http://www.politi.dk/da/servicemenu/bag ... 092009.htm
Visse af Rigspolitiets oplysninger er imidlertid ukorrekte, jf. nedenstående afsnit:
UKORREKT OPLYSNING: Det er IKKE knivens indehaver, der skal bevise det anerkendelsesværdige formål. Bevisbyrden ligger hos politiet og anklagemyndigheden.Rigspolitiet skrev:Hvornår må jeg tage en jagt-, fiskekniv eller en spejderdolk med mig?
Mange knive til friluftsbrug har en klinge på mere end syv centimeter. Det er lovligt at tage disse knive med rundt, hvis du kan bevise, at de skal bruges erhvervsmæssigt eller til et såkaldt anerkendelsesværdigt formål såsom jagt, lystfiskeri, sportsudøvelse, herunder spejder, og hvis du er på vej til eller fra den aktivitet, kniven skal anvendes til. Her er det også lovligt at bruge knive, hvis klinge er mere end 12 centimeter, og hvis kniven er lavet til det pågældende formål.
UKORREKT OPLYSNING: Det er IKKE knivens indehaver, der skal bevise det anerkendelsesværdige formål, og at kniven/dolken er udformet til formålet. Bevisbyrden ligger hos politiet og anklagemyndigheden.Rigspolitiet skrev:Må jeg have en dolk i bilen til at aflive påkørte dyr med?
Det er forbudt at have en dolk liggende i bilen – også selv om intentionen er at aflive dyr humant. Du skal kunne bevise, at du er på vej til eller fra for eksempel jagt, lystfiskeri eller spejder, og at dolken er udformet til formålet, hvis du har en dolk i bilen.
Desuden henvises til denne tråd:
Emne: FAQ - Love & Bestemmelser.