SKV våben til riffelprøven

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Mausertossen » 23. mar 2008, 20:55

Kan man gå til riffelprøve med sin skytteforeningsriffel? -Har brugt søgefunktionen, men enten søger jeg forkert eller....
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Refraktorius » 23. mar 2008, 21:03

Der er ikke nogen krav til riflen udover at den kaliber og anslagsenergimæssigt kan levere varen på en bambi.

Du kan til gengæld få problemer ved at anvende din SKV-riffel til andet end at skyde på de autoriserede pap-mål.
(Så vidt jeg husker fremgår det meget klart af betingelserne, at den kun må bruges til "godkendte skydninger")
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Mausertossen » 23. mar 2008, 21:16

OK, tak. baggrunden var såmænd den at jeg ville se om jeg kunne bestå prøven før jeg anskaffede en jagtriffel (dvs en US carbine M1, men sig det ikke til nogen!) og så er det alt andet lige nemmere at bestå en skydetest med en riffel jeg kender og ved jeg kan ramme på 100 m med (sigtemidlerne er nemlig lavet til det :)) Er en Carl Gustav '96 i 6,5x55 med noget Norma 156 grains foder nok? (lidt over 2400 J på 100m) (til prøven altså! -har ikke tænkt mig at gå på jagt med den gamle fine riffel)
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af 357Magnum » 23. mar 2008, 22:36

Mausertossen skrev:OK, tak. baggrunden var såmænd den at jeg ville se om jeg kunne bestå prøven før jeg anskaffede en jagtriffel
Her er lovteksten bag riffelprøven og det interessante afsnit:
§15 om Riffelprøven i Bekendgørelser om jagttegn skrev:Riffelprøven aflægges på godkendte skydebaner. Riffelprøven skal aflægges med et våben og en ammunition, som med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi opfylder kravene til jagt på råvildt, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9. august 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.

Stk. 2. Aspiranten medbringer våbentilladelse og det våben, som prøven ønskes aflagt med, tillige med den fornødne jagtammunition samt det prøvebevis, der er vedhæftet det i § 13, 2. pkt. nævnte indbetalingskort.
Som jeg læser den, kan du ikke medbringe en SKV-registreret boltriffel til en riffelprøve, da du ikke må gå på jagt med den samme riffel jf. din tilladelse gennem skytteforeningen (den med "kun til brug af godkendt DDS-skydediciplin"). Du må muligvis godt benytte riflen til at skyde på papskiver, men da jagtprøven og jagt generelt ikke er en del af DDS + øvrige forbunds program, duer SKV-riflen ikke.

Som det står i teksten, skal du medbringe våbentilladelse, mens du til SKV "blot" har en våbenpåtegning på dit medlemsbevis.
(dvs en US carbine M1, men sig det ikke til nogen!)
For at benytte en US Carbine M1 til jagt i Danmark bliver du ganske rigtigt nød til at gå til riffelprøven med noget andet, da .30 Carbine M1-patronen ikke opfylder min E100 = 800 J.
Er en Carl Gustav '96 i 6,5x55 med noget Norma 156 grains foder nok? (lidt over 2400 J på 100m)
Den opfylder kravene til at nedlægge råvildt, såfremt du medbringer jagtammunition (dvs. en form for blødnæset), men jeg er stadig meget skæptisk mht. typen af tilladelse.

Jeg er også ret sikker på, at du ikke kan medbringe naboens jagtriffel, da den våbentilladelse, som du til prøven skal fremvise, skal være din. Det står ikke helt tydeligt i lovteksten, men jeg er ret sikker på, at jeg har læst om dette krav.

Du kan i yderste koncekvens være nød til at "købe" en godkendt (f.eks. 6,5x55mm) riffel af en ven, registrere den i dit navn (840 kr., hvis du ikke allerede har registretet M1'eren til jagt, ellers kan du slippe med 420 kr.), for derefter at aflægge prøve med denne. Når du har ramt rådyret tilstrækkeligt fint og dermed består riffelrprøven, "sælger" du riflen tilbage din til kammerat, som så igen får den registreret i sit navn (endnu 420 kr.).
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Mausertossen » 23. mar 2008, 23:27

Skydning på 100m-papskiver er faktisk en godkendt disciplin under DSkyU -det hedder terrænskydning... Hvis de regler skulle følges slavisk måtte man omvendt ikke træne på elektroniske markeringsanlæg med en jagtriffel for det er ikke en godkendt form for jagt...(!) Og tro mig, folk er forsøgt smidt ud af 300m banen pga deres sigtekikkert....
Jeg tror jeg undersøger sagen lidt videre.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Trotyl » 24. mar 2008, 00:02

Mausertossen skrev:Kan man gå til riffelprøve med sin skytteforeningsriffel?
Nej.

Det er dog ikke et problem at få registreret en af dine surplusrifler som jagtriffel.
Tag en af repeterriflerne der kan honorere kravene ;-)
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Gysse » 31. mar 2008, 11:20

Forstår jeg det sådan at du har åbne sigtemidler på den riffel du havde tænkt dig at skyde med?

