Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 5. jul 2009, 16:18

I Jylland, hvor pengene sidder tæt mod kroppen er vi ikke så møj for alt det nye djævelskab. Så her er en forenklet Cronograf til luft som de fleste har råd til og kan bruge.

Jeg har lavet et par simple ”Rammer” til almindeligt A4 papir og sat dem med nøjagtig 1 meter imellem arkene, ladet tommestokken indikere ”Skudområdet” (1 meter fra første ramme.)
Cro-01.jpg
Cro-01.jpg (79.77 KiB) Vist 9908 gange
Der er efterfølgende placeret en ”Optager” mellem rammerne. (Telefon, kamera, MP3 afspiller eller bare et kamera.)
Cro-02.jpg
Cro-02.jpg (90.66 KiB) Vist 9906 gange
Efter der er blevet skudt lægger jeg lydfilen ind i et almindelig redigerings program (NERO EDITOR i dette tilfælde.)
Cro-03.jpg
Cro-03.jpg (34.4 KiB) Vist 9908 gange
Det er forholdsvis nemt at udpege ”Spidserne” altså de 2 punkter hvor A4 arkene brydes og ”Fjerne” lydsporet på begge sider af de 2 PEAK. Nu er det så tid til lidt matematik. Spidstid. (Tiden mellem spids/spids.) divideret op i 1 (Et sekund.) så har du MPS.

Eksempel: Diana 50 med RWS Competition - Spidstid: .006 divideret op i 1 (Et Sec.) = 166,66 MPS.

Jeg har lavet forsøget med alle 4 viste ”Måleinstrumenter” flere gange og hastigheden på min DIANA svinger fra 163,xxx til 167,xxx og gennemsnittet hedder: 166,66 MPS hvilket jeg ikke tror er helt galt

Jeg prøvede faktisk at E-Maile en lydfil fra telefonen til PCén og kørte den i gennem programmet og den ramte 165,345xxx MPS.

Dette her er ABSOLUT økonomi cronografi, med begrænsede midler, men kan sagtens indikere riflens energi. Tag gerne mere en én måling og regn gennemsnittet ud, så går det ikke helt galt. Jeg har en ide om at lave et PVC rør på en meter med faste A4 rammer i enderne, som bare kan ligge ude i haven når det ikke bruges. Hvis jeg så vil teste hagl er det jo hammerende nemt. Start optagelse og råb ”RWS ??” - skyd, fortsæt ”Gamo XP- skyd, Gamo HIT, skyd. Når du kommer ind til ”Softwaren” er det nemt at afspille og identificere haglene ud fra lydsporet. :getout:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Grey
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 19. jan 2008, 21:22
Interesser: Skydning og værktøj
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Grey » 5. jul 2009, 17:23

Genialt påfund :numberone:

Kunne være skægt, at ha en rigtig crono foran, så du kunne sammenligne. Det er jo nok ikke ligeså præsist, men det giver helt sikkert et ret okay resultat/billede af hvor geværet ligger i udgangshastighed.
_________________
Mvh. Allan Ø


-hvis man leger med tis, brænder man i sengen-

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 5. jul 2009, 17:42

Lyd ER noget lo*t at måle på, men hvor mange har lige en crono i baglommen eller vil investere i det for at lave lidt forsøg med 2-3 rifler eller nogle hagl. Man kan også få et PC´ program til bærbar der gør det samme. Så skal du bare lige have en bærbar du vil udsætte for det og stadig leve med tvivlen som lydmåling giver.

Jeg HAR kørt Crono på Dianaén og får 169 mps.( Ved 3 målinger) , men selvom jeg ikke havde muligheden for den kontrol, ville jeg være rimelig tilfreds med ”Lydsporet” - - Som rettesnor.

Vi snakker 0,- kr. fordi det er ting som de fleste allerede har (Midtjysk økonomi) Så det er et ”Dimse projekt”, der sagtens kan gøres bedre, hvis økonomien og behovet spiller sammen.

Skulle der være nogen der ikke har: PC, software, digital optager mulighed, eller bare er umoderne, så slæb drejeskive telefonen ud mellem skiverne, ring til min telefonsvarer, skyd og vent på at jeg ringer tilbage med resultatet (Gerne 3-5 skud.) :rolf: :rolf:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Great Dane » 5. jul 2009, 19:01

Og hvor meget saft taber du så når fladhaglet klasker ind i den første A4 side? Jeg tror det er en anseelig mængde energi der forsvinder der, men du er velkommen til at låne min Chrony til test.

Ideen er ellers ikke dum, og minder meget om ammufabrikanternes første forsøg med papirflapper og vinkeludmålinger og hastigheder (kræver en matamatikeruddanelse at regne den ud :blink: )

Er det iøvrigt ikke en lav hastighed til denne Diana klasikker?
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Mausertossen » 5. jul 2009, 19:10

Indtil elektronikkens overtagelse af kronograferingen blev den lavet mekanisk ved at kuglen passerede to radialt opdelte papskiver på en hvis afstand som kørte rundt på samme aksel. Afstanden mellem de to kuglehuller (vinklen) viste hastigheden.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 5. jul 2009, 20:00

Great Dane skrev:Og hvor meget saft taber du så når fladhaglet klasker ind i den første A4 side? Jeg tror det er en anseelig mængde energi der forsvinder der, men du er velkommen til at låne min Chrony til test.

Er det iøvrigt ikke en lav hastighed til denne Diana klasikker?
Hvis du lige ligger inde med en 0 Kr. løsning der er mere fornuftig, skal vi da have den. :impatient:
Dette ER kun toneangivende, men bedre end ingenting når du skal måle forskel på før og nu.

Jeg HAR smidt nostalgien gennem min Crono: Dianaén får 169 MPS på Crono ( Som gennemsnit ved 3 målinger) og 166,66 MPS. på den ”Midtjyske” Crono. :???:

Og. Jo det er for lidt, men jeg har ikke overhovedet ikke rørt ved den. Kom hjem og skød, så mon ikke den bliver lidt mere livlig når den får lidt hjælp ved pakningerne. :biggrin:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Refraktorius » 5. jul 2009, 21:07

:bowdown:

Det er jo så klassisk at man får tårer i øjnene.

Jeg tror ikke det er nævneværdig energi der afsættes ved at gennemskyde et A-4 ark, men en serie skud med en kronograf der får et stykke papir foran ved hvert andet skud (for at minimere fejl ved diesling, fjeder er bliver trættere og lignende) så skulle den ged være barberet (eller lagt til hvile).


Hvordan ser du forskel på hvad der er mundingsknald hhv papir (eller finder du bare de to toppe der ligger med et sted mellem 1/100 og 3/100 sekund, og "så må det være dem")?


Øldåserammer som måleinstrument=klasse :razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 5. jul 2009, 21:48

Refraktorius skrev:Hvordan ser du forskel på hvad der er mundingsknald hhv papir (eller finder du bare de to toppe der ligger med et sted mellem 1/100 og 3/100 sekund, og "så må det være dem")?
Øldåserammer som måleinstrument=klasse :razz:
Når du lægger ”Klippet” ind og zoomer på de mest aktive områder (Hvorefter der er ro.) så giver det sig selv. Prøv at se den graf jeg har vedhæftet oppe i tråden: ”Twang lyd”, Peak og Peak. Det er ikke til at tage fejl af når først lyden er ”Trukket ud.” med zoom. Hvis du bruger Pitch kontrol, kan du faktisk høre de 3 lydspidser.

Øl kasser.. :freak: Nå ja det var lige det der var ved hånden men kan selvfølgelig optimeres. :biggrin:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Great Dane » 5. jul 2009, 22:42

Tony - Mausertossen kom med en mere nøjagtig beskrivelse af den gammeldags Chronograf, og uanset vil det jo næppe kunne være en nul kr løsning. Jeg syntes faktisk du har gjort det på sej jysk maner (ros fra en indvandrer :razz: )
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 5. jul 2009, 23:08

Great Dane skrev:Tony - Mausertossen kom med en mere nøjagtig beskrivelse af den gammeldags Chronograf, og uanset vil det jo næppe kunne være en nul kr løsning. Jeg syntes faktisk du har gjort det på sej jysk maner (ros fra en indvandrer :razz: )
Takker :biggrin:

Men jeg har faktisk lige opdaget ”En grim én” :evil: For at undgå at skulle flytte lydfilen, ville jeg bruge den bærbare, som det ”Rigtige” Crono program ligger på. Det er sgu noget hø…. En PC har jo 2 Mic. for at kunne opfange stereo lyd og de sidder så lang fra hinanden som mulig af samme grund. Selv om du anvender mono funktion er begge aktive. Det betyder nok ikke alverden på en måling over 25 meter, men på én meter er det rigtig modbydelig misvisende. Så det kræver lige et lille hop ind i kontrolpanelets ”Balance afdeling”. Det er ikke nok med at kører mono :shame: , der MÅ kun være én aktiv mikrofon.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af HappyNanoq » 5. jul 2009, 23:45

Kan din installations-tester/scopemeter ikke klare to følere, monteret direkte på papiret?

Hvis man har to mono-mics og de blev loddet sammen i et stereo-stik, og hver mic lagt op ad hvert sit papir, burde lydspidserne træde mere i karakter.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 6. jul 2009, 10:02

Så er der testet, så intet i området har kunnet føle sig sikker de sidste par timer.

Først har jeg testet og valg en ”Optager”. Det endte med at blive en billig MP3/radio dims, som viser den bedste kontrast på grafen. (Det er én af dem der selv øger optager styrken lidt når der er stille.)

Næste test var til ære for SORT: 3 skud mod standart opstilling og 3 skud hvor jeg har monteret A4 på begge sider af forreste ramme (Dobbelt gennembrydning.) og der er ingen målbar forskel.

Så har jeg testet Gamoén på standart opstilling med 3 skud (1 meter fra munding til ramme og 1 meter mellem rammer.) Det var ikke særlig godt og meget svær at aflæse fornuftig i min editor.
Jeg prøvede derfor igen, men denne gang med 2 meter mellem rammer for at få lidt mere at spredning ved aflæsning.

På forløbet kan ses: A – Min indtaling af våben, hagl og afstand. B/C/D er testskuddene. Jeg har efterfølgende klippet pauserne væk, så jeg står med en lydfil hvor kun indtaling og 3 test skud er på (Den gemmer jeg selvfølgelig til sammenligning med senere modifikationer. )
Pre1.JPG
Pre1.JPG (34.62 KiB) Vist 9525 gange
Her ser et isoleret skud i målingen.
Gamo2.jpg
Gamo2.jpg (32.28 KiB) Vist 9523 gange
Konklusion: Jeg må konstatere at min editor godt kunne bruge et par cifre mere og hvad værre er. Jo hurtigere våbnet er, jo større bliver fejlprocenten. Hvis man skal have et bare nogenlunde resultat ved 300 MPS kræver det enten bedre (Dyrere udstyr.) eller større afstand mellem rammerne (3-4 Meter.) Jeg fik en middelmåling på Gamoén der viste 340 MPS ved 2 meter. Jeg har ikke lavet ”Rigtig” kronografering på den, men tvivler meget på at den går 340 selvom at den er ny. :impatient:
Så opstillingen kan anvendes som fingerpeg ved moderate hastigheder op til 200 MPS. Og med 2 meters afstand mellem rammerne, kan jeg godt leve med aflæsningen, som giver et overskueligt overblik hvis man gå og moderer våbenet. Men kræver noget mere ”Udvikling” hvis den skal anvendes seriøst.

Jeg opgiver altså ikke endnu. :biggrin:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Skovtrolden
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 403
Tilmeldt: 10. jul 2007, 16:28
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 148 times
Been thanked: 26 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Skovtrolden » 6. jul 2009, 10:34

Mausertossen skrev:Indtil elektronikkens overtagelse af kronograferingen blev den lavet mekanisk ved at kuglen passerede to radialt opdelte papskiver på en hvis afstand som kørte rundt på samme aksel. Afstanden mellem de to kuglehuller (vinklen) viste hastigheden.
Søren
Her er en beskrivelse http://www.prmay.demon.co.uk/PRMay/chro ... graph.html
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 6. jul 2009, 10:39

Ganske udmærket koncept, men er den ikke lidt grov at rende rundt med i lommen. :???:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Skovtrolden
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 403
Tilmeldt: 10. jul 2007, 16:28
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 148 times
Been thanked: 26 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Skovtrolden » 6. jul 2009, 10:51

jow, jeg kan bedre lide din model.
Så skal man jo også starte med 48 øl, og det er jo altid hyggeligt. :razz:

Men se lige her, jeg har ikke selv haft tid til at nærlæse endnu.
http://briggs69.blogspot.com/2008/11/PC ... hrono.html
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 7. jul 2009, 12:07

Det var faktisk planen at jeg ville ”Videreudvikle” i dag, men jeg har lige modtaget melding i kontroltårnet. HAPPYMOBILEN er påbegyndt indflyvningen, så jeg får alligevel ikke laver mere (Fornuftig) i dag.

