Jeg har fået ny kæreste

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Jeg har fået ny kæreste

Indlæg af The Dane » 19. feb 2005, 17:58

En Steyr M95.
Ferdinand Ritter von Mannlicher var multiopfinder indenfor våben og stod for over 150 opfindelser eller forbedringer af eksisterende designs. Sandsynligvis kun overgået af Browning.

I 1884 fremviser han er riffel med det første "straight pull" system, der indføres i den Østrigske hær. I 1888 ændres riflen fra 11 mm sortkrudt til 8x50R røgsvagt. Med ganske få forbedringer indføres designet i riffel M95. I 1930'erne ændres kammeret og patronen til 8x56R og riflerne forsynes med et 12 mm højt "S" på kammeret så de to forskellige kamringer man skelnes fra hinanden.

Riflen er speciel fordi den blev stjålet fra tyskerne der bevogtede Nakskov havn i 1943. Modstandsfolkene lagde den på lager og glemte alt om den. I 1980 skulle bygningen hvor riflen var gemt , der i mellemtiden var blevet til den lokale Volvo forhandler, nedrives. Da riflen blev fundet var der mellem håndværkerne en diskussion og hvorvidt våbnet skulle afleveres til den lokale sheriff eller sælges til fordel for julefrokostkassen. Riflen blev solgt, og hang indtil for ganske kort tid siden på en væg og kedede sig.
Efter 60 år uden olie og kun smurt med den fugt der er i luften, trængte den virkelgtil en kærlig hånd.

Piben ud af kolben og tøjret op af reolen. En korkprop i kammeret og løbet blev fyldt med Break Free CLP. De næste 14 dage blev olien hældt ud proppen fjernet og løbet trukket igennem med en bronzebørste 50 gange frem og tilbage, hver morgen og aften. Skæftet blev renset med ovnrens og har fået adskillige lag lindolie.

Hylstre til en 8x56R er ikke lige til at opdrive her i europa, og det er i og for sig underligt da M95 riflen fremstilledes i næsten 6 millioner eksemplarer, men det for være. 7,62x54R kan konverteres så jeg gik ikke i panik. Kaliberen er et kapitel for sig! For den originale ammo måler .323" og boringen i de fleste rifler måler omkring .329" så der er lidt raslepasning. Et diesæt i 8x56R og en kugletang i .329" fra Lee blev bestilt. Da jeg nåede så langt at jeg så småt var ved at være klar til at genlade tænkte jeg "At slugge piben er nok en meget god ting". Som sagt så gjort og havd sker der? Sluggen kommer ud i .338", hvorefter kugletangen ryger på hylden uden at se meget bly. Nu kan Sierra derimod levere .338" kugler i 215 grain Spitzer til 3,4 kr/stk.
Ladedata er lige så almindelige som ærlige politikere, så en våd tommel blev holdt op i vinden samtidig med at diverse lignende patroners ladedata blev studeret. Jeg besluttede mig for Vv N160 på grund af den forholdsvis tunge kugle i forhold til hylstervolumen. Og en startladning på 3,0 gram blev valgt. 5 stk blev rullet, derefter 5 stk med 3,1 gram, 5 med 3,2 gram og til sidst 5 stk med 3,3 gram.

De første 5 skud sad lidt over hele skiven, men det var ikke andet end jeg forventede med alt det olie og skidt der stadig var i piben på trods af flittig rensning. Hastigheder omkring 737 m/s var gældende for dem. Med en ladning på 3,1 gram Vv N160 gik kuglerne 745 m/s i gennemsnit og lavede den gruppe der ses i næste indlæg. Næste ladning på 3,2 gram gav et hylster der ikke ville hives ud af udtrækkeren og skulle slås ud, så 3,1 gram er vist medicinen for denne gamle tøs.
Den kan ses og testes den 1/3 til bunker/skydedag.
Vedhæftede filer
Patroner.jpg
Til venstre ses en 7,62x54R, i midten en patron der er fireformet i riflen og til højre en færdigladet patron
Patroner.jpg (41.79 KiB) Vist 10487 gange
Model på lås.jpg
Det er ikke vanskeligt at se at der er tale om en M95
Model på lås.jpg (55.63 KiB) Vist 10487 gange
Hele riflen.jpg
Hele riflen.jpg (8.02 KiB) Vist 10487 gange
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 19. feb 2005, 18:03

Billeder af mærkerne på riflen.
Vedhæftede filer
Løbs skifte dato.jpg
Her ses stemplet WN og årstallet 36 der angiver at riflen omkamredes fra 8x50R til 8x56R i 1936. Den originale fabrikationsdato findes nedenunder men er desværre ulæselig.
Løbs skifte dato.jpg (36.95 KiB) Vist 10479 gange
Konverterings dato.jpg
Her ses det "S" der angiver at riflen er konverteret fra 8x50R til 8x56R
Konverterings dato.jpg (62.26 KiB) Vist 10479 gange
Senest rettet af The Dane 19. feb 2005, 18:10, rettet i alt 1 gang.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 19. feb 2005, 18:09

Her ses låsen åben og lukket, samt 5 skud på 200 m med åbne sigtemidler.
Vedhæftede filer
5 skud.jpg
5 skud på 200 m. Jeg er en glad mand!
5 skud.jpg (62.51 KiB) Vist 10460 gange
Lås nede.jpg
Låsen tilbage for skud
Lås nede.jpg (34.11 KiB) Vist 10462 gange
Lås oppe.jpg
Låsen fremme for genladning
Lås oppe.jpg (60.24 KiB) Vist 10465 gange
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 19. feb 2005, 19:37

Rigtig fed beretning med spændende historie og fine billeder! :D Fascinerende.

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 137 times

Ny kæreste

Indlæg af Kar 98 » 22. feb 2005, 21:50

Først et stort tillykke med den nye i familien , især når der er en historie med . Og at der er kommet ild i den også :eek: .
Det er altid spænede når der kommer noget nyt .
Ved nærmere eftertanke tror jeg der er en lade ramme til sådan en fætter i mine gemmer , som du må få hvis du er interesseret !!!

Kar 98

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 22. feb 2005, 22:24

Kar 98 man takker og bukker for gaven :mrgreen:
Jeg har bestilt selve magasinbunden med fjeder fra USA, den mangler nemlig. Guderne må vide hvad den der har fjernet den har tænkt på? Det er i alle tilfælde ikke gjort for nyligt og riflen er enkeltskuds uden!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 137 times

Ny kæreste

Indlæg af Kar 98 » 27. feb 2005, 01:23

Jeg har hørt ( ;-) ) du har fået stumper til "baben" sku' vi så ikke se nogle billeder ???????

Kar 98

Citat: Forskellen på en dreng på 5 og 50 er prisen på hans legetøj

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 27. feb 2005, 09:02

Det er rigtigt! Kar 98 sendte mig en PB og proklamerede at han da vist i øvrigt havde nogle, for mig, interessante stumper liggende i en rodekasse. Og sulen spulemig om ikke der dumpede en komplet magasinbund med alle skruer og fjedre til samt en ladeclip ind ad postkassen i går lørdag :D

Her er så et billede og på tirsdag skal den have sin ilddåb til skyde/bunker dagen.
Vedhæftede filer
Magasinbund og ladeclip.jpg
Magasinbund og ladeclip.jpg (38.99 KiB) Vist 10239 gange
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Besvar