Jagt med luftgevær/PCP

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jagt med luftgevær/PCP

Indlæg af Frank P » 14. jan 2010, 07:16

Hej igen, jeg har intet mod luftvåben, er selv ejer og bruger af flere luftgeværer- og pistoler...men luft på jagt?? For mig skal jagt være så praktisk som muligt, dvs. haglgevær til vildt i flugt, riffel til dyr - jeg er ikke afvisende for luftbigbore til rådyr, men på hare eller fuglevildt i flugt?? Jeg tvivler - og anskydning ER worst-case for jæger! Vælg værktøj efter evne og opgave! Iøvrigt er riffelprøven bla. garant for, at du reelt kan ramme hvad du sigter på, så der burde ikke spekuleres i smuthuller der!
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Kickeren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: PCP gevær
Geografisk sted: jylland/fyn

Indlæg af Kickeren » 14. jan 2010, 12:28

Nu gik diskussionen ud på om det var lovligt.. praktisk set er det nok ikke den nemmeste måde at gå på jagt på.. Men hvis nu det er ens passion, så kan jeg ikke se noget galt i det, så længe man holder sig inden for lovens grænser, og ellers har god jagt etik ;) Bare fordi det er luft, hvorfor skulle man begynde at skyde fugle i flugt? :???: eller lave flere anskydning end alle andre? bare man tager sine forholds regler.

Til jagtprøven vil jeg nok svare nej, selvom jeg nok godt kan tåle en enkelt ekstra fejl eller 4 :giggle:
Gider simpelhent ikke tage diskussionen op med de gamle hunde.. De bliver bare af den opfattelse, at man er dum, for sådan er det bare :wall:
Oversavet no name kinesisk knæk og bræk .17 NS 4Joule

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Indlæg af HastelaVISTA » 14. jan 2010, 22:30

Man skyder da ikke på flyvende ting med en riffel. af to årsager. kuglefang og træf sikkerhed.

Kickeren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: PCP gevær
Geografisk sted: jylland/fyn

Indlæg af Kickeren » 15. jan 2010, 09:04

Det er flot.. er det virkelig rigtigt? mente ellers helt bestemt det var ok, så længe det kun var luftgevær...
Fortolk selv.
Oversavet no name kinesisk knæk og bræk .17 NS 4Joule

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 21. jan 2010, 09:44

Jeg tror ikke der er mange der regner med at skyde fugle i flugt med luftgevær, men der er da mange fuglearter der kan skydes i træerne ved pürsch - due, fasan mv og på vandet and og gås (selvfølgelig forudsat at energikravet kan overholdes). Til pürsch er luftgeværet salonriflen overlegen pga langt mindre sikkerhedsafstand.

Jeg har overvejet en salonriffel med mig i prammen til at pille fugle der lander uden for skudhold med bøssen - hvis et luftgevær kunne klare det, så meget desto bedre.

C

Besvar