Politiet ved tilsyneladende ikke for meget om våbenloven...
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Politiet ved tilsyneladende ikke for meget om våbenloven...
Jeg faldt over denne:
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.p ... 03479.html
Efter min bedste overbevisning er hans svar lodret forkert. En foldekniv med låsbart blad, under 12 cm, der ikke er enhåndsbetjent kan så vidt jeg ved besiddes uden yderligere tilladelse.
Se §4 i https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=105326 og fortæl mig om jeg er galt på den.
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.p ... 03479.html
Efter min bedste overbevisning er hans svar lodret forkert. En foldekniv med låsbart blad, under 12 cm, der ikke er enhåndsbetjent kan så vidt jeg ved besiddes uden yderligere tilladelse.
Se §4 i https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=105326 og fortæl mig om jeg er galt på den.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Historie og Våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 15 times
Re: Politiet ved tilsyneladende ikke for meget om våbenloven...
At en ”politibetjent” har så meget energi i overskud, efter en hård dag på ”kontoret”, at han tager et ekstrajob som orakel, skal jeg forbigå i passende tavshed. Men at han ikke kender den lov han formodes at skulle håndhæve kunne indikere, at hans fritid kunne være bedre anvendt ved selvstudie af den relevante lovgivning.
For øvrigt føler jeg mig fristet til at inkludere ”misinformation til borgene” under Hr. Drabschef Ove Dahls speciale ”personfarlig kriminalitet”.
For øvrigt føler jeg mig fristet til at inkludere ”misinformation til borgene” under Hr. Drabschef Ove Dahls speciale ”personfarlig kriminalitet”.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Hej Mapzter,Mapzter skrev:Efter min bedste overbevisning er hans svar lodret forkert. En foldekniv med låsbart blad, under 12 cm, der ikke er enhåndsbetjent kan så vidt jeg ved besiddes uden yderligere tilladelse.
Du har fuldstændig ret. Drabschefens "umiddelbare" svar er lodret forkert. Hvis "folke"kniven ikke er eenhåndsbetjent, kan kniven lovligt besiddes i hjemmet. Den er derimod ulovlig at besidde og bære på offentligt tilgængelige steder mv., jf. våbenlovens § 4, stk. 1.
Venlig hilsen
HePe
PS. Vil du have fornøjelsen at korrigere drabschefen?.. ;-)
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Vi bør helt klart sende en korrektion ind til stationen så kan de passe dementere det i aftenens nyhedsudsendelse.HePe skrev:Hej Mapzter,Mapzter skrev:Efter min bedste overbevisning er hans svar lodret forkert. En foldekniv med låsbart blad, under 12 cm, der ikke er enhåndsbetjent kan så vidt jeg ved besiddes uden yderligere tilladelse.
Du har fuldstændig ret. Drabschefens "umiddelbare" svar er lodret forkert. Hvis "folke"kniven ikke er eenhåndsbetjent, kan kniven lovligt besiddes i hjemmet. Den er derimod ulovlig at besidde og bære på offentligt tilgængelige steder mv., jf. våbenlovens § 4, stk. 1.
Venlig hilsen
HePe
PS. Vil du have fornøjelsen at korrigere drabschefen?.. ;-)
En klar opgave for RT.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Helt klart JA!Lycon skrev:Vi bør helt klart sende en korrektion ind til stationen så kan de passe dementere det i aftenens nyhedsudsendelse.
En klar opgave for RT.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Enig!Lycon skrev:Vi bør helt klart sende en korrektion ind til stationen så kan de passe dementere det i aftenens nyhedsudsendelse.
En klar opgave for RT.
Go go go, Response Team

Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Too late... Gone...Mapzter skrev:Enig!Lycon skrev:Vi bør helt klart sende en korrektion ind til stationen så kan de passe dementere det i aftenens nyhedsudsendelse.
En klar opgave for RT.
Go go go, Response Team
Undskyld drenge, jeg klippede endda min respons, så jeg kunne rundsende den, men så fumlede jeg lige en tak for meget ved keyboard'et, og så var det væk.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Bliver responsen ikke vist her?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- HePe
- Platin Member
Da TV2's Krimi brevkasse fortsat viser det forkerte "umiddelbare" svar fra drabschef Ove Dahl, har jeg kl. 21:30 sendt en e-mail til Seernes Redaktør TV 2:Topcat skrev:Bliver responsen ikke vist her?
"Forkert politisvar
I TV2's Krimi brevkasse i dag d. 26. feb. 2009, emne: "Må jeg beholde kniv som arvestykke?"
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/brevkasse ... 03479.html
giver drabschef Ove Dahl et forkert svar.
