Salon riffel..

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Supersnu
Newbie
Newbie
Interesser: Riffel jagt - Rough shooting
Geografisk sted: Midtjylland

Salon riffel..

Indlæg af Supersnu » 27. maj 2009, 10:18

I forbindelse med tømningen af et families dødsbo faldt noget af familien over en gammel salon riffel. De ville egentligt overlade den til mig da jeg er familiens eneste jæger men...

Den er ikke registerer nogen steder så den er derfor et ulovligt våben. ><>z_ Så den vil jeg helst ikke have tørret af hos mig før jeg ved hvad jeg skal stille op med den.

Er der et lyst hoved der kan fortælle om det er muligt at få den registeret så den kan komme hjem i skabet og leve en lovlig tilværelse. Eller skal den bare aflevers hos Bent betjent som kan skære den over i to stykker.

NB; aner ikke om den er noget være så i princippet er det også et spørgsmål om ikke at gøre noget der kan sætte mig i en skidt situation.

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Salon riffel..

Indlæg af Sako75 » 27. maj 2009, 10:41

Hej

Ring til dit våbenkontor og fortæl dem hvordan sagen ligger, kunne ikke forestille mig andet end at du kan få papir på den. Det er jo sket så mange gange før, så med mindre du lige ligger under Århus så er der sikkert ikke de store problemer med det.

Hvad er det for en model i har fundet?
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Jesper T
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Jesper T » 27. maj 2009, 11:09

Jeg hopper lige med på denne her.
Min far har en gammel halvautomatisk salonriffel, som han efterhånden synes jeg skal have. Jeg har lige købt riffel så jeg har mulighed for at opbevare den forsvarligt, og har en tilladelse i forvejen.
Hvordan er det lige med at få tilladelse til sådan en fætter?
Bor i Silkeborg.
The brave may not live forever, but the cautious may not live at all.

Supersnu
Newbie
Newbie
Interesser: Riffel jagt - Rough shooting
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Supersnu » 27. maj 2009, 11:23

Jeg aner ikke hvad det er, - men det er noget mauser repeter lignede. Jeg har ikke kigget nærmere på den,

Jeg magter bare ikke lige at komme i hænderne på en emsige skrivebords sherif :wall: men jeg tror du har ret. Så jeg ringer og får mig en snak....

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 27. maj 2009, 11:25

I kan begge to få tilladelse til salonriflerne. Om ikke andet kan I komme ind under frit lejde aktionen der kører lige nu, men da der er særlige regler for våben i et dødsbo, og halvautomaten sikkert allerede er på riffeltilladelse hos faderen, er det slet ikke nødvendigt at bruge frit lejde henvisningen.

Hvis silkeborg ikke vil give tilladelse til halvautomaten, så klag over afgørelsen, for den skal de give.
Våben og ammunition mv. i dødsboer og konkursboer

§ 34. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.

Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politimesteren (politidirektøren) indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 2, eller ske afhændelse.

Stk. 3. Politimesteren (politidirektøren) kan bestemme, at våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, skal deponeres hos politiet eller en anden myndighed.

Stk. 4. Politimesteren (politidirektøren) kan under særlige omstændigheder fastsætte en længere frist end anført i stk. 1.
Det er iøvrigt min erfaring, at politiet er meget imødekommende når men henvender sig med noget fra et dødsbo. De vil simpelthen hellere have tingene lovliggjort, end have dem til at drive rundt uden registrering og tilladelser.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Trotyl
This member is
This member is
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 2 times

Indlæg af Trotyl » 27. maj 2009, 15:03

Det kan jo være at salonriflen er lovlig nok.

Han kan jo have haft den under denne regel:
§ 2. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over .22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben mv., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.
Prøv at forhøre dig hos dit lokale våbenkontor.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Indlæg af Mindstorm » 27. maj 2009, 15:58

Så er det jo lige nu du skal gå på politistationen og få den registreret her under fritlejde aktionen, jeg har fået en uregistreret salonriffel på jagttilladelse her i mandags, det var en jeg havde arvet fra min farfar. Men det er kun ind til den 14/6 du kan gøre det, om du kan gøre det derefter, det ved jeg ikke, men lige nu er det i hvert fald intet problem :razz:
Mvh Mindstorm

Trolden
Banned
Banned
Interesser: jagt
Geografisk sted: vissenbjerg
Been thanked: 1 time

Indlæg af Trolden » 16. jun 2009, 16:21

man kan ikke erhverve ej hellere forny tilladelser på halv automatiske våben der kan indeholde over to patroner uanset kaliber til jagt brug

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 16. jun 2009, 16:24

Trolden skrev:man kan ikke erhverve ej hellere forny tilladelser på halv automatiske våben der kan indeholde over to patroner uanset kaliber til jagt brug
Det kommer tilsyneladende an på hvem der behandler din ansøgning...
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 16. jun 2009, 16:39

Til andre der måtte søge på emnet, kan jeg lige nævne - at man har en "grace-period" eller hvad det nu kaldes....

Hvor efterladte kan søge at få orden i tingene, straffrit.

Så hvis ens forældre, bedsteforældre - eller hvem det nu måtte være, er gået bort - så har man, er det 14 dage eller en måned, til at få sådanne ting afklaret.
Om det var 14 dage efter bodelingens ophør - eller 14 dage efter dødsdagen, ja det husker jeg ikke.

En bedsteforælder eller forælder kan sagtens have gemt nogle ting i skabet - som ellers ville give de efterladte et problem.

Så hvis man finder våben i et dødsbo, så er det bare at komme afsted til Politiet og få afklaret sagen inden der går for længe.

Her har det tidligere været muligt at få et tidligere uregistreret våben, registreret. - på lige fod med ethvert andet våben.
Naturligvis, hvis det er en STEN-gun, skal man nok ikke gøre sig forhåbninger. Halvauto's KAN give problemer på lige fod med registrerede halvautos. Men alt andet burde ikke være noget problem.

Spil med åbne kort. Kontakt politiet.

Lad våbnet gå til en med jagttegn - eller alternativt til én der ønsker at få taget jagttegn.
I sådanne tilfælde kan tilladelse gives - også til folk uden jagttegn, under forudsætning at det erhverves hurtigst muligt.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Albani
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København

Indlæg af Albani » 16. jun 2009, 17:16

Halvautomatiske salonrifler kan erhverves til rågeregulering uden plombering men mikkel betjent kan vidst nok kræve at se en regulerings tilladelse før en våben tilladelse udskrives.

Mvh
Martin

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 19. jun 2009, 18:25

Der bliver sået tvivl om det ovenfor - her er den præcise regel:

Man kan kun få tilladelse til en halvautomat med mere end 2 skud, til enten jagt i udlandet, eller regulering i DK.

Man kan under ingen omstændigheder få tilladelse til den til jagt i DK, og får man én på ovennævnte undtagelser, må den heller ikke bruges til jagt i DK.

Hvis den er plomberet, så den kan bruges til jagt i DK, må plomberingen ikke kunne fjernes med almindeligt værktøj - der skal altså nittes eller svejses eller lignende for at plomberingen er i orden.

/Kenneth

Besvar