hvor mange Våbentilladelse til Blaser system/piber?..

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland

hvor mange Våbentilladelse til Blaser system/piber?..

Indlæg af Angus » 19. dec 2009, 12:00

Skal man have 2 tilladelser til en Blaser, en til system og
en til løb.Er ved at udfylde blanket og er kommrt i tvivl???

Angus
At jage er at leve

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Våbentilladelse til Blaser..

Indlæg af S » 19. dec 2009, 13:03

Hvis du kun køber riffel og ikke nogen vekselpiber, søger du bare tilladelsen som normalt. Vekselpiber skal registreres/kræver tilladelse, men så vidt jeg ved koster det ikke noget at få det lavet.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 13 times

Indlæg af Hønsetyv » 19. dec 2009, 13:25

Mon du for alvor selv mener at et direkte våbenspørgsmål hører ind under small talk?

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Angus » 19. dec 2009, 14:20

Tak for svaret.Kan godt se
det skulle ha været under våben,
det gik lidt stærkt,men så er
det jo godt man bliver sat på plads :tmg: :mrgreen:

Angus
At jage er at leve

Brugeravatar
swjust
Silver Member
Silver Member
Interesser: Buejagt, Riffeljagt og havjagt
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 1 time

Indlæg af swjust » 19. dec 2009, 15:04

Jeg har lige købt riffel med vekselsystem, og der er to tilladelser, en til systemet og en til løbet. Den ene er så afgiftsfri. Når du så køber næste løb ryger der en tilladelse på dette løb også som ikke er afgiftsfri.
Med venlig hilsen
SWJust

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning og Jagt
Geografisk sted: syddanmark

Indlæg af VIPER » 19. dec 2009, 15:46

swjust Skrev.
Jeg har lige købt riffel med vekselsystem, og der er to tilladelser, en til systemet og en til løbet. Den ene er så afgiftsfri. Når du så køber næste løb ryger der en tilladelse på dette løb også som ikke er afgiftsfri.

Dette er ikke korrekt.

Jeg har Riffel med vekselpiber ( flere piber ) Systemet har en tilladelse og piberne har sine tilladelser. :yo:

Tilladelsen til systemet er afgiftpligtig, :crying: Tilladelserne til piberne er gratis om du så har 20stk. :rock:

Begrundelsen hos Politiet for at have en tilladelse på systemet var at jeg kunne jo sælge piben og der må ikke være to tilladelser med samme nummer.

Nu ved jeg ikke med Blaser :???: men Sauer har numre på systemet og numre på piberne og disse skal selvfølgelig være forskellige.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 19. dec 2009, 15:59

Angus skrev:Skal man have 2 tilladelser til en Blaser, en til system og
en til løb.Er ved at udfylde blanket og er kommrt i tvivl???

Angus
Det er et velkendt problem som kommer af, at våbenloven ikke er indrettet på systemrifler. I visse kredse skal man udfylde to ansøgningsblanketter. En for systemet og en for piben. I andre kredse vil de kun have en ansøgningsblanket, hvis ellers system og pibe har samme nummer.

Det bedste du kan gøre er, at udfylde to blanketter, og håbe på at få to tilladelser, hvoraf den til piben skal være gratis. Grunden til, det er det bedste er, at man ofte køber en universalkaliber til at begynde med. Derefter køber man måske en lille kaliber til sommerbukkene. Og nu vil man pludselig gerne have universalpiben byttet til en der er lidt kraftigere. Det er meget nemmere når du har en tilladelse til systemet, og en til hver af piberne.

Når du har betalt for systemet, er alle tilladelser til piberne gratis, uanset om du skal have en eller mange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
swjust
Silver Member
Silver Member
Interesser: Buejagt, Riffeljagt og havjagt
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 1 time

Indlæg af swjust » 19. dec 2009, 17:01

VIPER skrev:swjust Skrev.

Dette er ikke korrekt.

Jeg har Riffel med vekselpiber ( flere piber ) Systemet har en tilladelse og piberne har sine tilladelser. :yo:

Tilladelsen til systemet er afgiftpligtig, :crying: Tilladelserne til piberne er gratis om du så har 20stk. :rock:

Begrundelsen hos Politiet for at have en tilladelse på systemet var at jeg kunne jo sælge piben og der må ikke være to tilladelser med samme nummer.

Nu ved jeg ikke med Blaser :???: men Sauer har numre på systemet og numre på piberne og disse skal selvfølgelig være forskellige.
Jeg må bøje mig i støvet og sige jeg tog fejl, har lige kontrolleret mine tilladelser, systemet har en tilladelse med afgift, piben står til afgiftsfri.
Med venlig hilsen
SWJust

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af NTS » 19. dec 2009, 20:14

Blaser R93 har forskellige numre på system og pibe. Som skrevet søger man to tilladelser en til systemet og en til piben - den til piben er gratis. Vekselpiber er herefter afgiftsfri.
VIPER skrev:swjust Skrev.

Dette er ikke korrekt.

"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Banned
Banned
Interesser: Wilde katte
Geografisk sted: Jylland

Re: hvor mange Våbentilladelse til Blaser system/piber?..

Indlæg af #76 » 19. dec 2009, 20:43

Ældre Blaser og Sauer er født uden system nummer og er derfor registreret under pibenummeret. I min Politikreds indkaldes de løbende og får tildelt at systemnummer som ejeren af riflen så går til en bøssemager med.
Bøssemageren ihugger det nye nummer i systemet og underskriver en erklæring som ejeren tager med tilbage til våbenkontoret. Her udsteder man en ny tilladelse på systemet og en extra tilladelse til hver pibe.
Det hele er gratis - dog får man ikke 10 års tilladelse forfra men beholder samme udløbsdato som på den gamle tilladelse.

Sauer låsestole er stemplet med nummer lige neden under hævearmen og det har betydet at det er blevet overset i mange tilfælde, hvorefter riflen er blevet registreret under pibenummeret.
Men som sagt, så er det i min Politikreds gratis at få ændret så der kommer orden i tingene.

mvh

Besvar