Magasiner

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Phinn
Newbie
Newbie
Interesser: Magasíner
Geografisk sted: Nordsjælland

Magasiner

Indlæg af Phinn » 8. jul 2009, 20:55

Hej
Jeg ville høre om der er nogle som kan forklare mig, nu jeg har anskaffet mig en magasinsamlertilladelse.

Hvor jeg køber dem lovligt ?
Kan jeg købe dem på nettet uden problemer ?
Eller skal jeg gå til en forretning ?
Hvad vil forretningen kunne tilbyde mig ?
Hvilke ting vil de sige nej til ?

Jeg er ny i denne verden magasiner og ville gerne kigge lidt rundt omkring da jeg har stor interesse i dem. Mange spørgsmål ja det ved jeg men jeg håber der er nogle derude som kan hjælpe mig med dette, da jeg ikke ønsker at bryde nogen lovgivning.....

Mvh Phinn

Revolvermand
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Østjylland

Re: Magasiner

Indlæg af Revolvermand » 8. jul 2009, 21:03

http://www.bisgaardnielsen.dk
plejer at have en del magasiner (og meget andet godt)
vegatar er latin og betyder dårlig jæger.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 8. jul 2009, 21:10

Phinn skrev: Kan jeg købe dem på nettet uden problemer ?
Du skal være opmærksom på at såfremt du køber fra udlandet, skal du søge om en importtilladelse til det/de pågældende magasiner.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 8. jul 2009, 21:15

Våbenmessen i Vandel er et godt sted at komme - men dyrt... :biggrin: Den Blå Avis er også en mulighed...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Phinn
Newbie
Newbie

Indlæg af Phinn » 8. jul 2009, 21:19

Så kommer spørgsmålet er der en aldergrænse på selve magasinet skal de være fra anden verdenskrig eller kan det godt være af ny dato.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 8. jul 2009, 21:30

Phinn skrev:Så kommer spørgsmålet er der en aldergrænse på selve magasinet skal de være fra anden verdenskrig eller kan det godt være af ny dato.
Nej der er ingen begrænsinger på hverken alder, type eller kapacitet, men fortæl os hvori din interesse ligger.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 8. jul 2009, 21:51

Phinn skrev:Jeg ville høre om der er nogle som kan forklare mig, nu jeg har anskaffet mig en magasinsamlertilladelse.
Phinn skrev:Så kommer spørgsmålet er der en aldergrænse på selve magasinet skal de være fra anden verdenskrig eller kan det godt være af ny dato.
- Hvad står der på din magasin-samlertilladelse? (Hvad har du konkret fået tilladelse til?) og
- hvilke vilkår står der på din samlertilladelse?

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 8. jul 2009, 21:52

Ja jeg har da nok en ½ flyttekasse fuld og kunne nok overtales til at sælge et par dubletter.... :blink: Men læg mig en PB...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Phinn
Newbie
Newbie

Indlæg af Phinn » 9. jul 2009, 06:52

Jeg er medlem af af det berygtede HJV og havde interesse i at købe magasiner selv, så jeg kunne bruge dem i mit gevær M95. Det jeg er søger er Magpul, Armalite, Colt. Men det skal være 30 skudsmagasiner.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 9. jul 2009, 10:45

Phinn skrev:Jeg er medlem af af det berygtede HJV og havde interesse i at købe magasiner selv, så jeg kunne bruge dem i mit gevær M95. Det jeg er søger er Magpul, Armalite, Colt. Men det skal være 30 skudsmagasiner.
Hej Phinn,

1) Jeg tror ikke det er sandt, at du har en samlertilladelse til aftagelige magasiner!
2) En sådan samlertilladelse giver naturligvis ikke ret til at anskaffe magasiner med henblik på at bruge dem til dit HJV våben!!
3) Det er vigtigt (ikke mindst for din egen skyld), at du øjeblikkelig stopper dit ulovlige forehavende!!!

Venlig hilsen
HePe

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 9. jul 2009, 11:59

Indlæg bortredigeret. Jeg anede tydeligvis ikke hvad jeg talte om.
Senest rettet af Lassescout 9. jul 2009, 14:57, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 9. jul 2009, 12:51

I sin kerne er det et interessant problem, der opstod med indførslen af Diemaco-skyderne og operative indsættelser.

Magasiner er et svagt punkt for rigtigt mange våben, og i hæren har folk i vid udstrækning selv købt metalmagasiner i stedet for de oprindelige polymer-magasiner (der nu netop bliver udskiftet pga problemerne). Folk køber også andre "followers" og gummigreb til magasinbunden.

Da magasiner pludseligt blev "farlige og tilladelseskrævende" skabte det så et problem. Udleverede magasiner må man selvfølgelig godt have... men må man bruge sin "private samling" på sit arbejde?
Nogle politikredse mener ikke det kræver tilladelse når det er job, andre vil slet ikke give til det formål og der er med andre ord almindelig forvirring.