Men hvis i keder jer mens i venter på nyt: http://www.spigo.dk/spil/skydetelt eller prøv at regne ud hvad der sker hvis man kører med lysets hastighed og tænder forlygterne. :twisted:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Skovtrolden
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 403
Tilmeldt: 10. jul 2007, 16:28
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 148 times
Been thanked: 26 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Skovtrolden » 7. jul 2009, 12:09

du må hilse, og kan I nu opføre jer ordentligt :rolf:
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Morten Jepsen » 7. jul 2009, 14:17

Tony

Dette er genialt. Jeg kan ikke forestille mig at nøjagtigheden her står tilbage for selv de bedste cronografer

:yo:
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af JensJacob » 8. jul 2009, 10:16

Vældig smart ide. Helt sikkert. Måske den alligevel er mere præcis end du tror. Der skal nemlig ikke meget afvigelse i placeringen af optageren til før det giver en afvigelse i dit beregnede resultat, så du skal bare sørge for at placere din lydoptager så præcist som muligt midtvejs mellem de to skiver - eller tage højde for den aktuelle placering i dine beregninger.

Jeg har vedhæftet et billede med to grafer der viser afvigelsen af den beregnede hastighed.

Venstre graf viser afvigelse i m/s som funktion af hvor langt lydoptageren er placeret fra ideelt centrum. Negative værdier på x-aksen indikerer at lydoptageren er tættere på den første skive. Det er for fast mundingshastighed på de ca. 167 m/s som vi antager er den sande hastighed fra dit luftgevær. En flytning fra centrum på 2 cm giver en afvigelse af din beregnede hastighed på ca. 3 m/s.

Højre graf viser afvigelse i m/s som funktion af den hastighed man gerne vil måle. Her er lydoptageren fast placeret hhv. 2 cm før eller efter centrum.

Placerer man optageren for tæt på første skive måles for lave hastigheder, og for høje hvis den kommer for tæt på 2. skive hvilket jo er meget logisk, da lydimpulsen fra 2. skive jo så vil ankomme tidligere og indikere højere kuglehastighed.

Det ses også at jo højere hastigheder man ønsker at måle, jo mere kritisk bliver placeringen af optageren naturligvis.

Jeg beklager det kan være lidt svært at aflæse graferne, men der skulle en del skalering til førend jeg måtte uploade billedet til NVF.
Vedhæftede filer
phpkgqX9JAM.jpg
phpkgqX9JAM.jpg (66.26 KiB) Vist 9149 gange

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 8. jul 2009, 17:59

Du har faktisk ret i noget der Jens Jacob. Jeg har lige testet forskellen og der skal ikke meget til for at afvigelserne vælter ind. Tilgengæld er den rimelig ensartet når man ikke piller ved opstillingen.
Noget andet giftigt er mikrofonen. Jo ringere (Mindre følsom) jo bedre, for den skal nok fange anslagene. Det kunne være en mulighed at svække/filtrere yderlig med en lille kondensator.
På software siden har problemet været manglende decimaler i tidsintervallet, jeg har derfor blandet lidt forskellig sammen. Jeg benytter stadig en simpel ”Optager” og gemmer filen som wave, men har prøvet at importere den ind i Crono-Soft.
Cronosoft1.jpg
Cronosoft1.jpg (37.09 KiB) Vist 9065 gange
Cronosoft2.jpg
Cronosoft2.jpg (54.89 KiB) Vist 9066 gange
Det bliver lidt mere overskueligt, men bevæger sig desværre samtidig væk fra det oprindelige koncept.
Ideen er jo at det skal være noget simpelt som alle har forholdsvis let adgang til, så jeg skal vist tilbage til den oprindelige plan og prøve med lidt nytænkning.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 10. jul 2009, 11:16

