PC Sikkerhed

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Nitro
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26. jan 2004, 21:33
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

PC Sikkerhed

Indlæg af Nitro » 10. apr 2004, 15:48

PC Sikkerhed. ><>z_

Jeg har tænkt mig at lave nogle indlæg om dette emne, og fremhæve de guldkorn og den viden der er fremkommet efter en del års arbejde på området. Når man læser i nyhedsgrupper om emnet ser man en utrolig uenighed om nyttigheden af antivirus programmer, og der er mange meninger om dette. Fakta er, at de færreste er i stand til at holde Windows opdateret og korrekt kørende, og overholde de ting der skal til for ikke at komme i uføre. Antivirus programmer og en Firewall må ikke sløve ens agtpågivenhed, men kan i mange tilfælde rede en for meget besvær og alvorlige sikkerheds brist.

Der er mange programmer der kan hjælpe os i at beskytte vores data og forhindre spy-cookies, virus, hijacker (et lille program der hele tiden sætter en fremmed startside i explorer) og meget andet ubehageligt. Men det er ikke alle der er lige gode. Jeg har testet mange af dem og jeg finder altid fejl i dem, nogle ubetydelige, andre mere alvorlige. :roll:

Vi kan dele dem op i følgende kategorier, programmer der beskytter computeren mod udefrakommende indtrængen og virus:

1. Antivirus
2. Firewall
3. Hijacker
4. Trojanske heste.
5. Spy-cookies


Dernæst programmer der beskytter de data vi har på vores maskine, altså vores dokumenter, fotos osv. Samt muligheden for at sende materiale, og post uden at andre kan snage i indholdet.
Bliver en maskine stjålet, eller på anden måde kommer i de forkerte hænder er det jo dejligt at vide at indholdet er beskyttet og utilgængeligt for uvedkommende.

1. Harddisk Kryptering.
2. Fil og mail kryptering.
3. Sikker sletning af data på computeren.
4. Forhindre at password opsnappes.


Antivirus programmer. Der findes 3 udmærkede programmer som fås i en gratis version og som fungerer fint. En gratis version har den basale sikkerhed, hvor den betalte version kan have flere funktioner, som f.eks automatisk daglig scanning af et givent område.

Avast
AVG Anti-Virus
AntiVir


En firewall er en vigtig del af sikkerheden på en PC. Har man en router med indbygget ”hardware firewall” så er man også godt kørende, men kommer der et illegalt program ind på maskinen, (Trojan) er en software firewall den der gør opmærksom på at der er noget galt og spærre for udgående adgang til nettet.

ZoneAlarm Pro er et rigtigt godt program, og især til dem der ikke kender så meget til indviklede opsætninger i en firewall, det er nemlig ofte problemet. Zonealarm pro beskytter også mod mange ubehagelige problemer der opstår når man er på nettet ud over selve Firewall Funktionen.
Jeg vil anbefale Pro versionen men der findes en gratis version som er ganske udmærket, den har dog ikke de ekstra sikkerhedsfunktioner som pro versionen har.

ZoneAlarm


Hijacker, hvis du er uheldig at få en sådan, vil du opleve at din start side i explorer ændres til noget du ikke ønsker, og ikke har godkendt. Hvis du så ændre den til det du gerne vil have, er den næste gang du igen starter explorer ændret til en start side du ikke kender og ønsker. Jeg har manuelt forsøgt at fjerne det program der forårsager dette, og det er næsten umuligt. Der findes dog et godt program der klarer det for dig.
CWShredder hedder programmet, du henter det her: CWShredder
CWShredder er dog ikke et universalt program, så hjælper det ikke må vi se på hvad der ellers kan gøres.


Trojanske heste, er små programmer der ofte har til formål at give en ukendt person adgang til din maskine. Han kan følge med i hvad du skriver og laver, og kan gøre alt hvad du også selv kan gøre på maskinen. Det siger sig selv at det er noget af det værste man kan komme ud for.
Antivirus programmer fanger mange af dem, men der findes programmer der specielt fokuserer på Trojanske heste, her vil jeg anbefale CounterSpy, som er meget brugervenligt og som ikke belaster maskinen nævneværdigt.
Det er et betalings program men i forhold til udbyttet er det absolut overkommeligt.

CounterSpy


Spy-cookies, omfatter flere forskellige ting ud over en cookie, men kort fortalt er formålet at andre kan følge med i ens vaner, hvad man kikker på og interesserer sig for. Der ud over kan man lige pludselig få mærkelige Pop-up med reklamer af forskellig art, det kan være keyloggere, Dialers ( der kun er farlige ved gammeldags modem forbindelser) og en mængde andre ting.

Der er to førende programmer der er rigtig gode til at holde maskinen ren for den slags, et af dem er Ad-aware som har været omtalt her før.

Ad-aware
Spybot - Search & Destroy

Jeg vil anbefale Ad-aware, og hvis man ønsker det optimale kan begge programmer med fordel installeres, de supporter hinanden godt og den ene finder ofte noget den anden ikke finder.
Husk at opdaterer programmet regelmæssigt.


Der findes som sagt en ret stor mængde programmer der er fremstillet til at løse problemerne beskrevet i dette indlæg. Dem jeg har beskrevet er dem jeg finder bedst, er nemmest at bruge og belaster maskinen mindst. Et program som PestPatrol er ret ”tungt” der er flere fejl i programmet der besværliggør anvendelsen og opdatering, og værst af alt så finder det ofte ting som giver ”falske” advarsler og det kan være svært at vurderer om man skal slette en fil eller ikke.

Man er velkommen til at stille spørgsmål om de beskrevne programmer og problemstillinger.

Næste gang bliver det om kryptering og sikker sletning af data på computeren <<x-

Nitro.
Senest rettet af Nitro 11. apr 2004, 12:05, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 617
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

PC sikkerhed

Indlæg af Bino » 10. apr 2004, 22:06

Jeg kan kun give nitro ret jeg kender adskillige som er på men som ikke har hverken en FW eller et virusprog men de siger bare at de kun henter fra sikre sider :shock: ... Ja right siden hvornår er det sikkert at hente fra emule og lign :???: Selv når man henter billeder er der en risiko for at der ligger vira i og jeg har adskillige gange på nyhedsgrupperne set vira i meddelserne,og det hænder jo at man får vira fra dem man kender som ikke gider at gøre en s*** ved deres sikkerhed men som ligger inde med ens mail adr :evil:

jeg bruger selv panda og zonealarm pro
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Albatros
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15. jun 2006, 16:37
Interesser: Pionertjeneste,
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Kontakt:

Thunderbird til mail

Indlæg af Albatros » 30. jun 2006, 11:44

Jeg kan endvidere anbefale at man bruger den gratis mozilla thunderbird til mail:

http://www.mozilla.org

Fordelen ved thunderbird er, at den ikke forstår VBscript som et et kodesprog de fleste orme er skrevet i. Det reducerer risikoen for infektion og spredning gevaldigt.

En hardwarefirewall er også et must hvis man har f.eks. en alm. ADSL. De kan fåes til priser fra omkring 300 kroner(og de billige er faktisk ikke så ringe endda).

/alba
We don't need no stinkin' mail!

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 921
Tilmeldt: 8. maj 2006, 18:58
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: PC sikkerhed

Indlæg af Bissen » 30. jun 2006, 13:38

Bino skrev:Jeg kan kun give nitro ret jeg kender adskillige som er på men som ikke har hverken en FW eller et virusprog men de siger bare at de kun henter fra sikre sider :shock: ... Ja right siden hvornår er det sikkert at hente fra emule og lign :???: Selv når man henter billeder er der en risiko for at der ligger vira i og jeg har adskillige gange på nyhedsgrupperne set vira i meddelserne,og det hænder jo at man får vira fra dem man kender som ikke gider at gøre en s*** ved deres sikkerhed men som ligger inde med ens mail adr :evil:

jeg bruger selv panda og zonealarm pro
Panda gør computeren en del langsommere.. Bare lige så du ved det.. :razz:

Brugeravatar
JH13
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 7. apr 2006, 08:48
Geografisk sted: Sy'fyn

Indlæg af JH13 » 1. jul 2006, 01:14

Almindelig paranoid forsigtighed kan også filtrere en hel del uønsket møg fra i posten:

Virus af VBS-script typen kan aktivere blot man har et Preview vindue åbent i Outlook og Outlook Express. Lukker man dette, så har man chancen for at slette mistænkelig post.

Jeg kørte længe med nogle simple postregler, som fx afvisning af emails og vedhæftede filer der var større end 40 kb. Det var især på et tidspunkt hvor ormene herskede, og de fleste var ca 42 kb store.
Alle jeg regelmæssigt mailede med var indforstået med dette, og de sendte derfor ikke uopfordret større mails.
Når virusepidemierne rasede, ja så spærrede jeg for al post der indeholdt vedhæftede filer af enhver slags. Hvis det er vigtigt nok så skriver folk vel igen.

Jeg kørte på den måde et par år :!: uden en eneste lille baktus på min maskine. Så det kan altså lade sig gøre.


Mvh

Brugeravatar
khukuri
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. jun 2006, 07:28
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Virus problemer og meget andet..

Indlæg af khukuri » 17. jul 2006, 22:26

Jeg har et stykke software som helt eliminerer behovet for virus scannere, spyware sweepers osv.. Det får samtidigt maskinen til at yde betydeligt mere..


Denne software opdateres næsten dagligt uden beregning... og den fjerner alle problemer med windows update, serienumre osv osv.

-hvis nogen er interesserede <-:

Brugeravatar
Grim Reape®!!!
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 372
Tilmeldt: 1. aug 2004, 15:37
Geografisk sted: NA
Been thanked: 20 times

Re: Virus problemer og meget andet..

Indlæg af Grim Reape®!!! » 17. jul 2006, 23:18

khukuri skrev:Jeg har et stykke software som helt eliminerer behovet for virus scannere, spyware sweepers osv.. Det får samtidigt maskinen til at yde betydeligt mere..


Denne software opdateres næsten dagligt uden beregning... og den fjerner alle problemer med windows update, serienumre osv osv.

-hvis nogen er interesserede <-:
Fdisk eller linux?

Spøg til side

Et program som kan standse en masse møg i at komme ind på maskinen og samtidig gøre browsning af diverse sider meget hurtigere er Ad Muncher
Det fjerner næsten samtlige reklamer og popups der er på de forskellige sider
Den er så effektiv at jeg tit ikke kan genkende forskellige sider når jeg er på dem fra en anden maskine og er blandt de få programmer jeg har købt (endda 2 licenser)

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af Ruger 77 » 12. sep 2007, 15:46

Hej.Det er let at løse disse problemer.Jeg har brugt Linux i over 1 år og har aldrig haft problemer.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
Hoest
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 59
Tilmeldt: 20. sep 2007, 16:20
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Viborg

Re: Virus problemer og meget andet..

Indlæg af Hoest » 6. dec 2009, 12:08

Et program som kan standse en masse møg i at komme ind på maskinen og samtidig gøre browsning af diverse sider meget hurtigere er Ad Muncher
Det fjerner næsten samtlige reklamer og popups der er på de forskellige sider
Den er så effektiv at jeg tit ikke kan genkende forskellige sider når jeg er på dem fra en anden maskine og er blandt de få programmer jeg har købt (endda 2 licenser)
Ja, Ad Muncher er nok den bedste løsning på markedet i dag, jeg bruger den osse. [Edited af Mod]
Part of the secret of success in life is to eat what you like and let the food fight it out inside. ~ Mark Twain

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af The Yeti » 6. dec 2009, 15:43


Brugeravatar
Hoest
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 59
Tilmeldt: 20. sep 2007, 16:20
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Viborg

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af Hoest » 6. dec 2009, 17:49

Selvom man kører Mac, så kommer der altså stadig reklamer, når man surfer på nettet. Sååå den holder nok ikke :twisted:
Part of the secret of success in life is to eat what you like and let the food fight it out inside. ~ Mark Twain

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af BackpackM » 8. dec 2009, 16:28

Sorry hvis tråden løber af sporet, men vil også gøre opmærksom på at jeg som Mac-bruger siden 1999 ikke mig bekendt har haft en virus eller det, der ligner. Men jeg er nu også meget kritisk med hvad jeg åbner af mails og downloader. Mails fra brugere, jeg ikke kender, slettes konsekvent uden åbning. Firewall er slået til via Systemindstillinger/sikkerhed og underskriftfilen til netbanken ligger på et usb-drev som kun anvendes når jeg skal i banken.....

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Schreiber
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. mar 2008, 21:34
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Virus problemer og meget andet..

Indlæg af Schreiber » 8. dec 2009, 18:41

Et program som kan standse en masse møg i at komme ind på maskinen og samtidig gøre browsning af diverse sider meget hurtigere er Ad Muncher
Ellers kan man bare bruge firefox og så plugin'et Adblock+, begge dele koster gratis, og funker 100% :biggrin:
I don't know with what weapons the 3rd world war will be fought,
but I know that the 4th will be fought with clubs.

-Albert Einstein

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af Armisdk » 10. dec 2009, 08:06

Her et link til M$ gratis antivirus:

http://www.microsoft.com/security_essen ... s#dlbutton

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af Kleth » 29. mar 2013, 21:15

Udemærket artikel, er selv Linux bruger på 4 år, så jeg kan ikke forholde mig så meget til de enkelte produkter. Dog kører jeg en Win7 virtualizeret og der anvender jeg AVG Free, Windows Firewall og Windows Defender. Virtualizeret Windows kan reetableres på ca. 10min :numberone:

Det kunne være interessant med en artikel om netværks sikkerhed, d.v.s. konfiguration af router her under sikker WiFi, NAT, firewall, sikring af servere på lokal PC, sikker kommunikation og problemerne med cloud baseret storage som f.eks. Dropbox.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af Sort » 1. apr 2013, 17:48

Det er en rigtigt fin artikel, men før eller siden bliver de fleste virusscannere bare mere og mere ressourcekrævende eller på anden vis plagsomme.
Det betyder for os der virkeligt prøver at klemme det sidste ud af maskinerne (gammelt lort vs nye spil og 3D tegneprogrammer) at valget af virusscanner og indimellem firewall løbende må revurderes. Hvilket så igen koster penge.

Den mest oplagte løsning er for mig ved at blive noget med en seperat maskine der håndterer nettrafik og periodiske scanninger af harddiske. Men jeg synes ikke rigtigt jeg kan komme fornuftigt igang med at sætte noget op.

Umiddelbart var min plan sådan ca at hænge et micro atx board og en lille HDD på siden af mit PC kabinet og køre løsningen der (da det ikke er lykkedes mig at overtale nogen til at producere et udviddelses kort til min PC med en løsning på).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Mr Viking
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. maj 2013, 14:50
Interesser: Knive, softguns
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af Mr Viking » 4. jun 2013, 15:51

Vil bare lige understrege at den fejl som mange tror er rigtig... en mac er IKKE immun over for virus, trojanske heste, etc.
Grunden til at en mac ofte ikke får lige så meget snask på er at den er OS X... dette gør det sværere for hackere og programmøre at programmere noget til at inficere en mac med alt deres snask... men det er ikke så svært igen... jeg år selv på en skole hvor der er et uendeligt antal af idioter der tror at deres info er sikkert fordi de bruger mac... jeg prøver at fortælle dem at de stadig skal bruge antivirus... men det er ikke alle der lytter...

Fandt lige en artikel der vil forklare yderligere: http://macs.about.com/od/faq1/f/virusprotection.htm
Mvh. Sebastian

Brugeravatar
Grim Reape®!!!
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 372
Tilmeldt: 1. aug 2004, 15:37
Geografisk sted: NA
Been thanked: 20 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af Grim Reape®!!! » 5. jun 2013, 23:20

Mr Viking skrev:Grunden til at en mac ofte ikke får lige så meget snask på er at den er OS X... dette gør det sværere for hackere og programmøre at programmere noget til at inficere en mac med alt deres snask...
Det passer så ikke.

Den primære grund til at der ikke findes så meget malware til OS X, er at OS X ikke er så populært som Windows.

Hvis du skulle tjene penge på malware, ville du så bruge tiden på at udvikle malware der potentielt kunne inficere ti millioner maskiner, eller udvikle malware der potientielt kunne inficere 100 millioner maskiner?
Jeg ville i hvert fald udvikle til den platform hvor der er flest brugere.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af The Yeti » 6. jun 2013, 13:03

Hjemme har vi flere Mac'er på min kører der antivirus, men den har i de 10 år jeg har haft Mac aldrig fanget noget. Før jeg skiftede fangede jeg vira ca en gang om måneden på min PC. På de andre Macer vi har scanner jeg måske hvert halve år, og indtil nu også uden at finde noget. Så livet er noget nemmere med en Mac - og så er jeg sådan set græsk katolsk overfor om det er fordi det ene eller andet.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Mr Viking
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. maj 2013, 14:50
Interesser: Knive, softguns
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af Mr Viking » 10. jun 2013, 13:38

Min erfaring med windows er at så længe du har et anti virus program og holder dig fra at downloade alt muligt lort forklædt som noget der skal "rydde op" på din PC så går du nok... jeg har nu kørt med min PC siden November og har ikke fået noget virus, før det havde jeg en medion computer som heller ikke fik noget virus. Det er over 3 år uden virus så hvis i bare holder jer fra... ja... i ved... så går det nok
Mvh. Sebastian

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af Refraktorius » 12. jun 2013, 13:05

Mr Viking skrev:Min erfaring med windows er at så længe du har et anti virus program og holder dig fra at downloade alt muligt lort forklædt som noget der skal "rydde op" på din PC så går du nok... jeg har nu kørt med min PC siden November og har ikke fået noget virus, før det havde jeg en medion computer som heller ikke fik noget virus. Det er over 3 år uden virus så hvis i bare holder jer fra... ja... i ved... så går det nok
Og for de der ikke ved det, så er det religiøse websites Mr Viking taler om:
Symantec: Religious Websites More Likely to Infect Computers Than Porn Sites
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: PC Sikkerhed

Indlæg af 5317 » 13. okt 2013, 19:46

Refraktorius skrev:
Mr Viking skrev:Min erfaring med windows er at så længe du har et anti virus program og holder dig fra at downloade alt muligt lort forklædt som noget der skal "rydde op" på din PC så går du nok... jeg har nu kørt med min PC siden November og har ikke fået noget virus, før det havde jeg en medion computer som heller ikke fik noget virus. Det er over 3 år uden virus så hvis i bare holder jer fra... ja... i ved... så går det nok
Og for de der ikke ved det, så er det religiøse websites Mr Viking taler om:
Symantec: Religious Websites More Likely to Infect Computers Than Porn Sites
PYHA

så er jeg da sikker på ikke at blive "smittet" :mrgreen:

for os paranoide som ikke bryder sig om at Youknow Who stikker næsen i alt hvad man foretager sig på Internet
Tor browser:
https://www.torproject.org/projects/torbrowser.html.en
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Besvar