Pistolgreb på haglgevær?
- Trident
- Silver Member
- Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Pistolgreb på haglgevær?
Hej kammerater,
Jeg kunne godt tænke mig at indkøbe en fast kolbe hvorpå der er pistolgreb (reargrip) Jeg har fundet stedet, men er det lovligt at montere på sit haglgevær i DK?
På forhånd tak for Jeres gode besvarelser...
Jeg kunne godt tænke mig at indkøbe en fast kolbe hvorpå der er pistolgreb (reargrip) Jeg har fundet stedet, men er det lovligt at montere på sit haglgevær i DK?
På forhånd tak for Jeres gode besvarelser...
Mvh. Christian
In Hoc Signo Vinces !!!
In Hoc Signo Vinces !!!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Re: Pistolgreb på haglgevær?
Du må gerne montere et pistolgreb på dit haglgevær.
Og du må meget gerne lave et indlæg her på forum om hvordan du synes det fungerer hvis du gør det, det kunne jo nemt tænkes at det var en fordel til visse former for skydning.
Og du må meget gerne lave et indlæg her på forum om hvordan du synes det fungerer hvis du gør det, det kunne jo nemt tænkes at det var en fordel til visse former for skydning.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Det er der så delte meninger om. Vi har fået en ”Pumpe” hjem fra US. Våbnet ligger hos Korsholm og den kan ifølge pol. ikke udleveres med pistolskæftet på. – Våbnet er hjemtaget af en Dansk statsborger der har gjort tjeneste som våbenmekanikker i den Amerikanske hær i en del år.
At det så, ganske problemfrit kan erhverves ved Midtway er sagen uvedkommende.
At det så, ganske problemfrit kan erhverves ved Midtway er sagen uvedkommende.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
-
- Platin Member
Hvis løbet er mindst 55 cm. er der jo ikke noget at rafle om. Hvilken begrundelse giver politiet, og hvordan kan de overhovedet blande sig ? Køber skal jo bare registrere erhvervelsen senest 8 dage efter købet, så er den ikke længere.
Tonny, det må du bare ikke lade dem slippe afsted med, hører du ?
Tonny, det må du bare ikke lade dem slippe afsted med, hører du ?
§ 40. Personer, der erhverver glatløbede haglgeværer omfattet af våben- og eksplosivstoflovens § 2 a, stk. 1 og 2, skal inden 8 dage fra erhvervelsen foretage anmeldelse herom til politimesteren (politidirektøren).
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Senest rettet af Lassescout 28. okt 2009, 19:25, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Jeg er før stødt på skepsis mht pistolgrebs-kolber...
Og kender godt nok ikke lige lovteksten, men de politifolk jeg kender, har intet imod en kolbe med et "nedhængende" pistolgreb.(kolbe hvor pistolgrebet mere "pistol-agtigt" hænger ned fra kolben - end hvor "pistolgrebet" er en integreret del af kolben og hvor man ser det lige engelsk skæfte kontra traditionel "pistolgreb")
De er dog ikke glade for at man afmonterer kolben - og erstatter det med noget som KUN er pistolgrebet.(altså uden kolbe til at sætte imod skulderen.)
Skulle da mene at det burde der ikke være forskel på - så længe kolben også er der.
Kan godt forestille mig at ren pistolgreb uden kolbe... ville være no-no.
Og kender godt nok ikke lige lovteksten, men de politifolk jeg kender, har intet imod en kolbe med et "nedhængende" pistolgreb.(kolbe hvor pistolgrebet mere "pistol-agtigt" hænger ned fra kolben - end hvor "pistolgrebet" er en integreret del af kolben og hvor man ser det lige engelsk skæfte kontra traditionel "pistolgreb")
De er dog ikke glade for at man afmonterer kolben - og erstatter det med noget som KUN er pistolgrebet.(altså uden kolbe til at sætte imod skulderen.)
Skulle da mene at det burde der ikke være forskel på - så længe kolben også er der.
Kan godt forestille mig at ren pistolgreb uden kolbe... ville være no-no.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Ingen begrundelse, blot at våbnet ikke må udleveres med pistolgrebet.Lassescout skrev: Hvilken begrundelse giver politiet

-
- Platin Member
Jamen så er det jo nemt Tonny.
Så fortæller du dem bare stille og roligt, at du gerne vil have afgørelsen skriftligt, med begrundelse og klagevejledning. Du kan da også lige forklare dem, at dette skal de sende dig ifølge Forvaltningsloven.
Hvis det er Korsholm der har fået beskeden, og de derfor ikke tør udlevere geværet, så har Korsholm samme krav som dig på en skriftlig begrundet afgørelse med klagevejledning.
Her er lidt fra Forvaltningsloven:
Så fortæller du dem bare stille og roligt, at du gerne vil have afgørelsen skriftligt, med begrundelse og klagevejledning. Du kan da også lige forklare dem, at dette skal de sende dig ifølge Forvaltningsloven.
Hvis det er Korsholm der har fået beskeden, og de derfor ikke tør udlevere geværet, så har Korsholm samme krav som dig på en skriftlig begrundet afgørelse med klagevejledning.
Her er lidt fra Forvaltningsloven:
HappyNanoq skrev:Begrundelse m.v.
§ 22. En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.
§ 23. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om afgørelsen.
Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal besvares snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret inden 14 dage efter, at begæringen er modtaget af vedkommende myndighed, skal denne underrette parten om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret.
§ 24. En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.
Der er overhovedet ikke noget no-no i det. Hvis man har lyst til at have et haglgevær kun med pistolgreb, så er der ikke noget politiet kan gøre ved det. De kan bare registrere anmeldelsen af erhvervelsen når den kommer. Våbenloven giver dem ikke mulighed for at anlægge noget skøn over hvordan et haglgevær må se ud, bare piben er mindst 55 cm lang.Kan godt forestille mig at ren pistolgreb uden kolbe... ville være no-no.
Senest rettet af Lassescout 28. okt 2009, 19:48, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Jeg har desværre rigeligt om ørene for tiden, så et skævt jagtgevær, der hurtigt kan erstattes af et nyt, her ikke særlig høj prioritet. Indlægget var bare et eksempel på at loven tolkes forskellig, afhængig af hvilke øjne der kigger. 

-
- Platin Member
Jamen jeg ville da elske at tage det slagsmål med politiet for dig. Her er en paragraf fra forvaltningsloven som vi kan bruge til det:
Men jeg kan godt forstå hvis du vægter et godt forhold til våbenkontoret højere end et jagtgevær med begrænset anvendelighed når det kommer til stykket. Man skal jo vælge sine kampe. Det er op til dig.
Så hvis du vil lade mig repræsentere dig, skal jeg gerne skrive det par breve der skal til for at få sagen ud af verden.§ 8. Den, der er part i en sag, kan på ethvert tidspunkt af sagens behandling lade sig repræsentere eller bistå af andre. Myndigheden kan dog kræve, at parten medvirker personligt, når det er af betydning for sagens afgørelse.
Men jeg kan godt forstå hvis du vægter et godt forhold til våbenkontoret højere end et jagtgevær med begrænset anvendelighed når det kommer til stykket. Man skal jo vælge sine kampe. Det er op til dig.
Hilsen Lasse.
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Ja det er da "at tolke loven forskelligt" i den mest ekstreme form, man tolker lov som slet ikke findes...Tony Rosgaard skrev:Indlægget var bare et eksempel på at loven tolkes forskellig, afhængig af hvilke øjne der kigger.

Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- Trident
- Silver Member
- Kontakt:
Hej kammerater,
Mange tak for de hurtige bud - jeg er interesseret i en kolbe på midway (fast m. pistolgreb)
Tak igen...
Mange tak for de hurtige bud - jeg er interesseret i en kolbe på midway (fast m. pistolgreb)
Tak igen...
Mvh. Christian
In Hoc Signo Vinces !!!
In Hoc Signo Vinces !!!
- Verny
- Bronze Member
- Interesser: Lerdue skydning
- Geografisk sted: sydsjælland
jeg mener altså også det er fuldt lovligt at have pistol greb på sit haglgevær selv uden kolbe på løbet skal bare være min. 55 cm det står der sort på hvidt så den ville jeg heller ikke finde mig og hvis du har lyst til kun at have pistol grab på din eks halv auto så er der ikke noget problem i det men en anden tin kan være om den skyde bane eller jagt det skal bruges på vil have du skyder med det hos dem men i loven står der ikke noget om det er forbudt 

Heinrich
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Tilbage i 70'erne var der en våbenhandler, der importerede et mindre parti haglgeværer, der udelukkende var bygget til bykamp. Det var før haglgeværer skulle registreres. :eek:
Da politiet kom for at fortælle ham, at dem burde han ikke sælge, var de alle sammen solgt. "Desuden opfylder de jo lovens krav" tilføjede han. :shame:
Det ville politiet ikke benægte, men det kunne da være at hans næste fornyelse af våbenhandlertilladelsen ville volde en hel del problemer, hvis han importerede flere
Det kan jo være, at Korsholm har fået samme besked :crying:
Da politiet kom for at fortælle ham, at dem burde han ikke sælge, var de alle sammen solgt. "Desuden opfylder de jo lovens krav" tilføjede han. :shame:
Det ville politiet ikke benægte, men det kunne da være at hans næste fornyelse af våbenhandlertilladelsen ville volde en hel del problemer, hvis han importerede flere

