Kan et ikke registreret våben gøres lovligt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
MHM
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Øst Grønland

Kan et ikke registreret våben gøres lovligt?

Indlæg af MHM » 1. nov 2009, 01:46

Dette spørgsmål her helt hypotetisk - jeg har ikke fundet en gatling på loftet!

men hvis nu... man kom i besidelse af et våben, der ikke var registreret, men der ud over godt kunne være lovligt - en jagt riffel, et haglgevær, en pistol der kunne godkendes i DK - og våbnet ikke stammede fra bandekonflikter eller andet.
En mauser i Farmors skunk eller en M89 i oldemors skunk eksempelvis.
Altså et helt legalt våben, der bare er dukket op igen efter mange år på bunden af et loft eller lignende.
Ville det så på nogen måde kunne blive et lovligt våben?

Kunne man ringe ned til land betjenten, forklare sagens sammenhæng, og få det registreret?

Ja, jeg spørger til forholdene i DK, for her oppe har det ikke spor at sige, da der vidst er rigtig mange uregistrede våben her!

MHM
"If you want to shoot - shoot - don't talk..."

There are 10 kinds of people: Those who understand binary numbers and those who don’t!

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Kan et ikke registreret våben gøres lovligt?

Indlæg af I56 » 1. nov 2009, 02:02

Ja det kan det godt. Du skal dog påregne en ekspeditionstid på op til 12 måneder, da proceduren nu kræver, at der foretages en prøveskydning med våbnet, for at kontrollere, at det ikke har været anvendt til noget kriminelt.

Oplysningerne har jeg fra mit lokale våbenkontor, men jeg fik indtryk af, at proceduren er den samme over hele landet.

Derimod kan de våben, som du medbringer i dit flyttegods, hvis du flytter tilbage til Danmark, registreres uden problemer, forudsat at det er våben, der kan registreres i Danmark og at du har husket at anføre dem i forbindelse med flyttelæsset.

Hvis det er våben, der findes i forbindelse med oprydning i et dødsbo, har du lov til at opbevare dem i op til 4 uger. Derefter skal de enten være afhændet, deponeret eller der skal være søgt tilladelse til dem. For våben, der stammer fra besættelsestiden, gælder der særlige regler, idet de tilhører Staten, men at der kan gives tilladelse til dem, til den person, der har dem. Tilladelsen udløber dog når den pågældende dør, og det er ikke tilladt at sælge eller på anden måde overdrage dem. Når "besidderen" dør, eller ikke længere ønsker at have våbnene, skal de tilbageleveres til Staten, der står som ejer. Derefter vil de normalt blive destrueret, hvis de ikke har særlig historisk værdi :crying:

MHM
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Øst Grønland

Indlæg af MHM » 1. nov 2009, 02:17

Tak for godt og fyldestgørende svar!
Så er det da ikke HELT sort med lovgivningen endnu...

MHM
"If you want to shoot - shoot - don't talk..."

There are 10 kinds of people: Those who understand binary numbers and those who don’t!

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 1. nov 2009, 02:24

Da jeg rejste tilbage, efter 4 år på Vestkysten, tog jeg bare mine rifler med, og regostrerede dem så bare, efterhånden som jeg begyndte at bruge dem til jagt. Den går desværre ikke længere.

Hvordan ligger det med den tykke mattaq, der hvor du er? Kan vi lave en aftale, så du køber noget, og sender det til mig? (mærket "tørfisk" af hensyn til momsen :neutral: ).
Senest rettet af I56 1. nov 2009, 13:03, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lerdue skydning
Geografisk sted: sydsjælland

Indlæg af Verny » 1. nov 2009, 06:19

jeg ved med haglgevær er det ikke noget problem jeg fik et haglgevær af en gammel mand han havde liggende og det havde aldrig været registreret og da jeg gik op til politiet med min registrerings sedel sagde betjenten at det ikke havde været registreret før men at han bare var glad for der kom nogen og registreret det så ingen problemer :smile: men fik forklaringen om at den lov med at man skulle have registreret sit glatløbet haglgevær kun var 7 år gammel så der var mange der ude der aldrig havde fået dem registreret af dem der havde købt deres gevær før loven trådte i kraft :smile:
Heinrich

Brugeravatar
Gone2Hunt
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Alt omkring riffelskydning
Geografisk sted: Vendsyssel

Indlæg af Gone2Hunt » 1. nov 2009, 15:38

Fik registreret en gammel mauser mens jeg ventede. Ingen problem, kun tilfredshed over at få den i kartoteket.

Besvar