Våbentilladelse ved flytning til sverige

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
LasseK
Newbie
Newbie
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Nordsjælland

Våbentilladelse ved flytning til sverige

Indlæg af LasseK » 21. okt 2009, 22:10

Hej

Er flyttet til sverige, og har dansk våbentilladelse (Våbenpåtegning). Har også godkendt våbenskab til opbevaring af våbnet, som er godkendt efter dansk lovgivning.
Mit spørgsmål er hvad jeg skal foretage mig, hvis jeg lovligt skal kunne opbevare min pistol hjemme, samt tage den med mig tilbage til danmark hvor jeg er tilmeldt
skytteforeningen?

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Re: Våbentilladelse ved flytning til sverige

Indlæg af Mausertossen » 22. okt 2009, 16:54

Få lavet Dig et våbenpas. Det er det vigtigste.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

LasseK
Newbie
Newbie

Indlæg af LasseK » 22. okt 2009, 19:27

Et våbenpas lavet i sverige? Hvis sådan et skal laves i Danmark, skal jeg jo have en dansk andresse, hvilket jeg af gode grunde ikke har?

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 23. okt 2009, 00:28

LasseK skrev:Mit spørgsmål er hvad jeg skal foretage mig, hvis jeg lovligt skal kunne opbevare min pistol hjemme, samt tage den med mig tilbage til danmark hvor jeg er tilmeldt skytteforeningen?
LasseK skrev:Et våbenpas lavet i sverige? Hvis sådan et skal laves i Danmark, skal jeg jo have en dansk andresse, hvilket jeg af gode grunde ikke har?
Det er vel rimeligt at antage, at du nu er underlagt svensk lovgivning? Og dermed også svensk våbenlovgivning og de bestemmelser mv., der gælder for besiddelse og anvendelse af pistol i Sverige. Altså bør du sætte dig ind i den svenske våbenlovgivning mv., herunder også de svenske regler for våbenopbevaring.

Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du henvende dig til svensk politi for at få en indførselstilladelse og våbentilladelse til din pistol (eller hvad der nu kræves for en sådan pistol i Sverige). Svensk politi udsteder også våbenpas. Du kan naturligvis også spørge svensk politi til råds om svensk våbenlovgivning mv.

Jeg mener ikke, at du fortsat kan have dansk våbentilladelse (våbenpåtegning), når du ikke længere bor i Danmark. Kontakt evt. din skytteforeningsformand eller SKV, hvis du er i tvivl.

Når du har fået svensk indførselstilladelse og våbentilladelse, skal du have en dansk udførselstilladelse, for lovligt at kunne udføre pistolen fra DK og indføre våbnet til Sverige.

Blanket til ansøgning om udførsel af våben og ammunition:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/041D1 ... 6_0196.pdf

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 23. okt 2009, 15:52

Den har jeg prøvet...

Til at starte med så kunne jeg ikke beholde de danske tilladelser efter meldt flytning - de skal afleveres. Samtidigt kunne jeg ikke få de svenske uden fast adresse i Sverige. Løsningen var her at der var en periode hvor jeg officielt var på jagt i Malmø.

Det næste var så våbenskabet. I Sverige godkendes skabene ikke efter samme standarder (skafor blå - som vel i øvrigt er en svensk standard) som i Danmark. Jeg måtte derfor ud at købe et nyt skab. Skabet skal ud over at have de rigtige klistermærker ikke kunne åbnes selvom man skære hængslerne af med en vinkelsliber.

Endeligt skal man huske at haglgeværer også skal have sin egen våbentilladelse.

Men det korte af det lange er at du skal tage et pasfoto, alle relevante våbennumre samt samtlige påtegnelser der måtte være i dit våbenskab, en stak kontanter samt en velsmurt kuglepen med ned på dit lokale våbenkontor. Her skal du så udfylde en masse blanketter som de gerne hjælper dig med. Afleverer kontanterne og så kommer tilladelsen efter et par uger. Jeg ved ikke om du skal kunne fremvise medlemskab af en klub og evt. stemplet skyttekort for at få din pistol godkendt, det kan du sikkert får svar på inde på www.robsoft.nu

LasseK
Newbie
Newbie

Indlæg af LasseK » 24. okt 2009, 16:09

Jeg takker mange gange for det omfattende svar

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København
Been thanked: 7 times

Indlæg af ARD » 30. okt 2009, 23:24

Tja, en af vores skytter havde samme problem, han flyttede til sverige og ville have sin Walther GSP med.
Danskerne ville kun give udførselstilladelse efter han havde fået en indførselstilladelse fra svenskerne!
Svenskerne ville kun give indførselstilladelse efter han havde fået en udførselstilladelse fra danskerne!
Det hedder vist Catch 22... Det endte med at han solgte sin GSP i Danmark og købte en anden i Sverige. Det var lettere sagde han...

Jeg håber at du har mere held og sig endelig til hvis det lykkedes for dig...

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lerdue skydning
Geografisk sted: sydsjælland

Indlæg af Verny » 3. nov 2009, 01:05

jeg har en ven der lige er flyttet til Sverige og han har våbenlegitimation til glatløbet haglgevær, og han blev ringet op af politiet og fik at vide at han ikke måtte ligge inde med sine våben mere, og hvis han ikke skaffet sig atf med dem ville de sigte ham for ulovlig våbentilladelse, så fik han at vide at han skulle have svensk våbenlegitimation og det kunne han få ved at melde sig ind i en Svensk skytteforening, men de svenske regler siger du skal have været medlem i et år før du kan få din våben legitimation så han måtte lade en anden ven overtage sine våben indtil han selv for sin tilladelse :???:
Heinrich

Besvar