Det var en tur tilbage til rødderne og en ny synsvinkel der skulle til. Fejlen er at jeg har været fokuseret på at det er en lydfil og har derfor villet bruge en audioeditor. Det er da helt galt. Det er jo en måling som jeg ønsker at lave og skal derfor bruge et ”Måleapparat”. Det virker ganske udmærket på et oscilloskop, så nu skal der bare findes et Freeware/Shareware PC oscilloskop.
Så hvis nogen har et godt forslag… Det haster ikke, bare inden søndag. :blink:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af JensJacob » 10. jul 2009, 13:48

Prøv fx. WinScope.

http://madan.wordpress.com/2006/06/25/p ... scope-251/

Men det kan vist kun sample ned til 5 ms. Det er nok lige i underkanten.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 10. jul 2009, 14:45

Den har jeg haft fat i (Samt mange andre) De er faktisk ringere end flere at Audioeditorene. Jeg har stadig ikke helt opgivet at bruge en editor fordi det er nemt og alle kan bruge sådan én. Audacity 1.3 Beta er faktisk et godt bud og ville nok kunne klare opgaven ”Tilfredsstillende” hvis der bliver målt over 5 meter i stedet for 1. Men det er uhyggeligt hvor meget lidt sløs med mikrofonens placering kan gøre.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af JensJacob » 10. jul 2009, 16:52

Tony Rosgaard skrev:Audacity 1.3 Beta er faktisk et godt bud og ville nok kunne klare opgaven ”Tilfredsstillende” hvis der bliver målt over 5 meter i stedet for 1. Men det er uhyggeligt hvor meget lidt sløs med mikrofonens placering kan gøre.
Ok, nu må jeg indrømme at jeg er lidt forvirret.

Hvorfor skulle det være bedre at måle med 5 m mellem skiverne end 1 m ??
Afstanden mellem de to lydpeaks er jo den samme da det er den der afgør hastigheden af kuglen. Og den skulle jo nødig variere alt for meget uanset om der er 1, 5 eller 10 meter mellem skiverne. Hvis den gør, så er der da vist for langt mellem skiverne... ;-) Edit : ok.. min fejl, selvfølgelig tager det det længere for kuglen at flyve 5 m frem for 1 m.

Fejlen ved fx at placere optageren fx 2 cm væk fra centrum er også den samme (ca. 3 m/s hvis kuglehastigheden er 167 m/s) uanset om afstanden mellem dine skiver er 1 eller 5 eller for den sags skyld 20 meter.

Endelig, så må det da være bedre for lydpulsen at blive detekteret så hurtigt som muligt. Det er jo blot en klump hvid støj med mange forskellige frekvenser i. Og jo længere sådan en impuls skal bevæge sig i et ulineært medie (luft) hvor forskellige frekvenser har forskellig hastighed, jo bredere vil den blive. Og jo bredere pulsen er jo sværere bliver det jo bare at finde dens center…
Senest rettet af JensJacob 10. jul 2009, 18:38, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk luft Cronograf – Økostyle.!

Indlæg af Tony Rosgaard » 10. jul 2009, 18:32

Kors.. Jeg må være træt, meget træt.
Du har fuldstændig ret. Jeg ved sgu ikke hvad jeg har gået og tænkt på.
Hvad der er endnu værre er at jeg har været temmelig muggen over at ”Man” ikke bare kunne bruge et Audio program, fordi at jeg ikke kunne finde noget hvor der var decimaler nok til at lave noget rimelig præcist.
En kvik person ville nok bare bruge zoom værktøjet og få 6 decimaler efter sekunderne (Markeret med stor rød ring) og samme person kunne nok også finde ud af at afspille lyden så langsomt at papirbrydningen lå helt fast (Markeret med lille rød ring).
Soft2.jpg
Soft2.jpg (52.1 KiB) Vist 8799 gange
Men hvad ved dumme mig. :???: Hvis ryggen tillader det i morgen, så tror jeg at det vil være passende med en stak prøve/kontrolskud. Så kan jeg jo øve mig på at bruge programmets autodetection og støjfiltre. :neutral:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Besvar