Hatsan 155 review

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Hatsan 155 review

Indlæg af Longrifle » 13. feb 2010, 12:31

Så fik jeg venligst stillet en Hatsan 155 til rådighed af Lysfiskeren fra Hvide Sande. Stor tak til dem!! De løber jo trods alt en risiko.

Våbnet ankommer med forlængerstykker til kolben, kikkertstop samt en plastic bipod. Derudover var der vedlagt en dåse H&N Barracuda.

Visuelt fremstår 155´eren som en nydeligt våben. Langt, ca. 121 cm og tungt: Næsten 5 kilo uden kikkert. Kolben er i tyrkisk valnød med pæne aftegninger. Kikkertskinnen virker god og brugbar.Våbnet koster pt. små 3000 kr.

Ved en nærmere inspektion ser man dog tydeligt forskellen på Hatsans finish og så eksempelvis Diana, Air Arms og HW. Grove kanter, fræsespor, små hak og slag og en mindre ensartet blånering uden den helt store dybde og glans.

Jeg foretog herefter et par prøveskud indendørs. Jeg havde en anke omkring Air Arms med hensyn til den ekstra sikring af cylinderen. På 155´eren skal man først løsne ladearmen ved at føre en lås i forreste sigtemiddel fremad. Herefter et ladegreb, som var MEGET tungt og stift (ikke unormalt på en helt ny fjederbandit). Dernæst skal man trykke på ladearmsudløseren placeret foran aftrækkeren for at kunne føre ladearmen tilbage på plads. Så skal man åbne "the bolt action" og placeret et hagl, og køre den retur. Til sidst skal man så afsikre våbnet a´la på en Diana.

En ladeprocedure, der ville irritere mig voldsomt ved hyppigt brug.

Aftrækkeren var meget stiv og ikke mindst tung, og brugsanvisningen er fejlagtig og mangelfuld mht. beskrivelse af de tre justérskruers funktion.

Skuddet gik med noget af et brag, men uden ret megen diesling og uden fjedertwang af betydning. Til gengæld er lyden meget metallisk og med en efterfølgende høj ringen igennem metallet. Jeg fornemmede en meget tydelig dobbeltrekyl på trods af SAS systemet. Jeg skød herefter ca. 5 skud for at tage den værste olie i kammeret og for at fjederen lige skulle have en chance for at sætte sig.

Retfærdigvis skal alle fjederbøsser jo skydes til - især når de går omkring 300 m/sek. i .22.

Her til formiddag forsøgte jeg så første skydning på 20 meter. Jeg havde monteret min Hawke Air Max på Dampa mount - men dog stadig lidt nervøs for min kikkert.
Skydestillingen var liggende med anlæg på min buk. Liggende ladning er meget besværlig pga. det meget hårde/tunge ladegreb og de mange procedurer man skal igennem med det tunge våben.

Jeg var lidt usikker på holdet pga. SAS systemet, men forsøgte mig med et moderat hold. De første 5 skud med H&N Barracuda´er spredte sig ud over hele skiven, og det blev ikke meget bedre med Defiants. Jeg fornemmede ikke, at SAS systemet dæmpede rekylen af betydning, men nu har jeg jo heller ikke prøvet den uden.

Lyden ved mundingen blev målt til 89 db.

Jeg afsluttede den første prøveskydning for at tage kolben af for at kigge lidt nærmere på indmaden.

jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan SAS systemet virker, men det kommer. Aftrækkeren fremstår relativ kompliceret.

Det mest bekymrende var, at jeg udefra kunne se hvordan fjederen bugtede sig i cylinderen fra det stod hvor den slap bagerste fjederstyr. Men det forklarer den manglende twanglyd.

Nu vil jeg arbejde lidt med at få gjort aftrækket bedre og så skal der sendes nogle flere hagl igennem den.
IMG_4989.JPG
IMG_4989.JPG (11.99 KiB) Vist 22160 gange
IMG_4993.JPG
IMG_4993.JPG (23.26 KiB) Vist 22166 gange
IMG_4998.JPG
IMG_4998.JPG (32.13 KiB) Vist 22159 gange
IMG_5002.JPG
IMG_5002.JPG (35.46 KiB) Vist 22164 gange
IMG_5004.JPG
IMG_5004.JPG (25.98 KiB) Vist 22156 gange
IMG_5005.JPG
IMG_5005.JPG (33.83 KiB) Vist 22161 gange
IMG_5006.JPG
IMG_5006.JPG (16.49 KiB) Vist 22151 gange
IMG_5009.JPG
IMG_5009.JPG (71.21 KiB) Vist 22157 gange
IMG_5012.JPG
IMG_5012.JPG (34.31 KiB) Vist 22154 gange
IMG_5016.JPG
IMG_5016.JPG (47.93 KiB) Vist 22154 gange
IMG_5017.JPG
IMG_5017.JPG (46.2 KiB) Vist 22152 gange
Vedhæftede filer
IMG_4996.JPG
IMG_4996.JPG (26.98 KiB) Vist 22152 gange
IMG_5001.JPG
IMG_5001.JPG (26.35 KiB) Vist 22141 gange
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Longrifle » 13. feb 2010, 18:55

