Dæmper

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Dæmper

Indlæg af Batler Britton » 17. mar 2008, 11:31

jeg har idag talt med det lokale våbenkontor (Herning) ang dæmper til min PCP. efter en længre sludder og en pause, hvor vedkommene skulle undersøge det, blev jeg bedt om mit tlf nr, og de ville vende tilbage. blev en god time senere ringet op fra våbenkontoret i silkeborg, som sagde at jeg ikke kunne få en tilladelse til dæmper, da der ikke er et krav om sådanne iflg våbenlovens stk 1. de lovede at tilsende mig en kopi af paragraffen, og forhåbentlig med et lille notat af vores samtale. vender tilbage med yderlige informationer, når jeg modtager brevet.

med min og våbenkontores (skriftlig) fortolkning af våbenloven, burde jeg så ikke stå godt juridisk set? hvis det skulle komme dertil :???:

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Dæmper

Indlæg af Yamamoto » 17. mar 2008, 12:13

Det lyder meget spændene, specielt fordi afgørelsen er i modstrid til den tolkning af reglerne som vi tidligere er kommet frem til.

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Dæmper

Indlæg af kt8 » 17. mar 2008, 14:03

Yamamoto skrev:Det lyder meget spændene, specielt fordi afgørelsen er i modstrid til den tolkning af reglerne som vi tidligere er kommet frem til.
som "en eller anden" kom frem til, sagen kom jo aldrig for retten, der var vist 1 eller 2 der havde travlt med at råbe FORBUDT..og begyndte at kaste med mudder, da de løb tør for fornuftige argumenter :neutral:
Senest rettet af kt8 18. mar 2008, 00:45, rettet i alt 1 gang.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dæmper

Indlæg af Refraktorius » 17. mar 2008, 15:17

Lene E skrev:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
...en hel masse sjovt og
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
Lene E skrev:§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
Det eneste uklare punkt er, om et luftgevær er et skydevåben.

Lene E skrev:Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,
Og tolkningen går så på, om det skal læses som "luft og fjederbøsser er fritaget for våbenlov", "de er slet ikke juridiske skydevåben"
Eller blot at striben
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,
b) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
c) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,
d) pyrotekniske artikler.
nok er skydevåben, men så uskadelige for almenvellet, at det ikke er nødvendigt at regulere dem lige så stramt som resten af skyderne.
Et lasersigte på et luftgevær var ved at koste en NVF'er store problemer for nyligt, netop med baggrund i
9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

No.5
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 4. aug 2006, 18:11
Geografisk sted: Frederikssund
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af No.5 » 17. mar 2008, 17:10

nok er skydevåben, men så uskadelige for almenvellet, at det ikke er nødvendigt at regulere dem lige så stramt som resten af skyderne.
Et lasersigte på et luftgevær var ved at koste en NVF'er store problemer for nyligt, netop med baggrund i
Hvilket det ikke gjorde, da man med sikkerhed har vurderet at et luftvåben ikke er et skydevåben, og derfor undtaget for regelen om man ikke må montere lasersigter på skydevåben.

Man får jo en bøde for at køre 3 kmt for stært uanset at man ikke har gjort det før. Så hvis Politiet kan få dømt nogen så gør de det uanset tidligere strafferegister. De skal jo også levere varen, og her ville der være tale om en hurtig og nem overtrædelse at få dom i, hvis det da ikke ikke lige var for at der er et luftvåben der var tale om, og sagen blev henlagt.

Men absolut interessant hvis du lige kunne scanne det i tråden omtalte papir, da det uden tvivl ville gøre det lettere at forklare landbetjenten hvorfor man har dæmper på, og ikke skammer sig.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Dæmper

Indlæg af Sort » 18. mar 2008, 00:37

så kører historien igen. Sagen er som den altid har været at våbenkontorerne rundtom i landet ikke aner hvordan de skal læse det lapperi der her i landet kaldes våbenloven. Det kan man egentligt ikke fortænke dem i når nu vi andre heller ikke kan blive enige om de dæmpere.

Det store problem opstår så (igen igen) når en afdeling læser eller gætter sig til en anden fortolkning end en anden afdeling bruger. Den dragonslayer med lasersigtet blev så vidt jeg husker tilbageholdt for at være for stor i kaliberen og have et ulovligt sigtemiddel. WTF.. endnu en lokalregel der kaliberbegrænser luftvåben?? og speedmans AR15 fik da vist også en ordentlig tur med lokallov bogen i sin tid.

Jeg mener der er et "hvad er der galt med våbenloven" emne igang et sted på sitet, udover alle de ting vi gerne vil have lov til, burde det også omfatte omformuleringer så vi og våbenkontorerne kan læse skidtet og blive enige.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Dæmper

Indlæg af kt8 » 18. mar 2008, 00:40

Hvis de var ulovlige, havde vi sikkert også hørt om nogle sager, jeg har ihverfald aldrig hørt om at politiet har givet bøde eller andet, fordi der var monteret en lyddæmper på en luftbøsse...alle sager der har været, har politiet enten tabt eller droppet sagen :;>-
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Dæmper

Indlæg af HePe » 18. mar 2008, 07:18

Vi har været det hele igennem mange gange før.. ;-)

'Problemet' er belyst og ændringsforslag er stillet til Justitsministeriet i vores høringssvar..
Se evt. mere i denne tråd: http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=11150

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Dæmper

Indlæg af kt8 » 18. mar 2008, 12:16

våbenkontoret i silkeborg, som sagde at jeg ikke kunne få en tilladelse til dæmper, da der ikke er et krav om sådanne iflg våbenlovens stk 1.
Du må godt lige scanne teksten ind når du modtager brevet, så kan vi andre også få lidt glæde af den..hehe :razz:

Hvis politiet har sagt at de er lovlige, og ikke kræver tilladelse, er det OK med mig, jeg behøver ikke at få svar fra højesteret >><>>: Jeg ejer PT. godtnok ingen lyddæmpere, men det er jo rart at vide at man bare kan anskaffe sig en <+:
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Dæmper

Indlæg af kt8 » 18. mar 2008, 12:39

HePe skrev:Vi har været det hele igennem mange gange før.. ;-)

'Problemet' er belyst og ændringsforslag er stillet til Justitsministeriet i vores høringssvar..
Se evt. mere i denne tråd: http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=11150
Det er flot, men tror du selv at politikerne overhovedet gider læse det. ;-)

Vi må jo bare følge loven som den er NU, og ikke hvordan den måske bliver om 5år.

Og som det er nu, kan man købe ALLE luftvåben uanset kraft og kaliber, hel og halvauto, med og uden dæmper :twisted:
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Dæmper

Indlæg af Batler Britton » 18. mar 2008, 13:04

har modtaget brevet nu. det kan ses her: http://www.nordisk-forum.dk/misc/Daemper.pdf

dette var alt jeg modtog, og så må man selv drage sine konklussioner

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Dæmper

Indlæg af kt8 » 18. mar 2008, 13:50

Batler Britton skrev:har modtaget brevet nu. det kan ses her: http://www.nordisk-forum.dk/misc/Daemper.pdf

dette var alt jeg modtog, og så må man selv drage sine konklussioner
Tak :razz:

Det er rart at vide at jeg forstår loven på samme måde som politiet, der er jo nogle herinde der læser loven, som fanden læser biblen ;-)

Der er åbentbart nogle herinde der ikke forstår betydningen af: :;:# LUFT OG FJEDERBØSSER ER UNDTAGET FORBUDDET... <;>
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Dæmper

Indlæg af CO » 18. mar 2008, 13:56

dette var alt jeg modtog, og så må man selv drage sine konklussioner
Som vi har gjort hidtil.
Vi har stadig ingen afgørelse. Det stykke papir er intet værd.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Dæmper

Indlæg af kt8 » 18. mar 2008, 14:03

co skrev:
dette var alt jeg modtog, og så må man selv drage sine konklussioner
Som vi har gjort hidtil.
Vi har stadig ingen afgørelse. Det stykke papir er intet værd.
Hvad er det du ikke forstår?

Når de er undtaget forbuddet, betyder det at forbuddet ikke gælder for luftvåben.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Dæmper

Indlæg af CO » 18. mar 2008, 14:08

Hvad er det du ikke forstår?

Når de er undtaget forbuddet, betyder det at forbuddet ikke gælder for luftvåben.
Sig det til dommeren ;-)
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Dæmper

Indlæg af kt8 » 18. mar 2008, 14:10

co skrev:
Hvad er det du ikke forstår?

Når de er undtaget forbuddet, betyder det at forbuddet ikke gælder for luftvåben.
Sig det til dommeren ;-)
Ja..Hvis det kom dertil, må man jo sige at man har spurgt hos politiet.


Og skal vi lige for god ordens skyld minde om at det er lovligt at skyde med luftvåben på offentlige områder, HVIS MAN IKKE ER TIL UNØDIG FARE ELLER ULEMPE ;-)

Billede
Senest rettet af kt8 18. mar 2008, 14:27, rettet i alt 2 gange.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Dæmper

Indlæg af CO » 18. mar 2008, 14:15

Ja..Hvis det kom dertil, må man jo sige at man har spurgt hos politiet.
Det er netop min pointe. Dokumentet er hverken stemplet eller underskrevet. Du har intet bevis, og at du har spurgt politiet holder ikke i retten.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Dæmper

