Rygning af sild i Weber-grill

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rigning af sild i Weber-grill

Indlæg af Refraktorius » 27. sep 2009, 20:45

:eating:

Hold da op det ser godt ud!
Det må helt klart prøves.





Hvis det midterste billede er "færdigrøget" så tror jeg ikke du får noget ud af mere smuld. Ganske meget af dit smuld har slet ikke afleveret det det kunne. Jeg tror nærmere du skal over i samme mængde smuld, men i en større bakke. Så kan det nå at blive varmt nok til at det hele leverer varen i løbet af røgetiden.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Rigning af sild i Weber-grill

Indlæg af XaVieR » 28. sep 2009, 00:49

En anden ting man kan gøre for at få en rigtig fin røgsmag, er at bruge klumper fra feks mesquite, bøgetræ, frugttræ, eller hva man nu har som favorit røgsmag, personligt er jeg meget glad for at bruge enebær og mesquite især til fisk.. metoden beror på at man lægger de træstykker man skal bruge i vand i ca 2 timer før man ska bruge det (det gør ik noget der går lidt længere tid) De våde men afdryppede træstykker lægger man direkte på kullene, det giver en rigtig fin røgudvikling uden dog at blive alt for vild og voldsom.. den første gang man gør det røger man så bare en lille portion og under processen når man nærmer sig den planlagte tid fiskene skal ha, så smager man lidt på en a dem , det giver en rigtig fin indikation af hvor du er... en anden go ide er at skrive alt hvad du foretager dig ned, salt mængden, tiden du salter i, tørretiden osv, så får du et let overblik der gør at du får nemt ved at tilpasse fiskene til netop din smag, og det er her det sjove begynder, når du har styr på din salt og røgetid og det bare passer som det skal, så prøv og knus lidt friske krydderier og bland i din salt eller salt lage afhængi a hvordan du salter .. så finder du hurtigt nogle ting som bare smager så englene synger, og som lige pludselig kun kan få i din baghave .. :razz:
Super post du har lavet.. og en kæmpe :numberone: for dit flotte første gangs forsøg..
mad man selv har lavet og er stolt a, er nu det bedste
EDIT.. du kan også lægge dit smuld i et stort folie eller ovnfast fad, i hestesko form, og så det ligger som et V set omvendt, altså så dyngen du laver er højest på midten, som en jordvold feks.. så hælder du et par lågfuld sprit på i den ene ende, antænder og venter til flammerne er gået ud før du sætter det ind til det du vil røge.. det kan være lidt svært og styre når man ik har prøvet det før, og det kan godt kræve et par optændings forsøg, men når man først har styr på det, går det som en leg, sørg endelig for at det smuld du bruger til den metode er helt tørt, gerne smuld du har haft stående indenfor, eller som du lige har givet 20 min i ovnen ved feks 80-100 grader (husk og hold øje med at det ikke antænder)
Jeg har selv en stor røgeovn, men røger jævnligt i min weber også... et rigtig skægt og let projekt er desuden og røge sit eget bacon.. det bliver lækkert kan jeg sige dig.. men husk, røgetiden variere fra grill til grill, og fra ovn til ovn.. så det er vigtigt man holder lidt øje under processen og også lige prøvesmager når man mener det er ved at være der
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Slettet bruger

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af Slettet bruger » 28. sep 2009, 22:00

Stegte Ål i Weber kan også mere end anbefales.!!

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af XaVieR » 29. sep 2009, 01:22

Røget muslinger og rejer er faktisk overraskende godt.... jomfru hummer der er røget er også ganske godt..
ande bryst, fasan bryst, kalkun bryst, kylling bryst.. det hele er hulens velegnet til røg.. næste gang du laver kylling i din weber, så gør du som du plejer, men denne gang tilføjer du lige 5 eller 6 stykker mesquite der har lagt i vand i et par timer, og du smider det bare på når du smider kyllinge på.. (mesquite ska selvf ovenpå kullene) .. du kan købe det alle steder de forhandler weber halløj og også andre steder.. så ska du bare se løjer en smag der kommer frem :mad: :numberone: :eating:
når kyllingen er kommet på grillen, og mesquite på kullene, så smækker du låg på og steger på normal vis til det er færdig.. jeg kan personligt forfærdelig godt li og gi kyllingen lidt xtra tid, så kødet bliver rigtig mørt.. (det er forøvrigt også extremt lækkert og give sine spareribs røg) ..
æv , nu ska jeg ud i køleren og ha fundet noget og spise.. :blink:
og så må og skal du simpelthen ha dig et rotesseri til din grill :bowdown: (rotesseri er en maskine du kan klaske din hele kylling, and kalkun, steg osv på så det selv hænger og drøner rundt.. det er en sindsyg lækker måde og stege på .. for ik og nævne let, for det passer sig selv.. hvis du ik har thermometer i låget på din grill, så bip mig en pm, jeg er rimelig sikker på jeg har en extra liggende jeg kan sende dig som koster gratis)
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af HappyNanoq » 29. sep 2009, 01:36

Og selvfølgelig tænder man op med en ekstra røget LaFroiag cask strength whicky... Det er stort set det eneste den kan bruges til.



MAND det ser mums ud. =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af DCP » 5. nov 2009, 00:28

rraaaaaaaa... :savl: (nu med savle smilie.)

er der nogen erfaringer med hjemmerygning af hjortevildt??

bøge metoden lyder ret feee' og det burde da virke også til sådan en bette bambi. man kan vel i grunden bruge alt træ der ikke er giftigt? (guldregn og taks er nok ikke så godt...)

rigtigt god og inspirerende post - er selv rigtigt glad for at lave mad af hvad man kan finde i sin "egen" have. og så er det sjovt at fodre i folk herinde på stenbroen: Jagtmodstandere + dyreryg = 0 jagtmodstandere :)
Senest rettet af DCP 5. nov 2009, 11:57, rettet i alt 1 gang.
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af Refraktorius » 5. nov 2009, 09:56

DCP skrev:rraaaaaaaa... igen mangler der en savle smilie.
Hvad med: :eating: eller :savl: ? (Tryk "vis flere smileys") :twisted:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af XaVieR » 5. nov 2009, 12:50

DCP skrev:rraaaaaaaa... :savl: (nu med savle smilie.)

er der nogen erfaringer med hjemmerygning af hjortevildt??

bøge metoden lyder ret feee' og det burde da virke også til sådan en bette bambi. man kan vel i grunden bruge alt træ der ikke er giftigt? (guldregn og taks er nok ikke så godt...)

rigtigt god og inspirerende post - er selv rigtigt glad for at lave mad af hvad man kan finde i sin "egen" have. og så er det sjovt at fodre i folk herinde på stenbroen: Jagtmodstandere + dyreryg = 0 jagtmodstandere :)
Du kan bippe mig en pm, så ska jeg guide dig så godt jeg kan hvis du har lyst til at røge hjortevildt evt til pålæg (en kølle feks bliver til noget a det mest fantastiske pålæg EVER )
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

LK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:51
Interesser: Sjov teknik.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 11 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af LK » 19. dec 2009, 22:04

Jeg giver en gang imellem lidt røg i min weber på følgende måde:

Tag et stykke alufolie, smid 1 - 2 spiseskefulde røgesmuld på midten, fold det ind fra to sider og rul de to sidste kanter fast - så man har en lille flad pakke. Prik evt. et par huller med en kødnål.

Når grillen er varm og samtidig med at kyllingen, mørbraden m.v. sættes over, smides pakken ned oven på kullene - gerne ude i siden - og låget lægges på. Det giver et skud røg i en 4 - 5 minutter og en meget fin aroma i kødet.

Mvh
Lars

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af C-SB » 20. dec 2009, 13:20

Kan det samme lade sig gøre på en gasgril.
mvh C-SB :smile:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af DCP » 18. jan 2010, 22:04

i min frustration over at Gator har holdt opskriften på røget dyrekød hemmelig :twisted: har nu forsøgt med med at ryge kødet fra to bove i weber og det må siges at virke... sådan da.

jeg gjorde det dog (som sædvanligt) på en lidt mere hulemands agtig facon (fordi det skal være billigt) så jeg byggede et bål ved siden af og brugte kuldene derfra i weberen, med et lag af gran ris ovenpå. det passede meget godt med at risene var brændt igennem når der var nye kul klar.
jeg skar kødet af i strimler så de var lidt mere snack orienterede (ville egentlig lave Biltong, men det skrottede jeg fordi det var for vådt i vejret.). fordi det var mit første forsøg tænkte jeg at det ligeså godt kunne få en ordentlig røvfuld, så jeg røg det fra kl 12 -18. det må nok siges at have været liiiiiidt for længe (det blev ret "mørkt"). tror jeg kan nøjes med det halve.
havde forinden marineret det hele i 12 timer (i edike, worchester sovs, salt og peber) og det var helt idiotisk mørt. i det hele taget kan det altid betale sig at marinere råvildt inden man laver noget med det.

nå men jeg tror vi lærte at man sagtens kan ryge med gran nåle og de giver en fin smag. de er derudover nemme at regulere varmen i weberen med fordi de våde nåle køler det hele lidt ned. tror også at sådan noget kød ville kunne holde sig meget længe (hvis man var langt tid ude i skoven) fordi det er røget heeeelt i bund. ved efterfølgende fodring af "venner" i kombination med øl blev det da også spist helt op.....
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af XaVieR » 18. jan 2010, 23:00

DCP skrev:i min frustration over at Gator har holdt opskriften på røget dyrekød hemmelig :twisted: har nu forsøgt med med at ryge kødet fra to bove i weber og det må siges at virke... sådan da.

jeg gjorde det dog (som sædvanligt) på en lidt mere hulemands agtig facon (fordi det skal være billigt) så jeg byggede et bål ved siden af og brugte kuldene derfra i weberen, med et lag af gran ris ovenpå. det passede meget godt med at risene var brændt igennem når der var nye kul klar.
jeg skar kødet af i strimler så de var lidt mere snack orienterede (ville egentlig lave Biltong, men det skrottede jeg fordi det var for vådt i vejret.). fordi det var mit første forsøg tænkte jeg at det ligeså godt kunne få en ordentlig røvfuld, så jeg røg det fra kl 12 -18. det må nok siges at have været liiiiiidt for længe (det blev ret "mørkt"). tror jeg kan nøjes med det halve.
havde forinden marineret det hele i 12 timer (i edike, worchester sovs, salt og peber) og det var helt idiotisk mørt. i det hele taget kan det altid betale sig at marinere råvildt inden man laver noget med det.

nå men jeg tror vi lærte at man sagtens kan ryge med gran nåle og de giver en fin smag. de er derudover nemme at regulere varmen i weberen med fordi de våde nåle køler det hele lidt ned. tror også at sådan noget kød ville kunne holde sig meget længe (hvis man var langt tid ude i skoven) fordi det er røget heeeelt i bund. ved efterfølgende fodring af "venner" i kombination med øl blev det da også spist helt op.....
For pokker mand, havde sku helt glemt jeg havde lovet dig opskriften :wall: det må du undskylde..
Det du har lavet er faktisk ik helt og røge.. selvom processen du har været igennem er ganske udemærket, bare man laver lidt ændringer, for at dit kød kan optage ordentlig røg er du nød til at salte det først, og sørge for at lufttørre det, kødet må ikke være fugtigt og røre ved, først derefter kan du begynde din røge proces.. og så husk og smag lidt undervejs, så kan du følge din røgetid, og hvor langt kødet er, husk også at kødet modner og røgsmagen sætter sig mere og mere med tiden, en røget dyrekølle lader jeg gerne hænge mindst en uge efter røgning før jeg begynder og skære fra den..
pokkers også jeg glemte det :wall:
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 332
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 14 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af Aske » 19. jan 2010, 09:06

Et sikkert hit herhjemme: Et godt stykke muh saltes og krydres i god tid, gerne et par timer. Når kødet lægges i weberen, kommer jeg et par beherskede håndfulde Jack Daniels Smoking Chips (gamle whiskeytønder, der har været en tur i flishakkeren) direkte på kullene. Stegen grilles til temp. er 55 grader i centrum, hvorefter kødet hviler i ca. 20 min inden udskæring. Pas på ... saften vælter ud, når kniven sættes i ..

Dertil hjemmelavet bearnaise, fritter fra friturebrønden, blandede bagte rodfrugter og en god salat .. :eating:
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Brugeravatar
Olsen71
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 31. mar 2006, 15:18
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 11 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af Olsen71 » 19. jan 2010, 09:09

Har jo en del gåsebryster i fryseren, så må snart forsøge at ryge dem på Weberen :razz:

Glæder mig til at kunne fortælle om det er gået godt eller det hele er smidt ud :razz:

De sild ser sku gode ud :numberone:
2 skud i samme hul er tit held, 3 er nok fordi man bruger Olsens skydestok...

Bæverjagt....... Det blir man bidt af

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af DCP » 19. jan 2010, 11:14

ro på Gator, man dør ikke af at prøve selv først. så ved man jo bare at du har ret, når du bag efter kan forklare hvorfor det gik galt :biggrin: og det gik nu ikke heeelt galt. men tror jeg prøver din metode næste gang :neutral: ps: så er der massere af dyrekød tilbage i fryseren og min mor blev kun glad for at jeg hjalp hende med at rydde op.....

når du nu siger tørring så kan jeg til gengæld anbefale en opskrift på den sydafrikanske specialitet Bilton:
det er tørret kød der mest af alt minder om kød karameller og det smager fortryllende hvis det er lavet rigtigt.

man skære kød ud i lange strimler ca 5 cm brede og så lange som muligt.
så marinere man kødet i (føromtalte) worchester sovs + edike + salt og peber (+ kryderier alt efter smag)
der skal det ligge og suppe i +12 timer
så hænges kødet på kroge et varmt, tørt og luftigt sted (hvor fluerne IKKE kan komme til det). alt efter temperaturen i tørrerummet kan kødet hænge fra 5 til 30 dage. man tager det ned når det er hårdt hel vejen igennem og har en blank skæreflade, når man prøvesmager det.

kødet opbevares køligt og luftigt. serveres ved at skære det i små skiver eller terninger og sammen med et stort glas øl (eller flere). der kan også bare gnaves direkte fra klumpen og det er en hurtig måde at spise rigtigt mange kilo kød :biggrin:

til sommer laver jeg helt sikkert en portion og så smider jeg lidt billeder på.
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af XaVieR » 19. jan 2010, 11:30

Kender det godt.. Det smager ganske fortrinneligt, lidt ala wildchips :eek: det kan man eddermame æde meget af..
men pas på hvis du vil lave det om sommeren herhjemme, vi har ik samme klima eller fugtighed osv som de har nede sydpå, så det kan godt være du ender med et resultat der smager godt men som gør at du ska på lokum hver 10 sek i en uge :rolf:
nu når lycon har givet os en auktions site, så må han sku snart overgive sig og give os den opskrifts side.. :rock:
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
KykeligeKurt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 28. okt 2011, 17:57
Interesser: Riffel Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Rygning af sild i Weber-grill

Indlæg af KykeligeKurt » 8. jan 2014, 14:01

Sej-gun skrev:Ja; så skulle det prøves!
Det med at ryge sild i en Weber-grill, altså.
Et snart gammelt ønske om at prøve at ryge fisk er nu gået i opfyldelse.
Efter et par Google opslag havde jeg en nogenlunde vejledning i den ædle kunst, så af sted til Fiskehandleren, her skiftede 5 ferske sild hurtigt ejermand.
Forinden havde jeg gjort min grill grundig ren, især risten havde fået den helt store omgang. Sildene blev renset og saltet for herefter at blive sat på køl i ca. 5 timer.
Her efter blev sildene skyllet ren for salt, og aftørret.
Røgsmuld havde jeg for nogen tid siden købt i vores lokale jagt- og lystfisker forretning, det jeg her brugte er et røgsmuld af amerikansk oprindelse.
Som det kan ses på fotoet har jeg lagt briketterne (god kvalitet) i siden, fyldt 2 alu. forme (stor leverpostej) med røgsmuld, placeret dem direkte på de glødende briketter, en drypbakke, også alu. i midten, herefter risten med de lækre sild placeret oven på, så er det bare med at få låget på. Jeg havde fuldt åben for luftspjældet i bunden under hele rygningen, luftspjældet i låget stod fuldt åben i ca. 15 min. de sidste 10 min halvt åben. Altså ca. 25 min. i alt.
Resultatet blev faktisk ret godt! lidt mere røgsmag måtte der godt være, men det er jo bare at fylde mere røgsmuld på neste gang. En anelse for meget salt smag, men det var jo også 5 timer de havde fået, der anbefales vist 2 timer!
Jeg prøvede også at ryge et stykke laks samtidigt, det var et optøet stykke, resultatet var ligeledes godt.
Det hele blev behørig indtaget med godt brød, æggeblomme (pasteuriseret) purløg,
øl og klare dråber fra Ålborg. Som sagt var det en positiv oplevelse.

Håber at jeg har inspireret andre til at komme i gang med rygning i kuglegrillen.

Men der må være en del medlemmer her på forummet, der allerede har gjort sig erfaringer udi denne gamle ædle kunst. Så min opfordring er, at man meget gerne må bidrage her i tråden, med sine gode og mindre gode erfaringer med at ryge i kuglegrill.
Link:
http://www.skagen-havfiskeklub.dk/fisk/ ... r_gril.htm
http://www.netkogebogen.dk/fiskeretter/smokedfish.htm

Vh Sej-gun
Hej Bemærk ny adresse på linket til Skagen Havfiskeklub
http://skagen-havfiskeklub.dk/opskrifte ... weber.html
Jeg ikke stolt af at være Vendelbo jeg er bare taknemlig
En dårlig dag på jagt er bedre end en god dag på arbejde.

Besvar