Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Lassep
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:09
Interesser: Jagt, fiskeri
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Lassep » 5. sep 2009, 22:17

Hejsa eksperter :yo: .
Jeg har for nylig købt min første riffel og skal til riffelprøven sidst i september. Hos forhandleren blev jeg anbefalet at anvende Lapua Mega 12gr, til jagt, og har da også på dette forum kunnet læse mig frem til at det burde være et ok valg, når jeg har chance for at støde på både kronvildt og råvildt på mit jagtområde.

Jeg har ikke de store erfaringer med riffelskydning før, og derfor vil jeg gerne øve mig en del før riffelprøven.

Jeg købte nogle billige Prvi Partizan til at træne med, men jeg syntes ikke rigtig jeg kunne få et ensartet træfområde. Jeg prøvede også en række skud med min makkers riffel med en anden slags ammunition, og der var træfområdet acceptabelt samlet. Jeg ledte derfor efter nogle erfaringer med denne type ammunition. og kan se at der er enkelte poster hvor Prvi Partizan ammunitionen bliver kritiseret lidt for præcisionen.

Er der nogen der har samme erfaring eller andre erfaringer med denne ammunition sammen med en Mossberg ATR 100. Eller endnu bedre, er der nogen med erfaringer om en god træningsammunition til den riffeltype? Gerne til en fornuftig pris?

Med håbefulde hilsner
Lasse

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Oscar123 » 6. sep 2009, 12:04

Hej Lasse
Jeg kan se, at dette er dit første indlæg – så velkommen til. :welcome: Som du vil opdage er der til rigtig mange gode timers læsning her på forum.

Jeg må med det samme tilstå, at jeg ikke kender Mossberg ATR .308 i praksis - men har dog læst en del om den. Jeg bruger selv en Remington LTR i samme kaliber. Så vidt jeg kan se er de sammenlignelige på flere punkter. På ét væsentligt punkt er de dog forskellige, idet din Mossberg er opgivet til at have en ”rifling twist rate” på 1 – 10”, mens min Remingtons rate er 1 – 12”. Dette kan have stor indflydelse på hvilke typer ammo den arbejder bedst med.

Jeg har selv prøvet mig frem med forskellige ammo typer til træningsbrug til Remington’en og fundet 3 gode (og billige) typer. Det er alle tre typer med fuldkappede lette projektiler (150 grain - 9,7gr): Scandium Match 9,7g (efter sigende lavet på Lapua fabrikken..?), Guntex 9,7g samt Remingtons egen UMC 150 grain. Alle tre typer virke helt fint og meget præcist med min Remmy. Jeg har også prøvet med AMA 7,62 men den ville Remmy’en slet ikke acceptere. AMA’en virker dog fint på andre .308 rifler, så det er et forsøg værd. Jeg har ikke prøvet Prvi Partizan, da den har ry for at være hård ved riffelgangen, idet den har mere jern i projektilkappen end de øvrige typer.

Som nævnt kan man af hensyn til de forskellige twist rates nok ikke sammenligne virkningen med samme ammo direkte – men du kan da forsøge de nævnte typer og prøve dig frem.

Held og lykke med ”projektet”.
:hunter:
Oscar123
On scene - but unseen

sommer-invest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 12. jan 2009, 23:13
Interesser: jagt og træning
Geografisk sted: slagelse

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af sommer-invest » 6. sep 2009, 18:14

Tillykke med jagttegnet....var det en sælger hos korsholm som valgte dit køb af riffel???
Mhs til dit krudt valg kan det ikke blive meget dårligere!!!!

De har absolut ikke noget godt ry, og kan være farlige at skyde med.
Skal prøve at finde den artikel jeg lige har læst om dem.

Man kan ikke forlange meget af noget som ikke må koste noget.....
Køb du hellere nogle Guntex(Norma) patroner dem kan du få til 4kr stk bedre og billigere gøres det ikke.

Køb du bare nogle af de der megaer, det er en udemærket kugle til en god pris.

Brugeravatar
Juniorkaz
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 243
Tilmeldt: 29. aug 2009, 19:14
Interesser: Jagt,Hundearbejde, mere jagt!
Geografisk sted: Midtjyde-land
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Juniorkaz » 6. sep 2009, 18:20

sommer-invest skrev: Man kan ikke forlange meget af noget som ikke må koste noget.....
Køb du hellere nogle Guntex(Norma) patroner dem kan du få til 4kr stk bedre og billigere gøres det ikke.
.
:yr:
Det må man sige det er en rigtig god pris.
Howa 1500 .308W - Meopta-Meostar R1 3-10-50.
Beretta Silver Pigeon 12/76

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Simon5700 » 6. sep 2009, 18:21

:welcome:
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Lassep
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:09
Interesser: Jagt, fiskeri
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Lassep » 6. sep 2009, 19:07

sommer-invest skrev:Tillykke med jagttegnet....var det en sælger hos korsholm som valgte dit køb af riffel???
Mhs til dit krudt valg kan det ikke blive meget dårligere!!!!

De har absolut ikke noget godt ry, og kan være farlige at skyde med.
Skal prøve at finde den artikel jeg lige har læst om dem.
Egentlig valgte jeg selv riflen, den var relativt billig og inkl. optik, og jeg har et lidt stramt budget da jeg studerer, og der er ikke plads til meget lir på en SU. Så jeg tænkte at jeg kunne prøve an med denne indtil jeg engang er færdig med mit studie, og har råd til en anden.

Var i dag ude og skyde for anden gang med riflen, og det gik lidt bedre, men stadig ikke helt tilfredsstillende træfområde. Da jeg så kom hjem og skulle rense den fandt jeg ud af at montagebaserne til kikkerten ikke sidder ordentligt fast men kan rokkes let fra side til side. Det bør de vel ikke kunne...? Så nu skal jeg ned til Korsholm og have dem til at spænde/fastgøre dem ordentligt, så jeg kan komme ud og træne igen før min prøve.
Køb du hellere nogle Guntex(Norma) patroner dem kan du få til 4kr stk bedre og billigere gøres det ikke.
Jeg har selv prøvet mig frem med forskellige ammo typer til træningsbrug til Remington’en og fundet 3 gode (og billige) typer. Det er alle tre typer med fuldkappede lette projektiler (150 grain - 9,7gr): Scandium Match 9,7g (efter sigende lavet på Lapua fabrikken..?), Guntex 9,7g samt Remingtons egen UMC 150 grain. Alle tre typer virke helt fint og meget præcist med min Remmy. Jeg har også prøvet med AMA 7,62 men den ville Remmy’en slet ikke acceptere. AMA’en virker dog fint på andre .308 rifler, så det er et forsøg værd. Jeg har ikke prøvet Prvi Partizan, da den har ry for at være hård ved riffelgangen, idet den har mere jern i projektilkappen end de øvrige typer.
Jeg har i dag købt nogle Norma Golden Target 9,7g, er det de samme som de Guntex(Norma) i nævner?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Oscar123 » 6. sep 2009, 22:08

Hej Lasse

Du skal ikke forsvare dit køb af riffel. Mossberg laver skam udmærkede produkter. Der er sjældent kælet for detaljen - deraf den lave pris - men de er solide og leverer varen. Se blot dette link med en "satisfied customer": http://www.thehighroad.org/archive/inde ... 61840.html. Har iøvrigt selv haft en Mossberg (M500 pumpgun i cal. 12) i rigtig mange år - og har aldrig haft problemer med den.

Baserne skal naturligvis sidde helt fast. De løse baser kan sagtens være forklaringen på den uensartede træfning. Så tilbage til forhandleren og få det fikset - medmindre du vælger at gøre det selv. Hvis du gør bør du tage montagerne af først og rense helt op og derefter påføre et tyndt lag blå Loctite, hvorefter du spænder skruerne helt til. Ved at forsegle med Loctite forhindrer du at fugt kan trænge ind imellem baser og låsestol og forårsage rustdannelse (blå Loctite er ikke umulig at få af igen når blot emnerne opvarmes). Brug en momentnøgle for ikke at overspænde skruerne - og brug en lære eller et laserværktøj for at tilsikre at de to montager er præcist oplinet i forhold til hinanden, idet du ellers vil kunne få klemmærker i kikkertrøret når du spænder det til. Er du i tvivl om præcis hvordan du gør ovenstående bør du få en fagmand til det - og da riflen endnu er ny bør det være en klar reklamationssag uden omkostning for dig.

Jeg har ikke selv prøvet Norma Golden Target 9,7g - men de har også et godt ry og er sammenlignelige med (nogle vil nok sige bedre end) de tre andre typer jeg nævnte tidligere.

:hunter:
Oscar123
On scene - but unseen

Lassep
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:09
Interesser: Jagt, fiskeri
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Lassep » 7. sep 2009, 12:34

Hej igen.
Jeg tog forbi Korsholm her fra morgenen af og fik dem til at se på riflen igen, og de var heller ikke helt stolte af af d eikke havde fået spændt montagebaserne ordentlig første gang. Derefter gik vi i kælderen og skød riflen ind. Først prøvede vi med de Partizan som jeg havde købt, og selv ikke i bænken kunne de have et samlet træfområde, men sad både oppe, nede og til siderne i forhold til sigtet med op til ca. 8 cm mellem skuddene. Derefter skiftede vi til Guntex 9,7g og her var der straks en forbedring. Det første skud sad lidt under sigtepunktet så vi tog et skud mere for at se om de samlede fint. Det andet skud sad næsten direkte oven i det første og det tredje kun et par millimeter over de to første. Så der var meget stor forskel på fra den ene type ammunition til den anden.

Men nu har jeg da fundet ud af hvilken ammunition jeg skal træne med og have med til riffelprøven :eek:

På vejen hjem smuttede jeg lige forbi den lokale skydebane for at prøve af på 100m i stedet for de 50m der blev skudt på hos Korsholm, og her sad de også langt bedre end jeg havde turdet håbe på, tror jeg kan dække alle tre huller med en femmer :yo: Det er dog en meget interimistisk skydeskive som lige blev lavet i bilen med et stykke papir og en tush :smile:

Så mange tak for hjælpen alle sammen:)

Billede

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Jamo » 7. sep 2009, 19:33

Det er rigtig flot skydning det der! Var det liggende med anlæg...? Nu skal du bare træne, træne og træne... Først skal du blive 100% dus med riflen og dens funktionering samt rekyle mv... Skyd først og fremmest liggende med anlæg som du formentlig vil gøre det til prøven men træn også siddende, knælende og stående som er langt mere jagtrelevante skydestillinger. Men først og fremmest gælder det om at bestå prøven! Hvilken kikkert sidder der iøvrigt på riflen og hvad kostede sættet?
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Oscar123 » 7. sep 2009, 20:32

Hej Lasse

Godt at høre at det lykkedes. Enig med Jamo at det er fin skydning - og at der nu "bare" skal trænes. :sniper:

For at blive helt dus med skyderen skal du nok regne med en del gange på skydebanen. Jeg var selv på banen 5 gange med lidt over 200 skud før jeg gik op til riffelprøven. Nogen vil måske sige at det var lidt i overkanten - men det er nu rarest at gå til "eksamen" velforberedt (og det gik da også helt fint... :blink: ). Flere at de øvrige kandidater til min prøve var ikke så godt forberedt og havde store tekniske problemer med deres våben og den lille "opgave" med at samle træfningen indenfor målområdet. Så det er bare at klemme på....
:hunter:
Oscar123
On scene - but unseen

Lassep
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:09
Interesser: Jagt, fiskeri
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Lassep » 7. sep 2009, 21:01

Jamo skrev:Det er rigtig flot skydning det der! Var det liggende med anlæg...?
Ja det var liggende, med anlæg på en jagttaske proppet med en lidt hård pude, som jeg regner med også at anvende til prøven.
Jamo skrev:Hvilken kikkert sidder der iøvrigt på riflen og hvad kostede sættet?
Der sidder en Bushnell 3-9x40 kikkert. Sættet blev købt som brugt til 4500.- så det har ikke sprængt banken, men det er nu i rigtig fin stand. Skæftet er helt som nyt, det er kun på selve piben der er en lille ridse, så man kan se den er brugt.. :smile:
Oscar123 skrev:Hej Lasse

Godt at høre at det lykkedes. Enig med Jamo at det er fin skydning - og at der nu "bare" skal trænes. :sniper:

For at blive helt dus med skyderen skal du nok regne med en del gange på skydebanen. Jeg var selv på banen 5 gange med lidt over 200 skud før jeg gik op til riffelprøven. Nogen vil måske sige at det var lidt i overkanten - men det er nu rarest at gå til "eksamen" velforberedt (og det gik da også helt fint... :blink: ). Flere at de øvrige kandidater til min prøve var ikke så godt forberedt og havde store tekniske problemer med deres våben og den lille "opgave" med at samle træfningen indenfor målområdet. Så det er bare at klemme på....
:hunter:
Oscar123
Jeg har selv været afsted 3 gange nu, dog var de to første ikke helt så gode da kikkerten og ammunitionen ikke var helt i top, men nu hvor jeg har fået det ordnet regner jeg med lige at tage afsted 2-3 gange mere. Jeg har også købt en stak af de Guntex 9,7g og jeg fik en kasse ekstra af Korsholm som plaster på såret for de montagebaser der ikke var ordentlig spændt, så nu har jeg lige i underkanten af 150 stk at træne med indtil prøven. Så det skal nok gå.

Så skal jeg bare se om jeg kan vænne mig til at koncentrere mig om min egen skydning selvom der ligger 3-4 andre og skyder lige ved siden af. Det er nok det jeg tror bliver sværest.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Refraktorius » 7. sep 2009, 21:46

Lassep skrev:........så nu har jeg lige i underkanten af 150 stk at træne med indtil prøven. Så det skal nok gå.

Så skal jeg bare se om jeg kan vænne mig til at koncentrere mig om min egen skydning selvom der ligger 3-4 andre og skyder lige ved siden af. Det er nok det jeg tror bliver sværest.

Fin skydning, det skal nok gå.

Husk, du kan også træne derhjemme. Køb evt en klikpatron eller tre for at skåne riflen.

KONTROLLER AT DET ER KLIKPATRONER DU BRUGER!

Du gør det samme på skydebanen, når du skyder skarpt.
Refraktorius skrev:Den klassiske åndedrætsteknik som jeg lærte den i min barndom.

1 Indtag en stabil skydestilling
2 Se hen over sigtemidlerne og ret groft ind mod målet
3 Se gennem sigtemidlerne, og lav "skyttens selvkontroller" (ved første skud eller efter behov)
4 Sigt på målet (i det generelle målområde)
5Træk vejret dybt to-tre gange
6 ånd halvt ud og hold vejret
7 Finindret sigtet
8 øg trykket roligt på aftrækkeren til skuddet går
9 husk hvor sigtet stod i skudøjeblikket, og før roligt aftrækkeren frem igen
8 og 9 er ganske vigtige, for det handler om ubevidst aftræk. Efteraftrækket er ganske vigtigt, både for skuddet og for at undgå at man kommer til at mukke skuddet.

Man må ikke sigte for længe, så går det i ged. Begynder det at knibe med luften har man sigtet for længe. Så skal man ikke skyde skuddet, men slappe af og begynde forfra.
Begynderes problem når der er andre der skyder på banen, skyldes ofte at de tager bevidst aftræk, og når det så siger knald ved siden af, rykker de skuddet af i ren og skær sympati og forskrækkelse.

Ved at træne din teknik undgår du dette, og bliver bedre til at lukke dig inde i din egen lille boble og koncentrere dig om det som du laver.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassep
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:09
Interesser: Jagt, fiskeri
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Lassep » 27. sep 2009, 11:56

Så var jeg til prøven i går. Det gik super, og jeg bestod med 6 fine træffere så det var lækkert at have det overstået. Er glad for at jeg fik trænet en del før prøven for der var faktisk skræmmende mange som dumpede. Vi var 10 på mit skydehold og 4 dumpede. Kunne også høre på de prøvesagkyndige at der var rimelig stor dumpeprocent.

Nu skal jeg lige have riflen skudt ind med min jagtammunition og så er jeg klar til og få den med i "felten" :yo:

Men mange tak for hjælpen alle. Rart med råd fra erfarne folk...

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Ammunitionsvalg til Mossberg ATR 100 .308 win

Indlæg af Oscar123 » 27. sep 2009, 19:03

Hej Lassep
Rigtig godt gået. Stort tillykke med den beståede riffelprøve. :thumbup: :danishgun:

Et godt råd nu er at fortsætte med regelmæssige træningsskydninger med den valgte træningsammo således at du opbyger og vedligeholder din rutine og træfsikkerhed. Og, så skal du finde en god jagtammo, som du også skal blive fortrolig med. Når du kan ramme - og ramme godt - med træningsammo'en (som du allerede har vist) så er overgangen til jagtammo'ens lidt anderledes ballistik ikke svær.
:hunter:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar