Spørgsmål til lovgivningen "om luftbøsser, knive, haglgevær"
-
- Newbie
- Interesser: Lovgivningen
- Geografisk sted: København
Spørgsmål til lovgivningen "om luftbøsser, knive, haglgevær"
Hej.
Jeg er ny herinde og har oprettet en profil for at få svar på nogle spørgsmål ang. våbenloven og våbenbekendtgørelsen - så jeg håber I er klar på at hjælpe mig:)
1. Skal man have våbentilladelse til luftbøsser (store&små)?
2. Jeg har læst at det ikke er lovligt at have én enhåndsbetjent kniv på over 7 cm eller en låsbar kniv på ens bopæl, medmindre den bruges til anerkendelsesværdigt formål såsom jagt og fiskeri. Hvis man hverken fisker eller går på jagt så kræver disse knive vel en våbentilladelse?
3. Hvor gammel skal man være for at få våbentilladelse til riffel 18 eller 21? Og skelner man mellem jagttegn og medlemskab af en skydeklub?
5. Hvad kræver det af tilladelse til salonriffel – jagttegn eller riffeltegn?
4. Er det tilladt for en privatperson over 18 år at skyde på offentlige steder med en softgun uden nogen er til fare?
På forhånd tak:)
Anders
Jeg er ny herinde og har oprettet en profil for at få svar på nogle spørgsmål ang. våbenloven og våbenbekendtgørelsen - så jeg håber I er klar på at hjælpe mig:)
1. Skal man have våbentilladelse til luftbøsser (store&små)?
2. Jeg har læst at det ikke er lovligt at have én enhåndsbetjent kniv på over 7 cm eller en låsbar kniv på ens bopæl, medmindre den bruges til anerkendelsesværdigt formål såsom jagt og fiskeri. Hvis man hverken fisker eller går på jagt så kræver disse knive vel en våbentilladelse?
3. Hvor gammel skal man være for at få våbentilladelse til riffel 18 eller 21? Og skelner man mellem jagttegn og medlemskab af en skydeklub?
4. Er det tilladt for en privatperson over 18 år at skyde på offentlige steder med en softgun uden nogen er til fare?
På forhånd tak:)
Anders
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Spørgsmål til lovgivningen!
1: Nej.Motorsav skrev:1. Skal man have våbentilladelse til luftbøsser (store&små)?
2: Enhåndsbetjente foldeknive er ikke længere lovlige, uanset bladlængden. Låsbare foldeknive under 12cm må du gerne besidde på din bopæl, eller benytte til et anerkendelsesværdigt formål.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
3. Ved ikke, men ja, man skelner mellem om den er til jagt eller sport.Motorsav skrev:3. Hvor gammel skal man være for at få våbentilladelse til riffel 18 eller 21? Og skelner man mellem jagttegn og medlemskab af en skydeklub?
5. Jagttegn eller våbenpåtegning.
4. Det kan ikke besvares med ja eller nej. Det afhænger af hvordan situationen opleves af "andre". Fx bliver du dømt for væbnet røveri, hvis du truer nogen med en softgun til at aflevere deres penge. Det afgørende er ikke om våbnet var farligt, men om den forurettede oplevede at være i fare. Derfor: Det er ikke nogen særlig god ide at lege med softguns på offentlige steder, du kan faktisk ende med en træls dom for episoden!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Aske
- Silver Member
- Interesser: Skydning, våben, historie
- Geografisk sted: Jylland ude mod vest
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 5 times
Jeg er helt sikker på, at du IKKE må skyde med noget som helst på offentlige steder uanset alder. Soft/airguns må kun anvendes på dertil indrettede baner. Det er den besked, som politiet giver mine elever (8 kl.), når de er til foredrag. Det kommer desuden bag på mange af dem, at de faktisk ikke må eje sådant et våben og at det kan koste en bøde på 3000,-. Pludselig er der ingen af drengene, der har sådanne våben.
Dog siger de også, at hvis de nu render rundt ude på farmands marker (vi er i vestjylland) uden at være til fare/gene for andre, så er det ikke liiige det politiet vil bruge allermest af deres dyrbare tid på. Men render de rundt med dem inde i byen, risikerer de >>/: ... tjaaaa, hvem kan på afstand se, at der er tale om en soft/airgun.

Dog siger de også, at hvis de nu render rundt ude på farmands marker (vi er i vestjylland) uden at være til fare/gene for andre, så er det ikke liiige det politiet vil bruge allermest af deres dyrbare tid på. Men render de rundt med dem inde i byen, risikerer de >>/: ... tjaaaa, hvem kan på afstand se, at der er tale om en soft/airgun.

Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... 

- Skovtrolden
- This member is
- Interesser: Bueskydning
- Geografisk sted: Hornsyld
- Geografisk sted: Hornsyld
- Has thanked: 8 times
Nu er Mapzter jo ikke ansat til at være alles orakel, så han valgte sikkert, kun at svare på de ting, som han var sikker på.Motorsav skrev:Tak for det:)
Du har ikke svaret på de sidste spørgsmål;)
Mange, hvis ikke alle, af spørgsmålene kunne du, ved søgning her på forum, selv have fundet svar på.
Så bare for en god ordens skyld, søg, så spørg, og ellers velkommen her.

Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
3: Man kan for såvidt være 16 år når man får jagttegn med forældrenes samtykke. Man kan også få haglgevær eller riffel/salonriffel som 16 årig, igen med forældrenes tilladelse.Fast Fumble skrev:3. Ved ikke, men ja, man skelner mellem om den er til jagt eller sport.Motorsav skrev:3. Hvor gammel skal man være for at få våbentilladelse til riffel 18 eller 21? Og skelner man mellem jagttegn og medlemskab af en skydeklub?
5. Jagttegn eller våbenpåtegning.
4. Det kan ikke besvares med ja eller nej. Det afhænger af hvordan situationen opleves af "andre". Fx bliver du dømt for væbnet røveri, hvis du truer nogen med en softgun til at aflevere deres penge. Det afgørende er ikke om våbnet var farligt, men om den forurettede oplevede at være i fare. Derfor: Det er ikke nogen særlig god ide at lege med softguns på offentlige steder, du kan faktisk ende med en træls dom for episoden!
Idet forældrene er ultimativt ansvarlige for at reglerne bliver efterkommet, skal forældrene sige sit samtykke til købet af et våben. Er våbnet en riffel, skal forældrene være med-underskriver på ansøgningen.
Dette skal man fordi forældrene rent formelt er ansvarlige for at opbevaringen af våbnet sker efter reglerne, så længe knægten er umyndig. Forældrene er ansvarlige for at den 16/17 årige får indkøbt et våbenskab, installeret det i huset og ellers gebærder sig forsvarligt med våbnet når dette håndteres i hjemmet.
Så svaret må være - hvis du har forældrenes tilladelse, kan du være 16 år gammel når du tager jagttegn, og dernæst får haglgevær/riffel.! Du kan ikke selv gå ud og købe et våben eller en riffel - forældrene skal rent formelt sige god for købet eller være medunderskriver på ansøgningen.
Hvis ikke, må du vente til du er myndig (18 år). Herefter kan du selv bestemme, underskrive ansøgningen - men er også personlig ansvarlig for opbevaringen af våbnet/våbnene.
5 : Salonriffel kræver betalt jagttegn - samt riffeltilladelse. Jagttegnet skal betales hvert år, lige så længe man har riffeltilladelsen.
Hvis jagttegnet ikke betales, bortfalder grundlaget for at have riffeltilladelse - riffeltilladelsen er så ugyldig.!
Og jo, der findes andre regler i skytteforenings-regi.
Man må kun bruge skytteforenings-våben på godkendte skytteforenings-baner. De må ikke bruges til jagt.
Og jeg er også ret sikker på at man ikke må skyde med airsoft/hardball/paintball og luftvåben på offentlig grund.
En god ting er at ringe til politiet og forhøre sig med dem.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Newbie
Jeg takker mange gange for besvarelsen og har lige et enkelt spørgsmål mere...
Man skal have reg. sit haglgevær, salonriffel og alm. riffel hos politiet - er det det, man kalder en våbenpåtegning?
Man skal have reg. sit haglgevær, salonriffel og alm. riffel hos politiet - er det det, man kalder en våbenpåtegning?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Nej, det er det ikke. Du har fået begreberne blandet godt og grundigt sammen.Motorsav skrev:Jeg takker mange gange for besvarelsen og har lige et enkelt spørgsmål mere...
Et haglgevær kan du købe i butikken og tage med hjem med det samme, bare du har jagttegn og er over 18 ( eller over 16 med værges tilladelse). Efterfølgende skal du have ejerskabet registreret hos politiet.
En salonriffel og en jagtriffel kan du købe i butikken, men du kan ikke få dem med hjem før du har fået en våbentilladelse fra politiet. Når du har den, kan du få våbnet med hjem og træne på papskiver, men du må ikke gå på jagt med dem før du har bestået riffelprøven.
En våbenpåtegning kan du få i en skytteforening når du har været medlem og gået til skydning længe nok. Så kan du købe dit eget skytteforeningsvåben, men det må ikke bruges til jagt.
Som en spidsfindighed kan man vistnok få jagt våbentilladelse til en riffel på våbenpåtegning, så kan våbnet bruges til både foreningsskydning og jagt. Det sidste er jeg ikke helt sikker på, så her må mere kyndige lige korrigere hvis jeg tager fejl.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Hvis man jar jagttegn og eneste riffel man har, er en salonriffel - så behøver man ikke bestå riffelprøven for at gå på jagt med salonriffel.
Riffelprøven er kun for centraltændte rifler.
Men ellers har Lasse ramt lige i plet - om man så må sige.
Riffelprøven er kun for centraltændte rifler.
Men ellers har Lasse ramt lige i plet - om man så må sige.

Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Takker happy, det var jeg ikke opmærksom på.
Sjovt som man kan blive ved med at lære selvom man har interesseret sig for jagt og skydning hele livet. Det må godtnok være forvirrende hvis man er helt ny på området.
Sjovt som man kan blive ved med at lære selvom man har interesseret sig for jagt og skydning hele livet. Det må godtnok være forvirrende hvis man er helt ny på området.
Hilsen Lasse.
-
- Newbie
Men jeg skal stadig have en tilladelse hos politiet for at have en salonriffel imodsætning til haglbøsse?
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Korrekt.Motorsav skrev:Men jeg skal stadig have en tilladelse hos politiet for at have en salonriffel imodsætning til haglbøsse?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington