Jagt med luftgevær/PCP

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Kickeren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: PCP gevær
Geografisk sted: jylland/fyn

Jagt med luftgevær/PCP

Indlæg af Kickeren » 8. sep 2009, 19:25

Må man anvende luftgevær til jagt, hvis det opfylder, E0/V100 osv, der er stillet. til de 5 "grupper" af dyr?

Er der fundet et svar på dette?

Ved godt det bliver svært at få noget der opfylderkravene til kronvildt ;)
Oversavet no name kinesisk knæk og bræk .17 NS 4Joule

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Jagt med luftgevær/PCP

Indlæg af HePe » 8. sep 2009, 20:39

Se § 1, stk. 5 samt § 3, stk. 1, nr. 3, 4 og 5 i bekendtgørelse nr. 1010 af 9/8 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt mv.

Link til retsinformation: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 3103&exp=1
§ 1. Følgende skydevåben må anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader, når de er i forsvarlig stand:

Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt:

3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs, fiskehejre og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4 - 5, anslagsenergi E100 mindst 200 J.
4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, anslagsenergi E0 mindst 150 J.
5) Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.

Kickeren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kickeren » 8. sep 2009, 20:52

HePe skrev:Se § 1, stk. 5 samt § 3, stk. 1, nr. 3, 4 og 5 i bekendtgørelse nr. 1010 af 9/8 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt mv.

Link til retsinformation: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 3103&exp=1
Tak for linket :)
Havde håbet på der var kommet en fortolkning af lov teksten.. Men som jeg læser det er luftvåben ok, bare det overholder kravene i § 3?

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 8. sep 2009, 20:59

Kickeren skrev:Tak for linket :)
Havde håbet på der var kommet en fortolkning af lov teksten.. Men som jeg læser det er luftvåben ok, bare det overholder kravene i § 3?
Hvis kravene i § 1 og § 3 er overholdt, kan luftrifler anvendes til jagt og regulering.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 8. sep 2009, 21:31

HePe skrev:
Kickeren skrev:Tak for linket :)
Hvis kravene i § 1 og § 3 er overholdt, kan luftrifler anvendes til jagt og regulering.
Men så havde det vel også været mere korrekt at nævne hele teksten, og ikke kun 3-5?
Indrømmet kategori 1 bliver svær, kategori 2 er mulig inden for rimelige grænser.
Retsinfo skrev:1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2 - 5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.

2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Leadbyte » 9. sep 2009, 09:32

§ 1. Følgende skydevåben må anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader, når de er i forsvarlig stand:

Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt:

3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs, fiskehejre og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4 - 5, anslagsenergi E100 mindst 200 J.
4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, anslagsenergi E0 mindst 150 J.
5) Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.
Og så er det lige jeg hænger mig i (det med rød markeret)..... hvad så hvis det er et glatløbet luftgevær????
(er man insekt-erotiker eller hvad)

Leadbyte.
Murphy var optimist.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 9. sep 2009, 13:44

Leadbyte skrev:

Og så er det lige jeg hænger mig i (det med rød markeret)..... hvad så hvis det er et glatløbet luftgevær????
Glatløbede luftgeværer opfylder ikke kravene og må derfor ikke anvendes til jagt og regulering.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 9. sep 2009, 14:39

PeptoBizmo skrev:
HePe skrev:Hvis kravene i § 1 og § 3 er overholdt, kan luftrifler anvendes til jagt og regulering.
Men så havde det vel også været mere korrekt at nævne hele teksten, og ikke kun 3-5?
Indrømmet kategori 1 bliver svær, kategori 2 er mulig inden for rimelige grænser.
Retsinfo skrev:1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2 - 5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.

2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.
Hej PeptoBizmo og andre,

Jeg beklager, at mit kendskab til luftvåben er for ringe. Jeg vil derfor gerne vide mere om evt. luftrifler, der kan opfylde kravene til jagt på "klasse 2-arter" (evt. også "klasse 1-arter").

Et par eksempler imødeses gerne.

Bemærk i den forbindelse også § 3, stk. 2: Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl.

Kickeren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kickeren » 10. sep 2009, 08:17

Nu er jeg lufttosse, så ved ikke engang hvad fuldkappet ammo er for noget :???: kender kun til hagl og rundkugler ;D

Men et eksempel på e100 > 800 joule kunne være http://www.bigboreairguns.com/BBB58beast.htm
Ved godt det er i den ekstreme ende, men det kan lade sig gøre. De voldsomme Quackenbush rifler ligger omkring 670 joule, ud af kassen.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 10. sep 2009, 09:19

Kickeren skrev:Men et eksempel på e100 > 800 joule kunne være http://www.bigboreairguns.com/BBB58beast.htm
Ved godt det er i den ekstreme ende, men det kan lade sig gøre. De voldsomme Quackenbush rifler ligger omkring 670 joule, ud af kassen.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt en luftriffel overhovedet kan levere en anslagsenergi, der er mindst 800 Joule 100 meter fra mundingen, og med en kugle (et hagl), der er tilstrækkelig stor til at dræbe bambi på den afstand.

Der skal anvendes ekspanderende kugler til jagt på "klasse 1 og 2-arter".

Desuden - Hvor træfsikker er f.eks. en kaliber .50 (eller større kaliber) luftriffel på 100 meter?

Kickeren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kickeren » 10. sep 2009, 11:49

Nu har jeg ikke et program der kan håndtere så store værdier, men det er udregnet tidligere. Den tunede quackenbush var på omkring 820joule efter 100 meter.

Præcisionen skulle være nogenlunde, men kender ik så meget til det. I andre lande skyder man vist mest efter storvildt op til 50 meter, har dog set nogle skyde ud på 90, eller deromkring. Hvad er kravene?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 10. sep 2009, 12:42

Der er et lovfæstet energikrav til det anvendte våben ammunition. Det skal overholdes.

Derudover er det altid op til jægeren, ikke at skyde på større afstand end han kan levere et tilfredsstillende træf, og det vil afhænge af skyttens evner, våbnets evner og de forhold skuddet afgives under.

Jeg kan godt lide den definition på "jagtmæssig effektiv skudafstand"* jeg faldt over engang:
Den afstand hvor man konsekvent kan ramme en øldåse
Afhængigt af skydestilling og hvad jeg vælger i skabet, så vil jeg mene at det varierer fra 50 til 300 meter for mit eget vedkommende.
:???:

*for riffeljagt på hjortevildt
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is

Indlæg af Leadbyte » 10. sep 2009, 20:12

HePe skrev:Der skal anvendes ekspanderende kugler til jagt på "klasse 1 og 2-arter".
njaaaeeeee der står vel (i det link du gav) 'bare' at ammoen ikke må være fuldkappet hvis man kan få noget med rå bly i spidsen (og reelt set også en del ned af siderne, for eller ekspanderer den ikke) så er den vel god nok?

og anyhooo.. hvis du vil ha' et luftgevær 'hagl' (kugle) med precisssion så skal den være lavet af blødt bly, ellers griber den ikke fat i riffelgangen, og blødt bly, det ekspanderer.
Ok, de eksempler jeg kender er fra sortkrudtkredse, men der tales der om, at .62 kugler der 'flader' ude til omkring .69, og .75 hvis de rammer knogler.

Leadbyte.
Murphy var optimist.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 11. sep 2009, 22:30

HePe skrev: Jeg er i tvivl om, hvorvidt en luftriffel overhovedet kan levere en anslagsenergi, der er mindst 800 Joule 100 meter fra mundingen, og med en kugle (et hagl), der er tilstrækkelig stor til at dræbe bambi på den afstand.
Du har fået et eksempel på en riffel der skulle kunne holde de 800 joule. Samme riffel jeg fandt frem i riffelprøvetråden, da jeg var i tvivl om man kunne tage prøven med den, indtil jeg fandt ud af at våbnet skulle være centraltændt til prøven.
Og som nævnt er det jo ret store hagl. De laver et ret alvorligt hul. :smile:
HePe skrev:Der skal anvendes ekspanderende kugler til jagt på "klasse 1 og 2-arter".
Et hagl af rent bly kan vel dårligt kaldes nonekspanderende?
HePe skrev:Desuden - Hvor træfsikker er f.eks. en kaliber .50 (eller større kaliber) luftriffel på 100 meter?
Det er vel principielt ligemeget. Som allerede nævnt er der variende præcision, og i nogle tilstrækkelig. Men loven stiller jo kun krav til energi, og ikke præcision. Selvom det måske kunne være ønskeligt :smile:

Og er godt klar over at diskussionen er lidt akademisk, men synes det er lidt fascinerende at det kan lade sig gøre.

Kickeren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kickeren » 21. okt 2009, 22:11

Nu bliver jeg nødtil at tage denne tråd op igen (sorry)

Jeg er begyndt til jagttegn, og i den forbindelse spurgte jeg instruktøren om man skulle tage riffelprøve for at jage med cal 45 luftriffel på ænder, foreksempel.

Og hårdnakket siger han til mig at man kun må anvende luftgevær på gruppe 5, og siger yderligere at ammonitionen til jagt på de andre grupper skal være central tændt... :evil:

Er det folk her på forum som er mis informeret? eller er det min instruktør der ikke aner en fjer om våbenloven hvad luft angår? eller er det en fortolknings sag som skal prøves ved retten før man finder ud af svaret? :???: :???: :???:

Har lovet at prøve at følge op på min påstand om at det kun er energi kravet som skal opfyldes.. men ja, hvad skal jeg sige? :cry: :prisoner: :TOS:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 21. okt 2009, 22:51

For så vidt angår riffelprøven, skal prøven gennemføres med en centraltændt riffel, iht. jagtlovgivningen. Dvs. salonriffel og luftriffel er udelukket til riffelprøven.

Læs alt om riffelprøve i "riffelprøve"tråden Emne: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Gældende bestemmelser findes i bekendtgørelse nr. 1008 af 4/7 2007 om jagttegn (kapitel 2):
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 3102&exp=1

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 27. okt 2009, 20:06

Kickeren skrev:Nu bliver jeg nødtil at tage denne tråd op igen (sorry)

Jeg er begyndt til jagttegn, og i den forbindelse spurgte jeg instruktøren om man skulle tage riffelprøve for at jage med cal 45 luftriffel på ænder, foreksempel.

Og hårdnakket siger han til mig at man kun må anvende luftgevær på gruppe 5, og siger yderligere at ammonitionen til jagt på de andre grupper skal være central tændt... :evil:

Er det folk her på forum som er mis informeret? eller er det min instruktør der ikke aner en fjer om våbenloven hvad luft angår? eller er det en fortolknings sag som skal prøves ved retten før man finder ud af svaret? :???: :???: :???:

Har lovet at prøve at følge op på min påstand om at det kun er energi kravet som skal opfyldes.. men ja, hvad skal jeg sige? :cry: :prisoner: :TOS:
JEG mener, med tryk på at det er min fortolkning, ikke at du skal have riffeltegn for at jage nogle former for vildt med en luftgevær.
På samme måde som du ikke skal have riffeltegn for at skyde gæs med en salonriffel.

Forklaring følger:

Først ser vi på hvad der må anvendes til jagt:
Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. Kapitel 1 skrev:Skydevåben

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.

Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.

Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.

Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.

Stk. 6. Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.

Stk. 7. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.
Læg her mærke til at der ikke står noget om at våbnene der anvendes skal være hverken krudtdrevne eller centraltændte. Blot at der skal være en projektildiameter på minimum 5,5 mm, hvis drivmidlet er luft.

Men forelæg ham det her, og bed ham finde den paragraf der bakker ham op. Også på trods af at fakta nu engang altid ødelægger en god diskussion. Hehe :biggrin:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 28. okt 2009, 00:30

PeptoBizmo skrev:JEG mener, med tryk på at det er min fortolkning, ikke at du skal have riffeltegn for at jage nogle former for vildt med en luftgevær.
På samme måde som du ikke skal have riffeltegn for at skyde gæs med en salonriffel.
Enig! Og det fremgår klart og tydeligt af ovennævnte kapitel 2 i jagttegnsbekendtgørelsen (§ 11).

Det er kun jagt med jagtriffel (= riffel med centraltænding), der forudsætter en bestået riffelprøve.
Eller at man har påtegning på jagttegnet om tilladelse til riffeljagt, iht. tidligere gældende regler.

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Been thanked: 1 time

Indlæg af Frank P » 28. okt 2009, 07:42

Hej luft-ven, hvordan tænker du feks. ænder skal skydes med luft? I flugt? Eller som levende mål på vandspejlet?
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is

Indlæg af Leadbyte » 28. okt 2009, 10:41

Hepe: nu er jeg i insekt-erotikermode :biggrin:. Hvis jeg læser det Pepto har sat ind
PeptoBizmo skrev:[2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.

Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
så kan jeg jo godt bruge min FX Revo (halvauto, luft, 12 skuds magasin) til jagt.... magasinet kan jo ikke indeholde patroner.. kun hagl, og det er jo ikke nævnt :fun:

men hvordan vil den reelt blive tolket?

Leadbyte
Murphy var optimist.

Kickeren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kickeren » 28. okt 2009, 11:06

Jeg takker for de fine svar ( pepobizmo og Pepe :razz: jeg Vil forligge ham det iaften.. så må vi se om man kan lære en gammel hund at pis :???:

Jagt på ænder med luftgevær var måske et dårligt eksempel :axe .. ville blot nævne et dyr fra en anden kategori end nr. 5 :getout:

Kickeren

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 3. nov 2009, 20:49

Kickeren skrev:Jeg takker for de fine svar ( pepobizmo og Pepe :razz: jeg Vil forligge ham det iaften.. så må vi se om man kan lære en gammel hund at pis :???:

Jagt på ænder med luftgevær var måske et dårligt eksempel :axe .. ville blot nævne et dyr fra en anden kategori end nr. 5 :getout:

Kickeren
Jeg må ærligt indrømme jeg er lidt spændt på hvad udfaldet blev? :biggrin:

Kickeren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kickeren » 7. nov 2009, 13:28

Jaa.. han kan ikke overbevises desværre. han mener at drivmidlet "luft" er nævnt i sammenhæng med kategori 5, fordi det kun er dette det må anvendes til.
Men har droppet diskussionen med ham nu, og tager riffelprøven uanset hvad. Så må vi se om jeg kommer ud og knalder en hare(eller ligende) ned med luft, på et eller andet tidspunkt ;) :eek:
Og det bliver med god samvittihed, er rimlig sikker på det er okay nu :razz:

Kickeren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kickeren » 11. jan 2010, 16:39

Update.

Sidder og læser lidt på jagtprøven, fra cd'en "jagttræningsprogram til jægere" (vildt og jagt i danmark) version 3.0 sept. 2009, udgivet af skov og naturstyrelsen og Danmarks kægerforbund....
Så kommer spørgsmålet "Må gråand skydes med visse luftbøsser?"
Svarede i god tro JA! ;D

Det rigtige svar var nej! MEN MEN MEN, argumentet er, og jeg citer "Mindste kravet til jagt på gråand er en anslagsenergi (E0) på 150 joule (Kategori 4 art), Hvilket i praksis ikke kan opfyldes af luftbøsser"

HVAD FANDEN ER DET FOR NOGET??? Tror der er nogle gamle nisser, som aldrig har hørt om bigbore luftrifler eller bare en kraftig .25
Men dette må da være det endegyldige svar på mit spørgsmål? :razz: :rock: :yo: :eek: :sniper: :numberone: :TOS: :nutkick:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 13. jan 2010, 23:22

Kickeren skrev:"Må gråand skydes med visse luftbøsser?"
Svarede i god tro JA! ;D

Det rigtige svar var nej! MEN MEN MEN, argumentet er, og jeg citer "Mindste kravet til jagt på gråand er en anslagsenergi (E0) på 150 joule (Kategori 4 art), Hvilket i praksis ikke kan opfyldes af luftbøsser"

HVAD FANDEN ER DET FOR NOGET??? Tror der er nogle gamle nisser, som aldrig har hørt om bigbore luftrifler eller bare en kraftig .25
Men dette må da være det endegyldige svar på mit spørgsmål?
Du har nok ret i, at der findes nogle gamle nisser i Jægerforbundet og/eller Skov- og Naturstyrelsen.. :blink:
Hvad vil dit svar så blive til jagtprøven :what: :TOS:

Besvar