Største lovlige Kaliber???
-
- Newbie
- Interesser: Finskydning, Grov pistol
- Geografisk sted: København
Største lovlige Kaliber???
hvad er den største riffel kaliber, man kan få tiladelse til i dk ?
der er en kasse bajer på højkant
jeg sagde .458 win mag !!! :eek:
der er en kasse bajer på højkant
jeg sagde .458 win mag !!! :eek:
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Re: Største lovlige Kaliber???
{*-\*} Så længe den er under 20mm tæller det vist stadig som en riffel.
Mvh Mindstorm
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Du har tabt, big time ;-)jeg sagde .458 win mag !!!
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
Sportsskytteklubben Mildot
-
- Newbie
Ærgeligt der røg den kasse ;.;<
er i sikre?
så kan man i principet få tilladelse til en barett 12.7!?
det virker jog helt skørt >>::/
er i sikre?
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Prøv at kigge på de forskellige klasser i sortkrudtsriffelskydning:
http://www.sortkrudt.dk/riffelkl.htm
http://www.sortkrudt.dk/riffelkl.htm
Never confuse verbosity with veracity.
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Yep! Jeg "kender en" der har en 50 BMG på jagttilladelse....13demi skrev:Ærgeligt der røg den kasse ;.;<
er i sikre?

"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Sako75
- Gold Member
- Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Hehe ham kender jeg ogsåHVK skrev:Yep! Jeg "kender en" der har en 50 BMG på jagttilladelse....13demi skrev:Ærgeligt der røg den kasse ;.;<
er i sikre?

"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."
-
- Newbie
På jagt tilladelse ??Hvordan kan det lade sig gøre??? hvad jager han? Togvogne?!! >>::/
- HVK
- Platin Member
Det er nok mest for sjov.... Jeg vil tro at der er 10-15 på jagttilladelse i DK....
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Aske
- Silver Member
- Interesser: Skydning, våben, historie
- Geografisk sted: Jylland ude mod vest
- Been thanked: 5 times
Jeg mener, at grænsen for jagtrifler er .50 BMG. Problemet er vist mere baner, hvor du må skyde med den. Jeg har i hvert fald skudt med en 500 nitro exprex hos Korsholm.
Jeg mener ikke, at der er kaliberbegrænsning, når der er tale om sortkrudt, andet end ved 20 mm. Men her må sortkrudtskytterne på banen.
Jeg mener ikke, at der er kaliberbegrænsning, når der er tale om sortkrudt, andet end ved 20 mm. Men her må sortkrudtskytterne på banen.
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... 

- HVK
- Platin Member
Der er efter min bedste overbevisning ikke nogen kaliber begrænsning for jagtvåben. Men man lægger sig op af en EU (?) lov omkring definition af småkalibrede våben - og den går til 20mm. Der findes jo også rifler i 700 Nitro herhjemme (vil jeg tro) og ligeledes triflede slug løb på tilladelse....Aske skrev:Jeg mener, at grænsen for jagtrifler er .50 BMG. Problemet er vist mere baner, hvor du må skyde med den. Jeg har i hvert fald skudt med en 500 nitro exprex hos Korsholm.
Så søg du bare om en 14,5mm riffel....
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Yes, jeg mener også at grænsen går ved 20mm, det er bare ikke så tit man har en riffel i hånden af så stor en kaliber, men der findes jo flere nitro baserede safari rifler af en ganske stor kaliber.HVK skrev:Der er efter min bedste overbevisning ikke nogen kaliber begrænsning for jagtvåben. Men man lægger sig op af en EU (?) lov omkring definition af småkalibrede våben - og den går til 20mm. Der findes jo også rifler i 700 Nitro herhjemme (vil jeg tro) og ligeledes triflede slug løb på tilladelse....Aske skrev:Jeg mener, at grænsen for jagtrifler er .50 BMG. Problemet er vist mere baner, hvor du må skyde med den. Jeg har i hvert fald skudt med en 500 nitro exprex hos Korsholm.
Så søg du bare om en 14,5mm riffel....
Mvh Mindstorm
- Aske
- Silver Member
- Interesser: Skydning, våben, historie
- Geografisk sted: Jylland ude mod vest
- Been thanked: 5 times
:;_() HVK
Jeg tror, du har ret.
Jeg har hørt et rygte om, at Korsholm vil prøve at skaffe en 700 nitro express, næste gang de har åbent hus.
Men prisen på ammo :blowingup:
20 stk. 470 nitro ... 2374,-
Jeg tror, du har ret.
Jeg har hørt et rygte om, at Korsholm vil prøve at skaffe en 700 nitro express, næste gang de har åbent hus.
Men prisen på ammo :blowingup:

Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... 

- GeorgGearlos
- Bronze Member
- Geografisk sted: Ikast
- Kontakt:
Grænsen går ved 20 mm.
Det største problem ved denne kaliber er tilgængeligheden af ammunition. Det skyldes at den ammunition der fremstilles i denne kaliber fortrinsvist benyttes af miltærstyrker, eksplosive-, panser-, panserbrand-, og lyssporprojektiler.
Hertil skal tilføjes at der mig bekendt ikke er nogen der fremstiller løsdele til genladning, (spidsskarp, og jagtprojektiler, primere m.m.)
Omkring primere skal det nævnes at langt de fleste ammunitionstyper i denne kaliber benytter elektrisk primer, da de oftest benyttes i gattlingkanoner.
Det største problem ved denne kaliber er tilgængeligheden af ammunition. Det skyldes at den ammunition der fremstilles i denne kaliber fortrinsvist benyttes af miltærstyrker, eksplosive-, panser-, panserbrand-, og lyssporprojektiler.
Hertil skal tilføjes at der mig bekendt ikke er nogen der fremstiller løsdele til genladning, (spidsskarp, og jagtprojektiler, primere m.m.)
Omkring primere skal det nævnes at langt de fleste ammunitionstyper i denne kaliber benytter elektrisk primer, da de oftest benyttes i gattlingkanoner.
Med stille hilsen
GeorgGearlos
Kaizen - alt kan gøres bedre.....
(men det gjorte kan ikke gøres ugjort)
GeorgGearlos
Kaizen - alt kan gøres bedre.....
(men det gjorte kan ikke gøres ugjort)
- Mikkel_Kusk
- Silver Member
- Interesser: Våben, Værktøj, Div. Krige
- Geografisk sted: Them
Undskyld at jeg sådan hi-jacker tråden, men nu har jeg også indgået et væddemål, det er også en kasse bajere der er på højkant.
Spørgsmålet lyder på: Hvad er den største tilladte kalibre i pistol, her i DK.
Min makker siger kalibre .357Magnum og jeg siger det er forkert.
Han siger ydermere at en Desert Eagle kun fås i en .357Magnum og jeg siger at den også kan fås i en .50
Er der nogen herinde der kan hjælpe ?
Han siger ydermere at en Desert Eagle kun fås i en .357Magnum og jeg siger at den også kan fås i en .50
Retreat is NOT an option..........Go ahead make my breakfast!!!
- japh
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Mikkel_Kusk skrev:Min makker siger kalibre .357Magnum og jeg siger det er forkert.
Så mon ikke der findes noget større end .357mag? ;-)Våbencirkulæret skrev:Stk. 7. Tilladelse til pistoler med større kaliber end 9 mm (.38/.357) kan kun gives efter forudgående forelæggelse for Justitsministeriet. Dette gælder dog ikke forladepistoler som nævnt i stk. 8.
Her taler i muligvis forbi hinanden. DE'en findes i .50AE men kan kun fås i .357mag her i lille Danmark.Mikkel_Kusk skrev:Han siger ydermere at en Desert Eagle kun fås i en .357Magnum og jeg siger at den også kan fås i en .50
-jens
- Mikkel_Kusk
- Silver Member
- Interesser: Våben, Værktøj, Div. Krige
- Geografisk sted: Them
Tak for det hurtige svar Japh, da det kun var kalibren vi havde væddet om, så vil jeg men at det er mig der er berettiget til en kasse øl på hans regning. Eller hvad siger du/i?
Retreat is NOT an option..........Go ahead make my breakfast!!!
- japh
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Jeg har set revolvere med betydeligt større gennemgang i løbet end .357 ;-)Mikkel_Kusk skrev:Tak for det hurtige svar Japh, da det kun var kalibren vi havde væddet om, så vil jeg men at det er mig der er berettiget til en kasse øl på hans regning. Eller hvad siger du/i?
Så ja, den bør du nok vinde (og dele med NVF!) <+:
-jens
- 45LongColt
- Bronze Member
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Til sortkrudtsskydning kan man uden problemer få tilladelse til "bagladede" (patronladede) revolvere med større kaliber end .38/.357.
F.eks .45LC, hvilket jeg selv har.
Så du bør have vundet kassen.
F.eks .45LC, hvilket jeg selv har.
Så du bør have vundet kassen.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."
- HAPN
