Hvor mange .22'ere uden at skulle forklare sig?
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Helsingør
- Been thanked: 1 time
Hvor mange .22'ere uden at skulle forklare sig?
Hej alle,
Sådan som jeg forstår reglerne må jeg på SKV 2 eje 2 stk. "grov" pistoler OG 2 stk. "grov" revolvere (kal. .30/7,62 og derover) uden at skulle redegøre for hvorfor jeg har det behov.
Det samme gælder vel ikke for .22'ere da der ikke er den skydedisciplinforskel mellem pistol og revolver eller hvad?
Eller med andre ord: Må jeg også eje 2 stk. pistoler OG 2 stk. revolvere i kal. .22 uden at skulle redegøre for hvorfor, eller skal jeg allerede når jeg søger om den tredie .22'er udfærdige denne særlige redegørelse?
På forhånd tak.
Julle
Sådan som jeg forstår reglerne må jeg på SKV 2 eje 2 stk. "grov" pistoler OG 2 stk. "grov" revolvere (kal. .30/7,62 og derover) uden at skulle redegøre for hvorfor jeg har det behov.
Det samme gælder vel ikke for .22'ere da der ikke er den skydedisciplinforskel mellem pistol og revolver eller hvad?
Eller med andre ord: Må jeg også eje 2 stk. pistoler OG 2 stk. revolvere i kal. .22 uden at skulle redegøre for hvorfor, eller skal jeg allerede når jeg søger om den tredie .22'er udfærdige denne særlige redegørelse?
På forhånd tak.
Julle
- Gunslinger
- This member is
- Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 18 times
Re: Hvor mange .22'ere uden at skulle forklare sig?
Jeps, de samme regler gør sig gældende for .22'ere som ved grovvåben.
Det hedder "2 våben af samme kaliber ELLER samme type". Det betyder du ikke kan slippe afsted med at have 2 revolvere og 2 pistoler i kaliber .22 :shame:
Kender et par stykker der har 3 grov revolvere. Hvis du er snedig nok skal du have 1 til standard klasse, 1 til åben (altså med rødpunkt) og 1 som backup ;-). Du kan være heldig at den går igennem nede ved sheriffen.
Det hedder "2 våben af samme kaliber ELLER samme type". Det betyder du ikke kan slippe afsted med at have 2 revolvere og 2 pistoler i kaliber .22 :shame:
Kender et par stykker der har 3 grov revolvere. Hvis du er snedig nok skal du have 1 til standard klasse, 1 til åben (altså med rødpunkt) og 1 som backup ;-). Du kan være heldig at den går igennem nede ved sheriffen.
- 45LongColt
- Bronze Member
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Det er vist ikke så meget sheriffen der er problemet.Gunslinger skrev:Du kan være heldig at den går igennem nede ved sheriffen.
Det er mere et spørgsmål om at du kan godtgøre overfor Dansk Skytteunion at du har et sportsligt behov derfor.
Hvis du skal have væsentlig mere end to grovvåben i samme kaliber skal det også være synligt at du deltager i de dicipliner du har skrevet på den særlige oplysningsblanket at du vil bruge våbenet til.
F.eks ved at du optræder på resultatlister fra stævner, ranglister eller lignende i de dicipliner du har anført.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."
-
- Bronze Member
Hej Gunslinger og 45LongColt,
Tak for svarene.
Skal jeg forstå det sådan at jeg godt må ha' 4 "grov" våben (2 pistoler OG 2 revolvere) men altså kun 2 .22'ere?
uden at skulle forklare mig.
Undskyld jeg er lidt tungnem.
Julle
Tak for svarene.
Skal jeg forstå det sådan at jeg godt må ha' 4 "grov" våben (2 pistoler OG 2 revolvere) men altså kun 2 .22'ere?

Undskyld jeg er lidt tungnem.
Julle
- Gunslinger
- This member is
Ja altså 2 pistoler i 9mm og 2 revolvere i .38 special/.357 magnum. Og så dine 2 .22'ere selvfølgelig.
Kan skam udemærket forstå du føler et behov for at eje mere end 6 håndvåben <+:
-
- Bronze Member
Tak,
Lige nu har jeg en tunet Glock 17 DK jeg skyder IPSC med, en .22 Buckmark med matchskæfte jeg skyder almindelig divisionsskydning med ,og en .22 Ruger Single Six jeg "hygger" med.
Hvis jeg så vil købe en .22'er mere så skal jeg altså enten sælge en af de andre 2 .22'ere eller til at forklare mig.
Lidt besværligt.
