Hej er der nogen Der ved noget om transport af våben.
Hvis jeg låners en vens jagtgevær til jagt eller på lerduebanen
må jeg så transportere det frem og tilbage i min bil uden han er med ?
og må jeg bruge det ?
har jagttegn
hilsen Basse
Transport af jagtgevær
- Thoett
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 3 times
Re: Transport af jagtgevær
Ja når du har jagttegn og jagtgevær ikke kræver en våbentilladelse så må du godt låne og bruge det
Hilsen Thoett
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Ja, det må du godt:
Endelig gælder dette om transporten af våbnet :
Hvis du har tænkt dig at låne geværet i mere end 8 dage skal du nok overveje denne bestemmelse:Overdragelse eller overladelse til andre
§ 16. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våben- og eksplosivstoflovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til § 9 eller § 10 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 12, jf. dog § 20, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. De genstande, der er omfattet af våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 2, litra a og b, må kun overdrages eller overlades til personer, der godtgør at være fyldt 18 år ved personlig forevisning eller indsendelse af original billedlegitimation. Dette gælder dog ikke, hvis det er åbenbart, at erhververen eller modtageren er fyldt 18 år.
Det kan nemlig tænkes, at man lovgivningsmæssigt så vil anse det for dit gevær, og så er det bedst at have registreringen i orden. Når du afleverer det tilbage, kan I bare registrere det tilbage til kammeraten igen. Det koster ikke noget. Du finder anmeldelsesblanketten her : http://www.politi.dk/da/borgerservice/blanketter/Registrering af glatløbede haglgeværer
§ 40. Personer, der erhverver glatløbede haglgeværer omfattet af våben- og eksplosivstoflovens § 2 a, stk. 1 og 2, skal inden 8 dage fra erhvervelsen foretage anmeldelse herom til politimesteren (politidirektøren).
Endelig gælder dette om transporten af våbnet :
Transport
§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-c, og i denne bekendtgørelses § 14, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- ARD
- Silver Member
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 7 times
Hej
Hvor meget må der afviges fra den lige vej mellem hjemmet og skydebanen/jagtområdet? Skydevåben skal være under opsyn så dem tager man selvfølgelig med i en lovlig kuffert.
1) Er det i orden at køre ind på en tankstation, tanke op og bagefter betale hos tankpasseren?
2) Hvad nu hvis man bliver tørstig og skal ind i en købmandsbutik og købe noget at drikke eller noget at spise?
3a) Må jeg tage våben med på arbejde hvis jeg ikke kan nå hjem inden jeg skal ud til skydebanen?
3b) Må jeg tage våben med på arbejde hvis arbejdspladsen er lige ved skydebanen og jeg vil spare miljøet for co2?
4) Jeg har været ude og skyde og konen ude og shoppe. Vi aftaler at jeg henter hende inde i byen efter skydning. Jeg venter på at min kone skal dukke op på det aftalte sted men i stedet for kommer politiet og finder våben... Er det noget jeg kan blive straffet for og skulle jeg have ladet min kære hustru tage busen hjem?
Mvh. Alex
Hvor meget må der afviges fra den lige vej mellem hjemmet og skydebanen/jagtområdet? Skydevåben skal være under opsyn så dem tager man selvfølgelig med i en lovlig kuffert.
1) Er det i orden at køre ind på en tankstation, tanke op og bagefter betale hos tankpasseren?
2) Hvad nu hvis man bliver tørstig og skal ind i en købmandsbutik og købe noget at drikke eller noget at spise?
3a) Må jeg tage våben med på arbejde hvis jeg ikke kan nå hjem inden jeg skal ud til skydebanen?
3b) Må jeg tage våben med på arbejde hvis arbejdspladsen er lige ved skydebanen og jeg vil spare miljøet for co2?
4) Jeg har været ude og skyde og konen ude og shoppe. Vi aftaler at jeg henter hende inde i byen efter skydning. Jeg venter på at min kone skal dukke op på det aftalte sted men i stedet for kommer politiet og finder våben... Er det noget jeg kan blive straffet for og skulle jeg have ladet min kære hustru tage busen hjem?
Mvh. Alex