Våbenloven angående plombering af Pump eller halv auto???

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Hula
Newbie
Newbie
Interesser: Helt klart våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Våbenloven angående plombering af Pump eller halv auto???

Indlæg af Hula » 22. dec 2009, 21:59

Det kan godt ske, at der er en skydegal, som ønsker at skyde sin nabo, og tager jagttegnsundervisning en hel vinter, men det er forkert, at man kan købe og besidde en halvautomat på det grundlag.. :blink:
Hvad er dit problem mht automatvåben ? mener du halvautomatisk er for farligt til "Jensen" så han må nøjes med liveaktion eller repeterer til med hans gamle gigt plagede arme , når mor sender duerne af sted fra den nye XT5000 rapid ?

Hold dog op med at forsvare den gang sjusk våbenloven i dag har udviklet sig til .

Halvdelen af folk med våbentilladelse lyver om brugen af det specielle våben de ligger på knæ for at få lov til at besidde hjemme i boksen .
"Jeg jager i udlandet med min K98" og "Jamen den her udgave er jo ikke militær modellen" er vel velkendte efter bissen er skruet på endnu en gang over for dem der opfører sig ordenligt selv om de lider af kronisk våbenfili .

For 15år siden lå jeg ude i haven og skød med min halvautomatisk .22 magnum riffel der først var fyldt op efter halvanden pakke .
Den var helt ok , da jeg har plads nok og det dengang var mit ansvar at skyde ansvarligt uden at forstyrer nogen , der så forstyrede politiet . . .

I dag må jeg ikke engang skyde til måls i min have med andet end min .22 BSA luftbøsse før den er godkendt som skydebane . .
Det helt grotæske er at i sammen tempo som våbenloven er strammet er brugen af skyde våben uden for systemet steget markant .
For 15år siden kunne jeg købe en P38 model semi-slidt for 10.000 med to kasser 9mm parabellum stemplet med ørn og alt festivitasen .
I dag koster en AK74 åbenbart kun 14.000 ny i kasse og med en "blok" 5.45mm i en "udendørs" engangs plastik taske . . .
"Og nej jeg ved ikke hvad de hed men de var fra Østeuropa og var her for at arbejde samme sted som mit sjak !"

Er du stjernepsykopatrockerbandeleder og har brug for at opføre dig "street" , så tager du altså ikke et jagttegn og søger tilladelse til din nye halvautomatisk G3 sport riffel fordi du jager i Polen .
Nej du tager "hash hans" Skorpion med lyddemper og så snakker i om hvad den koster bagefter . . . . .

Det hjælper ikke at give Hr jensen tennisalbue via våbenloven , når vores grænser står piv åbne .
Og det hjælper heller ikke at havde en befolkning der ikke kan håndterer et våben !
I got a gun for my wife. Best swap I ever made!

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 23. dec 2009, 01:36

Hula skrev:
Det kan godt ske, at der er en skydegal, som ønsker at skyde sin nabo, og tager jagttegnsundervisning en hel vinter, men det er ikke sandt, at man har lov til at købe og besidde en halvautomat på det grundlag.. :blink:
Hvad er dit problem mht automatvåben ?
Jeg har ganske givet et problem. Ikke så meget med halvautomatvåben, men når dét jeg skriver bliver opfattet sådan, at jeg evt. skulle have et problem med halvautomatvåben.. :blink:
Hula skrev:Hold dog op med at forsvare den gang sjusk våbenloven i dag har udviklet sig til.
Du må opfatte våbenloven, som du har evner og forstand til. Det samme må jeg, og det har du bestemt ingen indflydelse på.
Med hensyn til, hvad der kræves for at købe og besidde et haglgevær, så er våbenloven meget klar, også på det punkt.
Og jagttegnsundervisning har aldrig været et lovligt grundlag for et haglgevær.
Hula skrev:Halvdelen af folk med våbentilladelse lyver om brugen af det specielle våben de ligger på knæ for at få lov til at besidde hjemme i boksen .
"Jeg jager i udlandet med min K98" og "Jamen den her udgave er jo ikke militær modellen" er vel velkendte efter bissen er skruet på endnu en gang over for dem der opfører sig ordenligt selv om de lider af kronisk våbenfili .
Jeg tror, at Politiet lider under samme fornemmelse som dig. Problemstillingen er derfor ikke så meget våbenloven, men måske mere - som du er inde på - at der er for mange, der lider af kronisk våbenfili og for åbenlyst lyver og snyder sig til en våbentilladelse - og bruger våbnet til noget andet, end det tilladelsen er givet til. Så reelt er det de falske forudsætninger hos våbenejeren, der er problemet - ikke våbenloven.