Som hjemmeværner er det IMHO 110% pop at anskaffe andre magasiner :???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 9. jul 2009, 13:43

Refraktorius skrev:Magasiner er et svagt punkt for rigtigt mange våben, og i hæren har folk i vid udstrækning selv købt metalmagasiner i stedet for de oprindelige polymer-magasiner (der nu netop bliver udskiftet pga problemerne). Folk køber også andre "followers" og gummigreb til magasinbunden.

Da magasiner pludseligt blev "farlige og tilladelseskrævende" skabte det så et problem. Udleverede magasiner må man selvfølgelig godt have... men må man bruge sin "private samling" på sit arbejde?
Nogle politikredse mener ikke det kræver tilladelse når det er job, andre vil slet ikke give til det formål og der er med andre ord almindelig forvirring.
Hvis der er et problem eller en "svaghed" med et af Forsvarets skydevåben eller våbendele til et skydevåben, skal problemet (naturligvis) løses og afhjælpes af Forsvaret. Ethvert "problem" i den forbindelse af evt. tilladelseskrævende art henhører også under de militære myndigheder. Ikke politiet.

Netop for at undgå evt. problemer med Forsvarets våben mv., er de militære myndigheder (naturligvis) ansvarlig for, at der til Forsvarets skydevåben udelukkende anvendes de våbendele mv., som er udleveret af Forsvaret.

Jeg går ud fra, at Forsvaret har fastsat regler for den slags. Og at alle der har et skydevåben mv. fra Forsvaret til privat opbevaring mv. også er bekendt med disse regler.

Brugeravatar
kazla
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Djævleøen

Indlæg af kazla » 9. jul 2009, 14:33

HePe skrev:
Refraktorius skrev:Magasiner er et svagt punkt for rigtigt mange våben, og i hæren har folk i vid udstrækning selv købt metalmagasiner i stedet for de oprindelige polymer-magasiner (der nu netop bliver udskiftet pga problemerne). Folk køber også andre "followers" og gummigreb til magasinbunden.

Hvis der er et problem eller en "svaghed" med et af Forsvarets skydevåben eller våbendele til et skydevåben, skal problemet (naturligvis) løses og afhjælpes af Forsvaret. Ethvert "problem" i den forbindelse af evt. tilladelseskrævende art henhører også under de militære myndigheder. Ikke politiet.

Netop for at undgå evt. problemer med Forsvarets våben mv., er de militære myndigheder (naturligvis) ansvarlig for, at der til Forsvarets skydevåben udelukkende anvendes de våbendele mv., som er udleveret af Forsvaret.

Jeg går ud fra, at Forsvaret har fastsat regler for den slags. Og at alle der har et skydevåben mv. fra Forsvaret til privat opbevaring mv. også er bekendt med disse regler.
Hej HePe

Sagens endu grimmere kerne er dette: Forsvaret har netop udgiver retningslinier i form af et circulære der beskriver hvad du må ændre på dit våben og hvilke ikke udleverede dele du må anvende på dit udleverede våben.
En af de ting du gerne må er at anvende privatindkøbte magasiner. De folk i forsvaret der er dagligt ansvarlige for dette "kompagnichefen" er blevet briefet om at det er de enkeltes (soldatens) eget ansvar at skaffe civile tilladelser til det de anskafer herunder magasiner.
Så ja du skal have en magasinsamler tilladelse for at have dem og for at få importtilladelse på de ting du køber i udlandet. Dette er dybt tåbeligt men ikke desto mindre loven og hvad HOK har briefet enhederne om.

Kaz
Luck has nothing to do with it.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 9. jul 2009, 14:37

Well, hvis jeg var på vej ned i sandkassen for at bekæmpe taleban, så ville jeg også gøre alt hvad der stod i min magt for at sikre, at jeg ikke pludselig står med et våben med funk fejl i en skarp situation. Så kan man ikke vente på en opgradering der måske når frem til næste hold.

Så kære Phinn: Hvis du er en af de hjemmeværnere der skal afsted til Afghanistan, så modtag min dybeste respekt.

Havde jeg haft magasiner du kunne bruge, havde jeg sendt dig dem uden beregning.

