Jeg interesserer mig ikke meget for sortkrudt og har derfor ikke meget viden om lovgivningen på området heller så: hvad tilladelse skal man have for at eje (men ikke nødvendigvis bruge) en forlader, glatløbet eller riflet. Det er en arbejdskollega der spør efter han har fundet noget i et dødsbo hos noget familie. Efter hans beskrivelse ligner det noget Brown Bess -agtigt.
Søren
Forladere
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Re: Forladere
Hvis den er original behøver han ikke tilladelse til den.
Never confuse verbosity with veracity.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
For sortkrudtskyttere er det fremstillingsåret 1870 der har betydning, idet der ikke er krav om våbentilladelse eller samlertilladelse for (originale) forladevåben fremstillet før 1870 og (originale) bagladevåben, fremstillet før 1870, som ikke kan anvende enhedspatron.
– Men ellers skal man have en våbentilladelse til baneskydning (eller våbenlegitimation gennem en sortkrudtskytteforening) til hvert enkelt skydevåben fremstillet 1870 eller senere OG til replikavåben. Våbnet skal være godkendt og omfattet af et skydeprogram for Dansk Skytte Union.
– Men ellers skal man have en våbentilladelse til baneskydning (eller våbenlegitimation gennem en sortkrudtskytteforening) til hvert enkelt skydevåben fremstillet 1870 eller senere OG til replikavåben. Våbnet skal være godkendt og omfattet af et skydeprogram for Dansk Skytte Union.
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
OK, det vil berolige manden...
-Der står ikke Pedersoli i bunden af den.
Af ren nysgerrighed: hvordan definerer man "enhedspatron" i juridisk forstand?
Søren

Af ren nysgerrighed: hvordan definerer man "enhedspatron" i juridisk forstand?
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
And there were crackpots.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Hej Søren,Mausertossen skrev:Af ren nysgerrighed: hvordan definerer man "enhedspatron" i juridisk forstand?
Søren
Jeg har ikke en "juridisk" definition på en enhedspatron. Jeg opfatter en enhedspatron som en patron, der samler alle de nødvendige enheder, der udgør en patron: Dvs. et hylster, et projektil, krudt og tændsats eller fænghætte.
Men jeg hører gerne, hvis min opfattelse er forkert.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Ja den tror jeg er lige på kornet HePe (pun intended).HePe skrev:Hej Søren,Mausertossen skrev:Af ren nysgerrighed: hvordan definerer man "enhedspatron" i juridisk forstand?
Søren
Jeg har ikke en "juridisk" definition på en enhedspatron. Jeg opfatter en enhedspatron som en patron, der samler alle de nødvendige enheder, der udgør en patron: Dvs. et hylster, et projektil, krudt og tændsats eller fænghætte.
Men jeg hører gerne, hvis min opfattelse er forkert.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington