Mine forældre er ved at bygge "udestue" der også skal fungere som laderum. Vi er efterhånden nået dertil hvor der skal trækkes el osv. Tænkte at når det alligevel sku bygges kan man ligeså godt bygge det så det stemmer overens med reglerne. Jeg har selvfølgelig læst bekendtgørelsen som genopladning, men jeg er ikke elektrikker og forstår sgu ikke hva der specielt skal gøres mht el installationer, udover selve afstanden til stikkontakten?!
Er der nogle der kan fortælle mig hva der rent faktisk skal gøres for at reglerne opfyldes?
Stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum??
- Gunslinger
- This member is
- Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 18 times
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum??
er teksten ikke "eller en afstand på xxx cm"?
Det vil i praksis sige, at hvis lamper/stikkontakter sidder fornuftigt i forhold til der hvor du arbejder, så er der ikke noget problem.

Det vil i praksis sige, at hvis lamper/stikkontakter sidder fornuftigt i forhold til der hvor du arbejder, så er der ikke noget problem.

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Gunslinger
- This member is
- Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 18 times
Jeg havde forstået det sådan at selve stikkontakten skulle være udført i henhold til bestemmelser om el installationer i rum hvor der opbevares eksplosivstoffer
. Altså f.eks. så der ikke kan komme gnister ud af stikkontakten!? Men hvis det kun er afstanden der tages højde for er det jo ikke noget problem 

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Som jeg forstår det, så skal lyskilder og stikkontakter placeret xx cm væk fra ladeområdet - og dermed kan almindelige lysarmaturer/stikkontakter bruges. Altså ifølge reglerne der ligger til grund for ladetilladelse.
I stærkstrømsbekendtgørelsens regi kan jeg forestille mig at hvis du skal placere en stikkontakt i umiddelbar nærhed af ladeområdet - eller en lampe ganske tæt på - så skal det være EX-godkendt (udstyr godkendt til explosive-områder).
Bekendtgørelsen kigger nu nærmere på områder der er permanent udlagt som explosive områder - ikke lejlighedsvise boligområder som en sjælden gang bruges til ammunitionsladning.
I stærkstrømsbekendtgørelsens regi kan jeg forestille mig at hvis du skal placere en stikkontakt i umiddelbar nærhed af ladeområdet - eller en lampe ganske tæt på - så skal det være EX-godkendt (udstyr godkendt til explosive-områder).
Bekendtgørelsen kigger nu nærmere på områder der er permanent udlagt som explosive områder - ikke lejlighedsvise boligområder som en sjælden gang bruges til ammunitionsladning.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.