SKV 1
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
- Been thanked: 1 time
SKV 1
På DDS står der at man skal have bestyrelsen godkendt, når der sker ændringer i den, men mener rent faktisk at have læst at det kun er når formanden og ??? skifter.
Er der nogen der kan uddybe (linke).
Rent faktisk vil jeg gerne vide om det er nødvendigt med en ny godkendelse af bestyrelsen, bare fordi sekretæren i en skytteforening skiftes?
Er der nogen der kan uddybe (linke).
Rent faktisk vil jeg gerne vide om det er nødvendigt med en ny godkendelse af bestyrelsen, bare fordi sekretæren i en skytteforening skiftes?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
- Raven
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Been thanked: 10 times
Re: SKV 1
Ja jeg mener at alle i bestyrelsen skal godkendes! Idet de alle har potentiel adgang til våbenboksen i foreningen?
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!
- Gunnut
- Platin Member
Jep, men jeg ved at jeg har læste "et eller andet" med det kun er når det er formanden (og nogle andre), som skiftes. Nå jeg må vel søge lidt mere.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
-Sir Winston Churchill
- 45LongColt
- Bronze Member
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
I bekendtgørelsen (om Våben og ammunition mv.) https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1940 lyder §10 :
§ 10. Et bestyrelsesmedlem for en skytteforening under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund kan tillade, at medlemmer af foreningen til brug ved nærmere angivne skydekonkurrencer og øvelsesskydninger transporterer:
1) våben og ammunition tilhørende skytteforeningen,
2) våben og ammunition tilhørende skytteforeningens medlemmer,
3) våben og ammunition tilhørende andre skytteforeninger under samme hovedorganisation, og
4) våben og ammunition tilhørende medlemmer af andre skytteforeninger under samme hovedorganisation.
Stk. 2. En tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis bestyrelsesmedlemmet og medlemmet af foreningen er godkendt hertil af politimesteren (politidirektøren), jf. § 36, eller har våbenpåtegning. Tilladelsen udstedes på en særlig blanket til det pågældende medlem personligt. Udstedelsesdato, udløbsdato og formål skal fremgå af tilladelsen. Tilladelsen skal medbringes under transport af våbnene.
Stk. 3. En tilladelse efter stk. 1 bortfalder, når medlemskabet af foreningen ophører, og kan på ethvert tidspunkt tilbagekaldes.
Stk. 4. En skytteforening må kun give tilladelse efter stk. 1, hvis den holder politimesteren (politidirektøren) underrettet om bestyrelsens sammensætning og foreningens hjemsted.
Det fremgår altså at, for at et bestyrelsesmedlem har ret til at give transporttilladelse, så skal politidirektøren også holdes underrettet om (og godkende) bestyrelsens sammensætning (SKV1)
Og ligeledes i §11 :
§ 11. En skytteforening skal godkendes af politimesteren (politidirektøren), før den kan anskaffe eller besidde våben efter våben- og eksplosivstoflovens § 9, stk. 2.
Stk. 2. En skytteforening kan kun godkendes efter stk. 1 hvis:
1) medlemmerne af foreningens bestyrelse opfylder betingelserne i § 36, og
2) det i øvrigt efter en konkret vurdering af foreningens forhold anses for ubetænkeligt at give godkendelsen.
Stk. 3. En skytteforening, der er godkendt efter stk. 1, skal holde politimesteren (politidirektøren) underrettet om bestyrelsens sammensætning og foreningens hjemsted.
Altså, alle kan sætte sig ned og kalde sig en skytteforening, men hvis de skal være godkendt til at anskaffe og besidde våben, så skal de holde politidirektøren underrettet om bestyrelsens sammensætning (SKV1).
I min forening indsender vi en ny SKV1 med hele bestyrelsen på hver gang der er sket en udskiftning i bestyrelsen.
I dit tilfælde, hvis sekretæren er medlem af bestyrelsen må det kræve en ny SKV1 hvis han udskiftes, ellers naturligvis ikke.
§ 10. Et bestyrelsesmedlem for en skytteforening under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund kan tillade, at medlemmer af foreningen til brug ved nærmere angivne skydekonkurrencer og øvelsesskydninger transporterer:
1) våben og ammunition tilhørende skytteforeningen,
2) våben og ammunition tilhørende skytteforeningens medlemmer,
3) våben og ammunition tilhørende andre skytteforeninger under samme hovedorganisation, og
4) våben og ammunition tilhørende medlemmer af andre skytteforeninger under samme hovedorganisation.
Stk. 2. En tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis bestyrelsesmedlemmet og medlemmet af foreningen er godkendt hertil af politimesteren (politidirektøren), jf. § 36, eller har våbenpåtegning. Tilladelsen udstedes på en særlig blanket til det pågældende medlem personligt. Udstedelsesdato, udløbsdato og formål skal fremgå af tilladelsen. Tilladelsen skal medbringes under transport af våbnene.
Stk. 3. En tilladelse efter stk. 1 bortfalder, når medlemskabet af foreningen ophører, og kan på ethvert tidspunkt tilbagekaldes.
Stk. 4. En skytteforening må kun give tilladelse efter stk. 1, hvis den holder politimesteren (politidirektøren) underrettet om bestyrelsens sammensætning og foreningens hjemsted.
Det fremgår altså at, for at et bestyrelsesmedlem har ret til at give transporttilladelse, så skal politidirektøren også holdes underrettet om (og godkende) bestyrelsens sammensætning (SKV1)
Og ligeledes i §11 :
§ 11. En skytteforening skal godkendes af politimesteren (politidirektøren), før den kan anskaffe eller besidde våben efter våben- og eksplosivstoflovens § 9, stk. 2.
Stk. 2. En skytteforening kan kun godkendes efter stk. 1 hvis:
1) medlemmerne af foreningens bestyrelse opfylder betingelserne i § 36, og
2) det i øvrigt efter en konkret vurdering af foreningens forhold anses for ubetænkeligt at give godkendelsen.
Stk. 3. En skytteforening, der er godkendt efter stk. 1, skal holde politimesteren (politidirektøren) underrettet om bestyrelsens sammensætning og foreningens hjemsted.
Altså, alle kan sætte sig ned og kalde sig en skytteforening, men hvis de skal være godkendt til at anskaffe og besidde våben, så skal de holde politidirektøren underrettet om bestyrelsens sammensætning (SKV1).
I min forening indsender vi en ny SKV1 med hele bestyrelsen på hver gang der er sket en udskiftning i bestyrelsen.
I dit tilfælde, hvis sekretæren er medlem af bestyrelsen må det kræve en ny SKV1 hvis han udskiftes, ellers naturligvis ikke.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Altså, hvis foreningen er godkendt på en SKV1, SKAL der indsendes en ny ved udskiftning af bestyrelsesmedlemmer, eller ved udnævnelse af ny formand.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
- 45LongColt
- Bronze Member
Ja, hvis foreningen ønsker at beholde sin ret til at anskaffe foreningsvåben, udstede transporttilladelser og de øvrige privilegier en godkendt forening har.co skrev:Altså, hvis foreningen er godkendt på en SKV1, SKAL der indsendes en ny ved udskiftning af bestyrelsesmedlemmer, eller ved udnævnelse af ny formand.
Det virker for mig rimeligt nok, naturligvis er politiet nødt til at vide hvilke personer det er som har disse privilegier.
Man kan så diskutere om man kan nøjes med at underrette om den ændring der er sket i bestyrelsen (og bare lade øvriges godkendelse fortsætte), men politiet i den kreds hvor min forening hører hjemme er af den opfattelse at der skal insendes en ny SKV1 med alle bestyrelsesmedlemmer. Og det gjorde vi så.
Og nu har vi lige haft generalforsamling i tirsdags hvor der er kommet nyt medlem i bestyrelsen, så nu indsender vi ny SKV1 igen.
- Gunnut
- Platin Member
Jamen det er slet ikke et spørgsmål om hvorvidt det rimeligt. Det er det helt givet. Jeg kan bare huske jeg havde læst "et eller andet". Ved nærmere eftertanke tror jeg det var noget med, at såfremt hele bestyrelsen blev siddende, men formanden blev skiftet (altså sekretæren bliver formand og den gamle formand "ævlt bævle"), så skal der indsendes SKV 1 (hvilket i også skriver). Mens hvis kasserer og sekretær skifter funktion i fm. en generalforsamling, så skal der ikke indsendes en SKV 1.
-Sir Winston Churchill
-Sir Winston Churchill
- japh
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Det er vidst ikke helt galt, den eneste specificerede bestyrelsesplads på SKV1'en er netop formandens. Resten er bestyrelsen er bare listet med navn på blanketten og kan derfor skifte roller som det passer dem ;-)Gunnut skrev:Jamen det er slet ikke et spørgsmål om hvorvidt det rimeligt. Det er det helt givet. Jeg kan bare huske jeg havde læst "et eller andet". Ved nærmere eftertanke tror jeg det var noget med, at såfremt hele bestyrelsen blev siddende, men formanden blev skiftet (altså sekretæren bliver formand og den gamle formand "ævlt bævle"), så skal der indsendes SKV 1 (hvilket i også skriver). Mens hvis kasserer og sekretær skifter funktion i fm. en generalforsamling, så skal der ikke indsendes en SKV 1.
-jens
- 45LongColt
- Bronze Member
Det er jeg også helt enig i.japh skrev:Det er vidst ikke helt galt, den eneste specificerede bestyrelsesplads på SKV1'en er netop formandens. Resten er bestyrelsen er bare listet med navn på blanketten og kan derfor skifte roller som det passer dem ;-)
Formanden har specielle privillegier (skrive under på SKV2 m.m.) og skal naturligvis derfor meddeles til politiet.
Resten af bestyrelsen kan konstituere sig som de selv vil uden at skulle underrette nogen om det.
- Trotyl
- This member is
- Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Has thanked: 2 times
SKV Information
Enhver ændring i bestyrelsens sammensætning kræver dog ligeledes
politiets godkendelse.
Enhver ændring i bestyrelsens sammensætning kræver dog ligeledes
politiets godkendelse.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
...og med det menes der udskiftning af bestyrelsesmedlemmer, ikke rokade i bestyrelsen.
Undtagelsen er , som nævnt, formandsposten.
Undtagelsen er , som nævnt, formandsposten.
Østbirk Pistolskytter og