Jagt med luftgevær
-
- Newbie
- Interesser: jagt med luftgevær
- Geografisk sted: Nordsjælland
Jagt med luftgevær
Hej allesammen
Jeg har i længere tid haft en familie af duer boende på mit loft og på mit tag. De har været til stor gene, blandt andet fordi de overskider vores indgangsdør og trappe ind til huset, for ikke at nævne loftet, som ser helt ad h t ud.
Loftrummet har jeg afspærret nu og renset det så godt jeg kunne, men de slår sig stadig ned rundt omkring på huset og overskider trappe og dør. En af mine venner fortalte at man ikke behøvede jagttegn hvis man bare ville skyde duer på sin egen private grund og gjorde det med en godkendt luftriffel (noget med 5,5mm og en mundingshastighed på... Hmmm var det 180m/s). Jeg har så lånt et luftgevær af en ven...
Efter at jeg skød min første due tænkte jeg at jeg nok hellere måtte tjekke op på lovgivningen, for jeg bor i et villakvarter og selvom jeg føler mig ganske kvik og god til det der med at udregne i hvilke retninger jeg kan tillade mig at skyde uden at mine medmennesker bliver udsat for risiko, så er det jo ikke særligt smart for nogen at rende rundt og bryde reglerne.
Jeg ved simpelthen ikke hvor min ven fik det der med at man måtte jage på privat grund fra... For jeg kan ikke finde det i loven.
Er der nogen af jer der kan forklare mig om jeg har gjort noget ulovligt evt. henvise mig til nogle regler der er formuleret på menneskesprog omkring det med luftgeværerne? Jeg føler mig s'gu lidt dum og lidt hmmm... Hvad skal jeg sige... Ulovlig p.t..
På forhånd tak for jeres svar :)
Jeg har i længere tid haft en familie af duer boende på mit loft og på mit tag. De har været til stor gene, blandt andet fordi de overskider vores indgangsdør og trappe ind til huset, for ikke at nævne loftet, som ser helt ad h t ud.
Loftrummet har jeg afspærret nu og renset det så godt jeg kunne, men de slår sig stadig ned rundt omkring på huset og overskider trappe og dør. En af mine venner fortalte at man ikke behøvede jagttegn hvis man bare ville skyde duer på sin egen private grund og gjorde det med en godkendt luftriffel (noget med 5,5mm og en mundingshastighed på... Hmmm var det 180m/s). Jeg har så lånt et luftgevær af en ven...
Efter at jeg skød min første due tænkte jeg at jeg nok hellere måtte tjekke op på lovgivningen, for jeg bor i et villakvarter og selvom jeg føler mig ganske kvik og god til det der med at udregne i hvilke retninger jeg kan tillade mig at skyde uden at mine medmennesker bliver udsat for risiko, så er det jo ikke særligt smart for nogen at rende rundt og bryde reglerne.
Jeg ved simpelthen ikke hvor min ven fik det der med at man måtte jage på privat grund fra... For jeg kan ikke finde det i loven.
Er der nogen af jer der kan forklare mig om jeg har gjort noget ulovligt evt. henvise mig til nogle regler der er formuleret på menneskesprog omkring det med luftgeværerne? Jeg føler mig s'gu lidt dum og lidt hmmm... Hvad skal jeg sige... Ulovlig p.t..
På forhånd tak for jeres svar :)
- Bissen
- Gold Member
- Interesser: Airbrush og våben.
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
Re: Jagt med luftgevær
Du har gjort noget ulovligt ja.. At jæge med luftgevær kræver jagttegn ligesom alt andet jagt..
- Evil-Honda
- Silver Member
- Interesser: Longrange Dodo hunting
- Geografisk sted: Heløen Sjælland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Ja og uden speciel tilladelse fra Politiet må der ikke jages i Byer, så det er ikke kun jagttegnet der mangler.
Mvh BS
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Yup den er helt gal, desuden skal mundingshastigheden være min. 200m/s.MartinRuager skrev:En af mine venner fortalte at man ikke behøvede jagttegn hvis man bare ville skyde duer på sin egen private grund og gjorde det med en godkendt luftriffel (noget med 5,5mm og en mundingshastighed på... Hmmm var det 180m/s). Jeg har så lånt et luftgevær af en ven...