Jeg ser meget gerne, at denne review tråd ikke udvikler sig med yderligere diskussioner, da det forplumrer "missionen" og formålet.

Når jeg er færdig, er ordet frit :biggrin: Nå, nogen kom mig i forkøbet.

Jeg afstår fra at skille den ad af flere grunde: Dels kender jeg ikke modellens indmad, herunder bl.a. aftrækket, fjederen er voldsom og kan sandsynligvis være meget svær at få presset sammen igen. Og så er det et lånt våben.

Jeg har været afsted hele eftermiddagen og er ikke nået videre, men efter 1. dags test kan jeg dog konkludere følgende:

1. Finish og kvalitet er langt fra Weihrauch, Diana og Air Arms. Det kommer nok ikke bag på nogen.
2. SAS systemet er ikke overbevisende. Der var en meget tydelig og hård rekyl, og våbnet er lige nu desideret ubehageligt at skyde med.
3. Betjeningen af våbnet er besværlig og ladegrebet kræver virkelig, at man ligger kræfter i - særligt ved liggende skydning.
4. Som burde være nr. 1: Umiddelbart kan jeg ikke samle skuddene med den. Det kan være skytten, haglene eller våbnet :???:

5: Kikkertmontagen er helt fin. Min kikkert sidder stadig hvor jeg monterede den.
6: Aftrækket skal justeres i forhold til fabriksindstillingen.

Finish´en kommer ikke helt bag på mig, men jeg er skuffet over SAS systemet. Men det er nok fordi, at jeg sammenligner den med min Diana 54, der vitterlig er rekylfri.

Den manglende samling af skuddene overrasker mig til dels, men jeg forventer, at tingene bliver bedre efterhånden, som der kommer lidt flere hagl igennem den.



Barometer:

:crying: ...x....... :biggrin:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Longrifle » 14. feb 2010, 12:36

Så har jeg samlet våbnet igen.

Justering af aftrækkeren hjælper ikke meget, men et godt medlem har sendt mig tegninger mv. over aftrækkeren - Webley kopi i øvrigt. Skal det rykke noget, skal hele aftrækkeren skilles ad, poleres og ikke mindst smøres. Det undlader jeg, da målet er at teste den i fakbriksudgaven.

Samme medlem gjorde i øvrigt opmærksom på, at SAS systemet er fuldstændigt virkningsløst, da cylinderen som sådan sidder helt fast i skæftet. Plasticbøsningen kan opsuge en smule vibrationer, men det er så også det.

Det er ret tæt på urigtig markedsføring af Hatsan.


I dag ændrede jeg afstanden til 15 meter og forsøgte med JSB exact i 5,52 og H&N FTT. Denne gang med et løsere hold samt en hånd under forskæftet.

JSB er åbenbart haglet i mit sortiment, der passer bedst til 155´eren.

En markant bedre samling end i går, men dog stadig ikke noget skrive hjem om - specielt ikke hvis man vil skyde langt. Men den kan dog stadig løsne sig lidt mere op - ingen tvivl om, at aftrækket og rekylen koster præcision.

Som altid: Præcision overtrumfer m/sek. i betydning - pånær hvis man vil skyde huller i ting.
Vedhæftede filer
IMG_5021.JPG
IMG_5021.JPG (34.9 KiB) Vist 21725 gange
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Longrifle » 14. feb 2010, 16:39

Eftermiddagens langdistance test :


50 og 75 meter.


Nu har jeg ikke chrono´et våbnet, da min combro ikke rigtig passer til mundingen. Og jeg har dårlige - og dyre - erfaringer desangående.

Men den høje udgangshastighed er virkelig tydelig, når man skyder langt. Jeg prøveskød på 50 meter og dernæst på 100 og så 75 meter uden at behøve at justere på kikkerten.Det er et velfortjent plus til 155´eren.

