Annslagskrav?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
93R17-BV
Newbie
Newbie
Interesser: Skyting
Geografisk sted: Sør Norge

Annslagskrav?

Indlæg af 93R17-BV » 16. nov 2009, 20:26

Hey y`all!
Jeg er ny på forumet deres og gleder meg til å tråle tidligere tråder.
Men grunnen til at jeg meldte meg inn, er at jeg lurer på annslagskravene i Danmark?
Fordi jeg godt kunne tenke meg å dra på jakttur til deres flotte land.

Håper noen ønsker å svare, om enn bare for å tipse om tråder om emnet.
Jeg skal forsøke å være flink til å søke selv, men akkurat nå ville jeg bare komme igang :oops: .

Brugeravatar
Gunslinger
This member is
This member is
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 18 times

Re: Annslagskrav?

Indlæg af Gunslinger » 16. nov 2009, 20:35

Rådyr: kuglevægt på mindst 50gr samt minimum 800 joule
Kronvildt, dåvildt og sikavildt: mindst 139gr og 2700 joule eller 154 gr og 2000 joule.

:welcome:

93R17-BV
Newbie
Newbie
Interesser: Skyting
Geografisk sted: Sør Norge

Indlæg af 93R17-BV » 16. nov 2009, 20:39

Takker og bukker!

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning og Jagt
Geografisk sted: syddanmark

Indlæg af VIPER » 16. nov 2009, 20:55

Hej 93R17-BV Welkommen til. :welcome:

Her er hvad du søger efter.

Kapitel 2
Ammunition
§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:

1) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 7g/cm3 eller derover.
2) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 9g/cm3 eller derunder, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 400 m/sek.
3) Patroner med hagl, der har en vægtfylde større end 9g/cm3, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 375 m/sek.

Stk. 2. Hagl i haglpatroner må maksimalt have en diameter på 4 mm.
Stk. 3. Kuglepatroner (Brenneke-kugler og lignende) i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.
Stk. 4. Haglpatroner med hagl af bly, må ikke:1) forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller
2) medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt:

1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2 - 5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.
2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.
3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs, fiskehejre og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4 - 5, anslagsenergi E100 mindst 200 J.
4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, anslagsenergi E0 mindst 150 J.
5) Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.

Stk. 2. Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl.
Stk. 3. De anvendte måleenheder er følgende:
E0 = anslagsenergi ved munding

E100 = anslagsenergi ved 100 m fra munding

V0 = hastighed ved munding

V1,5 = hastighed 1,5 m fra munding

g = gram

gr = grain (1 g = 15,432 gr)

J = Joule (9,81 J = 1 kgm)

m/sek = meter pr. sekund.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 16. nov 2009, 23:45

Link til Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9/8 2007
om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt mv.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 3103&exp=1

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 17. nov 2009, 00:44

Hvis du kommer til at dreje mod Nordvest og ender i Grønland, så er kravene som følger:

Sæler:
Stk. 3. Jagt og fangst af sæler skal ske ved brug af riffel, hvor mindste lovlige kaliber er 22. magnum eller glatløbet haglgevær, hvor mindste lovlige kaliber er 12. magnum. Anvendelse af hel- og halvautomatiske rifler er ikke tilladt.
http://dk.nanoq.gl/~/media/aab42204cbf9 ... 3bcf2.ashx

Rensdyr: mindste kaliber: .222 Rem, intet krav om kugletype.
Moskus: mindste kaliber 6,5x55 intet krav om kugletype (mener der var krav om spidsskarp, men kan ikke finde det)
http://www.lovgivning.gl/Home/Groenland ... okser.aspx

Isbjørn: (Kun for erhvervsfangere)
Stk. 3:
Riffel med minimum kaliber 30.06 (7.62 mm) skal anvendes til fangsten. Denne må ikke være hel- eller halvautomatisk. Det er op til den enkelte fanger at vælge ansvarlig ammunition. Der er ikke medtaget en bestemmelse om, at en bestemt ammunitionstype skal anvendes under hensyn til at der sker en stadig udvikling på markedet, og at det er hensigten, at der altid skal anvendes den bedst mulige ammunition for den enkelte fanger, således at isbjørnen lider mindst muligt. Kravet om at hel- og halvautomatiske rifler ikke må anvendes skal læses i sammenhæng med Landstingslov nr. 12 af 29. oktober 1999 om fangst og jagt § 9, stk. 1.
http://dk.nanoq.gl/~/media/604f42199d8c ... 709ef.ashx
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Juniorkaz
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt,Hundearbejde, mere jagt!
Geografisk sted: Midtjyde-land

Indlæg af Juniorkaz » 17. nov 2009, 06:34

JRexA skrev:Hvis du kommer til at dreje mod Nordvest og ender i Grønland, så er kravene som følger
:NVFguys:
Howa 1500 .308W - Meopta-Meostar R1 3-10-50.
Beretta Silver Pigeon 12/76

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning og Jagt
Geografisk sted: syddanmark

Indlæg af VIPER » 17. nov 2009, 16:54

HePe skrev:Link til Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9/8 2007

Hej HePe.

