regler for Harpun gevær ?
-
- Newbie
- Interesser: samlervåben
- Geografisk sted: viborg
regler for Harpun gevær ?
Jeg vil lige høre om der er nogen der kan fortælle hvad tilladelse harpun gevære, sportsdykker gevære, går under, eller om de er helt ulovlige i dk ?
Om der er forskellige regler alt efter om det er trykluft, fjedre eller elastik harpun gevære ?
Om der er forskellige regler alt efter om det er trykluft, fjedre eller elastik harpun gevære ?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Re: regler for Harpun gevær ?
Fra våbenloven:
Findes der harpungeværer som drives af andre gasser end CO2 eller luft ?
Du skal også være opmærksom på, at reglere kan være meget anderledes i andre lande, så hvis du skal ud og rejse med geværet, er du nødt til at kende reglerne i det land du skal rejse til, og i de lande du evt. skal rejse igennem.
Og fra våbencirkulæret:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.
Så sådan som jeg læser reglerne, så skal du have en våbentiladelse til et harpungevær med CO2 eller anden gasdrift, men et harpungevær med trykluft, fjedre eller elastikker, det må du købe og bruge uden at spørge nogen hvis du er fyldt 18 år.§ 3. Tilladelse til kulsyre- eller gasdrevne harpuner kan gives til aktive medlemmer af sportsdykkerforeninger samt til personer, der har erhvervet nordisk sportsdykkerbevis eller andet tilsvarende uddannelsesbevis.
Findes der harpungeværer som drives af andre gasser end CO2 eller luft ?
Du skal også være opmærksom på, at reglere kan være meget anderledes i andre lande, så hvis du skal ud og rejse med geværet, er du nødt til at kende reglerne i det land du skal rejse til, og i de lande du evt. skal rejse igennem.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Newbie
Tak for svar.
Den model jeg tænker på fylder man selv luft i, alm luft, med en hånd pumpe.
Så den kræver ingen tilladelse så vidt jeg kan se.
Men tror nu jeg ringer og får af vide hvad gasdrevet dækker, hvis det også dækker komprimeret atm. luft kræver den jo tilladelse.
Den model jeg tænker på fylder man selv luft i, alm luft, med en hånd pumpe.
Så den kræver ingen tilladelse så vidt jeg kan se.
Men tror nu jeg ringer og får af vide hvad gasdrevet dækker, hvis det også dækker komprimeret atm. luft kræver den jo tilladelse.
-
- Platin Member
Det er en god ide at få det helt på det rene. Du må gerne dele med os andre, hvilken besked du får.
Du skal være opmærksom på, at cirkulæret er nogle regler, som politiet skal følge, det er ikke noget som gælder direkte for dig. Så hvis beskeden er, at du skal have tilladelse til luftbøssen, skal det begrundes med regler i bekendtgørelsen eller loven, ikke med regler i cirkulæret.
Du skal være opmærksom på, at cirkulæret er nogle regler, som politiet skal følge, det er ikke noget som gælder direkte for dig. Så hvis beskeden er, at du skal have tilladelse til luftbøssen, skal det begrundes med regler i bekendtgørelsen eller loven, ikke med regler i cirkulæret.
Hilsen Lasse.
-
- Newbie
Så var der svar tilbage:
Men det er så totalt intetsigende, prøver lige igen og høre om jeg kan få svar på om komprimeret atm luf er "gasdrevet".
Mit spørgsmål:
jeg vil gerne høre hvordan i tolker reglerne for sports dykker harpun geværer.
Og om der er forskellige regler alt efter om det er trykluft, fjedre eller elastik harpun gevære ?
Jeg kan se at det kræver tilladelse at erhverve og eje dem der virker på co2 og er gasdrevne.
men hvad så når det er alm. atm. komprimeret luft, er det også gasdrevet ?
Vil jo nødig gøre noget ulovligt, så håber i kan give mig svar.
Svar :
Vi henholder os til våbencirkulærets § 3 – tilladelse til harpuner der drives af kulsyre- og gas kan gives til aktive medlemmer af sportsdykkerforeninger samt til personer der har erhvervet nordisk sportsdykkerbevis eller andet tilsvarende uddannelsesbevis.
Men det er så totalt intetsigende, prøver lige igen og høre om jeg kan få svar på om komprimeret atm luf er "gasdrevet".
Mit spørgsmål:
jeg vil gerne høre hvordan i tolker reglerne for sports dykker harpun geværer.
Og om der er forskellige regler alt efter om det er trykluft, fjedre eller elastik harpun gevære ?
Jeg kan se at det kræver tilladelse at erhverve og eje dem der virker på co2 og er gasdrevne.
men hvad så når det er alm. atm. komprimeret luft, er det også gasdrevet ?
Vil jo nødig gøre noget ulovligt, så håber i kan give mig svar.
Svar :
Vi henholder os til våbencirkulærets § 3 – tilladelse til harpuner der drives af kulsyre- og gas kan gives til aktive medlemmer af sportsdykkerforeninger samt til personer der har erhvervet nordisk sportsdykkerbevis eller andet tilsvarende uddannelsesbevis.
-
- Platin Member
Du har fået et bevidstløst svar, fra en der ikke skal have noget i klemme, og som ikke gider sætte sig ind i sagen.
Du kan jo svare tilbage, at du sådan set ikke har spurgt dem om, hvilke interne regler politiet har at udstede tilladelser udfra ( Cirkulæret gælder som før nævnt kun for politiet).
Derimod vil du gerne vide om du som borger skal have en tilladelse til et harpungevær der drives af gasarten luft, eller om dette gevær er omfattet af undtagelsen i våbenlovens § 1 stk. 2 litra a) vedrørende luft og fjederbøsser.
Se det spørgsmål skal de nemlig give dig et ordentligt svar på.
Du kan jo svare tilbage, at du sådan set ikke har spurgt dem om, hvilke interne regler politiet har at udstede tilladelser udfra ( Cirkulæret gælder som før nævnt kun for politiet).
Derimod vil du gerne vide om du som borger skal have en tilladelse til et harpungevær der drives af gasarten luft, eller om dette gevær er omfattet af undtagelsen i våbenlovens § 1 stk. 2 litra a) vedrørende luft og fjederbøsser.
Se det spørgsmål skal de nemlig give dig et ordentligt svar på.
Hilsen Lasse.
- 577 NE
- Silver Member
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 5 times
Som vi fik at vide da jeg tog certifikat. Så er trykluftharpuner ikke tilladelskrævende (Hvis man er fyldt 18) det er først når man overgår til Co2, at der skal en tilladelse til
The price of knowledge is great but the price of ignorance is even greater.
-
- Newbie
Spørgsmål :
Tak for hurtig tilbagemelding, men skal lige have og vide om alm. atm. komprimeret luft er det der bliver kaldt "gasdrevne" ?
Eller om det er andre gas arter end co2 der går under "gasdrevne" ?
Svar:
Hej igen.
Komprimeret luft er ikke gas – og gasdrivmiddel er CO2.
Konklusion:
Så der burde ikke være noget i vejen for at erhverve eller eje en der virker med alm lufttryk.
Og de aner ikke hvad de snakker om ! der står "Kulsyre eller gasdrevne", i våbencirkulærets § 3.
Efter hvad politiet så svare mig er det så "CO2 eller CO2" og det giver jo ingen menning.
Tak for hurtig tilbagemelding, men skal lige have og vide om alm. atm. komprimeret luft er det der bliver kaldt "gasdrevne" ?
Eller om det er andre gas arter end co2 der går under "gasdrevne" ?
Svar:
Hej igen.
Komprimeret luft er ikke gas – og gasdrivmiddel er CO2.
Konklusion:
Så der burde ikke være noget i vejen for at erhverve eller eje en der virker med alm lufttryk.
Og de aner ikke hvad de snakker om ! der står "Kulsyre eller gasdrevne", i våbencirkulærets § 3.
Efter hvad politiet så svare mig er det så "CO2 eller CO2" og det giver jo ingen menning.
-
- Platin Member
Arrrh, hvis der nu er nogen der fremstiller en der kører på helium, brint eller lattergas. så vil den også være tilladelseskrævende. Der findes sømpistoler der virker ved forbrænding af lightergas. Det kan vel ikke udelukkes at man kunne producere et harpungevær der gør det samme? Det ville også kræve en tilladelse,men luft er undtaget i loven, så den kan de altså ikke forlange at du skal have tilladelse til.
Så er den ged vist barberet.
Så er den ged vist barberet.
Hilsen Lasse.
- 577 NE
- Silver Member
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 5 times
Husk lige at der skal fisketegn til når du er på UVjagt. Iøvrigt god fornøjelse det er rigtig sjovt 

The price of knowledge is great but the price of ignorance is even greater.