MEN samlingen på alle afstandene var dog et minus. 2 2/8 inch på 50 meter med JSB og betydeligt mere på 75 meter. På 100 meter fik jeg nogle enkelte træffere, men ingen brugbar samling.

Jeg er normalt tilfreds hvis jeg kan samle på 1 inch på 50 meter og på under 2 på 75 meter.

Ladeproceduren var igen "a pain in the arse" - specielt med kolde fingre.

Barometer:


:crying: ..x....... :biggrin:
Vedhæftede filer
Billede0356.jpg
Billede0356.jpg (46.38 KiB) Vist 21610 gange
Billede0360.jpg
Billede0360.jpg (35.75 KiB) Vist 21607 gange
Billede0361.jpg
Billede0361.jpg (31.05 KiB) Vist 21606 gange
Billede0365.jpg
Billede0365.jpg (12.9 KiB) Vist 21601 gange
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Longrifle » 14. feb 2010, 22:46

Jeg har nu foretaget en endelig (subjektiv) vurdering. 5 hak er selvfølgelig bedst. Jeg har virkelig lagt mig i selen for at være fair og så objektiv som overhovedet muligt.

1) Kvaliteten er ikke i orden. SAS systemet trækker virkelig hårdt ned her, da der i mine øjne er tale om et salgsnummer uden nogen reel effekt. Fjederen er for lang til cylinderen, da den allerede i uspændt tilstand bugter sig i cylinderen. Stemplet fæstner i aftrækkeren som på en Gamo - dvs. at der er tale om et flydende stempel i modsætning til Air Arms, Diana og HW, hvor stemplet er låst fast via en en stang igennem stempel og bagerste fjederstyr. Blånering og generel finish halter. Der er ridser, slagmærker samt sjuskede afslutninger over hele linien. Kolben er dog nydelig. Aftrækkeren kan ikke justeres tilfredsstillende uden en komplet tuning, og er dermed meget tung og stram. Det er et voldsomt støjende våben.

2) Præcision jvf. vedhæftede fotos.

3) Power´n er bare i orden for så vidt, og giver en meget fladere kuglebane. Men det koster point på præcision og general betjening. En fjederriffel - pånær Diana 54/56th - kan bare ikke håndtere en sådan energi.

4) Prisen er alt for høj i forhold til præstationerne. Ved køb i Tyskland er eks. HW 80 noget billigere. Og den overgår 155´eren på alle punkter på nær m/sek. (Det kommer nok ikke bag på nogen, at jeg mener det..... :biggrin: )

5) Håndteringen med bolt action, ladearmssikring og aftrækkersikring er noget knald. Jeg følte mig dog lidt mere tryg qua sikringerne, da en knækket ladearm ifm. et vådeskud, nok kunne brække en finger eller 4. Til jagtbrug kunne bolt action funktionen være en fordel, da man kan have et hagl i kammeret uden at fjederen er spændt. Men den er simpelthen ikke præcis nok til jagt, for tung + at skud nr. 2 tager for lang tid at få afsted + at duerne for længst er fløjet i alle retninger.

Ladearmssikringen kan dog nemt deaktiveres.

6) Samlet vurdering:

Jeg er fortsat af den overbevisning, at 155 udelukkende sælges på sin power. På alle andre områder er våben i tilsvarende prisklasse den langt overlegen. Med min fjedererfaring ville jeg foretrække en AR1000 eller AR 3000, Gamo CFX eller lign. til billigere penge.

Power uden præcision er en smule (!) ligegyldigt.
Vedhæftede filer
IMG_5023.JPG
IMG_5023.JPG (34 KiB) Vist 21462 gange
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Christian G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 214
Tilmeldt: 1. maj 2008, 15:38
Interesser: Pistolskydning,luftskydning,f1
Geografisk sted: Nykøbing Falster
Has thanked: 32 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Christian G » 14. feb 2010, 23:11

Stort flot stykke arbejde du har lagt i det :numberone:
It nice to be important but it is more important to be nice :blink:
FX Panthera 700 4.5 mm
RTI Arms Prophet Performance Edition 4.5 mm
Air Venturi Avenger 4.5 mm
Artemis M16 4.5 mm
Crosman Maximus 4.5 mm
Hatsan Airtact ed 4.5 mm

TomK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 498
Tilmeldt: 28. maj 2008, 13:42
Geografisk sted: Midt-Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af TomK » 15. feb 2010, 08:19

Som altid perfekt arbejde :smile:
God objektiv, og bedømmelse af en fjederguru..

Lightyear
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jul 2007, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Lightyear » 15. feb 2010, 09:36

Rigtig god anmeldelse - der er lagt noget seriøst arbejde i den. Dog synes jeg at karakterene er temmelig lave. Jeg kan godt forstå at der er langt op til HW osv., men ligefrem at give den bundkarakter i 3 ud af 5 kategorier? Det må betyde at den er blandt de mest ringe luftgeværer på markedet?
Det skal lige siges, at jeg kender selv intet til Hatsan, og prøver ikke at forsvare dem.

Ser frem til flere spændende anmeldelser :rock:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Sort » 15. feb 2010, 09:43

Lightyear skrev:men ligefrem at give den bundkarakter i 3 ud af 5 kategorier? Det må betyde at den er blandt de mest ringe luftgeværer på markedet?
Tja pris. Nu er det en dansk udsalgspris og grossisterne er kendt for at tage rigeligt for sig så rimeligvis burde denne nok vurderes ifht en dansk HW pris og ikke en tysk. Men det er svært at argumentere imod at AR1000 eller 3000 overgår den i kvalitet for pengene.

Finish.. Man kunne argumentere for to istedet for et hak, når nu kolben er ok men flot lavet er den sgu ikke.

Håndteringen.. igen kunne man diskutere to fremfor et hak udfra at den i det mindste er sikker at håndtere omend meget omstændig. Jeg har selv rodet med 150 modellen og synes ikke den er specielt nem at genlade og så vejer den urimeligt meget.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Longrifle » 15. feb 2010, 09:51

Det er jo hamrende interessant.....Når man nu er lufttosse (selvom røgsvagt så småt har sneget sig ind på banen).

Jeg er lidt skuffet over 155´eren - havde lidt højere forventninger, trods alt. Der er ikke den store forskel på den og så mine hedengangne 60´ere. Jeg kan se, at I synes jeg er hård ved den....

Jeg synes simpelthen ikke at jeg kan løfte den mere i bedømmelserne. Min AR1000 havde bedre finish, bedre aftrækker og samlede skuddene ved 287 m/sek. i 4,5 mm. i utunet udgave. Og den kostede så under 1000 kr. Hvis eks. TX200 og HW97tk skal have have 5 hak i visse af kategorierne, kan 155´eren ikke gøre krav på mere end den har fået.

Prisen :???: På det indkøbsmæssige område er jeg fuldstændig globaliseret, og køber tingene hvor de er billigst. Punktum.

Man kunne sagtens harmonisere 155´eren ved en komplet tuning (hvis man kan finde en passende fjeder) men det vil være et relativt stort arbejde og man ender så ud i et våben med omkring 220 - 250 m/sek.

End of line: Det er min bedømmelse og oplevelse af 155´eren. Selvom jeg nok lige giver den lidt flere haveskud i løbet af ugen.

PCP´en tilgår her en af de nærmeste dage, så Sort du kan godt varme op......Fin oplevelse at skyde i grusgraven ved ca. 1 grad.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Sort » 15. feb 2010, 10:00

jeg tænker at skiundertøj og med fyldning fra håndpumpe så burde det vel lige kunne klares at holde varmen.
Hvad forventer lystfiskeren i øvrigt at tage for AT44?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Longrifle » 15. feb 2010, 10:09

Pas :???:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

LK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:51
Interesser: Sjov teknik.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 11 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af LK » 15. feb 2010, 10:55

Tak for denne test af Hatsan 155. Det er et glimrende initiativ, som jeg kun kan tage hatten af for. Også tak til Lystfiskeren der måske også har skelet til de PR-mæssige vinkler i sagen, men samtidig har sat sig på den tynde gren. Vel nok i tillid til, at den kunne holde.

Det kan jo være, at Lystfiskeren hermed har vist vejen for andre forhandlere og importører af luftvåben. Det skulle undre mig, om ikke der blandt NVF’erne ville være interesse for at stille op igen en anden gang.

Sådan en test må gerne være hård, men retfærdig, og ikke mindst det sidste. Er den velargumenteret, og fremføres der en rimelig dokumentation for testens konklusioner, er det en god test næsten uanset, hvad den endelige konklusion bliver. Det sætter nemlig til en vis grad læseren i stand til at drage sine egne konklusioner.

I den sammenhæng må jeg tilslutte mig, at kæden knirker lidt, når prisen sammenlignes med, hvad et alternativt våben koster i Tyskland. Det er heller ikke fair over for den danske forhandler, der har stillet emnet til rådighed, og som nødvendigvis må leve med en høj dansk moms og generelt højere omkostninger som erhvervsdrivende her til lands sammenlignet med andre lande.

Kvaliteten af et produkt er ikke en absolut størrelse inden for en bred margen. Selvfølgelig kan noget bras være så meget noget bras, at det er ligemeget, hvad det koster, men ellers er kvalitet en relativ størrelse set i forhold til prisen. Derfor er det vigtigt for forståelsen af, om denne Hatsan trods alt er pengene værd, at prissammenligningen er fair.

Hvis kolben f.eks. rent faktisk er af tyrkisk valnød, vil jeg mene, at det som udgangspunkt er en stor fordel. Er den så ikke forarbejdet pænt, skal det trække ned i forhold til et i forvejen bedre udgangspunkt end f.eks. en standard Weihrauch. Den er nemlig udstyret med en kolbe af bøgetræ, der for det første aldrig kan blive så flot som en valnødde ditto, for det andet har den kun et tyndt lag lak oven på den bejdsede overflade. Den bliver dermed meget let ridset, og så er den svær at redde. Det er helt anderledes med en kolbe af ægte træ hele vejen igennem. Den får ingen hvide ridser i den rødbrune overflade. Den kræver heller ikke, at man går i gang med at give kolben 8 – 10 lag polyurethan lak for at give den nødvendig styrke.

Men som sagt – fint initiativ og godt arbejde som sådan, og jeg vil glæde mig til at læse testen af PCP’en.

Mvh
Lars
Senest rettet af LK 15. feb 2010, 12:47, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Christian G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 214
Tilmeldt: 1. maj 2008, 15:38
Interesser: Pistolskydning,luftskydning,f1
Geografisk sted: Nykøbing Falster
Has thanked: 32 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Christian G » 15. feb 2010, 11:25

Sort skrev:jeg tænker at skiundertøj og med fyldning fra håndpumpe så burde det vel lige kunne klares at holde varmen.
Hvad forventer lystfiskeren i øvrigt at tage for AT44?
3699kr.
http://www.lystfiskeren.dk/shop/luftvåb ... =72&v=2353
It nice to be important but it is more important to be nice :blink:
FX Panthera 700 4.5 mm
RTI Arms Prophet Performance Edition 4.5 mm
Air Venturi Avenger 4.5 mm
Artemis M16 4.5 mm
Crosman Maximus 4.5 mm
Hatsan Airtact ed 4.5 mm

M Krag
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 15. nov 2009, 17:03
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestsjælland
Been thanked: 2 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af M Krag » 15. feb 2010, 13:25

Jeg synes det er super med sådan en bedømmelse, især når våbnet er af det for tiden måske mest diskuterede mærke mht kvalitet.

Jeg synes det er nødvendigt at den der står for en sådan test er hård og retfærdig. Det resultat der bliver nået kan betyde en del for om våbnet bliver købt eller ej. Og hvis så ikke testen er reel, står nogen kunder og hænger med skuffen...

Testen ser grundig og god ud (vi havde nok heller ikke regnet med andet). Jeg kunne dog godt have ønsket mig at der var skudt med et eller flere af de våben 155´eren holdes op imod i grusgraven samme dag af samme skytte. Det havde givet noget at holde spredningen op imod. Det var koldt og måske var der også vindforhold der betød noget. 155´eren holdes i testen op imod hvad skytten "forventer", og det er mindre tungtvejende end en ekstra skive. -også selv om skytten er selveste Longrifle :blink: . (jeg tvivler ikke på at du havde gjort det bedre med HW80 eller Diana, men for det retfærdige i testens skyld).

Om prissammenligningen kan man vel både argumentere for en Dansk (i dette tilfælde vel Lystfiskeren) og en Tysk pris. Måske man bare skulle fortage den begge. Longrifle har valgt den der for en kunde er den økonomisk fordelagtige (altså Tysk), og da han redegør for det er det vel OK.

Tak til Longrifle for at du ville ligge og bøvle i sneen så vi kunne få en anmeldelse, og tak til lystfiskeren for udlånet af våben. -glæder mig til også at høre om PCP´en.

