Tilladelse til våben over 9 mm/ kal.38 ej gangbar mere

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Charlie don't surf
Silver Member
Silver Member
Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
Geografisk sted: Thy_
Has thanked: 2 times
Been thanked: 28 times

Tilladelse til våben over 9 mm/ kal.38 ej gangbar mere

Indlæg af Charlie don't surf » 29. nov 2008, 00:21

Jeg har altid haft den opfattelse, at der kunne gives tilladelse til pistol / revolver med kaliber over 9mm / .38, hvis det kunne godtgøres man skød meget i udlandet. Her forleden fik jeg så af vide at det også er stoppet. Sandt el. falsk????
Charlie Lima Lima

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Re: Tilladelse til våben over 9 mm/ kal.38 ej gangbar mere

Indlæg af Fast Fumble » 29. nov 2008, 14:44

Charlie don't surf skrev:Jeg har altid haft den opfattelse, at der kunne gives tilladelse til pistol / revolver med kaliber over 9mm / .38, hvis det kunne godtgøres man skød meget i udlandet. Her forleden fik jeg så af vide at det også er stoppet. Sandt el. falsk????
Begge dele.
Det har ikke i min tid været muligt at få tilladelse til større kalibre, såeh - stoppet? Nej, jeg tror snarere det ikke har eksisteret (ihvertfald ikke i nyere tid).

Ved forrige EM i IPSC blev Ralf K Jensen nr 2, et intet mindre end imponerende resultat af en dansker. Lige netop IPSC favoriserer bevidst kraftige pistoler, og Ralf er derfor noget handicappet af at han ikke kan skyde med kaliber .40, men heller ikke en EM 2'er kan få tilladelse til .40, så næh, det må pt anses for helt udelukket.

I denne tid har vi faktisk 5-6 topskytter i IPSC på EM plan, og de skyder alle med 9mm. Så meget mere imponerende at de jævnligt vinder internationale stævner. Den ene har fået tilnavnet "Alpha Hunter" fordi han i IPSC ikke "straffes" for sin minor-kaliber, hvis han udelukkende skyder A-zone hits - og det gør han så!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 29. nov 2008, 17:25

Havde den efter min mening tåbelige regel generet DDS' eller Unionens pistolprogrammer, så var der blevet ballade...
Søren (der har svært ved at ramme det sorte med en 9 mm) ;-)
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

50gi-jess
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC, Steel Challenge, II-verdenskrig, Colt SAA.
Geografisk sted: Arkansas, USA

Indlæg af 50gi-jess » 25. dec 2008, 17:25

\. Here we go again :impatient:
Hele kaliber debatten samt restriktioner herfor, hviler pa skytterne selv gennem tiden,og deres mangel pa sammenhold.
Jeg fik min forste 44 mag. tilladelse under Tarnby Politi i 1982, da jeg skulle anvende S&W'en til terranskydning i Sverige. Tilladelsen blev inddraget efter blot en uge via Dansk Skytte Union's jernhand.
Problemet er, at skytteforbundene er anerkendt som selvbestaltede autoriteter af JM, som i sidste ende udfardiger vabenloven osv.
Med andre ord, sa har de eksisterende skytteorganisationer faet en slags monopol pa vabenloven igennem tiden, nar det kommer til kaliberdebatten. Dette er det eneste JM kan forholde sig til, da de er jurister og ikke sportsskytter.
Med tiden, er dette sa blevet til den acceptable standard af myndighederne, som jo i forvejen er imod privatejede vaben generelt.
De organiserede skytteforbund, arbejder jo udfra UIT/IOC internationale standarder, som iovrigt ikke engang har hverken 38 spl. eller 9mm pa programmet mere. Den eneste grund til at f.eks. disse kalibre tillades i DK, ar at DSU har "grovpistol" programmer og DDS har terranskydning. 2 programmer som iovrigt ikke er internationalt anerkendt. Men igen, det er dem der bestemmer og fortaller hvad de danske skytter har behov for af tilladelser osv.
Forskellen pa f.eks. Tyskland, resten af Scandinavien og DK er, at i disse lande tillades ovrige skydediscipliner pa "prove" efter anmodning fra skytterne. Hvis en ny disciplin anses for sportslig samt ansvarlig, ja sa godkendes den som regel,med tilhorende diverse banetilladelser/vabentilladelser.
Nu er problemet bare i DK, at med tiden har denne kaliberpolitik vel brandt sig fast i loven. Desuden bryder politiet sig ikke om den situation, at civile kan eje kraftigere vaben end deres H&K USP, som om de stoler pa dig, meeeen ikke helt alligevel.
Nu er lobet kort! Skytterne stod aldrig sammen gennem tiden,men hyttede blot deres eget skin samt interesser i bedste nidkare stil .Det kunne ellers have lykkedes gennem 70'erne hvor vabenloven blev genforhandlet med skytteorganisationerne, og vi "kunnet" have haft samme forhold som f.eks. i Norge/Sverige i dag. Selv jagerforbundene kunne jo ikke sta sammen da stempelmarkerne steg til over 800kr. pr. riffel i senfirserne.
Hvis noget...kan det jun ga ned af bakke fra nu af, da IOC forsoger at forbyde grovere kalibre ( ja her i blandt ) 38/9. pa internationalt plan.
Og da de organiserede forbund jo pr. tradition altid bare klapper halene sammen, kan i tanke jer til hvad der sker med vabenloven i fremtiden. :roll:
For jeg rejste til USA, forsogte jeg at andre pa dette, samt var med til og stifte DSF som er kommet et godt stykke i den rigtige retning med tiden. Uanset kan der stadig ikke skydes hverken med 40 S&W eller Steel Challenge osv. Surt, men det er vel ogsa derfor jeg bor her idag.
Kunne skrive meget mere, men dette ma vare nok for denne gang. Udgiver en bog "Frihed uden Ansvar" med tiden.
Ps. Lige et godt rad, hvis du vil have dig en 44 mag. Bliv vabenhandler !
:shock:
Hilsen fra Jess

Besvar