Hvad er straffen for riffeljagt uden riffelprøvebevis ?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Djursland
Hvad er straffen for riffeljagt uden riffelprøvebevis ?
Vi er nogle stykker, der har diskuteret, hvad straffen er for at gå på riffeljagt
uden at have bestået riffelprøven !
En siger, det bare bliver en bøde ! En anden siger, man får indraget sit jagttegn !
Det er selvfølgelig et retorisk spørgsmål, da jeg ikke håber, der er nogen, der kunne
finde på den slags !
uden at have bestået riffelprøven !
En siger, det bare bliver en bøde ! En anden siger, man får indraget sit jagttegn !
Det er selvfølgelig et retorisk spørgsmål, da jeg ikke håber, der er nogen, der kunne
finde på den slags !
Senest rettet af Parker 25. okt 2009, 20:38, rettet i alt 2 gange.
Mvh Parker
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 6 times
Re: Hvad er straffen fo riffeljagt uden riffelprøvebevis ?
Hej.
Der er 2 scenarier i det i har opstillet.
1. Hvis man har haft jagttegn længe nok behøver man ikke at have bestået riffelprøven for at gå på riffeljagt. Jeg kan ikke huske hvornår prøven blev obligatorisk. Jeg tog jagttegnet i 1986 og der stod bare riffeljagt tilladt på jagttegnet. Jeg har dog siden taget prøven og så står der prøvedatoen på jagttegnet. Hvis der står riffeljagt tilladt må man altså gerne gå på riffeljagt uden prøve.
2. Hvis man har taget jagttegn efter prøven blev obligatorisk og ikke har bestået prøven, så kan man vel ikke købe/få bæretilladelse til riffel og derved bliver det ulovlig våbenbesiddelse. Min. straffen for det er en uge i hotel gitterly. Man vil sandsyndligvis også miste retten til jagttegn i en periode som er normal praksis ved overtræddelse af våbenloven.
Mvh. Taby
Der er 2 scenarier i det i har opstillet.
1. Hvis man har haft jagttegn længe nok behøver man ikke at have bestået riffelprøven for at gå på riffeljagt. Jeg kan ikke huske hvornår prøven blev obligatorisk. Jeg tog jagttegnet i 1986 og der stod bare riffeljagt tilladt på jagttegnet. Jeg har dog siden taget prøven og så står der prøvedatoen på jagttegnet. Hvis der står riffeljagt tilladt må man altså gerne gå på riffeljagt uden prøve.
2. Hvis man har taget jagttegn efter prøven blev obligatorisk og ikke har bestået prøven, så kan man vel ikke købe/få bæretilladelse til riffel og derved bliver det ulovlig våbenbesiddelse. Min. straffen for det er en uge i hotel gitterly. Man vil sandsyndligvis også miste retten til jagttegn i en periode som er normal praksis ved overtræddelse af våbenloven.
Mvh. Taby
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Nej, det er faktuelt forkert.Taby skrev: 2. Hvis man har taget jagttegn efter prøven blev obligatorisk og ikke har bestået prøven, så kan man vel ikke købe/få bæretilladelse til riffel og derved bliver det ulovlig våbenbesiddelse. Min. straffen for det er en uge i hotel gitterly. Man vil sandsyndligvis også miste retten til jagttegn i en periode som er normal praksis ved overtræddelse af våbenloven.
Mvh. Taby
Man må gerne købe, besidde bære og anvende riflen, dertil kræves kun jagttegn og vandelsgodkendelse.
For at gå på jagt med den, skal man så bestå prøven.
(Men nu er jeg så en smule i tvivl. Gælder riffelprøven kun klovbærende vildt? Må man eksempelvis godt skyde gæs/ræv uden riffelprøve? Og da jagt med salonriffel ikke kræver riffelprøve, må man så skyde de arter der godt må skydes med salonriffel (uden at have riffelprøve) med en større riffel?)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 6 times
Hej igen
Sorry. Jeg var ellers sikker på at en kammerat som er nyjæger skulle bestå prøven før han kunne få tilladelsen. Men enten har han eller jeg misforstået noget.
Mvh. Taby
Sorry. Jeg var ellers sikker på at en kammerat som er nyjæger skulle bestå prøven før han kunne få tilladelsen. Men enten har han eller jeg misforstået noget.
Mvh. Taby
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Du skal jo have en riffel af gå til prøve med....Taby skrev:Sorry. Jeg var ellers sikker på at en kammerat som er nyjæger skulle bestå prøven før han kunne få tilladelsen. Men enten har han eller jeg misforstået noget.

Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- Trotyl
- This member is
- Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Has thanked: 2 times
Du kan ikke gå til prøve uden en tilladelse.Taby skrev:Hej igen
Mvh. Taby
Når jagttegnet er i hus, tager han det med ned til en forhandler og køber/udvælger sig en jagtriffel som forhandleren så hjælper med at søge en tilladelse på. Når tilladelsen dukker op, kan han afhente riflen i butikken. Herefter må/skal han træne med den indtil han får mulighed for at gå til riffelprøve. Først når prøven er i hus, må han jage noget som helst med den. Jagt med jagtriffel må kun udøves af personer, der har bestået riffelprøven. "JAGTRIFFEL" defineres som et riflet våben med centraltænding. Derudover skal riflen være registreret med jagt som anvendelsesområde.
Se i øvrigt denne tråd.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Hvad sker der med en som går på jagt uden stemplet på jagttegnet?
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
I never feel guilty eating anything
Carsten
- Guns&Tits
- Gold Member
- Interesser: ........
- Geografisk sted: ........
- Geografisk sted: ..........
- Has thanked: 1 time
Jamen han får vel den fine ferie på 1 år bag plexiglasCarsten Bo skrev:Hvad sker der med en som går på jagt uden stemplet på jagttegnet?
..........
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Her er lovteksten:
For det er blevet lovligt at jage med sortkrudtsvåben.... og de fås jo både med flint og perkussion (og elektrisk tænding) og kan opfylde energikravene uden at være centraltændte.
(Hold da kæft jeg er glad for at det ikke er mig der skal administrere lovkomplekset!)
Og så bliver det spas!Bekendtgørelse om jagttegn skrev:
§ 11. Jagt med jagtriffel må kun udøves af personer, der
1) har bestået riffelprøven efter reglerne i dette kapitel, og som har påtegning på jagttegnet om tilladelse til jagt med jagtriffel, eller
2) uden at bestå riffelprøven har opnået ret til påtegning om tilladelse til riffeljagt på jagttegnet i henhold til tidligere gældende regler.
Stk. 2. Bevis for bestået riffelprøve er i den resterende del af det jagtår, hvor prøven er bestået, sidestillet med den påtegning, der er nævnt i stk. 3, såfremt det medbringes sammen med jagttegnet i forbindelse med udøvelse af riffeljagt.
Stk. 3. Når Skov- og Naturstyrelsen har modtaget meddelelse om bestået riffelprøve, jf. § 18, giver styrelsen påtegning på jagttegnet for kommende jagtår om tilladelse til jagt med jagtriffel.
Stk. 4. Personer, der er bosat i udlandet, i Grønland eller på Færøerne, og som kan dokumentere at have tilladelse til at udøve jagt med jagtriffel i udlandet, i Grønland eller på Færøerne, kan ved udstedelse af dansk jagttegn, jf. § 20, på begæring få påtegning på jagttegnet om tilladelse til jagt med jagtriffel.
Stk. 5. Ved jagtriffel forstås i denne bekendtgørelse et riflet våben med centraltænding, der ifølge bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v., lovligt kan anvendes til jagt og regulering.
For det er blevet lovligt at jage med sortkrudtsvåben.... og de fås jo både med flint og perkussion (og elektrisk tænding) og kan opfylde energikravene uden at være centraltændte.