Jeg selv havde 155´eren inde i billedet da jeg for nogen tid siden ledte efter en 5,5´er.
Med den test er jeg nu glad for at jeg valgte en brugt HW80 :yo: Den ladesekvens havde mit temperament ikke holdt til ret længe... :wall:
HW 50 kal. 4,5 mrk 1 anno 1977
HW 80 kal. 5,5 Nikko Stirling 4-12X42
Lanber o/u cal. 12
Krico .308win

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 9. jan 2010, 19:45
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Herbert » 15. feb 2010, 14:48

Jeg havde ikke de store forventninger til at denne anmeldelse ville være objektiv.

Begrundelse:
99% af alle anmeldere der låner et produkt fra en ”venlig” forretningsindehaver eller producent er positive i deres bedømmelse. De ender stort set alle sammen med at anbefale produktet og omtale det i positive vendinger , næsten uanset hvor ringe produktet måtte være. Det gælder alt lige fra symaskiner , til stereoanlæg , og luftgeværer.
Prøv engang at læse anmeldelser på nettet , og læg mærke til hvor sjældent man læser en negativ anmeldelse.
Det er min påstand at de fleste anmeldere på den ene eller anden måde lader sig påvirke af producenter eller detailhandel , specielt i de tilfælde hvor førnævnte har været så ”elskværdige” at stille produkterne frit til rådighed under testen. Det forventes ligesom lidt at anmelderen betaler tilbage i form af rosende ord i sin anmeldelse.


Derfor var det med stor glæde og overraskelse jeg læste denne anmeldelse/test.
Endelig en anmelder der tør sige sin uforbeholdne mening , og ikke lade sig påvirke af en venlig forretningsindehaver.
Det er sandt for dyden sjældent man oplever det. Og det kan også være grunden til nogle er blevet lidt forundret over denne negative konklusion. Det er muligvis første gang de overhovedet oplever en anmeldelse med et negativt resultat.
Jeg vil tro 95% af alle anmeldelser er positive , hvilket siger en del om at der er mange useriøse anmeldere derude.
Vær derfor kritisk når i læser en anmeldelse , og vær særlig kritisk når der er tale om en anmelder der aldrig , eller kun sjældent skriver en negativ anmeldelse.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Longrifle » 15. feb 2010, 15:52

LK skrev:Tak for denne test af Hatsan 155. Det er et glimrende initiativ, som jeg kun kan tage hatten af for. Også tak til Lystfiskeren der måske også har skelet til de PR-mæssige vinkler i sagen, men samtidig har sat sig på den tynde gren. Vel nok i tillid til, at den kunne holde.

Det kan jo være, at Lystfiskeren hermed har vist vejen for andre forhandlere og importører af luftvåben. Det skulle undre mig, om ikke der blandt NVF’erne ville være interesse for at stille op igen en anden gang.

Sådan en test må gerne være hård, men retfærdig, og ikke mindst det sidste. Er den velargumenteret, og fremføres der en rimelig dokumentation for testens konklusioner, er det en god test næsten uanset, hvad den endelige konklusion bliver. Det sætter nemlig til en vis grad læseren i stand til at drage sine egne konklusioner.

I den sammenhæng må jeg tilslutte mig, at kæden knirker lidt, når prisen sammenlignes med, hvad et alternativt våben koster i Tyskland. Det er heller ikke fair over for den danske forhandler, der har stillet emnet til rådighed, og som nødvendigvis må leve med en høj dansk moms og generelt højere omkostninger som erhvervsdrivende her til lands sammenlignet med andre lande.

Kvaliteten af et produkt er ikke en absolut størrelse inden for en bred margen. Selvfølgelig kan noget bras være så meget noget bras, at det er ligemeget, hvad det koster, men ellers er kvalitet en relativ størrelse set i forhold til prisen. Derfor er det vigtigt for forståelsen af, om denne Hatsan trods alt er pengene værd, at prissammenligningen er fair.

Hvis kolben f.eks. rent faktisk er af tyrkisk valnød, vil jeg mene, at det som udgangspunkt er en stor fordel. Er den så ikke forarbejdet pænt, skal det trække ned i forhold til et i forvejen bedre udgangspunkt end f.eks. en standard Weihrauch. Den er nemlig udstyret med en kolbe af bøgetræ, der for det første aldrig kan blive så flot som en valnødde ditto, for det andet har den kun et tyndt lag lak oven på den bejdsede overflade. Den bliver dermed meget let ridset, og så er den svær at redde. Det er helt anderledes med en kolbe af ægte træ hele vejen igennem. Den får ingen hvide ridser i den rødbrune overflade. Den kræver heller ikke, at man går i gang med at give kolben 8 – 10 lag polyurethan lak for at give den nødvendig styrke.