Hvis svarene i brevkassen skal opfattes som seriøse svar fra politiet, så bør politiet afholde sig fra at give "umiddelbare" svar, som er direkte forkerte.
Det er lovligt uden våbentilladelse at besidde en låsbar foldekniv i hjemmet, hvis knivens blad er 12 cm eller derunder, og kniven ikke er eenhåndsbetjent.
Derimod er kniven ulovlig at besidde og bære på offentligt tilgængelige steder mv., medmindre det sker som led i erhvervsudførelse, til jagtbrug mv., jf. våbenlovens § 4, stk. 1.
Politichefens forkerte svar bedes snarest muligt korrigeret af TV2/politiet.
Venlig hilsen"
Dette automatiske mailsvar er modtaget fra Seernes Redaktør:
"Tak for din henvendelse til seernes redaktør ved TV 2 | DANMARK A/S. Seernes redaktør ved TV 2|DANMARK er en uafhængig instans, der tager sig af henvendelser og klager vedrørende TV 2s selskabers og afdelingers programvirksomhed.
Mails med konkrete forespørgsler og klager vil så hurtigt som muligt blive besvaret enten af mig eller den relevante afdeling. Det er fortsat de enkelte redaktioner, der besvarer programklager og spørgsmål i første led.
Kommentarer o.l. til programmer, tjenester mv. bliver læst, men besvares normalt ikke, med mindre jeg ønsker at offentliggøre den på seernes redaktørs website.
Med venlig hilsen
Lars Bennike,
Seernes redaktør,
TV 2|DANMARK A/S
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Jep, mit svar til TV2 netavis har også kun kastet en autorespons af sig indtil videre.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- L Empereur
- Bronze Member
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Kontakt:
Meget pinligt svar, men han har tilsyneladende ikke travlt med at få det rettet. 

Det er ikke nok at tro, man skal vide!
- HePe
- Platin Member
Hvis det er drabschefen du tænker på, så tror jeg, at han har mere travlt med andre sager i øjeblikket.L Empereur skrev:Meget pinligt svar, men han har tilsyneladende ikke travlt med at få det rettet.
Men våbenlovgivningen burde han holde sig fra.
-
- Silver Member
- Interesser: IPSC, Steel Challenge, II-verdenskrig, Colt SAA.
- Geografisk sted: Arkansas, USA
\. Som tradens overskrift lyder"
Politiet ved vist ikke ret meget om vabenloven....
Nej, og mistanken herved kommer sjaldent dig til gode...hovedrystende ikke !
Blot en tanke,men noget mange stadigt lider under. Hold da helt op hvor er det dog praventivt....
mvh. Jess
Blot en tanke,men noget mange stadigt lider under. Hold da helt op hvor er det dog praventivt....
mvh. Jess
- PWS
- Silver Member
- Geografisk sted: 3050
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Så er det godt man har krav på at få en eventuel beslaglæggelse prøvet ved en dommer indenfor 24 timer. Men det er da irreterende at dem der skal håndhæve loven ikke har styr på det. Men igen, inkompetance findes indenfor alle professioner, bare få steder det har samme konsekvens for borgerne som hos politiet. Og så igen igen, nok også længe siden drabschefen har udført et rigtigt stykke politiarbejde på gade-niveau. Man må håbe at paragrafferne hænger bedre fast længere nede i tropperne.50gi-jess skrev:\. Som tradens overskrift lyder"
mvh. Jess
- HePe
- Platin Member
Jeg har i dag skrevet til Folketingets Retsudvalg om problemet.PWS skrev:... Men det er da irreterende at dem der skal håndhæve loven ikke har styr på det. Men igen, inkompetance findes indenfor alle professioner, bare få steder det har samme konsekvens for borgerne som hos politiet. Og så igen igen, nok også længe siden drabschefen har udført et rigtigt stykke politiarbejde på gade-niveau. Man må håbe at paragrafferne hænger bedre fast længere nede i tropperne.
(P.t. er indlægget i TV2's Krimi brevkasse om den "ulovlige" folkekniv (foldekniv) fortsat ikke korrigeret eller slettet).
-
- Silver Member
\. Dengang jeg selv var bruger af div. tilladelseskontore, var det ogsa mit indtryk, at hvis noget ikke kunne tolkes rigtigt pga. den "intelligente" lov og udfardigelse, var udfaldet sjaldent til min fordel.
