Trukket i Retten | Attrap lyddæmper omfattet af våbenloven?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Trukket i Retten | Attrap lyddæmper omfattet af våbenloven?

Indlæg af HappyNanoq » 14. apr 2010, 23:09

Yoggi skrev:Findes der så skydevåben der benytter 14x1mm - eller + gevind?
For så er de jo reelt ikke lavet til montering på skydevåben, hvis ingen våben benytter dette gevind?
Typisk er .17 og .22 salonrifler (.17HMR, .17MachII, .22LR og .22Mag rimfire) produceret med gevindet 1/2"UNF (1/2"x20TPI) - men der findes også udgaver med 1/2"UNEF (1/2"x28TPI).
Enkelte er dog lavet med andre gevindtyper, men dette er usædvanligt.

Mange lyddæmperfabrikanter producerer lyddæmpere med :
1/2"UNF, 1/2"UNEF, M13.1-gevind, M14.1-gevind, M15.1-gevind og M18.1-gevind.

Jeg monterer selv lyddæmpere og monterer oftest med 1/2"UNF gevind, men er begyndt at se M14.1-gevind og M18.1-gevind.

M14.1 gevind er gerne M16-type rifler såsom M16 og AR15 - men også visse Ruger Mini14 og Mini30 kommer med dette gevind.
M18.1-gevind er typisk Tikka og SAKO's langdistance-rifler såsom TRG'erne.

Man kan måske godt argumentere for at de ikke er beregnet til AR15, M16, Ruger Mini-14/Mini-30 riflerne, da disse bruger .223Rem/5.56Nato-patronen - hvilket lyddæmperne IKKE vil holde til i længden.

Men M14.1 (M14x1mm som er 14mm gevinddiameter, og én gevindstigning pr mm.) findes på adskillige våben - også udover dem jeg har nævnt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 14. apr 2010, 23:55

Yoggi skrev:Findes der så skydevåben der benytter 14x1mm - eller + gevind?
For så er de jo reelt ikke lavet til montering på skydevåben, hvis ingen våben benytter dette gevind?
Det gør der berstemt. Det er et meget brugt gevind til bla. pistoler...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 15. apr 2010, 07:03

Fury skrev:Dæmper lyden - fantastisk... der mangler bare et vigtigt element: Beviser
Beviser at netop en lyddæmper attrap til AEG kan dæmpe lyden på et gevær, eller i den forstand noget som helst våben der affyre et enkelt projektil.

Ja ET solidt rør kammere af en god kvalitet bremser lyden, men det er Airsoft våbens lyddæmper ikke i nærheden af og være, det vil uden tvivl sprænges eller flække.
Det er en meget skråsikker udtalelse, specielt når det er dig selv med røven i vandskorpen. Hvis du vil basere hele dit forsvar på at de købte dæmpere ikke er beregnet til montering og brug på rigtige krudtvåben, skal der kun et enkelt testskud fra en .22'er til at modbevise det. Gør som Refraktorius siger og tag kontakt til en advokat hurtigst muligt!
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 15. apr 2010, 07:55

Jeg er fulstændig enig med de øvrige... Jeg vil endda påstå at have en "smule" erfaringer med lyddæmpere og deres konstruktion - men jeg ville alligevel begynde at småsvede lidt ved denne sag. Ihvertfald hvis det var mig der var den sigtede....

Så kom ud over at du synes de er nogle idioter (det er de givetvis!) - og tag denne sag død seriøst ! Og med det mener jeg få fat i en advokat...... NU!

Det her drejer sig ikke blot om et stykke rør - det drejer sig om en dom for ULOVLIG våbenbesiddelse og en grim plet på straffeattesten.... Hvis du nu også begynder at småsvede lidt - så har du også forstået det..... :razz:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. apr 2010, 10:07

Hvad er egentlig straframmen? Jeg har arbejdet en del med tilladelsesforslag til lyddæmpere, men jeg kan faktisk ikke huske hvad straframmen er. Det er vel fængselsstraf for forsøg på indførelse af ulovlig våbendel, men hvor længe? Snakker vi uger eller måneder?

Enig med de øvrige, denne her kræver advokat med det samme.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af Batler Britton » 15. apr 2010, 10:44

@Yoggi
nu lyder en advokat måske lidt dyrt pga. en plastic dims. er man på su, anden uddannelse, eller bare har en lav indkomst, så farer man jo nok ikke hen til juristen $$$$. der gives generalt fri proces, hvis det ovenstående er tilfældet. det kan være en svær beslutning på en så "tynd" anklage, men det kan desværre få fatale konsekvenser for dig på sigt.

set over fra og ned, så er der blot tale om et stykke plastic legetøj!!!! tænk sig, at det muligvis kan være strafbart :freak:

vort samfund har efterhånden udviklet sig til et sådan millimeter demokrati, at ingen kan finde hoved eller hale i det, og fornuft er en fjern by i rusland. der er generalt for meget hysteri om ingenting.

alternativt: immigrer til et sted, hvor fornuften stadig råder.
blot et surt opstød fra mig
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Yoggi
Newbie
Newbie
Interesser: Airsoft
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Yoggi » 15. apr 2010, 11:43

Fast Fumble skrev:Hvad er egentlig straframmen? Jeg har arbejdet en del med tilladelsesforslag til lyddæmpere, men jeg kan faktisk ikke huske hvad straframmen er. Det er vel fængselsstraf for forsøg på indførelse af ulovlig våbendel, men hvor længe? Snakker vi uger eller måneder?

Enig med de øvrige, denne her kræver advokat med det samme.
I hht. de breve jeg har fået er eneste krav fra anklage, en bødestraf. Der står ikke nævnt noget om fængselsstraf overhovedet.
Batler Britton skrev:@Yoggi
nu lyder en advokat måske lidt dyrt pga. en plastic dims. er man på su, anden uddannelse, eller bare har en lav indkomst, så farer man jo nok ikke hen til juristen $$$$. der gives generalt fri proces, hvis det ovenstående er tilfældet. det kan være en svær beslutning på en så "tynd" anklage, men det kan desværre få fatale konsekvenser for dig på sigt.

set over fra og ned, så er der blot tale om et stykke plastic legetøj!!!! tænk sig, at det muligvis kan være strafbart
Kan du uddybe det overstregede ?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 15. apr 2010, 11:51

I forbindelse med sagen kan domstolen tage stilling til om sagen skal køre videre - altså om der er grundlag til at der skal tages en afgørelse.
Hvis én af parterne ikke har penge til en advokat, kan man i sagens interesse give "Fri process" - altså advokatomkostningerne dækkes af andre end sagens part.

Hvis grundlaget er tyndt og dommeren ikke mener der er grundlag for en sag - så kan han på forhånd forkaste sagen.
Dette kan dog ankes til næste instans.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 348 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 15. apr 2010, 14:32

Så vidt jeg ved er M14x1 gevind vist meget normalt...

Men er det nok at en dæmper har et mærkeligt gevind og vupti!, så er den ikke længere beregnet til montering på våben..........

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 15. apr 2010, 14:50

Jeg fik nys om at i "rigtige" våben eksperter måske kan hjælpe mig med at komme til bunds i denne "latterlige" sag.
Disse lyddæmper er lavet til Airsoft / Hardball våben og har i følge manges udsagn, ingen effekt på rigtige skydevåben.
Eksempler på Hardball Atrap Lyddæmpere
http://www.gunzone.dk/advanced_search_r ... 77&x=0&y=0
Samt omkring 20 andre forhandlere i DK der sælger dem.

En lyddæmper består af et rør i tyndt pot metal, 2 ender med 14mm - og + gevind også i pot metal. Indmaden består af plastik pakke skum.

Jeg ønsker nu at få hjælp til at forklarer i retten princippet bag en rigtig lyddæmper og hvordan den virker KORT.
Jeg ønsker at overbevise dommeren om, at Airsoft lyddæmpere ikke har nogen effekt på rigtige skydevåben.
Den sag kan du meget vel tabe.