Men som sagt – fint initiativ og godt arbejde som sådan, og jeg vil glæde mig til at læse testen af PCP’en.

Mvh
Lars

Kære Alle!


Det står Jer frit for at mene hvad I vil om min vurdering. Men i bund og grund kan I tage den til efterretning - eller lade være. Men det er min oplevelse af 155´eren, og den kan som sådan ikke diskuteres. Så må I jo selv ud og afprøve den.............

Når jeg viser en træfning på 50 og 75 meter skudt i vindstille vejr, ser jeg ingen grund til at teste min 80´er eller 97tk i samme åndedrag. Jeg kender disse våben og ved hvordan de rammer. Hvis det drejer sig om troværdighed....tja, så kan ingen af Jer jo reelt vide, om jeg har skudt på 50 eller 75 meter.

Hvis du, Lars, er glad for en kolbe i Valnød, og er mindre fokuseret på funktion og kvalitet af de kritiske dele på våbnet, så havde du måske bedømt den anderledes, men i denne her sammenhæng kan en pæn kolbe ikke trække den op - i min optik. Det havde det gjort hvis resten - det vigtige - var i orden.

Prisen...Vi har et indre marked i EU og enhver prissammenligning herinde for er vel rimelig. Jeg køber alt hvad jeg kan i andre EU lande - og USA - hvis det er billigere. Jeg har søgt på 155´eren men kan kun finde den i tidl. østlande i deres mystiske valutaer, Tyrkiet (udenfor EU) samt i Sverige til henholdsvis 4000 og 3196 Sv.kr. med 10 joule fjeder samt i Spanien til 300 euro (2232 kr.) + forsendelse. Men mon ikke Carsten V har et par links :blink:

Nu vælter det heller ikke ligefrem med kits og fjedre til 155´eren, så det er sin sag at købe den i et andet land med begrænsninger.

HW og Diana er omvendt tilgængelige fra Tyskland stort set så nemt og hurtigt som hvis man køber i DK. Selvfølgelig under den forudsætning, at man kan skifte en fjeder, eller kender én, der kan, samt kan leve uden garanti. Det skal man selvfølgelig tage i betragtning ved en prissammenligning.

Jeg vil slutte med, at jeg ikke er - og ikke kommer i lommen på nogen (andet end mine kone). Det være sig HW, waffen schneider, Maccari eller andre. Jeg betaler det samme som alle andre alle steder. I øvrigt også hos lystfiskeren (og det er der nok ikke ændret ved efter dette review!!). Men jeg synes stadig, at det var pænt af dem at stille 155´eren til rådighed.

Ikke flere kommentarer fra mig mht. dette review.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
CarstenV
Banned
Banned
Indlæg: 683
Tilmeldt: 2. jul 2007, 15:43
Geografisk sted: Kbh

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af CarstenV » 15. feb 2010, 16:39

Lige et par billeder fra dagens skydning af min Hatsan 155.Ved godt folk synes den skyder dårligt pågrund af rekylet,men så slemt synes jeg ikke at det er i betraktning af det er en Magnum Fjeder(274-276) m/s idag med JSB Predator Haglet.)

Kunne nu være sjovt at sætte den op imod andre Magnum rifler dem med Rekyl i Webley Patriot,Benjamin Super streak,Gamo 1250 den sidste 1250 kan jeg ikk få til at ramme så godt men det måske bare mig.

Ps : Rigtig nok den koster kun 1350 kr hos denne butik i Bulgarien.

http://zarimex.eu/hatsan-turkey-rifle-h ... rrency=EUR
Vedhæftede filer
DSC06655.jpg
DSC06655.jpg (55.82 KiB) Vist 21075 gange
DSC06659.jpg
DSC06659.jpg (57.92 KiB) Vist 21073 gange
Senest rettet af CarstenV 15. feb 2010, 17:16, rettet i alt 1 gang.
Nikko Sterling Gold Crown Airking 4.5-14x50 AO mil-dot
Hatsan AT44-W 10 Skuds PCP 5.5mm.
Hatsan AT44-PA PUMP-ACTION 10 Skuds PCP 5.5mm.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Lycon » 15. feb 2010, 17:15

Longrifle skrev: Ikke flere kommentarer fra mig mht. dette review.
Fair and square. Din anmeldelse ligger nu i artikeldatabasen: http://www.nordisk-forum.dk/Artikler.htm
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af P.K.Hansen » 15. feb 2010, 18:02

Den enkelte karakter ændrer jo intet på fit, finish og præcision - en go' test efter min mening. Jeg blev da en del klogere ( sku' nu heller ikke meget til, påstår konen).
Jeg er ret spændt på hvordan PCP'en klarer sig.

