HW97K - en slags anmeldelse.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

HW97K - en slags anmeldelse.

Indlæg af Niels » 18. jun 2004, 23:19

Efter at have købt en HW97K i .22, vil jeg gerne dele indtrykkene med de som måtte have interesse heri.

HW97K, er bygget over den tidligere 97'er som nu er blevet kortere.
Både 97'eren og 97K'eren er videreudviklinger på den klassiske '77 er - og forskellene er her at skæfterne på 97 og 97K, er beregnet for kikkertsigter, hvor 77'erens skæfte er skåret til de monterede åbne sigtemidler.
Ligeledes er 97 og 97K modellerne forsynet med riller til kikkertmontager, men ikke meed åbne sigtemidler som 77'eren.
Alle 3 modeller, er med fast løb, og spændes via en spændestang som sidder under løbet.

Jeg har ved et tidligere besøg ved Korsholm i Skjern set geværet og haft lidt fat i det. De første indtryk var at riflen er meget velafbalanceret og virkede ikke næsetung. Efter ret få sekunder med 97K'eren i hænderne var fornemmelsen helt klart "det skal være denher".
Idag, efter mange lange overvejelser var det dagen det skulle hentes.

Geværet kostede 3800 kr, og som sædvanligt for butikken var servicen i top.

Som det første efter at være kommet hjem med riflen, blev kassen flået op og et stk hagl straks ilagt for at mærke hvordan den skød.
Med et ordentligt brag blev der skudt hul i de gule sider, og den umiddelbare tanke var at det godtnok larmede en del. Allerede efter et par yderligere skud med geværet var den overskydende olie i kammeret brændt af, og der er nu primært lidt larm fra fjederens vibrationer tilbage.
Det meget korte løb har givet mulighed for at montere et ekspansionskammer yderst på løbet, og dette fjerner det "pop" ved affyringen. som ellers kan opstå ved mundingen.

Der er gået ca 150 hagl gennem geværet, og jeg er mildt sagt imponeret over denne meget lækre og korte skyder.

På 20 meters afstand, var det svært ikke at sende hagl på hagl gennem samme hul i skiven.
På 50 meters afstand, var det ikke et problem at sende haglene ind i en 3 cm cirkel, og jeg er overbevist om at det nemt kan blive bedre når jeg vænner mig lidt mere til riflen.

Oprindeligt var mine tanker med geværet at det skulle bruges til korte skud, og til omkring 35 meter max pg.af den relativt lave udgangshastighed. Jeg må indrømme, at her tog jeg gevaldigt fejl. Der er absolut ikke noget problem i at nå længere ud, og der er rigeligt med punch til småvildt længere ud en 50 meter forudsat at man kan ramme.

Geværet er meget let at skyde med, og er meget tilgivende for fejl eller forskelle i måden det holdes på.
Aftrækket er HW's 2-trins Rekord enhed som er fra engang midt i 50'erne, og den må siges at være iorden.

Alt ialt, er det en knaldgod riffel som skyder godt og præcist, og vil man betale for et godt produkt går man afgjort ikke fejl af 97K'eren.
Til jagt og regulering, målskydning og almindelig leg er det afgjort et rigtigt godt valg for den som vil have et lækkert gevær.

Data fra HW's hjemmesider siger følgende :

Længde : 1020 mm
Løb 300 mm.
Vægt uden kikkert : 4 kg.
Mundingshastighed i 4.5 mm : 290 m/sek
Mundingshastighed i 5,5 mm : 230 m/sek
Korsholms opgav her hastigheden i .22 til 210 m/sek, hvilket nok er en anelse mere realistisk, men jeg har ikke fået prøvet min egen af på kronografen.

Vh
Niels
Senest rettet af Niels 19. jun 2004, 00:19, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 19. jun 2004, 00:05

Så vidt jeg kan se af Weihrauchs hjemmeside ( http://www.weihrauch-sport.de/pages/pro ... ewehre.htm ) så er hw95 både med åbne sigtemidler og en knækløbsriffel.
Men for at vende tilbage til hw97k. Jeg har osse en i .22. Og den 3 cm cirkel du kan skyde på 50 meters afstand kan jeg ikke engang få på de 20 m. Hvad er hemmeligheden?? Hvordan holder man på en rigtig "springer"??
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Indlæg af Niels » 19. jun 2004, 00:27

Du har ret, det er 97'eren i den lidt længere FT-udgave jeg tænker på. Den er ikke listet på deres side.

Mht din egen, hvilke hagl bruger du til den ?

Når man holder et fjedergevær, holder man det somregel løst, meget løst - og på samme måde hver gang. Geværet skal have lov at flytte sig i rekylen når du skyder, og det skal have samme "modstand" fra din krop hvergang.
pas specielt på ikke at trække riflen "ind i skulderen", den skal bare lige være der - og vær obs på din håndstilling på skæftet.

Jeg har skudt H&N field & target trophy og Super-H points i min idag, og de gik godt.

vh
Niels

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 19. jun 2004, 00:39

Jeg skyder osse med RWS Super H-Point. Men jeg har tænkt på en H&N Samplerpack. Eller en samplerpack fra Pellpax(tror jeg nok de hedder). Men det kan være mit løb bare ikke kan lide RWS Super H-Point :???:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Indlæg af Niels » 19. jun 2004, 00:52

Det bedste råd jeg kan give dig, er at prøve lidt forskelligt.

Men igen, de HW geværer jeg har skudt med, har alle skudt godt med H&N Field & target trophy og RWS Meisterkugeln.
Det er også muligt du kan have held med Superdomes.

RWS & H&N er nok de hagl jeg ville koncentrere mig om,hvis jeg var dig.
Dog, hvis det er helt galt fat, er der nok noget med måden du holder den på, eller evt din kikkert.
Prøv, at læg riflen på et sammenrullet håndklæde. Læg den så den balancerer og hold så meget let på skæftet med den hånd du tager aftræk med. Kinden skal bare lige røre, og som sagt så skal skulderen også bare lige have en meget let kontakt.

vh
Niels.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 19. jun 2004, 01:08

Det er nok mig..... Men de råd du kommer med. Det er da til at forholde sig til. Mange tak
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Indlæg af Cygnus X » 19. jun 2004, 13:03

Tillyk med riflen.....er PCP blevet for besværligt ?

jeg kan kun være enig med Niels med den måde du skal holde riflen på...så let greb som muligt.

i min første diana 63...kunne jeg heller ikke ramme en daddel...med eliminatoren blev det lidt bedre, men så opdagede jeg det løse greb...og en dåse hagl senere samt en arm der gjorde ondt...så var den ved at være der....øvelse gør mester
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 19. jun 2004, 13:21

Cygnus X skrev:I min første diana 63...kunne jeg heller ikke ramme en daddel...med eliminatoren blev det lidt bedre, men så opdagede jeg det løse greb...og en dåse hagl senere samt en arm der gjorde ondt...så var den ved at være der....øvelse gør mester
Ja jeg kan godt forestille mig at armen kunne blive lidt øm af at knække en Eliminator i en hel bøtte hagls tid. :lol: <-:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Indlæg af Niels » 19. jun 2004, 13:28

Cygnus X skrev:Tillyk med riflen.....er PCP blevet for besværligt ?
Nej, jeg ville bare gerne have en riffel som ikke skulle pumpes, og som ikke var så kraftig og lang som en Hw90 eller lign.

vh
Niels

Besvar