- Newbie
- Interesser: Samlervåben, IPSC
- Geografisk sted: Nordjylland
Nu vi er igang. Ja største kaliber på pistol herhjemme er 9mm ( vi glemmer lige sortkrut i denne forbindelse)
I foreningen havde vi i dag en lille snak om samme, hvor spørgsmålet om muligheden for at erhverve sig en pistol / revolver i større kaliber eks..44 er mulig hvis man ønsker at skyde i udlandet med den. (Sverige)
nogen der ved dette???
I foreningen havde vi i dag en lille snak om samme, hvor spørgsmålet om muligheden for at erhverve sig en pistol / revolver i større kaliber eks..44 er mulig hvis man ønsker at skyde i udlandet med den. (Sverige)
nogen der ved dette???
hapn
Bereta UIT 76
FN High Power
STI Edge
Bereta UIT 76
FN High Power
STI Edge
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
JM giver efter fast praksis afslag på den type ansøgninger. Meeen, der arbejdes på sagen.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
For en del år siden kunne man, i visse politikredse, få tilladelse til båbe .44 og .45, hvis man kunne dokumentere medlemskab af en svensk skydeklub. Det var især den våbensagkyndige på Frederiksberg, der udstedte disse tilladelser, men det blev der sat en stopper for, og han blev overført til andet arbejde.HAPN skrev:I foreningen havde vi i dag en lille snak om samme, hvor spørgsmålet om muligheden for at erhverve sig en pistol / revolver i større kaliber eks..44 er mulig hvis man ønsker at skyde i udlandet med den. (Sverige)
Dem, der havde tilladelser, fik først besked på at afhænde deres våben inden 14 dage, men da Politiet så blev præsenteret for en række erstatningskrav, blev det ændret til, at de kunne beholde tilladelserne, men at ny tilladelse ikke ville kunne udstedes ved salg til andre skytter.
Der er dog stadig den mulighed, at hvis man kan skaffe en adresse i Sverige (man behøver ikke at være tilmeldt folkeregistret der), kan man også få et svensk cpr.nr. og på det grundlag og et medlemskab af en svensk skytteforening, skulle det være muligt at anskaffe cal. .44 eller .45 i Sverige. Desværre vil den ikke kunne tages med til Danmark, men skal opbevares i Sverige.
P.s. Med samme cpr.nr. er det muligt at købe og registrere en bil i Sverige, men så længe ens folkeregisteradresse er i Danmark, må man kun køre i den i Sverige.
- Astra
- Bronze Member
- Interesser: Riffelprøver
- Geografisk sted: Vejle
Hej alle .
Jeg har med interesse læst de forskellige indlæg ,men er lidt uvidende om hvor store de er i m/m
vi fik i de sidste krigsår nedkastet nogle Pistoler der populær kaldtes 12 m/m det var jo nogle rene kanoner dengang ,har aldrig skudt med den ,jeg turde ganske enkelt ikke ,man kunne jo næsten jage en finger ind i Piben ,er det en som i diskuterer ???
MV H Carl Erik .
Jeg har med interesse læst de forskellige indlæg ,men er lidt uvidende om hvor store de er i m/m
vi fik i de sidste krigsår nedkastet nogle Pistoler der populær kaldtes 12 m/m det var jo nogle rene kanoner dengang ,har aldrig skudt med den ,jeg turde ganske enkelt ikke ,man kunne jo næsten jage en finger ind i Piben ,er det en som i diskuterer ???
MV H Carl Erik .
M V H Carl ERik
astra@osterbo-net.dk
astra@osterbo-net.dk
Jep
Det er det, det har sikkert været en Model 1911/1911A1 i Cal. .45 (11.43 mm)
du her tænker på
Det er det, det har sikkert været en Model 1911/1911A1 i Cal. .45 (11.43 mm)
du her tænker på
Jep Desert Eagle findes i Cal.357 + Cal.44 og i en Cal 50 Action Express versionMikkel_Kusk skrev:Undskyld at jeg sådan hi-jacker tråden, men nu har jeg også indgået et væddemål, det er også en kasse bajere der er på højkant.
Nikko Sterling Gold Crown Airking 4.5-14x50 AO mil-dot
Hatsan AT44-W 10 Skuds PCP 5.5mm.
Hatsan AT44-PA PUMP-ACTION 10 Skuds PCP 5.5mm.
Hatsan AT44-W 10 Skuds PCP 5.5mm.
Hatsan AT44-PA PUMP-ACTION 10 Skuds PCP 5.5mm.