Projekt sparebøsse

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Projekt sparebøsse

Indlæg af The Dane » 6. jun 2004, 19:00

Her er et projekt styret af min nysgerrighed. Jeg vil se hvor billigt, det kan lade sig gøre, SELV at lave en riffel der er i stand til at skyde MOA.

Billede

Mauser 98 / Schultz&Larsen 6,5x55 baneriffel 500,-
Våbentilladelse 420,-
Kikkert 8x56 300,-
Kikkertskinne $52.95~450,-
Bolthåndtag $15.95~120,-
Ringe 295,-
Summa sumarum=2085,-,-

Billede

Riflen kender alle vist, så den vil ikke få ret meget histore med på vejen.

Kikkerten er en "russer" Fremstillet i en sattelitstat der hedder Belarus. 8x56 fast og så er sigtestolpen skæv til venstre <-: Det er utroligt hvad man kan få for 300,- Nuvel det er ganske glimrende optik.

Billede

Kikkertskinnen er fra ATI købt hos http://www.gunaccessories.com. Det specielle er at den spændes rundt om løbet lige foran låsen. Hvorefter en særskrue bagerst strammes. Der skal ikke bores eller skæres gevind, i den hærdede låsekasse! Det der skal gøres er lidt udfræsning af træ på indersiden af skæftet. Frem med Dremel værktøjet! :D

Det vinklede håndtag til bolten er ligeledes fra ATI købt hos http://www.gunaccessories.com. Ideen er at det gamle håndtag saves af og stumpen files, til det nye passer. Derefter bores med det medfølgende bor til en dybde af ½", og gevind skæres med den medfølgemde snittap. Viola nu er håndtaget bukket så det kan passere kikkerten. (Det er i hvert tilfælde teorien!)

Ringene er aluringe af billigste tilsnit (Weaver tror jeg nok).

Jeg vil i aften splitte riflen og efter en grundig afrensning, se hvordan tingene kan falde i hak.
Som tingene skrider frem vil jeg komme med forklaringer på hvad jeg har gjort og tillige vise billeder.
Mit ydmyge håb er at dette kan inspirere andre til at gå i gang med et projekt, også selvom de har 10 tommelfingre :twisted:
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Indlæg af Great Dane » 6. jun 2004, 19:37

Hej Henrik

Du giver lige en tilbagemelding omkring dine montager/basen. Du kan i øvrigt hvis du holder god kontakt til din våbenhandler, få en stålmontage til skrotpris. Den er hverken ringere eller bedre, men ydre finish er der sparet på. Og så kunne du jo bare have spurgt omkring det med at bore huller i rammen :twisted:

Men de bedste ønsker med dit projekt

Lars

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 6. jun 2004, 19:43

Du misser pointen Lars, det er jo ikke alle der er så heldig at have dig som god ven. Det var for at se hvorvidt bøssen kan skrues sammen på sofabordet UDEN, indblanding og bøssemagerarbejde.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Indlæg af Great Dane » 6. jun 2004, 19:59

Sorry

Knæk og bræk med projektet alligevel

Lars

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 6. jun 2004, 20:50

ROTTER :,.>(/

Projektet har lige ændret sig fra "gør det selv" til at tigge vennetjenester, ØV.

Kan nogen fortælle mig hvad forskellen mellem en original pibe (øverst) og en S&L pibe?
Rigtigt gættet, den nederste er 3mm større i diameter lige der hvor mit "ikke skrue" fæste skulle have været monteret.

Billede

Jeg vender tilbage som sagaen udvikles.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Indlæg af Great Dane » 6. jun 2004, 22:48

Var der ikke noget med bytte bytte og noget bly, kontra lidt slavearbejde.

Lars

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 7. jun 2004, 22:07

Så kommer dag 2 i projektet.
En tur til Helsinge og Lars (Great Dane) brugte mindre end 20min på at dreje min montage op fra 25mm til 28mm og nu passer den. Og alt dette til den beskedne pris af 50kg bly.

Billede

Så kan den lære det, ka’ den!
Det forreste er to halvdele der skrues om løbet og selve skinnen skrues fast ovenpå dem. Bagerst er en sætskrue, der har til formål at optage eventuelt ”slup”. Kikkerten skal gerne sidde HELT fast under skydning (forhåbentlig masser af skydning).

Låsen brugte jeg 3min på men en juniorbue og ca. 2min med en sletfil. Derefter var det bare at bore hullet med det medfølgende bor. Og skære gevindet med den medfølgende snittap. På med håndtaget og spænd skruen.

Billede

Billede

Billede

Og husk at måle afstanden fra rammen til det yderste af bolten som skal blive siddende. Ellers kommer det nye håndtag til at sidde for tæt på låserammen!!! Så er fanden løs i Laksegade.

Nu er skæftet mærket op og det overflødige træ skal have en tur med Proxxon maskinen og en hårdmetalfræser. Det må blive dagens øvelse i morgen.

