hvilken støvle

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Kjergaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 4. sep 2007, 00:53
Interesser: gamle våben, kemi og mit job
Geografisk sted: Aasiaat Grønland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

hvilken støvle

Indlæg af Kjergaard » 13. jul 2008, 18:38

Jeg skal til at købe nye støvler, der er kommet så mange på markedt, så jeg ville høre om jeres erfaringer på området. har kigget på danner boots og matterhorn.
If you are short of everything except enemy, you are in combat

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af LAU » 13. jul 2008, 19:58

Hvad skal du bruge den til? ( den danske muld, asfalt, sand, klippe-terræn?? )
Skal den bruges hele året?
Har du tendens til svamp?
Skal den bruges til en let eller tung person (med eller uden oppakning)
Hvordan er dine fødder udformet?
Har du tendens til kolde fødder?
Skal den se godt ud??

Jeg har tendens til kolde fødder og får <+: svamp, hvis jeg ikke er påpasselig med at lufte mine såler og skifte sokker under længerevarende aktivitet.
Jeg bruger p.t. den samme støvle hele :mad: året - den bruges til "støvle-løb", march med 25 (ca) kg på ryggen, jeg har en let bred forfod og er fuldstændig ligeglad med hvordan støvlen ser ud.
Dog kan jeg ikke lide støvler med langt skaft (jeg har en tendens til at få irritationer ved skinnebenet) og sålen må ikke være decideret blød - støvlen må gerne være lavet i ruskind, jeg bilder mig ind at det er behageligere <>\:

Mit valg er : Haglöfs TRACK
http://www.haglofs.se/prd/visaprod.asp? ... =&nid2=534
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Brugeravatar
Kjergaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 4. sep 2007, 00:53
Interesser: gamle våben, kemi og mit job
Geografisk sted: Aasiaat Grønland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Kjergaard » 13. jul 2008, 21:13

de skal bruges hele året, i sne vand støv. det jeg leder efter er folks erfaring med slidtage, er der nogen stølver man skal holde sig fra.
If you are short of everything except enemy, you are in combat

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Jamo » 13. jul 2008, 23:01

Ecco Prof. er en rigtig lækker støvle. Den er slidstærk, blød, lydløs. Sålen giver samtidig et rigtig godt "vejgreb" i al terreæn...
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 617
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: hvilken støvle

Indlæg af Bino » 13. jul 2008, 23:08

Jeg har denne her og bruger den året rundt . Det bliver også til små ture til sverige rundt i skovene.

Jeg syntes at den giver god støtte til mine ankler og sålen er tilpas stiv til mit behov. Det eneste minus er at den til tider kan være for varm til mig , det skyldes nok at den er med gore tex , en ren læder støvle ville nok kunne komme lettere af med varmen. Men jeg er ikke til læder eller lak, så jeg vælger den aligevel.


http://www.friluftsland.dk/default.aspx ... &Key=20730
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Gunnut » 14. jul 2008, 05:40

LAU skrev:
Mit valg er : Haglöfs TRACK
http://www.haglofs.se/prd/visaprod.asp? ... =&nid2=534

Det er kanon støvler til alt fra pürsch til drivjagt.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af HappyNanoq » 14. jul 2008, 05:43

Bruger selv ECCO TRACK og TRACK II.
Den de oprindeligt reklamerede med var udviklet sammen med frømandskorpset.


Dem har jeg spillet hardball i en grusgrav om sommeren, i 30 graders varme - og har gået rundt i -25 graders snestorm i dem...

Med de rigtige strømper, så er de ganske pragtfulde.

Og som nævnt, lette og bløde.

Eneste problem med dem, er at man mærker næsten alt man træder på - og man kan ikke lade være med at sende en venlig tanke til de skovmyrer og regnorme man mærker man maser flade.

De står nu ikke HELT fast på isglatte fortove heroppe - men når der er sne eller alt andet pløre, ja så ryger man ski ingen steder.


Mht ekstreme vinterstøvler og lange snescooterture, ja så har jeg BAFFIN, men det er en anden historie.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Zubra » 14. jul 2008, 14:39

HappyNanoq skrev:Bruger selv ECCO TRACK og TRACK II.
Den de oprindeligt reklamerede med var udviklet sammen med frømandskorpset.
Det er også min foretrukne jagtstøvle om efteråret. Jeg har brugt dem meget og de er helt klart i tophttp://www.geocities.com/dk_special_ope ... irius.html

Dem jeg har er den langskaftede udgave.

Nu hører jeg til dem der har flere par støvler alt efter opgaven.

Til dagligt bruger jeg en støvle med stålnæse fra:http://www.cnsafety.dk/trade_productdet ... tegory=215
De er utrolig behagelige at have på og vejer næsten ingenting, og fødderne koger ikke op i dem.

For nogen år siden købte jeg de her støvler:http://www.spejdersport.dk/templates/1p ... ang=gruppe Da var jeg med i noget bukkejagt i Sverige hvor der skulle gåes meget i kuperet og klippefyldt terræng. Som vandre og trekking støvle er den god.

Derudover har jeg dem her:http://www.spejdersport.dk/templates/1p ... ang=gruppe De bruges som alm pyrchstøvle og alt andet brug.

Som vinterstøvle på kolde drivjagter både herhjemme og i udlandet har jeg dem her: http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/ka ... quest.html
De har aldrig givet mig frosne tæer endnu, selv efter en hel dags jagt kun ved at sidde eller stå på post.

Er der rigtig vådt og smattet bruger jeg dem her:http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id ... t_id=76819 Den er uovertruffen. Som bonde har jeg gået en del i gummistøvler. De her er noget af det bedste jeg har gået i.

Skal du vælge, kommer du ikke uden om et par gummistøvler. Som jagtstøvler Er Ecco Track mit foretrukne bud, og dertil en let pyrchstøvle i evt ruskind. Så er du dæket ind.
__________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Kjergaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 4. sep 2007, 00:53
Interesser: gamle våben, kemi og mit job
Geografisk sted: Aasiaat Grønland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Kjergaard » 14. jul 2008, 16:40

tak for alle jeres indlæg :razz: . jeg har også selv kigget på ecco track, syntes at det lignede en gummisko med højt skaft, måske jeg skulle prøve dem. hvordan er de at vedligeholde?
If you are short of everything except enemy, you are in combat

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Jamo » 14. jul 2008, 17:50

Du skal IKKE købe Ecco Track (den gamle). Den er fantastisk at gå i og sålen er som en anden skrev meget blød = perfekt til pürch. Jeg har gået meget langt i den med tunge ting på ryggen uden problemer. Grunden til, at jeg fraråder dig at købe den er, at den er udgået af produktion. Ecco har haft store problemer med at få sålen til hæfte til læderet (noget med den lim de anvender). Jeg har selv oplevet det på 2 par...Ecco har derfor redesignet støvlen som nu hedder Ecco Professional. Den er ikke lige så køn som den gamle, men super fed at gå i - Ecco pasform når den er bedst. Den har Vibram-sål - men ikke den stive velkendte vibram man kender fra andre tunge/svære vandrestøvler. Denne sål er blød, smidig og har formentlig et noget bedre "vejgreb" end den gamle. Den støtter som en vandrestøvle, men vejer langt mindre. Den er ekstrem nem at vedligeholde - bare børst den ren og så på med noget voks, der er velegnet til Gore-Tex! Max point herfra!!!

Til ADMIN: Nej jeg er ikke sælger for Ecco - blot storaftager af deres støvler :razz:
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
H.Nielsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. feb 2008, 19:32
Geografisk sted: Roskilde-Holbæk

Re: hvilken støvle

Indlæg af H.Nielsen » 18. jul 2008, 12:53

Jamo skrev:Du skal IKKE købe Ecco Track (den gamle). Den er fantastisk at gå i og sålen er som en anden skrev meget blød = perfekt til pürch. Jeg har gået meget langt i den med tunge ting på ryggen uden problemer. Grunden til, at jeg fraråder dig at købe den er, at den er udgået af produktion. Ecco har haft store problemer med at få sålen til hæfte til læderet (noget med den lim de anvender). Jeg har selv oplevet det på 2 par...Ecco har derfor redesignet støvlen som nu hedder Ecco Professional. Den er ikke lige så køn som den gamle, men super fed at gå i - Ecco pasform når den er bedst. Den har Vibram-sål - men ikke den stive velkendte vibram man kender fra andre tunge/svære vandrestøvler. Denne sål er blød, smidig og har formentlig et noget bedre "vejgreb" end den gamle. Den støtter som en vandrestøvle, men vejer langt mindre. Den er ekstrem nem at vedligeholde - bare børst den ren og så på med noget voks, der er velegnet til Gore-Tex! Max point herfra!!!

Til ADMIN: Nej jeg er ikke sælger for Ecco - blot storaftager af deres støvler :razz:

hvordan er den går du går på vådt underlag/glat
Altid huske, aldrig sjuske....
DRLR/DDIV...

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Jamo » 18. jul 2008, 14:42

hvordan er den går du går på vådt underlag/glat
Den har væsentlige bedre greb i vådt/pløret føre end den gamle Track. Jeg har endnu ikke prøvet den på sne/is, men jeg kommer gerne med en tilbagemelding når jeg finder et egnet føre (der går nok lige et par måneder inden da) <+:

Der er ingen tvivl om, at man har skelet meget til den gamle Ecco Track fsva blød sål, komfort og "lydløshed". Designet er blot radikalt ændret for at gøre den mere robust og holdbar. Derudover er sålen på indersiden forstærket, så den holder bedre ifm. fastroping - hvis man har de lyster :)

Før jeg fik Ecco-støvler brugte jeg Haix, Jolly og Meindl. Ens for dem alle var en kun middelmådig pasform, der krævede en ekstra indlægssål. Det var især udtalt for sådan en som mig, der pronerer en smule. Det har jeg overhovedet ikke haft brug for i hverken Ecco Track og Proffessional. Det skal siges til Haix' forsvar, at de også er ret bløde i sålen - men de knirker tilgengæld, og gnaver i hælen. Men det kan jo være meget individuelt!

Dertil kommer, at Ecco ikke behøves at blive gået til. Jeg springer bare i et par splinter nye støvler og går derudaf - ingen problemer overhovedet!

Jamo
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Hornum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 16. apr 2006, 18:33
Interesser: Mercedes G, Militær, skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Hornum » 22. jul 2008, 19:52

Hold dig meget langt væk fra ECCO TRACK!!! (Den gamle model)

Jeg har haft 2 par og begge er revnet i læderet inden for 2 år, selv om de er passet og plejet. :evil:
Jeg er enig med de andre i at de har en utrolig godt pasform, og er meget behagelige at gå i. jeg har desværre ikke prøvet den nye model, så den skal jeg ikke kunne sige om er bedre..


Hvis du skal gå med tung oppaknig, eller i meget ujævn terræn, skal tænke over at få en støvle med en mere stiv sål. Da du ellers vil komme til at "overbelaste" foden (lang historie kort). Hvis du ikke skal, kan du med fordel vælge med mere blød støvle.

Hvis det er i retningen af militær-støvler har rigtig gode erfaringe med Meindel Performance. De er ret dyre, men behagelige og utrolig holdbare.

Husk at vælge støvler efter hvad der passer til din fod! det er spild af penge og tid at købe noget der først skal gåes til. Du vil formentlig sagtens kunne finde noget, der passer med det samme!

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Jamo » 22. jul 2008, 21:42

Hold dig meget langt væk fra ECCO TRACK!!! (Den gamle model)
Jeg tror det er nemt nok, for de er svære at opdrive efter de kom med den nye model ;-)
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 462
Tilmeldt: 16. aug 2005, 19:19
Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Armand » 22. jul 2008, 22:46

Lidt off-topic, men: Hvilken støvle ville du så anbefale som absolut all-round? Personligt er jeg glad for simple og solide læder-støvler.
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.

Brugeravatar
H.Nielsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. feb 2008, 19:32
Geografisk sted: Roskilde-Holbæk

Re: hvilken støvle

Indlæg af H.Nielsen » 23. jul 2008, 09:23

Jamo skrev:
hvordan er den går du går på vådt underlag/glat
Den har væsentlige bedre greb i vådt/pløret føre end den gamle Track. Jeg har endnu ikke prøvet den på sne/is, men jeg kommer gerne med en tilbagemelding når jeg finder et egnet føre (der går nok lige et par måneder inden da) <+:

nu tænker jeg mest våde sten,klipper m.m. ved floder/å'er
Altid huske, aldrig sjuske....
DRLR/DDIV...

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Jamo » 23. jul 2008, 13:11

nu tænker jeg mest våde sten,klipper m.m. ved floder/å'er
Desværre - det har jeg ikke testet...det er kun under danske forhold jeg har prøvet den, og her fungerer den perfekt til alt hvad jeg har kunne udsætte den for... Men min teori er, at efter at Vibram er kommet ind over, så vil den helt sikkert kunne levere varen under de forhold du beskriver...de er jo lavet i samarbejde med FKP...og hvis de har haft problemer med den slags forhold ifm den gamle Track, så må det være indarbejdet i den nye - men det er kun en teori!
Lidt off-topic, men: Hvilken støvle ville du så anbefale som absolut all-round? Personligt er jeg glad for simple og solide læder-støvler.
Til almindelig allround brug...tjaa jeg går efter pasform og komfort - og jeg har ikke fundet nogen der overgår Ecco Professional. Det er solid læderstøvle, som samtidig er let. Men ellers ville jeg nok kigge i retning af Meindl Island. Jeg synes dog de er for stive til "allround-brug"...bare min mening <+:

J.
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Carsten Bo » 23. jul 2008, 13:18

Hvor køber man sådan nogle henne?

mvh

carsten bo
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Jamo » 23. jul 2008, 16:39

Ecco i Ecco-butikker og Meindl i frilftsland eller lign...

J.
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Zubra » 25. jul 2008, 22:34

Jamo skrev:Ecco i Ecco-butikker og Meindl i frilftsland eller lign...

J.
Jeg vil tro du kan købe dem billigere online, hvis du da ved hvilken størrelse du skal have.

Jeg har to jagtkammerater der sværger til den her støvle.
http://www.butik-michaelsjagt.dk/produc ... b=0&page=1
Der er sålen også blød og den skulle være rigtig behagelig at gå med.
_________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: hvilken støvle

Indlæg af Kambiri » 5. jul 2016, 17:18

Advarsel, gammel tråd. Poster her for at holde tingene samlet.

Er det nogen der har nyere erfaringer med støvler fra Haix?

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Besvar