slange bøsse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

slange bøsse

Indlæg af Buffalo » 1. aug 2009, 09:05

:shock: Kan det virkelig passe at man ikke længere må lave en slangebøsse,og stå og hyggeskyde efter lidt øldåser sammen med gadens drenge :shock:

Er det virkelig noget politiet blander sig i? Hvis ja,så tror jeg da godt nok at der er en hel del arbejde til lovens lange arm :crazy: bue og pil er da langt farligere,har da selv som knægt skudt og dræbt et får med en hjæmmelavet bue :asswipe: men det kostede da også da det blev opdaget.

mvh,Buffalo
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Re: slange bøsse

Indlæg af Slettes3 » 1. aug 2009, 09:55

Du har faktisk ret så langt øjet rækker :snu:

Havde jeg været en god socialdemokrat, havde jeg såmænd osse anmeldt mine drenge til statsmagten for at lave slangebøsser. :biggrin:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 1. aug 2009, 10:10

Lidt off topic, men jeg skal lige have svar på denne.

Jeg har med jævne mellemrum set på lyst/sportfiskershops på nettet at man kan købe slangebøsser til forfodring ved karpefiskeri. De er en smule anderledes idet de typisk har en stor 'skål' til det foder der skal spredes ud i søen. Skal sportsfiskerne have tilladelse til dem, eller er de så specielt indrettet at de kun kan bruges til fodring og derfor uintressante for andre.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Grendel » 1. aug 2009, 12:13

Great Dane skrev:Lidt off topic, men jeg skal lige have svar på denne.

Jeg har med jævne mellemrum set på lyst/sportfiskershops på nettet at man kan købe slangebøsser til forfodring ved karpefiskeri. De er en smule anderledes idet de typisk har en stor 'skål' til det foder der skal spredes ud i søen. Skal sportsfiskerne have tilladelse til dem, eller er de så specielt indrettet at de kun kan bruges til fodring og derfor uintressante for andre.
Jeg kan ikke give et svar på den men jeg købte ved en fejl en af disse slangebøsser til fodring og må konstatere den kan kun bruges til formålet da konstruktionen er for plastisk's til anden brug :neutral:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 1. aug 2009, 12:24

Buffalo skrev:Kan det virkelig passe at man ikke længere må lave en slangebøsse,og stå og hyggeskyde efter lidt øldåser sammen med gadens drenge :shock:
Great Dane skrev:Lidt off topic, men jeg skal lige have svar på denne.

Jeg har med jævne mellemrum set på lyst/sportfiskershops på nettet at man kan købe slangebøsser til forfodring ved karpefiskeri. Skal sportsfiskerne have tilladelse til dem, eller er de så specielt indrettet at de kun kan bruges til fodring og derfor uintressante for andre.
Efter våbenlovgivningens bestemmelser, er det ulovligt at indføre, tilvirke, erhverve, besidde og anvende slangebøsser uden våbentilladelse. Der henvises til våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 6 samt våbenlovens § 2, stk. 1.

Se våbenloven her:
Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

Efter våbencirkulærets § 5 kan våbentilladelse til slangebøsser kun gives i særlige tilfælde, f.eks. til personer, der godtgør at have brug for våbnet til medefiskeri eller til hundetræning.

Se våbencirkulæret her:
Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Been thanked: 4 times

Indlæg af Buffalo » 1. aug 2009, 13:07

:???: Landets fængsler vil bliver fyldt til bristepunktet,hvis dette skal tages alvorligt :crazy: hvilket det jo sikkert skal :scratchhead: meen så længe de knægte der bruger den slags er under den krimminelle lavalder er der jo ingen problemer :???: og ifølge loven har man ikke pligt til at anmelde ulovligheder :???: kun til at vidne hvis man bliver dette pålagt :yo:
:rolf: :twisted:

Nå ja DET ER IKKE MIN MENING AT OPFORDRE TIL AT BEGÅ ULOVLIG HEDER :shame:

mvh,Buffalo
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 1. aug 2009, 13:47

Buffalo skrev::???: Landets fængsler vil bliver fyldt til bristepunktet,hvis dette skal tages alvorligt :crazy: hvilket det jo sikkert skal :scratchhead: meen så længe de knægte der bruger den slags er under den krimminelle lavalder er der jo ingen problemer :???: og ifølge loven har man ikke pligt til at anmelde ulovligheder :???: kun til at vidne hvis man bliver dette pålagt :yo:
:rolf: :twisted:
Tja.. jo, så længe det IKKE giver problemer for nogen, kan man måske godt synes sådan. Men når slangebøsser bliver brugt til bl.a. at skyde efter personer eller til hærværk, som f.eks. skud efter biler, vinduer i boliger og lignende, så er der altid nogen, der vil opfatte det alvorligt og som et problem.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Great Dane » 1. aug 2009, 14:38

Jeg vidste det var kriminelt....Arghhhh :wall:

Jeg har ofte set at man kan købe en forvokset slangebøsse til tennisbolde, hvor man kan bruge den til at træne hund med. De sælges frit ligesom slangebøsserne til medefiskeri, som forøvrigt går under navnet katapult. Jeg tror at jeg vil se hvad den kære betjent siger til at jeg køber en hjem til tennisbolde, så jeg kan glæde min lille labradulle med lidt ekstra træning. Der er garanteret ikke mere end en håndfuld personer herhjemme der har en sådan tilladelse, så det kan godt blive spøjst.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 1. aug 2009, 17:37

Great Dane skrev:Jeg vidste det var kriminelt....Arghhhh :wall:

Jeg har ofte set at man kan købe en forvokset slangebøsse til tennisbolde, hvor man kan bruge den til at træne hund med. De sælges frit ligesom slangebøsserne til medefiskeri, som forøvrigt går under navnet katapult. Jeg tror at jeg vil se hvad den kære betjent siger til at jeg køber en hjem til tennisbolde, så jeg kan glæde min lille labradulle med lidt ekstra træning. Der er garanteret ikke mere end en håndfuld personer herhjemme der har en sådan tilladelse, så det kan godt blive spøjst.
De findes også til vandballoner.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 1. aug 2009, 18:33

Great Dane skrev:Jeg tror at jeg vil se hvad den kære betjent siger til at jeg køber en hjem til tennisbolde, så jeg kan glæde min lille labradulle med lidt ekstra træning. Der er garanteret ikke mere end en håndfuld personer herhjemme der har en sådan tilladelse, så det kan godt blive spøjst.
Vi er altid glade for spøjse beretninger fra det virkelige liv.. :blink:

Venlig hilsen
HePe :razz:

Brugeravatar
Clemens
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og madlavning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Clemens » 1. aug 2009, 19:00

Skudt et får med en hjemmelavet bue?! :shock:
Hvor lang tid gik der for den døde?
Da jeg var dreng, skød jeg da også en høne med slangebøsse... Det blev den gamle heller ikke så glad for! :asswipe:
Mvh.
Clemens

Brugeravatar
Bonogel
Newbie
Newbie
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: ringsted

Indlæg af Bonogel » 1. aug 2009, 20:23

Lycon skrev:
Great Dane skrev:Jeg vidste det var kriminelt....Arghhhh :wall:

De findes også til vandballoner.
Her er et klip med sådan en http://www.youtube.com/watch?v=S3Se-dhRym0 den skyder omkring 150 meter med balloner lidt større end en tennisbold

De 3 der holder i elastiken er vel en del af våbnet, skal de så destrueres ved konfiskation af politiet ?

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Indlæg af HastelaVISTA » 1. aug 2009, 21:40

istedet for en slangebøsse som er ret let at bruge og ret sikker for omgivelserne så prøv en stenslynge. den er lovlig er på alle måder kraftigere end en slangebøsse. med lidt træning kan man skyde øldåser på 50m afstand

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af Trident » 2. aug 2009, 23:22

Hehe, slangebøsser og stenslynger er da fint, men da jeg var knægt...!?!

Byggede en kammerat og jeg en blide, den var nok fire-fem meter lang. Den havde vi meget sjov med, vi byggede lerkugler i formning/billedkunst og skød med dem. De var på størrelse med en tennisbold og de kunne flække en fortovsflise efter en flyvetur på (tja?) omkring 40-50 meter, hehe...

Værst var det da vi fyldte en normal ballon med vand og skød den afsted, den havde en elendig ballistik og ramte et vindue i huset. Ruden forsvandt i et væld af glassplinter og al vandet blev fordelt i værelset indenfor. Værelset var kammeratens, det var jo i hans have vi have bygget maskinen, hehe, heldigvis!! Herefter sluttede legen, da hans forældre først da opdagede hvad vores 'helvedes-maskine' kunne, hehe, det var tider...
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af BoPe » 3. aug 2009, 10:33

Slangebøsser blev svjv forbudt da venstreorienterede samfundselementer med hang til forladte huse opdagede dem, og brugte tunge møtrikker som ammunition.

Trykluft drevne paintball geværer fik samme behandling, da de samme elementer opdagede at kuleleje kugler kunne erstatte farvekuglerne.

Det er længe siden, så jeg kan huske forkert.

Men slangebøsser er efter min mening (endnu) et glimrende eksempel på, at man bør straffe handlingen og ikke værktøjet

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Great Dane » 3. aug 2009, 11:18

Uanset hvad, så mener jeg helt klart at enhver rask dreng bør have en periode med slangebøsse, og den lov er helt forskruet.
I sin reneste grundform snakker vi om en gaffelformet gren, og en elastik som postbuddet leverer.

Et andet eksempel på en ting i sin reneste grundform, men som endnu ikke er helt forbudt, men har millioner af liv på samvittigheden. Et fladt stykke skarpsleben metal, men to træskalller...Vupti en kniv.

Jeg ved godt hvad jeg vælger at lade mine unger lege med, og så vil jeg godt se den betjent der hiver mig forbi dommeren, fordi min tiårsknægt har skudt øldåser i baghaven med en pind med elastik på :roll:

Nå nu vil jeg finde en forhandler af en tennis ball launcher, og søge om tilladelse til den :freak: :help:
Mvh Great Dane

Besvar