Billede
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Indlæg af Great Dane » 7. jun 2004, 22:17

The Dane skrev:Så kommer dag 2 i projektet.
En tur til Helsinge og Lars (Great Dane) brugte mindre end 20min på at dreje min montage op fra 25mm til 28mm og nu passer den. Og alt dette til den beskedne pris af 50kg bly.
Psssst...Henrik-meget mindre kunne have gjort det, så du har lidt i overskud :twisted:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 7. jun 2004, 22:27

hu-hu :eek:
man kan jo ikke lade være med at føle for projektet!
Det er mægtigt!
Nice touch at bruge en junior-bue :)

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 8. jun 2004, 17:40

Så blev det dag 2 som også er den sidste, for nu er skæftet fræset (tog ca. 45min) og samlet. I morgen på skydebanen vil den så stå sin ilddåb.

Billede

Billede

Der skal gøres plads til håndtaget. Udfræsningen lige foran har været til dioptersigtet der er obligatorisk til baneskydning indenfor DDSG&I.

Her er hele marmeladen så klasket sammen.

Billede

Onsdag vil vise om den kan ramme på 200m. Hvis ikke har jeg en billig pagaj med metalskaft til salg :lol:
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 21. jun 2004, 18:16

Her er de foreløbige resultater. Måske kan en grundig rensning bedre lidt på grupperne.
En ting er dog helt sikkert! Den kikkert fortjener ikke at sidde på en riffel, den skal skydes!!! :-;>/
Jeg skal i den nærmeste fremtid, når mit videokamera kommer hjem fra fisketur, lave nogle skydevideoer her til siden. Og lur mig om ikke den selvsamme 6,5x55 vil sende en kugle gennem den elendige russiske kikkert >[]<

Billede

Billede

Billede

I den nærmeste fremtid vil en ny billig kikkert finde hjem øverst på bøssen og så må vi se hvad den egentlig kan med ammo til 2,2kr/stk. Billigt skal det i hvert tilfælde være. :D
Senest rettet af The Dane 25. jun 2004, 15:26, rettet i alt 1 gang.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 25. jun 2004, 14:37

He, he det er da en saga som er værd at følge. Henrik husk lige at videofilme skytten (sikkert dig selv med mindre du har et par tillidsfulde venner :cool: ), under skudafgivelse. Der er ikke noget så underholdende som når en lås eller et løb sprænger. Sidste var ment som en joke (har selv prøvet. Ikke behageligt)! Jeg glæder mig til at følge dit næste projekt (måske et haglgevær). Any way man kan faktisk godt få et par gode tips ud fra din saga. Tak! Og så gør det jo ikke noget du har humor.

mvh

gunnut

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 25. jun 2004, 15:37

Tak for roserne.

Det næste emne bliver nok om min Mosin/Nagant snigskytteriffel fra 2 verdenskrig. Ikke så meget "gør det selv" men nogle fakta og lidt historie. Derefter kan det blive en historie om min Mauser 98k finskytteriffel.

Undervejs vil der være friske ladedata for 458'eren.

Senere kan der blive en historie om min 500 Nitro Express der får nye montager til kikkerten (de originale er nemlig rystet fra hinanden!)

Det er voldsomt begrænset hvad der kan være af "gør det selv" ved en haglbøsse, så det bliver næppe tilfældet.

Men jeg er meget frisk på en ide til et "gør det selv" projekt, som kan have interesse for medlemmerne her på forummet.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 26. jun 2004, 13:23

Well if life is great if you'er a loony så må du da kunne underholde os med et projekt "haglbøsse". Du ved et par ½ toms vandrør....sorry only joking. Ser frem til dine næste projekter.

gunnut

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 9. dec 2005, 16:07

Hej Dane

Fik du projektet til at fungere?

Godt nok et gammelt indlæg, men jeg kunne ikke finde afslutningen!??

<-: <-: <-:

Skal vist selv igang med et sådan et projekt - elsker de gamle mausere!!

Mvh.

Lars
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 9. dec 2005, 19:06

Yup, efter en ordentlig polering i piben med Iozzo så kom den på plads og skyder nu MOA med billig ammo. Den er solgt til DEJA, så han får mulighed for at træne nu da han har fået jegttegn.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

DEJA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 23. maj 2005, 13:32
Geografisk sted: KBH

Indlæg af DEJA » 14. feb 2006, 14:21

Yeps ... den står fin og klar til forårs >>::/ på kalvebod .. og den har fået harris bipod på :lol: en rigtigt sniper fætter :)

Glæder mig sq til at få luftet den ...
Hilsen
DEJA

Brugeravatar
Dr.Strangelove
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 760
Tilmeldt: 3. aug 2004, 18:36
Geografisk sted: Nordsjælland et sted...

Indlæg af Dr.Strangelove » 17. feb 2006, 16:19

jamen så er der ikke nogen vej uden om...

der må afholdes en varmint skydning på 200 meteren til foråret... :-;>/
Teoretikere taler, praktikere handler...
Jeg ved hvem der har det sjovest...

Dr.Strangelove

Besvar