Jeg har en deaktiveret SMLE fra 1916 der står hos nogle familie i Storbritannien, og nu når vi efterhånden også har deaktiverede våben her i Danmark, synes jeg at det er på tid at den hænger på min egen væg.
Geværet har en 'Deactivation Certificate' fra Birmingham Proof House, og jeg tror det opfylder de krav der er her i landet. Riflens løb er skåret igennem på undersiden fra kammer til cirka 4cm fra mundingen, kammeret er blevet boret igennmem på tværs og der er svejset et stykke hærdet stål deri så det ikke kan lades. Låsehovedet er blevet skåret ved en 60 graders vinkel, og slagstiften er enten blevet afkortet eller fjernet helt.
Hvordan skal jeg gøre det på lovlig vis? Kræver det importtilladelse?
Import af deaktiveret riffel
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
- 357Magnum
- Platin Member
- Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Import af deaktiveret riffel
Hvis den er deaktiveret og har certifikat derpå, er der vel rent teknisk ikke længere tale om et våben, men blot noget gammelt jern monteret på en træklodt.Fredericianer skrev:Geværet har en 'Deactivation Certificate' fra Birmingham Proof House
En krakilst våbensherrif kan anfægte, at løbet skal være HELT gennemskåret - altså fra kammer til og helt til enden. Det har dog ingen praktisk betydning, og er kun til større ærgelse for os samlere, men hvis den skal være helt efter danske regler, kan man ikke nøjes med den del af piben, der er "under træ".Riflens løb er skåret igennem på undersiden fra kammer til cirka 4cm fra mundingen
Resten lyder for mig til at overholde de danske regler. Jeg har selv en deaktiveret US Carbine, og fik i den forbindelse en kopi af en intern vejlednig på mit lokale våbenkontor:kammeret er blevet boret igennmem på tværs og der er svejset et stykke hærdet stål deri så det ikke kan lades. Låsehovedet er blevet skåret ved en 60 graders vinkel, og slagstiften er enten blevet afkortet eller fjernet helt.

Du kan evt. læse om historien her - der er flere kommentarer og gode pointer ang. deaktivering:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... en&start=0
Du kan jo altid spørge hos politiet. Nu er det England, som du skal have pynte-skyderen sendt fra, og de er vel det mest våbenforskrækkede folkefærd i hele Europa. En importtilladelse er svjh. gratis, og burde klare alle juridiske problemstillinger - også selv våbenet ikke er noget våben jf. deaktiveringscertifikatet.Hvordan skal jeg gøre det på lovlig vis? Kræver det importtilladelse?
..::: 357Magnum :::..
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
- PerD
- Gold Member
- Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
- Geografisk sted: Varde
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Re: Import af deaktiveret riffel
Danmark accepterer ikke andre landes certificater!
Våbnet skal importeres som et skarpt våben, og derefter tager politiet stilling til, om deaktiveringen er god nok til danske forhold. I praksis vil de have en dansk våbenhandlers/bøssemagers ord for at det er ok.
Og husk - det er kun registrerede våben der kan deaktiveres i Dk.
mvh
Per
Våbnet skal importeres som et skarpt våben, og derefter tager politiet stilling til, om deaktiveringen er god nok til danske forhold. I praksis vil de have en dansk våbenhandlers/bøssemagers ord for at det er ok.
Og husk - det er kun registrerede våben der kan deaktiveres i Dk.
mvh
Per