Det kan jo være, at Korsholm har fået samme besked :crying:
-
- Platin Member
Jeg gad godt se den politimand der i dag prøver at nægte at forny en våbenhandlertilladelse på baggrund af en sag, hvor indehaveren af tilladelsen har overholdt alle regler.
Det kaldes magtmisbrug, og det tages meget alvorligt i forvaltningsretten. Selv politimandens trussel om at benytte sig af magtmisbrug er helt uacceptabel, og burde afstedkomme en kraftig tjenstlig påtale til den pågældende betjent.
En anden sag er, at en våbenhandler der tager sådan et parti hjem, og har en kundekreds der hurtigt kan aftage et helt parti, han kunne da være interessant for politiet at holde lidt ekstra øje med. Og hvis han så afsætter våben " Uden pis og papir" eller på andre måder misligholder vilkårene i sin tilladelse, så skal hammeren jo falde, og det vil være helt i orden.
Jeg tror ikke Korsholm falder i den kategori, så de kan roligt afslutte den handel.
Da den hændelse du refererer til foregik i 70´erne, var det før forvaltningsloven var vedtaget, og længe før retssikkerhedslovens dage, så sådan en sag kan meget vel have medvirket til, at behovet for disse forvaltningsregler blev erkendt.
Det kaldes magtmisbrug, og det tages meget alvorligt i forvaltningsretten. Selv politimandens trussel om at benytte sig af magtmisbrug er helt uacceptabel, og burde afstedkomme en kraftig tjenstlig påtale til den pågældende betjent.
En anden sag er, at en våbenhandler der tager sådan et parti hjem, og har en kundekreds der hurtigt kan aftage et helt parti, han kunne da være interessant for politiet at holde lidt ekstra øje med. Og hvis han så afsætter våben " Uden pis og papir" eller på andre måder misligholder vilkårene i sin tilladelse, så skal hammeren jo falde, og det vil være helt i orden.
Jeg tror ikke Korsholm falder i den kategori, så de kan roligt afslutte den handel.
Da den hændelse du refererer til foregik i 70´erne, var det før forvaltningsloven var vedtaget, og længe før retssikkerhedslovens dage, så sådan en sag kan meget vel have medvirket til, at behovet for disse forvaltningsregler blev erkendt.
Hilsen Lasse.
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
De har skam også holdt øje med ham i mange år, men han gik over til kun at sælge til folk med "de rigtige rygmærker"Lassescout skrev:En anden sag er, at en våbenhandler der tager sådan et parti hjem, og har en kundekreds der hurtigt kan aftage et helt parti, han kunne da være interessant for politiet at holde lidt ekstra øje med. Og hvis han så afsætter våben " Uden pis og papir" eller på andre måder misligholder vilkårene i sin tilladelse, så skal hammeren jo falde, og det vil være helt i orden.

For god ordens skyld, skal jeg gøre opmærksom på, at han absolut ikke har min sympati.
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Hold fokus på spørgsmålet. Hvad der skete før lovændringen er ikke relevant.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
- Trident
- Silver Member
- Kontakt:
Att. Gunnut - Det gør nu ikke så meget, har fået svar på mit spørgsmål. Og hvis de kan diskutere det i dette indlæg, så er det måske bedre end at oprette et nyt - som de skal til at finde. Måske vil det også stoppe deres gode debat...
For i øvrigt tak for de gode svar - har fundet det jeg skal bruge, takker...
For i øvrigt tak for de gode svar - har fundet det jeg skal bruge, takker...
Mvh. Christian
In Hoc Signo Vinces !!!
In Hoc Signo Vinces !!!
- DCP
- Gold Member
- Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
- Geografisk sted: København
og så skal vi lige se billedet af den lille ny når den kommer mr. trident. for det kunne jeg selv godt være liiidt varm på til min nye mossberg.
og måske et "riot greb" til skæftet?? så pumper den jo lidt nemmere
og måske et "riot greb" til skæftet?? så pumper den jo lidt nemmere
DCP
- vil altid mere på jagt.
- vil altid mere på jagt.
- Trident
- Silver Member
- Kontakt:
Hej igen, jo billeder skal der til - men der går lige et par uger før jeg bestiller delene...
Mvh. Christian
In Hoc Signo Vinces !!!
In Hoc Signo Vinces !!!
- Consul74
- Silver Member
- Interesser: Gamle og klassiske våben.
- Geografisk sted: Lolland.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Sidste år så jeg ho KO.skov Bording de nye Remminton 870 pumper med pistolskæfter.Det er en slags militær model.Så det bliver altså solgt i Dk.
Kunne oss være en fordel,for folk med dårlig hånd.svage hænder,gigt mm
Kunne oss være en fordel,for folk med dårlig hånd.svage hænder,gigt mm