Det er rigtigt, at luftvåben og hard ball våben ikke kræver våbentilladelse, men det er stadig våben. Derfor er en lyddæmper til montering på luftvåben og hardball våben tilladelsespligtige. Dine skumdæmpere kan fint lyddæmpe et luftvåben, så det er i grunden ligegyldigt, om de kan holde til et krudtvåben.

Det har ofte været diskuteret her på forum, og jeg har jævnligt fremsat ovenstående tolkning, men er ligeså ofte blevet korrekset af bedrevidende, der kan fortælle, at luftvåben ikke er våben, at politiet har sagt sådan og sådan, og at man kan købe lyddæmperne mange steder. Det ændrer bare ikke fakta.

Du skal til dit forsvar selvfølgelig fortsat fokusere på den tekniske indretning af lyddæmperen, men du vil også gøre klogt i at fremskaffe så meget dokumentation som muligt på, at politiet i visse tilfælde har givet forkert besked til andre, og du dermed var i god tro. Så kan det være dommeren lader dig slippe for straf, selvom reglerne formelt er overtrådt.

Hvis du har, eller er omfattet af, en almindelig familieforsikring, så er der sandsynligvis retshjælpsdækning på den. Så du skal som tidligere nævnt få dig en advokat der kan være din forsvarer. Hvis forsikringsselskabet bevilger dækning af udgifterne, dækker de uanset om du vinder eller taber, så koster det dig kun selvrisikoen + selvfølgelig bøden hvis du får en sådan.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København S

Indlæg af JBM » 15. apr 2010, 15:03

Lassescout skrev:

Hvis du har, eller er omfattet af, en almindelig familieforsikring, så er der sandsynligvis retshjælpsdækning på den. Så du skal som tidligere nævnt få dig en advokat der kan være din forsvarer. Hvis forsikringsselskabet bevilger dækning af udgifterne, dækker de uanset om du vinder eller taber, så koster det dig kun selvrisikoen + selvfølgelig bøden hvis du får en sådan.
Retshjælpsforsikring dækker ikke sager om strafbare forhold.
Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 15. apr 2010, 22:41

Jeg har set en video på youtube hvor der laves en temmelig effektiv lyddæmper af en almindelig cola 1/2 l flaske. Der er ikke nogen særlig indmad, men alene et lille hul i bunden. Den er så monteret på piben - piben ind i åbningen og skuddet går så ud igennem det lille hul i bunden. Den var overraskende effektiv, så der skal ikke så meget til.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 16. apr 2010, 01:58

På baggrund af tidligere udtalelser fra Rigspolitiet og fra Justitsministeriet vedrørende attraplyddæmpere skelnes der mellem

1) attraplyddæmpere, der ikke har en lyddæmpende funktion og
2) attraplyddæmpere, der har en lyddæmpende funktion.

Efter Politiets og Justitsministeriets opfattelse er de under 1) nævnte attraplyddæmpere ikke egentlige lyddæmpere, og er derfor ikke omfattet af våbenloven. Derimod betragtes de under 2) nævnte lyddæmpere som egentlige lyddæmpere, og er derfor omfattet af våbenlovens forbud og kræver tilladelse (jf. våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 8).

Det bliver spændende, hvad Retten når frem til.

PS. Det er værd at tilføje, at det er Politiet/Anklagemyndigheden der har bevisbyrden og skal bevise eller sandsynliggøre, at en given attraplyddæmper har en sådan lyddæmpende funktion, at den skal betragtes som en egentlig lyddæmper.

Lige siden våbenlovgivningens lyddæmperbestemmelse blev indført, har bestemmelsen været uforståelig for de fleste, når det drejer sig om lyddæmpere til luft- og fjedervåben, herunder (attrap)lyddæmpere til softguns (paintball- og hardballvåben), idet våbenlovens lyddæmperbestemmelse kan og bliver (mis)forstået på den måde, at det udelukkende drejer sig om lyddæmpere til krudtvåben. Det er grunden til, at NVF har foreslået, at lyddæmpning af luft- og fjedervåben undtages fra forbuddet og tilladelseskravet. Se afsnit 4.6. i NVF's høringssvar til Justitsministeriet vedr. kraftige luft- og fjedervåben: http://www.ft.dk/samling/20072/almdel/r ... 517529.pdf

Besvar