Antal skud, repeterriffel
-
- Bronze Member
- Interesser: Våben, jagt og genladning
- Geografisk sted: 8800
Antal skud, repeterriffel
Hej med Jer,
Den anden dag kom vi til at diskutere hvor mange skud en almindelig repeterriffel (til jagt) må kunne indeholde, er der nogen der ved om der er et loft på det?
Den anden dag kom vi til at diskutere hvor mange skud en almindelig repeterriffel (til jagt) må kunne indeholde, er der nogen der ved om der er et loft på det?
45-70 Government -- the only government I trust!
-
- Bronze Member
- Interesser: Våben, jagt og genladning
- Geografisk sted: 8800
Re: Antal skud, repeterriffel
Perfekt, svaret resulterede i en kasse pils til mig, jeg takker mange gange for det hurtige svar 

45-70 Government -- the only government I trust!
- Theis
- Bronze Member
- Interesser: jagt og militæret.
- Geografisk sted: Midtjylland
Er der ingen loft? Det vil sige jeg i princippet kunne rende rundt med et 30 skuds mag til en almindelig riffel? 

Who dares wins. /SAS.
- Leadbyte
- This member is
- Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 13 times
Bare den er manuelt repeterende, så kunne du i princippet ha et 200, tromlemagasin hængende..
men du risikere selvfølgelig i at ramme ind i 'den-ser-farlig-og-krigslignende-ud', 'uhada-den-tror-jeg-ikke-er-velegnet-til-jagt' og 'den-kan-jeg-ikke-lide,-så-det-må-du-ikke' holdninger, både blandt jægere, skytter, og (mest uheldigt når du søger om tilladelsen) hos politiet.
Leadbyte
men du risikere selvfølgelig i at ramme ind i 'den-ser-farlig-og-krigslignende-ud', 'uhada-den-tror-jeg-ikke-er-velegnet-til-jagt' og 'den-kan-jeg-ikke-lide,-så-det-må-du-ikke' holdninger, både blandt jægere, skytter, og (mest uheldigt når du søger om tilladelsen) hos politiet.
Leadbyte
Murphy var optimist.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 232 times
- Been thanked: 215 times
Så snart det er en repetér riffel kan du sku ha' et magasin du kan bruge som skydestok i stående stilling, hvis det er det du har lyst til :)
Gælder OGSÅ for pump action rifler & bøjlespændere - derfor valgte jeg en pump-action fremfor en (dyrere) halvautomat med den tåbelige to-skuds begrænsning :)
Hilsen
Kenneth
Gælder OGSÅ for pump action rifler & bøjlespændere - derfor valgte jeg en pump-action fremfor en (dyrere) halvautomat med den tåbelige to-skuds begrænsning :)
Hilsen
Kenneth
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det er der vist flere meninger om: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=17169Kenneth Jensen skrev:Så snart det er en repetér riffel kan du sku ha' et magasin du kan bruge som skydestok i stående stilling, hvis det er det du har lyst til :)
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Aarrggg... Lyc... Dit link henviser til haglgeværer der ikke må indeholde mere end 2 patroner uanset ladesystem. Repeterrifler må indeholde alle de patroner man har lyst til...
Man kan så diskutere hvad er at repetere? Er det imellem hvert skud at udløse en bolt hold open for at lukke våbnet og gøre det klart til skud? Et det at spænde hanen på en SA revolver riffel? Jeg vil mene ja.... I USA er en Gatling maskingevær med håndsving at betragte som et repeter våben. Og det burde den ligeledes være i DK. Men jeg tvivler nu ikke på at de nok skal forsøge at forhindre en i tilladelsen...
Som jeg tolker loven er en repeterriffel en riffel hvor man skal gøre noget imellem hvert skud ud over at trykke på aftrækkeren. Så at udløse et bolt hold open på en AR-15 imellem hvert skud (hvis man ændrede designet til at kræve dette) burde være at tolke som repeter....
Våbenlover omtaler repeter og halvautomat rifler. Men hvad med en 3-4 løbet kort riffel? Hvad er den? Hvad må den?
Man kan så diskutere hvad er at repetere? Er det imellem hvert skud at udløse en bolt hold open for at lukke våbnet og gøre det klart til skud? Et det at spænde hanen på en SA revolver riffel? Jeg vil mene ja.... I USA er en Gatling maskingevær med håndsving at betragte som et repeter våben. Og det burde den ligeledes være i DK. Men jeg tvivler nu ikke på at de nok skal forsøge at forhindre en i tilladelsen...

Som jeg tolker loven er en repeterriffel en riffel hvor man skal gøre noget imellem hvert skud ud over at trykke på aftrækkeren. Så at udløse et bolt hold open på en AR-15 imellem hvert skud (hvis man ændrede designet til at kræve dette) burde være at tolke som repeter....
Våbenlover omtaler repeter og halvautomat rifler. Men hvad med en 3-4 løbet kort riffel? Hvad er den? Hvad må den?
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Yes my bad, jeg har stadig hagl på hjernen og er ikke kommet mig over at jeg skal have svejst og plumbet mit magasin. 

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
- Armand
- Silver Member
- Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
- Geografisk sted: Amager
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
"Straight pull" tolkes som repetér, ihvertfald. Der var en anden tråd herinde, hvor der blev linket til nogle britter som får deres AR10 lavet om til straight pull, så den er legal derovre.HVK skrev: Som jeg tolker loven er en repeterriffel en riffel hvor man skal gøre noget imellem hvert skud ud over at trykke på aftrækkeren. Så at udløse et bolt hold open på en AR-15 imellem hvert skud (hvis man ændrede designet til at kræve dette) burde være at tolke som repeter....
Hvad du lige mener her, det ved jeg ikke. Kan du ikke forklare det?HVK skrev: Våbenlover omtaler repeter og halvautomat rifler. Men hvad med en 3-4 løbet kort riffel? Hvad er den? Hvad må den?
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Jeg mente udelukkende at man i våbenloven burde definere repeter. Og jeg har da set gamle 3-4 løbede rifler - og jeg havde blot et billede for mit indre øje.... <+: Jeg konstaterede blot at de ikke passede ind i en af de to kategorier, men at de ville kunne afgive 4 skud i hurtig rækkefølge....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Bare fordi det bliver tolket sådan i GB, er det langt fra sikkert at dit lokale våbenkontor tolker på samme måde. Så lang tid begrebet ikke er utvetydigt defineret i lovgivningen, er det op til den enkelte at tolke hvad der menesArmand skrev: "Straight pull" tolkes som repetér, ihvertfald. Der var en anden tråd herinde, hvor der blev linket til nogle britter som får deres AR10 lavet om til straight pull, så den er legal derovre.

Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Når briterne har en forkærlighed for AR15 bygget som repeterrifler er det fordi de skyder en del discipliner som kræver bevægelse før eller mellem skuddene og må antages at være lettere at håndtere end en 6 kilo's Sauer STR.
Motionsløb
Med flammeskjuler
Ligetræks repeter
Briterne er heller ikke så bange for sorte plasticrifler. En AR kan ombygges på 10 minutter til repeter: Fjern gasrøret. Dens rygte som "Væmmeligt amerikansk militærgevær fra Vietnam-krigen" er dog ikke så nemt at fjerne.
Søren
Motionsløb
Med flammeskjuler
Ligetræks repeter
Briterne er heller ikke så bange for sorte plasticrifler. En AR kan ombygges på 10 minutter til repeter: Fjern gasrøret. Dens rygte som "Væmmeligt amerikansk militærgevær fra Vietnam-krigen" er dog ikke så nemt at fjerne.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
And there were crackpots.