Dansk Våbenlov / våbensamling

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
hansG
Newbie
Newbie
Interesser: intet
Geografisk sted: nord

Dansk Våbenlov / våbensamling

Indlæg af hansG » 8. aug 2009, 03:33

Hej,

Jeg har haft en kæmpe diskussion med mine venner ang. loven og våbentilladelse.

Det drejer som regler ang. våbensamling. Jeg mener ikke at man kan have alle typer af håndvåben som samling, såsom moderne skydevåben. Det jeg tror at våbensamling indebærer er de ældre modeller af håndvåben ( våben fra anden verdenskrig eller før den tid ).

Men mine venner påstår at det sagtens kan lade sig gøre at eje erherve våben såsom Magnum 44 lovligt, bare så længe at man har fået tilladelse fra politiet. Det tror jeg dog ikke på.

Derfor har jeg søgt lidt på google ang emnet, men fandt ikke noget som kunne besvare mit spørgsmål.

Hvis i har en link ( reference ), hvor man kan læse mere om regler ang. våbensamling, så vil jeg blive utrolig taknemmelig.

Mvh. Hans

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Dansk Våbenlov / våbensamling

Indlæg af HePe » 8. aug 2009, 08:24

Det er korrekt, at man ikke kan have alle typer af håndvåben, såsom moderne skydevåben, på en samlertilladelse.

I første omgang henvises til våbencirkulærets § 13 angående våbensamlere mv.

Se våbenloven, våbenbekendtgørelsen og våbencirkulæret i denne tråd. Her et link til våbencirkulæret:
Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

hansG
Newbie
Newbie
Interesser: intet
Geografisk sted: nord

Indlæg af hansG » 8. aug 2009, 14:20

1000 tak for svaret.

Hele diskussionen startede med skyderier i USA, så faldt vi over diskussion over den Danske våbenlov.

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Truffel » 14. aug 2009, 07:56

der er jeg lidt uenig, man kan i teorien godt få alle våben på en samlertilladelse så længe man kan overbevise politiet om at våben er særligt teknisk eller på anden måde interresant.
praksis derimod er noget helt andet.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 15. aug 2009, 11:25

Truffel skrev:der er jeg lidt uenig, man kan i teorien godt få alle våben på en samlertilladelse så længe man kan overbevise politiet om at våben er særligt teknisk eller på anden måde interresant.
Ovennævnte findes der bestemmelse om i våbencirkulærets § 13, stk. 1, nr. 4. Der er netop ikke tale om alle skydevåben på en samlertilladelse, men andre - i praksis ét - skydevåben som har enten særlig historisk og/eller særlig teknisk interesse.

Et sådan skydevåben falder ikke ind under den almindelige samlertilladelse til flere skydevåben (uden antalsmæssig begrænsning). Samlertilladelse gives kun til det enkelte skydevåben. Har man evt. flere skydevåben som har særlig historisk eller teknisk interesse, skal man altså have en samlertilladelse til hvert enkelt skydevåben.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 15. aug 2009, 12:35

Jeg har for år tilbage stødt på en herre i KBH, der havde adskillige våben der normalt er totalt No Go i danmark. Blandt andet var der en Thompson M1928 på en særlig samlertilladelse :bowdown:

Jeg formoder at der er ekstremt få der har fået den tilladelse, og der er mig bekendt ikke udstedt den slags tilladelser i årevis.
Mvh Great Dane

Besvar