Jeg ville finde det morsomt når du består med åbne sigtemidler og der ved siden af ligger en skytte med en 12000 kroners superkikkert og sveder over tre træffere på skiven......
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Mr.Mox
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 7. mar 2006, 12:17
Geografisk sted: Silkeborg

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Mr.Mox » 31. mar 2008, 11:34

En af mine gode venner bestod med en svensk mauser med åbne sigtemidler - det vakte en vis opsigt på dagen .... :mrgreen:

Der var flere bemærkninger om, "at det kan man da ikke...."

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af kt8 » 31. mar 2008, 13:06

Mr.Mox skrev:En af mine gode venner bestod med en svensk mauser med åbne sigtemidler - det vakte en vis opsigt på dagen .... :mrgreen:

Der var flere bemærkninger om, "at det kan man da ikke...."
Hvorfor ikke, skiven er jo på størrelse med en tallerken :???:
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af 2duer » 31. mar 2008, 14:35

Tidligere kunne man få en bære- og brugetilladelse til en kammerats riffel. Det er måske muligt endnu, men du skal stadig slippe godt 800 kr. :cool:
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Krudtole » 31. mar 2008, 16:49

jægere er ikke hvad jægere har været , kom og se hvad vi kan med vore sortkrudsrifler med originale sigtemidler,man har endda skudt 1000 yard uden optik, folk er blevet forkælet så meget at de ikke træner nok
først knald så røg tilsidst slam

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Mausertossen » 31. mar 2008, 19:55

Gysse skrev:Forstår jeg det sådan at du har åbne sigtemidler på den riffel du havde tænkt dig at skyde med?
Jeg ville finde det morsomt når du består med åbne sigtemidler og der ved siden af ligger en skytte med en 12000 kroners superkikkert og sveder over tre træffere på skiven......
Med støtteben (airsoft-Harris-efterligning) på min Otterup, kan jeg lave fem 10'ere på stribe på 200 m uden besvær, i nogenlunde vindstille (jeg har prøvet).
Ved gennemlæsning af div. lovgivning vil det være et spørgsmål om riffelprøver er en "godkendt skydeaktivitet" som de defineres af skytteforeningerne.
Jeg tror jeg vil spørge bagud i min egen skytteforening og evt opad i DSkyU.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Trotyl » 31. mar 2008, 21:07

For at kunne gå til riffelprøve med en riffel, skal formålet på våbentilladelsen være angivet som jagt.
Det må vel siges at være logisk nok.
En prøvesagkyndig må ganske enkelt ikke lade dig gå op til prøve, på en SKV våbenpåtegning.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Krudtole » 31. mar 2008, 22:09

der er ingen optik på sortkrudts riflerne hverken forladere eller patronladere, alligevel er flere af dem registreret til jagt, min er en Remington 1867 cal 45 , skød råvildt med den i 2006 men det kræver at man træner 50M fritstående og 100M med anlæg , evnt. stok, liggende med anlæg kan jeg til hver en tid plante alle 6 skud i den hvide tallerken på 100M med sortkrudt og hjemmerullet
blykugle
først knald så røg tilsidst slam

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Mausertossen » 31. mar 2008, 22:14

For at kunne gå til riffelprøve med en riffel, skal formålet på våbentilladelsen være angivet som jagt.
Det må vel siges at være logisk nok.
En prøvesagkyndig må ganske enkelt ikke lade dig gå op til prøve, på en SKV våbenpåtegning.
OK, forstået.
Tror jeg vil til at sparke nogen 'jægere' ud af 300 m banen på KSC. Deres våbentilladelse siger 'Jagt' dvs så kan de gå ned og skyde på 100 m papbanen hos jagtforeningen og holde sig væk fra de andre baner hvis deres TRG eller L96 ikke er på SKV.
Fortæl mig så hvordan jeg skal få udleveret riflen før prøven, jeg har jo ikke nogen våbentilladelse, har ikke bestået riffelprøven, så må forhandleren ikke udlevere..? Og nej, jeg lader sgu ikke en af mine rifler registrere om for den ene gangs skyld, det koster for mange penge
Punkt 22 i jagtloven?
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Mapzter » 1. apr 2008, 01:09

Mausertossen skrev:Fortæl mig så hvordan jeg skal få udleveret riflen før prøven, jeg har jo ikke nogen våbentilladelse, har ikke bestået riffelprøven, så må forhandleren ikke udlevere..?
Det kræves ikke at man skal ha' bestået riffelprøven for at få våbentilladelse til en riffel. Man må ikke gå på jagt med riffel før den er bestået.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: SKV våben til riffelprøven

Indlæg af Mausertossen » 1. apr 2008, 06:56

Som det vist næsten fremgår har jeg droppet den prøve. Jagttegnet kan man altid bruge, men det riffelprøven går ud på, kan jeg i forvejen.
Søren ::_=>
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Besvar