(Hold da kæft jeg er glad for at det ikke er mig der skal administrere lovkomplekset!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Trotyl
- This member is
- Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
- Has thanked: 2 times
§ 28. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde.Carsten Bo skrev:Hvad sker der med en som går på jagt uden stemplet på jagttegnet?
Tænk lige på at hvis der forvoldes skade på anden person eller ejendom i forbindelse med jagt uden gyldigt jagttegn (ikke bestået riffelprøve) kan der idømmes op til 2 års fængsel + at jagttegnet ikke dækker eventuel erstatningsansvar i den sidste ende...
Og med hensyn til Refraktorius afstikker til sortkrudtrifler, så skal der også stå JAGT i tilladelsens formålsangivelse, for at det er lovligt at bruge pågældende våben til jagt.
Hvad ellers?
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Djursland
Hej igen
Det er dejligt at se, at der er nogen der virkelig sætter sig ind i sagerne, men
jeg syntes ikke jeg har fået svar på det spørgsmål, jeg kom med, eller også
er jeg bare lidt tung i aftrækket ! altså: eks. Jeg har gyldigt jagttegn, taget
her i foråret 2009, og er den stolte ejer af en jagtriffel ! Men har ikke riffel-
prøve bevis ! Hvis jeg så efterfølgende bliver taget på fersk gerning, i færd
med at udøve råvildtjagt med riffel ! Hvad vil straffen så være ?
Det er dejligt at se, at der er nogen der virkelig sætter sig ind i sagerne, men
her i foråret 2009, og er den stolte ejer af en jagtriffel ! Men har ikke riffel-
Senest rettet af Parker 25. okt 2009, 20:39, rettet i alt 2 gange.
Mvh Parker
- Raven
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Been thanked: 10 times
Kimer skrev:Hej igen
Mvh Kimer
Trotyl skrev: § 28. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde.
Tænk lige på at hvis der forvoldes skade på anden person eller ejendom i forbindelse med jagt uden gyldigt jagttegn (ikke bestået riffelprøve) kan der idømmes op til 2 års fængsel + at jagttegnet ikke dækker eventuel erstatningsansvar i den sidste ende...
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!
-
- Newbie
- Interesser: Jagt. Riffel skydning.
- Geografisk sted: Nordjylland 9690
Re: Hvad er straffen for riffeljagt uden riffelprøvebevis ?
hvis det er et reelt problem at der skulle være en som mangler prøven her til efterårets jagter
så kan det stadig nåes.
husk at skyde ind og træne inden prøven.
også lidt mere træning inden der skydes mod levende mål.
der er riffelprøve på Risbjerg Skydebane, Risbjergvej 60, 7330 Brande
30. oktober kl. 13.00.
husk tilmelding
så kan det stadig nåes.
husk at skyde ind og træne inden prøven.
også lidt mere træning inden der skydes mod levende mål.
der er riffelprøve på Risbjerg Skydebane, Risbjergvej 60, 7330 Brande
30. oktober kl. 13.00.
husk tilmelding
Mvh. Ludvig
Husk masser af TRÆNING inden riffelprøven...
og mere vigtigt, endu MERE TRÆNING med riflen inden JAGT
Husk masser af TRÆNING inden riffelprøven...
og mere vigtigt, endu MERE TRÆNING med riflen inden JAGT
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 303 times
- Been thanked: 1122 times
Det er min vurdering, at jagt uden obligatorisk riffelprøve, er ulovlig jagt, og vil blive straffet som sådan, altså med bøde. Det er ikke ulovlig våbenbesiddelse, så jeg tror ikke man kommer ind og ruske tremmer for det.
Det er interessant at sortkrudtvåben ikke (nødvendigvis) er centraltændte. Det må derfor være lovligt at gå på jagt med ikke-centraltændte sortkrudtvåben uden riffelprøve, ligesom det er det med salonriffel.