Meget meget praventivt ikke !
mvh. Jess
mvh. Jess
- HePe
- Platin Member
Hej Jess,50gi-jess skrev:Dengang jeg selv var bruger af div. tilladelseskontore, var det ogsa mit indtryk, at hvis noget ikke kunne tolkes rigtigt pga. den "intelligente" lov og udfardigelse, var udfaldet sjaldent til min fordel.
mvh. Jess
I dette tilfælde er der ikke tale om en fortolkning af våbenloven, men simpel uvidenhed. Og uvidenhed i sig selv kan vel ikke have et eller andet præventivt formål?..
Men som du kan se, gør jeg aktivt noget ved det. Hvad ville du havde gjort?.. dengang du selv var bruger af diverse tilladelseskontorer.
Venlig hilsen
HePe
-
- Silver Member
\. Hej HePe.
Til sidst tog jeg smutvejen og gav op. Forsogte ellers i over 15 ar, via breve til JM, DSU og skrivelser til retspolitisk udvalg.
Kan ingen brugbare rad komme med. Forsogte alt der dengang ellers burde have givet mening. Det virkede ikke dengang, og vil sikkert stadigvak ikke virke.
Desuden er jeg ikke ret diplomatisk anlagt, og giver alt for hurtigt op overfor idioti. Min interesse i selve skydesporten havde storre betydning end forhandlinger. Tiden var ved at lobe fra mig, og da min talmodlighed kun er 10 % af Tim's, sagde jeg tilhelvede med det, og gjorde herefter lige nojagtigt hvad der passede mig. Det var ikke altsammen stuerent, men det udviklede sig til en spandende ungdom...sommetider lidt for spandende. Noget jeg er ved at skrive en bog om i min sparsomme fritid.
Rart at se hvor langt DSF er kommet i dag,og dem der fortsatte hvor jeg gav op, burde have meget mere ros end de modtager...og har modtaget. Vi snakker medaljer her <;>
Keep it up !
mvh. Jess
Til sidst tog jeg smutvejen og gav op. Forsogte ellers i over 15 ar, via breve til JM, DSU og skrivelser til retspolitisk udvalg.
Kan ingen brugbare rad komme med. Forsogte alt der dengang ellers burde have givet mening. Det virkede ikke dengang, og vil sikkert stadigvak ikke virke.
Desuden er jeg ikke ret diplomatisk anlagt, og giver alt for hurtigt op overfor idioti. Min interesse i selve skydesporten havde storre betydning end forhandlinger. Tiden var ved at lobe fra mig, og da min talmodlighed kun er 10 % af Tim's, sagde jeg tilhelvede med det, og gjorde herefter lige nojagtigt hvad der passede mig. Det var ikke altsammen stuerent, men det udviklede sig til en spandende ungdom...sommetider lidt for spandende. Noget jeg er ved at skrive en bog om i min sparsomme fritid.
Rart at se hvor langt DSF er kommet i dag,og dem der fortsatte hvor jeg gav op, burde have meget mere ros end de modtager...og har modtaget. Vi snakker medaljer her <;>
Keep it up !
mvh. Jess
- HePe
- Platin Member
Mit brev til Folketingets Retsudvalg er nu offentliggjort på Folketingets hjemmeside www.ft.dk
Retsudvalget, Alm. del - Bilag 367
- japh
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Er det muligt med et direkte link - jeg er tilsyneladende ikke kvalificeret til at finde noget som helst på det website :roll: ;-)HePe skrev:Mit brev til Folketingets Retsudvalg er nu offentliggjort på Folketingets hjemmeside http://www.ft.dk
-jens
-
- Silver Member
- Interesser: IPSC
indtast "Bilag 367" i søgefeltet ;-)japh skrev:Er det muligt med et direkte link - jeg er tilsyneladende ikke kvalificeret til at finde noget som helst på det website :roll: ;-)
DVC
Bo
- japh
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
D'oh! <+:BMadsen skrev:indtast "Bilag 367" i søgefeltet ;-)japh skrev:Er det muligt med et direkte link - jeg er tilsyneladende ikke kvalificeret til at finde noget som helst på det website :roll: ;-)
-jens
- Redakula
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning
Her er direkte link:LEJ skrev:Til HePe
<**>| \<**</
http://www.ft.dk/samling/20081/almdel/r ... /index.htm
HePe er vist ved at have en del

/redakula ;-)
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Historie og Våben
- Geografisk sted: Sjælland
Bravo HePe, jeg løfter på hatten. Det er dejligt når nogen gider ”go all the way”. Nu bliver det bare spændende at se den videre udvikling. Lad os håbe Folketingets Retsudvalg har nogle mere ansvarlige og responsive sekretærer end TV2.HePe skrev:Mit brev til Folketingets Retsudvalg er nu offentliggjort på Folketingets hjemmeside http://www.ft.dk
Mvh