Det er jo den jeg har lagt ind.
Kapitel 2
Den del der bliver efterspurgt
:biggrin: :biggrin: :biggrin:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 17. nov 2009, 21:14

VIPER skrev:
HePe skrev:Link til Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9/8 2007

Hej HePe.

Det er jo den jeg har lagt ind.
Kapitel 2
Den del der bliver efterspurgt
:biggrin: :biggrin: :biggrin:
I know.. :blink:
Jeg tilføjede blot kildeangivelsen, som du havde glemt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 17. nov 2009, 21:59

Det er da egentlig sjovt at se ammunitionskravene til isbjørn, det er sådan set mig der har stået fadder til dem.

Tidligere var det et krav, at der skulle bruges helmantlet/spidsskarp ammunition til isbjørn. Jeg blev spurgt om det var en god ide at beholde dette krav ved revision af reglerne. Det mente jeg ikke. Isbjørne er ikke tykhuder, så de dræbes nok i de fleste situationer bedst med en premium blødnæset kugle. Jeg blev så spurgt, om jeg omvendt mente det burde være et krav at anvende blødnæset projektil. Det syntes jeg egentlig heller ikke. En rutineret fanger kan nok udføre et sikrere drab med en helmantlet kugle end med de crap Sellier og Bellot, som ofte er de eneste blødnæsede patroner der forhandles. Oveni mente jeg også man skulle være varsom med at lægge sig fast på en definition som kunne udelukke de ekspanderende solids. jeg ved ikke om de kan kaldes blødnæsede, og der kan jo også komme andre konstruktioner i morgen som er endnu bedre. Dertil er der stor forskel på, om du jager bjørnen med slædehunde på fast havis, fra jolle i storisen eller tilfældigt på anden jagt.

Så jeg foreslog at man simpelthen undlod at fastsætte noget krav, men ovelod det til den enkelte at vælge det projektil som han mener bedst og hurtigst kan dræbe bjørnen ved den jagtform han dyrker.

Og det har de så nærmest ordret skrevet ind i vejledningen.

Men jeg har intet med forbudet mod hel- og halvautomater at gøre, det var bestemt af andre før jeg fik indflydelse.
Senest rettet af Lassescout 18. nov 2009, 12:25, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Indlæg af HastelaVISTA » 17. nov 2009, 23:59

VIPER skrev: J = Joule (9,81 J = 1 kgm)
Den holder ikke vand.
For der er taget stilling til tyngde accelrationen i danmark.
Den korte version
1J er defineret ved den kraft der skal tilføres med et tryk på 1N over 1m. svarende til at man løfter et lod på 100g 1m og at tyngde accelerationen er 10m/s^2
1J/s = 1W

og den korrekt og lange beskrevet http://www.bipm.org/en/si/si_brochure/c ... able3.html

Siger den danske lovgivning noget andet kan den "rende og hoppe" da den så er ugyldig. Danmark har tilsluttet sig de internationale definitioner.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 18. nov 2009, 15:00

hastelaVISTA skrev:
VIPER skrev: J = Joule (9,81 J = 1 kgm)
Den holder ikke vand.
....
Siger den danske lovgivning noget andet kan den "rende og hoppe" da den så er ugyldig. Danmark har tilsluttet sig de internationale definitioner.
Forklaringen på "omregningen" skal findes i, at anslagsenergi tidligere blev udtrykt i kgm, jf. tidligere jagtlov (lovbekendtgørelse nr. 801 af 11/12 1987): https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 9276&exp=1
§ 16 a, stk. 1, litra c og d skrev:Følgende typer ammunition m.m. må ikke anvendes til jagt:
c. fuldkappet riffelammunition og projektiler med anslagsenergi under 200 kgm/100 m (1962 joule) samt projektilvægt under 8 g til beskydning af kron-, då- og sikavildt, muflon, vildsvin og sæler,
d. fuldkappet riffelammunition og projektiler med anslagsenergi under 100 kgm/100 m (981 joule) samt projektilvægt under 3 g til beskydning af råvildt.

Besvar