Jeg er ikke særlig meget bekendt med, hvad der skal til for at politiet vurderer, at man har forbrudt sig så meget, at man ikke kan få jagttegn, men det er vel en reel risiko hvis man driver ulovlig jagt.
Det er interessant at sortkrudtvåben ikke (nødvendigvis) er centraltændte. Det må derfor være lovligt at gå på jagt med ikke-centraltændte sortkrudtvåben uden riffelprøve, ligesom det er det med salonriffel.
Jeg er ikke særlig meget bekendt med, hvad der skal til for at politiet vurderer, at man har forbrudt sig så meget, at man ikke kan få jagttegn, men det er vel en reel risiko hvis man driver ulovlig jagt.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 5 times
Overtrædelse af jagtlovgivningen vil nærmest pr. automatik føre til, at politiet tilbagekalder samtykket til jagttegn. Normalt for fem år. Dermed bortfalder også grundlaget for våbentilladelse til jagt, og jagtvåbnet (-våbnene) skal afhændes indenfor en fastsat kort tidsfrist.Lassescout skrev:Jeg er ikke særlig meget bekendt med, hvad der skal til for at politiet vurderer, at man har forbrudt sig så meget, at man ikke kan få jagttegn, men det er vel en reel risiko hvis man driver ulovlig jagt.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 303 times
- Been thanked: 1122 times
På en anden tråd er der eksempler på jægere som har skudt då- eller kronvildt med hagl. Kan ikke gennemskue om det er med vilje eller ved et uheld, i den tro, at der var tale om et stykke råvildt. Og lad os nu ikke diskutere hvor dum man skal være for at tage fejl, men bare gå ud fra, at det var det der skete.
Vil en sådan jæger miste jagttegnet ?
Hvis han vil, har politiet godtnok strammet administrationen i de år jeg har været væk fra Danmark.
Jeg synes selvfølgelig det er noget andet, når der er tale om forsætlig overtrædelse af reglerne, men uagtsomhed medfører vel ikke tab af retten ?
Hvis han vil, har politiet godtnok strammet administrationen i de år jeg har været væk fra Danmark.
Jeg synes selvfølgelig det er noget andet, når der er tale om forsætlig overtrædelse af reglerne, men uagtsomhed medfører vel ikke tab af retten ?
Hilsen Lasse.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 5 times
En uagtsomhed kan også være så grov, at samtykket til jagttegn måske vil bortfalde. Politiets sagsbehandler skal vurdere hver sag individuelt, og afgørelsen baseres på en vurdering af omstændighederne i den enkelte sag. En afgørelse kan derfor også resultere i, at politiets samtykke til jagttegn ikke bortfalder.Lassescout skrev:På en anden tråd er der eksempler på jægere som har skudt då- eller kronvildt med hagl. Kan ikke gennemskue om det er med vilje eller ved et uheld, i den tro, at der var tale om et stykke råvildt. Og lad os nu ikke diskutere hvor dum man skal være for at tage fejl, men bare gå ud fra, at det var det der skete.
Der hvor "automatikken" især bliver synlig er typisk i februar måned, hvor der hvert år foretages en maskinel vandelsgodkendelse af alle personer, der er jagttegnsberettiget (dvs. personer optaget i Skov- og Naturstyrelsens jægerregister). Er man f.eks. registreret hos politiet med en sigtelse eller afgørelse for overtrædelse af jagtloven, så vil man ikke automatisk få tilsendt nyt giroopkrævningskort til jagttegn. Men man kan så underskrive en samtykkeerklæring til politiet om, at politet må foretage en undersøgelse af registrerede overtrædelser, således at politiets sagsbehandler kan foretage den nævnte vurdering af sagens omstændigheder og afgøre, om der kan gives samtykke til jagttegn.
- Frank P
- Gold Member
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 1 time
Godt svar HePe, så er den ged vist barberet. Ingen riffeljagt uden prøve!
Frihed er lig med menneskelig autenticitet