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Newbie
Oki så er min aktivitet med luftgeværet hermed indstillet... Må lige vende tilbage til min kammerat og fortælle ham reglerne så... Klovn! Skod at bryde reglerne og endda sådan nogle regler, fordi man er godtroende. ><>
Nåh men tak for jeres hurtige svar.
Nåh men tak for jeres hurtige svar.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Før du vrider halsen om på din kammerat skal du da lige vide, at det han måske har haft i tankerne er, at du ikke behøver jagttegn for at købe et luftgevær. Når bare du er over 18 år må du købe et luftgevær, og du må også skyde til måls med det hjemme i din villahave, bare du ikke er til fare for nogen.
...men den med jagt og regulering med våbnet, den går altså ikke uden jagttegn.
Nu er det jo sådan, at noget er forbudt, og noget er meget strengt forbudt. jeg vil mene, at det du har gjort kun er forbudt, så i dit sted ville jeg ikke ligefrem gå til politiet og angive mig selv, men blot gå lidt stille med dørene. Og så ellers indstille jagten, duerne er jo i fuld gang med at få unger nu, og du vil jo ikke have små dueungers sultedød på samvittigheden.
...men den med jagt og regulering med våbnet, den går altså ikke uden jagttegn.
Nu er det jo sådan, at noget er forbudt, og noget er meget strengt forbudt. jeg vil mene, at det du har gjort kun er forbudt, så i dit sted ville jeg ikke ligefrem gå til politiet og angive mig selv, men blot gå lidt stille med dørene. Og så ellers indstille jagten, duerne er jo i fuld gang med at få unger nu, og du vil jo ikke have små dueungers sultedød på samvittigheden.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Newbie
Hey Lasse
Tak for dit svar :)
Jeg overvejede faktisk om jeg skulle spørge om jeg skulle melde mig selv til politiet, men jeg synes bare at det virkede så overdrevet på en eller anden måde, så jeg undlod at spørge fordi jeg ikke ville fremstå som en alt for stor idiot. Det er godt at se, at du "kom mig i forkøbet" hvad det angår... Hvis der er andre der læser dette, hvad er så jeres mening om, hvorvidt man (jeg) skulle melde mig selv for sådan en handling?
Nåh men... ::_=>
Selvom at jeg ikke får mulighed for selv med jagttegn at jage duer på min private grund her midt i byen, så har jeg alligevel bestemt mig for at få mig et jagttegn. Har læst en del her på siden om det og er blevet ret tændt på idéen. Synes f.eks. at dyrekending er rigtig spændende og interessant og så er der selvfølgelig også selve jagtelementet der trækker.
Endnu en gang tak for jeres respons <**>|
Tak for dit svar :)
Jeg overvejede faktisk om jeg skulle spørge om jeg skulle melde mig selv til politiet, men jeg synes bare at det virkede så overdrevet på en eller anden måde, så jeg undlod at spørge fordi jeg ikke ville fremstå som en alt for stor idiot. Det er godt at se, at du "kom mig i forkøbet" hvad det angår... Hvis der er andre der læser dette, hvad er så jeres mening om, hvorvidt man (jeg) skulle melde mig selv for sådan en handling?
Nåh men... ::_=>
Selvom at jeg ikke får mulighed for selv med jagttegn at jage duer på min private grund her midt i byen, så har jeg alligevel bestemt mig for at få mig et jagttegn. Har læst en del her på siden om det og er blevet ret tændt på idéen. Synes f.eks. at dyrekending er rigtig spændende og interessant og så er der selvfølgelig også selve jagtelementet der trækker.
Endnu en gang tak for jeres respons <**>|
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Du vil sikkert få en bøde og til hvad nytte? Man skal ikke straffe for at straffe men for at "opdrage", du har jo tydeligvis lært lektien og erkendt at det du har gjort er lovstridigt og du agter ikke at gentage det. Du må heller ikke se bortfra at du handlede i god tro, og på de baggrunde finder jeg det fuldstændig vandvittigt bare at overveje at anmelde dig selv.MartinRuager skrev:Hvis der er andre der læser dette, hvad er så jeres mening om, hvorvidt man (jeg) skulle melde mig selv for sådan en handling?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- Newbie
CloudHands skrev:...så jeg undlod at spørge fordi jeg ikke ville fremstå som en alt for stor idiot
Exactement mon ami! <<x-Lycon skrev:...og på de baggrunde finder jeg det fuldstændig vandvittigt bare at overveje at anmelde dig selv.