Julle
Lige nu har jeg en tunet Glock 17 DK jeg skyder IPSC med, en .22 Buckmark med matchskæfte jeg skyder almindelig divisionsskydning med ,og en .22 Ruger Single Six jeg "hygger" med.
Hvis jeg så vil købe en .22'er mere så skal jeg altså enten sælge en af de andre 2 .22'ere eller til at forklare mig.
Lidt besværligt.
Julle
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Arrrhhh, det er altså ikke helt rigtigt, der står i skyttebogen:Gunslinger skrev:Ja altså 2 pistoler i 9mm og 2 revolvere i .38 special/.357 magnum. Og så dine 2 .22'ere selvfølgelig.
For pistoler/revolvere gælder yderligere, at ønsker man våbenpåtegning til mere end 2 pistoler/revolvere i cal. .22 (+4.5mm co2 pistol) eller mere end 2 pistol/revolver over cal. .22, så skal ansøgningen forelægges politiet vedlagt et oplysningsskema. Dette oplysningsskema kan hentes på www.skytten.dk, eller via amtskontoret
Du får ikke automatisk lov til at have to pistoler og to revolvere, der skal være et begrundet behov :shame:
Mvh Mindstorm
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Der står 6 grovvåben.Dispensation til mere end 6 grovkalibrede pistoler/revolvere anbefales kun,
såfremt ansøger deltager i internationale stævner (f.eks. EM og VM) eller kan
dokumentere særdeles stor stævneaktivitet . Det skal bemærkes, at der ved
opgørelse af antallet af grovkalibrede pistoler/revolvere indgår både våben
med drivmiddel af røgsvagt krudt og sortkrudt.
Omkring .22 står der bare at ved ansøgning om nr. 3 skal der vedlægges oplysningsseddel, hvor behovet skal begrundes.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
- CO
- Platin Member
Jo, efter gældende praksis får du uden videre lov til at ha' 2 af hver over .32, 2. stk. 32'ere og 2 stk. 22'ere.Du får ikke automatisk lov til at have to pistoler og to revolvere, der skal være et begrundet behov
Hvis man opgiver en plausibel begrundelse på oplysningssedlen gives der normalt tilladelse til yderligere våben, dog højest 6 stk. grovvåben i alt
Østbirk Pistolskytter og
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Hmm, så har jeg da i hvert fald 3 grovvåben for lidt....co skrev:Der står 6 grovvåben.Dispensation til mere end 6 grovkalibrede pistoler/revolvere anbefales kun,
såfremt ansøger deltager i internationale stævner (f.eks. EM og VM) eller kan
dokumentere særdeles stor stævneaktivitet . Det skal bemærkes, at der ved
opgørelse af antallet af grovkalibrede pistoler/revolvere indgår både våben
med drivmiddel af røgsvagt krudt og sortkrudt.
Omkring .22 står der bare at ved ansøgning om nr. 3 skal der vedlægges oplysningsseddel, hvor behovet skal begrundes.

Mvh Mindstorm
- CO
- Platin Member
De 6 grovvåben er inkl. 2 stk. .32.Hmm, så har jeg da i hvert fald 3 grovvåben for lidt....
Østbirk Pistolskytter og
- Gunslinger
- This member is
Jeg har 2 .357'ere... og har ikke skullet oplyse noget da jeg købte nummer 2!
- CO
- Platin Member
Hvis du har dem på SKV våbenpåtegning har du skullet oplyse noget på begge to.Jeg har 2 .357'ere... og har ikke skullet oplyse noget da jeg købte nummer 2!
Der skal ALTID medsendes oplysningsskema på pistoler/revolvere større end .32.
Østbirk Pistolskytter og
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Jeg har 2 .357'ere... og har ikke skullet oplyse noget da jeg købte nummer 2!
Nej, ikke nødvendigvis. Praksis blev ændret for ca. 3-4 år siden, før da var der ingen skemaer på de første to grovvåben i en kaliber.co skrev:Hvis du har dem på SKV våbenpåtegning har du skullet oplyse noget på begge to.
Ja, nu til dags skal der.co skrev:Der skal ALTID medsendes oplysningsskema på pistoler/revolvere større end .32.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- mafotha
- Gold Member
- Geografisk sted: midtfyn
- Has thanked: 1 time
Er det så ligetil at få tilladelse til pistol i kaliber .30? Feks C96???co skrev:Hvis du har dem på SKV våbenpåtegning har du skullet oplyse noget på begge to.Jeg har 2 .357'ere... og har ikke skullet oplyse noget da jeg købte nummer 2!
Der skal ALTID medsendes oplysningsskema på pistoler/revolvere større end .32.
Mafotha