resten af eu. Men skal de træne skydninh her i danmark er det igennem SKV.
Men det er måske gammel lov
-
- Newbie
Jeg har en kollega der skyder SKV og den klub han skyder i har de et medlem der har bære tilladelse via han er bodyguard så det kan lade sig gøre i DK.Armydude1 skrev: ↑1. mar 2025, 15:23
En pistol våben tilladelse søgt direkte ved politiet? Altså ikke noget med skyttesystemet at gøre?
Hvem skulle kunne få ret til en pistol i danmark uden om skytteklub systemet? Bodyguards i danmark må ikke være bevæbnet. Det må de så godt i resten af eu. Men skal de træne skydninh her i danmark er det igennem SKV.
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
Ok. Jeg har bare fået at vide af en international bodyguard som er dansker at han kan få tilladelse i alle andre lande på nær danmarkAusfart skrev: ↑1. mar 2025, 16:08Jeg har en kollega der skyder SKV og den klub han skyder i har de et medlem der har bære tilladelse via han er bodyguard så det kan lade sig gøre i DK.Armydude1 skrev: ↑1. mar 2025, 15:23
En pistol våben tilladelse søgt direkte ved politiet? Altså ikke noget med skyttesystemet at gøre?
- Ras.Killing
- Platin Member
Jeg keder en der har søgt den på den måde, med det var stadig til brug i skytteforening og der skulle vedlægges dokumentation fra skytteforening.Armydude1 skrev: ↑1. mar 2025, 15:23En pistol våben tilladelse søgt direkte ved politiet? Altså ikke noget med skyttesystemet at gøre?Ras.Killing skrev: ↑1. mar 2025, 08:31En tilladelse søgt direkte ved politiet løber ganske rigtigt på 2 år. Søges den igennem SKV er det 5 år. Spørg mig ikke hvorfor.
Det kan dog på ingen måde betale sig, da du på den måde giver 1085kr. for 2 års tilladelse, frem for 300kr. for 5 år igennem SKV.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 950 times
- Kontakt:
Jeg kender flere som hr haft tilladelser via politiet, men stadig til sportsskydning, både rifler og pistoler.
Det kan lade sig gøre, men det er dyrere, og tilladelserne er jo som nævnt af andre, kortere.
Hvorfor?
Tjah, det er nok lidt noget historisk. Tilladelsen giver mig bekendt ikke bedre vilkår end SKV godkendelser.
Det kan lade sig gøre, men det er dyrere, og tilladelserne er jo som nævnt af andre, kortere.
Hvorfor?
Tjah, det er nok lidt noget historisk. Tilladelsen giver mig bekendt ikke bedre vilkår end SKV godkendelser.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Bronze Member
- Interesser: SKV, samling og lovgivning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 11 times
Våbenbekendtgørelsen vedrørende gyldighedstid.
Pistoler udenfor SKV er 2 år. Se §49, stk. 1 med fed.
Gyldighedstid mv.
§ 49. Tilladelse i henhold til våbenlovens § 2, stk. 1, og denne
bekendtgørelses § 18, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5
år. Vedrører tilladelsen pistoler, er gyldighedstiden dog kun 2 år.
Stk. 2. Tilladelse i henhold til denne bekendtgørelses § 18 a, stk.
2, udstedes med en gyldighedstid på indtil 2 år. Hvis
omstændighederne taler derfor, kan tilladelse efter § 18 a, stk. 2,
dog udstedes med en gyldighedstid på indtil 5 år.
Stk. 3. Tilladelser til riflede jagtvåben til jægere udstedes med en
gyldighedstid på 10 år.
Stk. 4. Samtykke til udstedelsen af jagttegn meddeles for et tidsrum
svarende til jagttegnets gyldighedsperiode.
Stk. 5. Nedenstående typer af tilladelser mv. meddeles for 5 år:
1) Tilladelse til indkøb af sortkrudt efter § 5, stk. 1.
2) Tilladelser til genopladning og fremstilling af projektiler
efter § 5, stk. 1.
3) Godkendelse af en skytte- eller jagtforening efter § 7, stk. 1,
og § 9, stk. 1.
4) Samtykke til meddelelse af våbenpåtegning efter § 8, stk. 1,
eller § 10, stk. 1. Dog har samtykke til meddelelse af
våbenpåtegning efter våbencirkulærets § 20, stk. 2, en
gyldighedstid på 1 år.
5) Samtykke til meddelelse af transporttilladelse efter § 13, stk.
2.
6) Godkendelse af et bestyrelsesmedlem eller et medlem af en
skytteforening efter § 14, stk. 2.
7) Godkendelse af en skytteforening efter § 15, stk. 1.
8) Godkendelse af foreningsmedlemmer efter § 22, stk. 1 og 5.
9) Tilladelse til erhvervsdrivende og deres ansatte efter §§ 12,
42 eller 43
Pistoler udenfor SKV er 2 år. Se §49, stk. 1 med fed.
Gyldighedstid mv.
§ 49. Tilladelse i henhold til våbenlovens § 2, stk. 1, og denne
bekendtgørelses § 18, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5
år. Vedrører tilladelsen pistoler, er gyldighedstiden dog kun 2 år.
Stk. 2. Tilladelse i henhold til denne bekendtgørelses § 18 a, stk.
2, udstedes med en gyldighedstid på indtil 2 år. Hvis
omstændighederne taler derfor, kan tilladelse efter § 18 a, stk. 2,
dog udstedes med en gyldighedstid på indtil 5 år.
Stk. 3. Tilladelser til riflede jagtvåben til jægere udstedes med en
gyldighedstid på 10 år.
Stk. 4. Samtykke til udstedelsen af jagttegn meddeles for et tidsrum
svarende til jagttegnets gyldighedsperiode.
Stk. 5. Nedenstående typer af tilladelser mv. meddeles for 5 år:
1) Tilladelse til indkøb af sortkrudt efter § 5, stk. 1.
2) Tilladelser til genopladning og fremstilling af projektiler
efter § 5, stk. 1.
3) Godkendelse af en skytte- eller jagtforening efter § 7, stk. 1,
og § 9, stk. 1.
4) Samtykke til meddelelse af våbenpåtegning efter § 8, stk. 1,
eller § 10, stk. 1. Dog har samtykke til meddelelse af
våbenpåtegning efter våbencirkulærets § 20, stk. 2, en
gyldighedstid på 1 år.
5) Samtykke til meddelelse af transporttilladelse efter § 13, stk.
2.
6) Godkendelse af et bestyrelsesmedlem eller et medlem af en
skytteforening efter § 14, stk. 2.
7) Godkendelse af en skytteforening efter § 15, stk. 1.
8) Godkendelse af foreningsmedlemmer efter § 22, stk. 1 og 5.
9) Tilladelse til erhvervsdrivende og deres ansatte efter §§ 12,
42 eller 43
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Armydude1 skrev: ↑1. mar 2025, 15:23En pistol våben tilladelse søgt direkte ved politiet? Altså ikke noget med skyttesystemet at gøre?Ras.Killing skrev: ↑1. mar 2025, 08:31En tilladelse søgt direkte ved politiet løber ganske rigtigt på 2 år. Søges den igennem SKV er det 5 år. Spørg mig ikke hvorfor.
Indtil du ser den tilladelse ville jeg nok tage den information med et gran salt;)