Besked fra politiet vdr. våbenskabe og opbevaring

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Besked fra politiet vdr. våbenskabe og opbevaring

Indlæg af PerD » 18. jan 2010, 17:11

Jeg har lige fået følgende besked fra Politiet som en "forhåndsorientering": Bemærk at det er forhandlerens pligt at sørge for at skabet overholder klassificeringerne.... :impatient:

Nye regler om opbevaring af ammunition til skydevåben.

Jf. våbenbekendtgørelsen – nr. 997 af 19.10.09 § 21, stk. 2 og 3 – jf. § 49, stk 1 – skal ammunition til skydevåben fra den 1. Marts 2010 opbevares i sikringsskabe eller boksrum som opfylder mindst klassificeringen EN 1143-1 grade 0 – eller et sikringsniveau, der svarer hertil.

Ammunition kan opbevares sammen med skydevåben.

Sikringsskabe med en vægt under 1000 kg. skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Det er forhandlerens pligt, at kunne dokumentere at skabet opfylder klassificeringen.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Besked fra politiet vdr. våbenskabe og opbevaring

Indlæg af Tony Rosgaard » 18. jan 2010, 17:13

PerD skrev: Sikringsskabe med en vægt under 1000 kg. skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
1000 kilo …. Med eller uden indhold ?? :rolf:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........
Has thanked: 1 time

Indlæg af Guns&Tits » 18. jan 2010, 17:14

PER D du får da travlt hehe.
..........

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 18. jan 2010, 18:27

PerD skrev: Det er forhandlerens pligt, at kunne dokumentere at skabet opfylder klassificeringen.

[/i]
Det er jo fantastisk, så bliver der måske tynget ud i de forhandlere der åbenbart ikke har de store skrupler ved at sælge ikke-godkendte våbenskabe. :smile:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
SVT40
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben WWII
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Indlæg af SVT40 » 19. jan 2010, 07:44

Topcat skrev:
PerD skrev: Det er forhandlerens pligt, at kunne dokumentere at skabet opfylder klassificeringen.

[/i]
Det er jo fantastisk, så bliver der måske tynget ud i de forhandlere der åbenbart ikke har de store skrupler ved at sælge ikke-godkendte våbenskabe. :smile:
Så er ringen sluttet,nu er vi tilbage hvor det hele startede :razz:
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=23576
"Politicians are like socks; if you don't change them often enough they start to stink."

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 19. jan 2010, 08:09

Hej Per,
Lige et hurtigt spørgsmål, som er en smule off topic men som sikkert er hurtigt for dig at svare på. Når der står at et skab skal være forsvarligt fastgjort, hvad er det så? Grunden til at jeg spørger er at de bolte, som medfulgte da jeg i sin tid købte mit skab er så lange, at de ikke kan bruges på en "en-stens" mur - de når helt igennem og ud på den anden side. I mit tilfælde betyder det, at jeg kun kan sætte skabet fast i en ydermur, hvilket er lidt træls. Forankring i gulvet er heller ikke en mulighed, da jeg har trægulve i hele huset. For mig er det så endt med at skabet må stå i mit uopvarmede værksted, hvilket ikke er ret smart i forhold til rust og andre grimme ting, men hellere det end at en betjent med gloende kuglepen kommer forbi.

Mvh
High Standard

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 19. jan 2010, 08:20

svt40 skrev: Så er ringen sluttet,nu er vi tilbage hvor det hele startede :razz:
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=23576
Ihvertfald fsva. våbenskabe solgt mellem forhandler-privat. :blink:

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 19. jan 2010, 08:34

Som det fremgår af billedet, er fastgørelsen et hensyn til brugerens sikkerhed :giggle:
Vedhæftede filer
7043260110.jpg
7043260110.jpg (37.32 KiB) Vist 8043 gange

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 19. jan 2010, 08:52

High Standard skrev: Lige et hurtigt spørgsmål, som er en smule off topic men som sikkert er hurtigt for dig at svare på. Når der står at et skab skal være forsvarligt fastgjort, hvad er det så? ........

Uha, den har vi haft gang i mange gange før.

Der er ikke specificeret noget lovmæssigt krav ud over "forsvarligt". Det er vi så hver gang den har været vendt, endt på må betyde "så godt som praktisk muligt under de givne omstændigheder".

Et par solide bolte eller lignende (franske skruer i trækonstruktioner f. eks.) i en rimelig solid bygningsdel, så bør den være der.

Vi har endnu ikke set et eneste tilfælde hvor en skabsejer er blevet straffet for sin fastgørelsesmetode, så skal vi ikke bare være glade for at der stadig er steder hvor man må tænke selv, og hvor man ikke har tvunget en detaljeret stiv instruktion (der så i mange tilfælde ikke vil være bedste løsning) ned over hovedet på folk?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 1 time

Indlæg af CKN » 19. jan 2010, 19:03

Jeg har fået, at vide fra min forsikring, at så længe de er opbevaret i godkendt skab og i beboelsen, så dækker forsikringen.
Så pas på med opbevaring i værkstedet, min forsikring vil ikke dække hvis de er der.

Mvh.
Carsten

Brugeravatar
Tuba
Silver Member
Silver Member
Interesser: Målskydning: Pistol, revolver.
Geografisk sted: Søllerød

Indlæg af Tuba » 19. jan 2010, 22:01

ckn skrev:Så pas på med opbevaring i værkstedet, min forsikring vil ikke dække hvis de er der.
Spørg dit forsikringsselskab, mit (FDM Forsikring) har godkendt opstilling af skab i aflåst opmuret kælderrum under bygningen - det samme gjorde sheriffen. Okay, kælderrummet har en tung, stålbeklædt dør og er med støbte vægge til to sider og grundmurede sider til de to andre, og skabet er boltet ned i det støbte betongulv med 20 cm lange limankre, hvilket sikkert hjalp på velviljen begge steder.

Under alle omstændigheder: Ring og spørg hvad de dækker.
We're sysadmins, to us, data is protocol overhead.

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 20. jan 2010, 07:52

Tak for vejledningne til Refraktorius - jeg troede faktisk at der var krav om en bestemt længde på boltene.
Med hensyn til forsikringen, så er det helt rigtigt at man ikke blok kan gå ud fra at den dækker uden for beboelsen. Min erfaring er, at man enten skal sikre sig at det står udtrykkeligt i policen at de dækker eller at man skal tegne en separat forsikring. Pt er jeg forsikret i Alm Brand og der er det nævnt i policen, tidligere var jeg hos Codan og der var der en separat police, som jeg mener kostede 75 kr. pr år, så det var overkommeligt.

Mvh
High Standard

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 20. jan 2010, 08:00

Hvis du går i silvan i deres bolte afdeling kan du finde forskellige typer for bolte incl ekspanderende del. Den samme 10 mm tykke bolt har forskellige styrker alt efter kvalitet af bolten, rawplugsen. Feks så har jeg sat mit fast med 12mm rustfrie stål franske skruer. Deres Nm var næsten dobbelt så stærkt som en normal 10mm fransk skrue. Bagbeklædning har selvfølgelig også betydning, gibsvægge er nok ikke så stærke som de formstøbte stålarmerede vægge jeg har..
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)

Indlæg af Gunnut » 20. jan 2010, 10:12

Refraktorius skrev:
Der er ikke specificeret noget lovmæssigt krav ud over "forsvarligt". Det er vi så hver gang den har været vendt, endt på må betyde "så godt som praktisk muligt under de givne omstændigheder".

Et par solide bolte eller lignende (franske skruer i trækonstruktioner f. eks.) i en rimelig solid bygningsdel, så bør den være der.
Jeg har lige købt en nyt våbenskab og i den medfølgende vejledning står der:

Alle Sikringsskabe, Skafor godkendte skabe, skal fastboltes til bygningsdel jf. gældende SKAFOR-regler. Fastboltningen skal ske ved mindst 4 punkter med min. Ø10 mm bolte. Boltenes indgreb i bygningsdel skal være mindst 100 mm.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 20. jan 2010, 11:30

Gunnut skrev:Boltenes indgreb i bygningsdel skal være mindst 100 mm.
Det krav er vel opfyldt, hvis man skruer en 10mm. bolt ind i en 12mm. gipsvæg :oops: men opfylder næppe intentionerne.

I stedet for at diskutere specifikke regler, vil det nok være bedre, hvis man bare sørger for, at skabet ikke umiddelbart kan flyttes. Kravet er jo et alternativ til et skab med en vægt på min. 1.000kg., der heller ikke umiddelbart kan flyttes.

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 20. jan 2010, 21:33

PerD skrev:Jeg har lige fået følgende besked fra Politiet som en "forhåndsorientering": Bemærk at det er forhandlerens pligt at sørge for at skabet overholder klassificeringerne.... :impatient:

Jf. våbenbekendtgørelsen – nr. 997 af 19.10.09 § 21, stk. 2 og 3 – jf. § 49, stk 1 – skal ammunition til skydevåben fra den 1. Marts 2010 opbevares i sikringsskabe eller boksrum som opfylder mindst klassificeringen EN 1143-1 grade 0 – eller et sikringsniveau, der svarer hertil.

Sikringsskabe med en vægt under 1000 kg. skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Det er forhandlerens pligt, at kunne dokumentere at skabet opfylder klassificeringen.

Ved lidt "egenkontrol", kan se om et skab reelt ÈR godkendt:
http://www.fpsikring.dk/Tyveri/Sikrings ... ukter.aspx

Vælg "sikringsskabe & døre"

Forsikring & Pension administrerer/udsteder Skafor Godkendelserne, og har som følge heraf en liste (se link)over de skabe som er Skafor Godkendte (EN1143/1 grade 0 er enhelt anden sag )
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)

Indlæg af Gunnut » 21. jan 2010, 16:08

i56 skrev:Det krav er vel opfyldt, hvis man skruer en 10mm. bolt ind i en 12mm. gipsvæg :oops: men opfylder næppe intentionerne.
Nope. Det skal være jf. SKAFOR blå reglerne og det er hvis noget med solid bygningsdel e. lign.

Jeg har kun svaret på spørgsmålet vedr. boltenes størrelse etc.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

5317
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest

Indlæg af 5317 » 25. jan 2010, 17:43

PerD skrev:Jeg har lige fået følgende besked fra Politiet som en "forhåndsorientering": Bemærk at det er forhandlerens pligt at sørge for at skabet overholder klassificeringerne.... :impatient:

med henvisning til ovenstående svar fra Bendt Betjent kan de der vil/gider få sat lidt skub i de forhandlere der ikke kan tage sig sammen,

gør politiet opmærksomme på at der sælges ikke-godkendte våbenskabe i X Y og Z butikker,

men hvilke større jagtforretninger sælger ikke disse skabe?

det rinder mig i hu at have set et Remington skab hos Østjysk Våbenhandel
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Has thanked: 12 times
Kontakt:

Indlæg af PerD » 25. jan 2010, 18:56

På linket over godkendte produkter kan man også se hvilke godkendelser der ikke er blevet fornyet, dvs. de må ikke længere sælges i DK. (Gerne mellem private i privat handel) Fx.

Nimo våbenskabe
Sistec Sherwood
Gunsafe
ZUGIL ENOC
Nor-Lyx, type NL 5, NL 6, NL 12/Plus og NL 1000

osv

http://www.fpsikring.dk/aia/tyveriprodu ... ProdAIA=-1

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 3. feb 2010, 10:26

Så vidt jeg husker har Jaguar Gruppen ændret teksten for Remington skabene i deres annoncer, så der ikke længere står våbenskabe. Det er nok for at undgå problemer.

C

Brugeravatar
SVT40
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben WWII
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Indlæg af SVT40 » 9. feb 2010, 09:32

Chrstn_Olsen skrev:Så vidt jeg husker har Jaguar Gruppen ændret teksten for Remington skabene i deres annoncer, så der ikke længere står våbenskabe. Det er nok for at undgå problemer.

C
De skriver: "Omega Certificeret brandskab, der kan rumme op til 24 våben."

Måske skriver de ikke våbenskab, men de skriver "der kan rumme op til 24 våben." er det ikk' næsten det samme :???:
"Politicians are like socks; if you don't change them often enough they start to stink."

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 9. feb 2010, 10:05

Gad nok vide hvordan jeg rent juridisk er stillet hvis jeg skulle blive set efter i sømmene mht VB opbevaring?
Jeg kan ikke se nogen SKAFOR klassificering på mit fremtidige våbenskab. (Billedet)
Jeg er dog ikke selv i tvivl om at det nok skal "holde", og det er også over de 1000kg (3,5 to be exact)

Hvor, kan jeg få en bindende tilkendegivelse af, om skabet opfylder lovens krav?

MBH
Vedhæftede filer
P5290099%20[640x480][1].JPG
Dansk Panser Box A/S
P5290099%20[640x480][1].JPG (51.11 KiB) Vist 6880 gange
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 9. feb 2010, 10:09

OverSjanten skrev:Gad nok vide hvordan jeg rent juridisk er stillet hvis jeg skulle blive set efter i sømmene mht VB opbevaring?
Jeg kan ikke se nogen SKAFOR klassificering på mit fremtidige våbenskab. (Billedet)
På linket neden under står der at "Dansk Panser Box A/S Continental serien Type 90, 127 og 152" er SKAFOR rød, måske er dit skab en af de modeller?

Hvordan skal du have det indrettet indvendigt? :savl:

http://www.fpsikring.dk/aia/tyveriprodu ... 0&ProdAIA=

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 9. feb 2010, 10:25

Ja, jeg har også set numrene, men der fremgår ikke nowed af boksen, så der er jeg lige vidt.

Nu skal jeg jo først vente på at jeg finder mit nye hjem hvor gulvet kan bære, og jeg har "Bolig-shoppet" i et års tid nu.
Jeg har sæ´følgelig gjort mig lidt forskellige tanker mht indretning.
Jeg havde tænkt lidt i grøn filt, men er blevet lidt "øv" efter at have læst tråden om det.

Fast ligger det dog, at der skal indgå mørkt træ og indvendig belysning.
Så har jeg overvejet om VB skulle hænge på bagvæggen, og så evt skufffer i bunden. (Og måske et par kanoner stående lodret i den ene side)

Men forslag skal være yderst velkomne. :welcome:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 9. feb 2010, 11:57

Jeg tror den er fra før Skafor tiden, med en godkendelser under INSTA 610 eller DS2121.
Helt grundlæggnede er dog: Hvis skabet er godkendt - SKAL det være anført på et typeskilt på indv side af dørene.
Intet skilt = ingen godkendelse
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Besvar