Jeg mener, det er ret væsentligt, at våbenloven kendes og overholdes. Ellers risikerer de lovlydige våbenejere endnu flere stramninger. Og de få ødelægger det for de mange.
Det er vi nogle, der gør en indsats for ikke skal ske. Jeg gør det bl.a. ved at gøre opmærksom på, at jagttegnsundervisning IKKE giver ret til et haglgevær (med denne smiley :blink: ).

Tilføjet:
Jeg beklager, at vi er kommet :offtopic:
Jeg fandt en gl. tråd, med en mere konstruktiv indgangsvinkel, Emne: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lerdue skydning
Geografisk sted: sydsjælland

Indlæg af Verny » 23. dec 2009, 02:38

HePe skrev:
Hula skrev:
Det kan godt ske, at der er en skydegal, som ønsker at skyde sin nabo, og tager jagttegnsundervisning en hel vinter, men det er ikke sandt, at man har lov til at købe og besidde en halvautomat på det grundlag.. :blink:
Hvad er dit problem mht automatvåben ?
Jeg har ganske givet et problem. Ikke så meget med halvautomatvåben, men når dét jeg skriver bliver opfattet sådan, at jeg evt. skulle have et problem med halvautomatvåben.. :blink:
Hula skrev:Hold dog op med at forsvare den gang sjusk våbenloven i dag har udviklet sig til.
Du må opfatte våbenloven, som du har evner og forstand til. Det samme må jeg, og det har du bestemt ingen indflydelse på.
Med hensyn til, hvad der kræves for at købe og besidde et haglgevær, så er våbenloven meget klar, også på det punkt.
Og jagttegnsundervisning har aldrig været et lovligt grundlag for et haglgevær.
Hula skrev:Halvdelen af folk med våbentilladelse lyver om brugen af det specielle våben de ligger på knæ for at få lov til at besidde hjemme i boksen .
Jeg tror, at Politiet lider under samme fornemmelse som dig. Problemstillingen er derfor ikke så meget våbenloven, men måske mere - som du er inde på - at der er for mange, der lider af kronisk våbenfili og for åbenlyst lyver og snyder sig til en våbentilladelse - og bruger våbnet til noget andet, end det tilladelsen er givet til. Så reelt er det de falske forudsætninger hos våbenejeren, der er problemet - ikke våbenloven.

Jeg mener, det er ret væsentligt, at våbenloven kendes og overholdes. Ellers risikerer de lovlydige våbenejere endnu flere stramninger. Og de få ødelægger det for de mange.
Det er vi nogle, der gør en indsats for ikke skal ske. Jeg gør det bl.a. ved at gøre opmærksom på, at jagttegnsundervisning IKKE giver ret til et haglgevær (med denne smiley :blink: ).
hvad har jeg så ret til? jeg har slet ikke noget jagttegn :smile:
Heinrich

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 23. dec 2009, 02:47

Verny skrev:hvad har jeg så ret til? jeg har slet ikke noget jagttegn :smile:
Hvad er så dit grundlag for at have haglgeværer?

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Re: Våbenloven angående plombering af Pump eller halv auto??

Indlæg af HePe » 23. dec 2009, 14:49

Drabe skrev:
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Jeg kan ikke umiddelbart se noget krav om hvilken karakter begrænsningen af magasinkapaciteten bør have.
Dette står i modsætning til den permanente karakter begrænsningen af magasinkapaciteten på en halvautomatisk riffel skal have for anvendelse til jagt i Danmark:
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.
Med hensyn til Flugtskydning gælder der andre regler for halvautomatiske haglgeværer.
Der henvises til DSkyU/DFF's reglement (ISSF's reglement) for Trap, Dobbelt Trap og Skeet, gældende fra 1. januar 2009:
Kilde (link virker ikke pr. 21-02-2011): http://www.dskyu.skytteunion.dk/DSkyU/~ ... 20pdf.ashx
Tilføjet 21-02-2011: http://www.dskyu.skytteunion.dk/DSkyU%2 ... 20pdf.ashx#

Se punkt 9.4.2 vedrørende geværer:
Punkt 9.4.2.1 (Tilladte typer af geværer): "Alle typer af glatløbede haglgeværer, inklusive halvautomatiske, må anvendes, forudsat størrelsen ikke overskrider kal. 12. Gevær mindre end kal. 12 må anvendes."
Punkt 9.4.2.4 (Magasiner): "Geværer med magasin skal have magasinet blokeret på en sådan måde, at der kun kan være 1 (en) patron i magasinet."

Vedrørende jagtskydning:
Iht. DJ/DFF's reglement for jagtskydning må der til denne flugtskydningsdisciplin anvendes haglbøsser med cal. 12 eller mindre cal. Haglbøsser der kan indeholde mere end 2 patroner, må ikke anvendes.

I forhold til våbenlovgivningen:
For halvautomatiske glatløbede haglgeværer, der anvendes til flugtskydning, er der ikke et lovkrav om, at våbnet skal være forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.

Iht. våbenbekendtgørelsens § 5, stk. 3 giver våbenpåtegning/våbenlegitimation (til glatløbet haglgevær til flugtskydning) alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DDS, DSkyU eller DFIF har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Verny » 24. dec 2009, 04:15

HePe skrev:
jeg skal da have et skydevåben lige som jer andre :smile: nej gas jeg skyder lerduer i skydeklubberne rundt omkring i Danmark så derfor :smile:
Heinrich

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Verny » 24. dec 2009, 04:18

HePe skrev:
Drabe skrev:
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Jeg kan ikke umiddelbart se noget krav om hvilken karakter begrænsningen af magasinkapaciteten bør have.
Dette står i modsætning til den permanente karakter begrænsningen af magasinkapaciteten på en halvautomatisk riffel skal have for anvendelse til jagt i Danmark:
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.
Med hensyn til Flugtskydning gælder der andre regler for halvautomatiske haglgeværer.
Der henvises til DSkyU/DFF's reglement (ISSF's reglement) for Trap, Dobbelt Trap og Skeet, gældende fra 1. januar 2009:
Kilde: http://www.dskyu.skytteunion.dk/DSkyU/~ ... 20pdf.ashx

Se punkt 9.4.2 vedrørende geværer:
Punkt 9.4.2.1 (Tilladte typer af geværer): "Alle typer af glatløbede haglgeværer, inklusive halvautomatiske, må anvendes, forudsat størrelsen ikke overskrider kal. 12. Gevær mindre end kal. 12 må anvendes."
Punkt 9.4.2.4 (Magasiner): "Geværer med magasin skal have magasinet blokeret på en sådan måde, at der kun kan være 1 (en) patron i magasinet."

Vedrørende jagtskydning:
Iht. DJ/DFF's reglement for jagtskydning må der til denne flugtskydningsdisciplin anvendes haglbøsser med cal. 12 eller mindre cal. Haglbøsser der kan indeholde mere end 2 patroner, må ikke anvendes.

I forhold til våbenlovgivningen:
For halvautomatiske glatløbede haglgeværer, der anvendes til flugtskydning, er der ikke et lovkrav om, at våbnet skal være forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.

Iht. våbenbekendtgørelsens § 5, stk. 3 giver våbenpåtegning/våbenlegitimation (til glatløbet haglgevær til flugtskydning) alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DDS, DSkyU eller DFIF har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.

ok og oversat til almindelig dansk må jeg så have en halvautomat stående i mit skab uden plump eller må jeg fatisk også have den med ud og skyde??? jeg skyder både trap og Sporting og lidt skeet og meget sjællent på jagtbanen :smile:
Heinrich

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 24. dec 2009, 10:24

Verny skrev:
HePe skrev:
jeg skal da have et skydevåben lige som jer andre :smile: nej gas jeg skyder lerduer i skydeklubberne rundt omkring i Danmark så derfor :smile:
..Og når du skyder lerduer (flugtskydning), skal du være medlem af en jagt-/skytteforening og have våbenpåtegning på dit medlemsbevis (SKV våbenlegitimation) til glatløbede haglgeværer. Det går jeg naturligvis ud fra, at du har. – Ellers kan du ikke lovligt erhverve, besidde, bære og anvende haglgeværer. Desuden skal erhvervelsen af de enkelte våben være anmeldt til politiet.
Verny skrev:ok og oversat til almindelig dansk må jeg så have en halvautomat stående i mit skab uden plump eller må jeg fatisk også have den med ud og skyde??? jeg skyder både trap og Sporting og lidt skeet og meget sjællent på jagtbanen :smile:
Ja – så længe du har gyldig våbenpåtegning (SKV våbenlegitimation) til glatløbede haglgeværer. Når du skyder med haglgeværet, skal det efter reglerne være blokeret til ikke at kunne indeholde mere end to patroner, som du kan læse ovenfor.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 24. dec 2009, 11:53

Hvordan forholder det sig så mht. jagttræning på egen jord? Hvis jeg nu købte en uplomberet pumpgun som jeg ville bruge til vildsvinejagt i Frankrig, hvor der ikke er begræsninger på magasinkapaciteten, så må jeg vel godt have den stående hjemme i skabet og tage den med ud på egen mark og træne (naturligvis i henhold til gældende regler og love), bare jeg ikke tager den med på jagt i Danmark?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Verny » 24. dec 2009, 13:40

HePe skrev:
Verny skrev:
HePe skrev:
..Og når du skyder lerduer (flugtskydning), skal du være medlem af en jagt-/skytteforening og have våbenpåtegning på dit medlemsbevis (SKV våbenlegitimation) til glatløbede haglgeværer. Det går jeg naturligvis ud fra, at du har. – Ellers kan du ikke lovligt erhverve, besidde, bære og anvende haglgeværer. Desuden skal erhvervelsen af de enkelte våben være anmeldt til politiet.
Verny skrev:ok og oversat til almindelig dansk må jeg så have en halvautomat stående i mit skab uden plump eller må jeg fatisk også have den med ud og skyde??? jeg skyder både trap og Sporting og lidt skeet og meget sjællent på jagtbanen :smile:
Ja – så længe du har gyldig våbenpåtegning (SKV våbenlegitimation) til glatløbede haglgeværer. Når du skyder med haglgeværet, skal det efter reglerne være blokeret til ikke at kunne indeholde mere end to patroner, som du kan læse ovenfor.
tak det var et klart svar med hensyn til Plomberingen det andet er jeg skam godt klar over, men forstår ikke lige hvor det kom ind i billede hanne :smile:
Heinrich

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 24. dec 2009, 16:06

Verny skrev:...det andet er jeg skam godt klar over, men forstår ikke lige hvor det kom ind i billede hanne :smile:
Fordi jagt kom ind i forvirringen fra det første indlæg. Havde du startet med at skrive, at det drejer sig om et haglgevær udelukkende til flugtskydning, så havde vi måske kunnet undgå nogle ligegyldige indlæg.. :blink:

Glædelig jul

Venlig hilsen
HePe

Besvar