Indlæg af kt8 » 18. mar 2008, 14:17

Jamen..Der står jo sort på hvidt at: Luftvåben er undtaget forbuddet, jeg kan ikke se hvad du kan være i tvivl om :???:
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Dæmper

Indlæg af CO » 18. mar 2008, 14:20

Det kommer bare an på hvordan man tolker det.
Der står at lyddæmpere kræver tilladelse, hvis de er beregnet til montering på skydevåben.
Der står at luft- og fjederbøsser er undtaget våbenloven.
Der står ikke entydigt at luft- og fjederbøsser ikke er våben.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Dæmper

Indlæg af kt8 » 18. mar 2008, 14:24

co skrev:Det kommer bare an på hvordan man tolker det.
Der står at lyddæmpere kræver tilladelse, hvis de er beregnet til montering på skydevåben.
Der står at luft- og fjederbøsser er undtaget våbenloven.
Der står ikke entydigt at luft- og fjederbøsser ikke er våben.
Som sagt, hvis politiet er enig med mig, er jeg tilfreds, gør som du vil.

Man kan jo ikke gøre mere end at forhøre sig hos politiet, man handler i god tro, og har gjort hvad man kan for at være på lovlig grund, mere kan de vel ikke forlange.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Dæmper

Indlæg af CO » 18. mar 2008, 14:32

Det er bare ikke Politiet der er den dømmende magt, så om de er enige eller ej er irrelevant.

..og at man handler i god tro, uanset hvem man har spurgt, er lige så irrelevant i retten.
Enten har man overtrådt loven eller også har man ikke.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Dæmper

Indlæg af Batler Britton » 18. mar 2008, 17:12

med brevet liggende i en kuvert stemplet midt- og vestjyllands politi, og min egen fortolkning af loven, vil jeg mene at jeg har gjort hvad der stod i min magt for at overholde den. ved ikke hvad mere jeg kan gøre :???: jeg handler i meget god tro, og vil derfor også stå meget godt i en evt sag. det er ikke en bananrekublik vi lever i, her har vi en form for retssikkerhed her i landet husk på jeg handler i god tro, og ikke bryder loven bevist.
vil tvivlen ikke altid komme en til gode? jeg kan vel ikke dømmes, hvis lovteksten ikke er entydig. mener ikke lige, at det skulle være mit ansvar ::-;<
har i fremtiden ikke tænkt mig at gemme mine dæmpere i en kasse i et dunkelt hjørne. nu skal de i brug :-;>/ :-;>/

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Dæmper

Indlæg af CO » 18. mar 2008, 17:53

Batler Britton skrev:med brevet liggende i en kuvert stemplet midt- og vestjyllands politi, og min egen fortolkning af loven, vil jeg mene at jeg har gjort hvad der stod i min magt for at overholde den. ved ikke hvad mere jeg kan gøre :???: jeg handler i meget god tro, og vil derfor også stå meget godt i en evt sag. det er ikke en bananrekublik vi lever i, her har vi en form for retssikkerhed her i landet husk på jeg handler i god tro, og ikke bryder loven bevist.
vil tvivlen ikke altid komme en til gode? jeg kan vel ikke dømmes, hvis lovteksten ikke er entydig. mener ikke lige, at det skulle være mit ansvar ::-;<
har i fremtiden ikke tænkt mig at gemme mine dæmpere i en kasse i et dunkelt hjørne. nu skal de i brug :-;>/ :-;>/
Jeg ville nok ha' forlangt at få det på skrift.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dæmper

Indlæg af Refraktorius » 18. mar 2008, 21:04

Kernen i problemet er en uklar formulering af loven, der gør at teksten uden problemer kan læses begge veje, og bliver det!

Derfor ville jeg sende et brev til sheriffen:
Tak for deres venlige brev af x/y 08. Er det korrekt forstået, at jeg frit kan anskaffe besidde og anvende lyddæmpere til mit luftgevær.
Beklager besværet.
mvh
###
Hvis du har et skriftligt svar på det brev, så vil du aldrig kunne dømmes for den dæmper. Så er du ikke engang i god tro, men har politiets skrevne ord på det.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Dæmper

Indlæg af Batler Britton » 18. mar 2008, 21:09

Refraktorius skrev:Kernen i problemet er en uklar formulering af loven, der gør at teksten uden problemer kan læses begge veje, og bliver det!

Derfor ville jeg sende et brev til sheriffen:
Tak for deres venlige brev af x/y 08. Er det korrekt forstået, at jeg frit kan anskaffe besidde og anvende lyddæmpere til mit luftgevær.
Beklager besværet.
mvh
###
Hvis du har et skriftligt svar på det brev, så vil du aldrig kunne dømmes for den dæmper. Så er du ikke engang i god tro, men har politiets skrevne ord på det.
lyder som en rigtig god ide. vil skrive brevet med det samme. nu vil vi sgu have noget sort på hvidt

Besvar