Brugeravatar
CarstenV
Banned
Banned
Indlæg: 683
Tilmeldt: 2. jul 2007, 15:43
Geografisk sted: Kbh

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af CarstenV » 15. feb 2010, 18:07

Min påstand er stadig sæt du et Maccara Kit i (skiftning af fjeder) til en med mindre Rekyl til en hastighed på omkring 200 m/s med standard hagl så har du helt samme præcision som en HW 80 det er stadig min mening. :smile: Det er skytten som fejler pågrund af rekylet og ikke våbnet: :smile: Hele Konceptet var nok at Hatsan 155 skulle fejle med den spredning longrifle har fået ud af den.Finish og alle de andre ting kan longrifle nu godt ha helt ret i det tvivler jeg ikke på er bedre på både Diana og HW modellerne.Iøvrigt bliver aftræk og våbnet mere behageligt at skyde med efter de første 300-500 skud. :smile:

Ps :Sæt du tilsvarende Titan Fjeder over i en Hw80 så den yder 300 m/s i Cal.22 så skal du se en spredning den laver. :eek:
Nikko Sterling Gold Crown Airking 4.5-14x50 AO mil-dot
Hatsan AT44-W 10 Skuds PCP 5.5mm.
Hatsan AT44-PA PUMP-ACTION 10 Skuds PCP 5.5mm.

ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af ulni » 15. feb 2010, 18:26

jeg tror vi har forstået hvad du mener carsten, du gir ikke op før hatsan har fået en fejlfri bedømmelse.
Nu er det sådan, at så længe hatsan slækker på den gode engelske kvalitet de overtog fra Webley, vil de aldrig få en fejlfri bedømmelse.
Jeg tror de fleste stoler på det longrifle har skrevet, det tror jeg ikke du kan ændre på, ligegyldigt hvor meget du skamroser hatsans fortræffeligheder.
Indrøm nu at hatsan har bygget noget der er for kraftigt til at tøjle, og finishen er absolut ikke i top.


mvh

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Froe » 15. feb 2010, 18:31

Flot & sobert udført review. Dem ser vi da gerne mange flere af :blink:
Og sørme om det ikke også har udmundet i koncensus omkring opfattelsen af at power er på bekostning af præcision.
Det var rart at få den lukket.
Dixi !

Brugeravatar
CarstenV
Banned
Banned
Indlæg: 683
Tilmeldt: 2. jul 2007, 15:43
Geografisk sted: Kbh

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af CarstenV » 15. feb 2010, 18:51

Præcis power koster præcision hos skytten der skyldes rekylet. :smile: Der er endel ting jeg giver longrifle ret i Finish osv er bedre på Diana og HW det regnede jeg såment også med men hvis jeg skulle lave en test af et nyt våben ville jeg nok ikke lige ha lagt den allerførste første skive ud i anmeldelsen der ville jeg ha ventet til jeg havde fået skudt geværet nogenlunde ind.Så ville han helt sikkert også ha lavet en endnu pænere samling end mine samlinger på skiven han har jo trods alt en hel del mere erfaring end mig med få år på banen. :smile: Ville meget gerne ha set hvad han kunne få ud af geværet efter lidt tid + ha lavet en mere bred samligning af flere forskellige mærker ud over verdens 3 bedste fjeder fabrikater.Kunne F.eks være Gamo,Norica,Cometa,Benjamin,Webley Patriot osv :sniper:
Senest rettet af CarstenV 15. feb 2010, 19:02, rettet i alt 1 gang.
Nikko Sterling Gold Crown Airking 4.5-14x50 AO mil-dot
Hatsan AT44-W 10 Skuds PCP 5.5mm.
Hatsan AT44-PA PUMP-ACTION 10 Skuds PCP 5.5mm.

Daulak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25. jan 2010, 15:12
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Hatsan 155 review

Indlæg af Daulak » 15. feb 2010, 19:00

Syns det er et utroligt godt initiativ at skrive et sådan indlæg om et SÅ omtalt gevær.
kunne også være fedt med denne form for anmeldelser af andre geværer :bowdown:
stort tak til Longrifle :razz:

Låst