...men hvis du modsat bare skal dirrigere trafik i lille Danmark, så synes jeg da du skal bruge kræfterne på at få Hjemmeværnet til at udstyre jer med ordentligt grej.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 9. jul 2009, 14:55

kazla skrev:
HePe skrev:

Hej HePe

Sagens endu grimmere kerne er dette: Forsvaret har netop udgiver retningslinier i form af et circulære der beskriver hvad du må ændre på dit våben og hvilke ikke udleverede dele du må anvende på dit udleverede våben.
En af de ting du gerne må er at anvende privatindkøbte magasiner. De folk i forsvaret der er dagligt ansvarlige for dette "kompagnichefen" er blevet briefet om at det er de enkeltes (soldatens) eget ansvar at skaffe civile tilladelser til det de anskafer herunder magasiner.
Så ja du skal have en magasinsamler tilladelse for at have dem og for at få importtilladelse på de ting du køber i udlandet. Dette er dybt tåbeligt men ikke desto mindre loven og hvad HOK har briefet enhederne om.

Kaz
Hej Kaz,

I mine øjne er det fuldstændig vanvittig!
Kan du oplyse nærmere om Forsvarets cirkulære/retningslinier? - Findes det på Retsinformation?

Man kan ikke anvende en samlertilladelse til aftagelige magsiner til dette formål. Det er ulovligt!!
Hvem i Forsvaret står bag denne information?

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 9. jul 2009, 15:07

Det havde været mere reelt at udstyre soldaterne med en " To Whoom it may concern" skrivelse.

Skrivelsen skulle slå fast, at ifølge § 8 i våbenloven behøver soldaterne ikke tilladelse til at indføre eller erhverve tilbehør, magasiner mm. til deres tjenestevåben. Med denne skrivelse burde det være en formssag for de soldater der ønsker det, at købe og evt. importere magasiner efter eget valg.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 9. jul 2009, 15:15

Det kan ALDRIG være den enkelte soldats eller HJV-m/k's opgave for egne midler at indkøbe/anskaffe nødvendige våbendele eller -tilbehør til de af Forsvaret eller HJV udleverede skydevåben.

Det er helt forkert, hvis det er tilfældet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 9. jul 2009, 15:21

§ 8. § 1, § 2, stk. 1, §§ 3-5 og § 7 gælder ikke for militære myndigheder.

Stk. 2. § 6, stk. 1, og § 7 a gælder ikke for militære styrker og militært personel som led i den militære tjenesteudøvelse. § 6, stk. 1, gælder endvidere ikke militære myndigheders midlertidige udførsel af udrustning og materiel med henblik på reparation og vedligeholdelse.
Jeg ved ikke lige hvad det første "stk. 2." er, men de to andre hjælper ikke meget:

§ 6. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, i hvert enkelt tilfælde at udføre

1) våben af enhver art med undtagelse af jagtvåben, jf. dog stk. 2,

2) ammunition med undtagelse af ammunition til jagtvåben,

3) materiel til krigsførelse,

4) militært simulations- og træningsudstyr,

5) maskiner, instrumenter, apparater og andre produktionsmidler, der er specielt konstrueret eller modificeret til fremstilling eller vedligeholdelse af de under nr. 1-4 nævnte genstande,

6) dele specielt konstrueret eller modificeret til de under nr. 1-5 nævnte genstande,

7) eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1,

8) software specielt konstrueret eller modificeret til udvikling, fremstilling eller anvendelse af de under nr. 1-7 nævnte genstande, og

9) teknologi til udvikling, fremstilling eller anvendelse af de under nr. 1-8 nævnte genstande, jf. dog stk. 3.
§ 7 a. Justitsministeren kan efter forhandling med udenrigsministeren fastsætte bestemmelser om forbud mod transport af de i § 6, stk. 1, nævnte våben m.v. mellem tredjelande, når der er tale om nærmere bestemte modtagerlande.

Stk. 2. Det er forbudt at transportere de i stk. 1 nævnte våben m.v. mellem tredjelande, hvis der ikke fra de kompetente myndigheder i afsender- og modtagerlandet foreligger de efter lovgivningen i vedkommende lande nødvendige tilladelser til henholdsvis udførsel og indførsel.

Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan meddele dispensation fra de i stk. 1 og 2 nævnte forbud.

Stk. 4. Justitsministeren kan bestemme, at stk. 1 og 2 skal gælde våben af enhver art.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 9. jul 2009, 16:25

Det er et meget almindeligt dilemma Phinn og Forsvaret er kommet i. Den eksisterende lovgivning tager ikke højde for den situation der er opstået. Så forsøger man med større eller mindre held at bruge nogle af de eksisterende paragraffer til noget, de oprindeligt slet ikke var tænkt brugt til, og det går sjældent ret godt. Desværre er det den enkelte soldat der står med l#rten: Enten tager han afsted med grej som ikke er optimalt, eller også risikerer han en sigtelse for overtrædelse af våbenloven.

Den rigtige måde at løse det på, er at ændre loven til det man vil bruge den til. Det tager bare tid, og i mellemtiden har situaionen ændret sig igen.

Jeg synes forsvaret har sovet i timen, for med de hyppige ændringer der har været af våbenloven på det seneste, kunne man sagtens have fået dette med ind, der skulle bare være nogen som havde erkendt problemet og gjort noget for at løse det.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 9. jul 2009, 16:29

Det er ikke nødvendigt at ændre våbenlovgivningen.

Forsvaret og HJV skal varetage deres ansvar og almindelige opgaver og anskaffe det nødvendige tilbehør til de våben, der bruges og udleveres

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 9. jul 2009, 17:01

Jeg er ikke enig.

Diskussionen minder mig en del om den vi havde om friskoler i 80´erne. Nogle ville have, at folkeskolen skulle stå alene, og tilbyde alle børn lige muligheder for undervisning. Andre syntes bare ikke det var godt nok, og ville selv gøre noget ved det her og nu. I dag lever friskoler og folkeskoler fint side om side, og har en frugtbar udveksling af personale og metoder til gavn for begge.

Jeg mener selvfølgelig ikke, at vi skal have private styrker udsendt, men jeg ved, at hvis det var min røv der var i sandkassen, så ville jeg sørge for med alle midler, at mit grej var toptunet, og det bedste der kunne fås for penge.

Jeg tror på den måde, at både kammerater og beslutningstagere i forsvaret ville få inspiration til langt hurtigere at tage beslutninger om at opgradere standardudstyret, til gavn for alle.

Efter min mening er det bare sådan, at når etablerede institutioner når en vis alder og størrelse, så domineres de af bureaukrater og administratorer på bekostning af entreprenante nytænkere. Så selvom der er folk i forsvaret der arbejder hårdt for at sikre svendene det bedste udstyr, så kan beslutningerne være for længe undervejs.

Derfor må man give et vist mål af frihed til den enkelte soldat.
Senest rettet af Lassescout 9. jul 2009, 17:20, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Been thanked: 4 times

Indlæg af Irminsûl » 9. jul 2009, 17:17

Lassescout skrev:Jeg er ikke enig.

Diskussionen minder mig en del om den vi havde om friskoler i 80´erne. Nogle ville have, at folkeskolen skulle stå alene, og tilbyde alle børn lige muligheder for undervisning. Andre syntes bare ikke det var godt nok, og ville selv gøre noget ved det her og nu. I dag lever friskoler og folkeskoler fint side om side, og har en frugtbar udveksling af personale og metoder til gavn for begge.

Jeg mener selvfølgelig ikke, at vi skal have private styrker udsendt, men jeg ved, at hvis det var min røv der var i sandkassen, så ville jeg sørge for med alle midler, at mit grej var toptunet, og det bedste der kunne fås for penge.

Jeg tror på den måde, at både kammerater og beslutningstagere i forsvaret ville få inspiration til langt hurtigere at tage beslutninger om at opgradere standardudstyret, til gavn for alle.
ja men en (u)klog mand sagde engang "vi skal alle være lige," hvilket jeg plejer at oversætte til "jo svagere jo bedre" hvilket passer perfekt ind her når det gælder udrustning
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 9. jul 2009, 17:20

Jeg tror Phinn har fundet punkt 22 i våbenloven...
En anden dum situation som også gøres meget værre af det komplet idiotiske magasinforbud: En sportsskytte har en pistol opbevaret i foreningens våbenskab og registreret på SKV4. Skytten vil nu anskaffe to magasiner mere. der er to muligheder for at gøre det lovligt: Foreningen anskaffer de to magasiner. Eller skytten får en magasinsamlertilladelse og køber sine magasiner selv.
Åh jo, forresten: er en magasinforlænger en tilladelsepligtig våbendel? Kan man købe dem på samlertilladelse eller skal man have SKV2 på det oprindelige uforlængede magasin?
:wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall:
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Phinn
Newbie
Newbie

Indlæg af Phinn » 9. jul 2009, 20:52

Mine Herre

Det var ikke meningen at jeg ville starte en tråd som førte til dette.....Om hvor vidt jeg kan bruge selvkøbte magasiner til mit tjenestevåben eller ej. Er det jo ikke noget problem, da jeg stadig samler magasinerne for min interesses skyld, derfor magasinsamlertilladelse.

Ang. det med udsendelse, har jeg ansøgt om at blive ansættelse ved forsvaret som V-mek'er, med mulighed for at blive udsendt.... Så jo der ville være god mulighed for at få brug for dem.

Dog ville jeg sige jeg er ikke PO'er/HJV politi. Jeg er i et meget aktivt kompagni ( som udsender folk til Afghani..... ja dernede), som jeg ikke ønsker at komme nærmere ind på her.

Udsendte soldater har mulighed for at købe egen udrustning, til deres våben :tmg: og basis/vest.

Men der danske hjemmesider hvor nye magasiner til dette våben kan købes, eller er der nogen som har erfaring med at købe magasiner hjem fra udlandet.

Mvh Phinn

Besvar