Geværfejl koster et års fængsel
- Mojojojo
- Bronze Member
- Interesser: Håndvåben, rifler, WWII
- Geografisk sted: København
Re: Geværfejl koster et års fængsel
Er det tilladt at skyde eksempelvis trafikramt vildt med pistol/salonriffel såfremt man som skytte er på vej mellem bopæl og skytteforening?
På min våbenpåtegning står der, at våbnet kun må benyttes til skydeaktiviteter under DDS, DSkyU samt DFIF, men som der er skrevet i et tidligere indlæg i debatten, så er våbentype muligvis ligegyldig, da det her handler om at aflive et nødsted dyr. Eller gælder dette kun for jægere?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg bor langt fra den skytteforening hvor jeg skyder, og at jeg tidligere har nedlagt et dådyr med min bil på denne strækning.
På min våbenpåtegning står der, at våbnet kun må benyttes til skydeaktiviteter under DDS, DSkyU samt DFIF, men som der er skrevet i et tidligere indlæg i debatten, så er våbentype muligvis ligegyldig, da det her handler om at aflive et nødsted dyr. Eller gælder dette kun for jægere?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg bor langt fra den skytteforening hvor jeg skyder, og at jeg tidligere har nedlagt et dådyr med min bil på denne strækning.
/Mojojojo
- Bino
- Gold Member
- Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Jeg mener at det har været oppe før , om enigheden var at man skulle kontakte det lokale politi . Om de mente at man skulle aflive dyret eller vente på en fra falck eller en schweishundeføre. Men det kræver så at man er indehaver at et jagttegn, og ikke kun en SKV tilladelse skulle jeg mene.
Ham som var med fra starten.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
At affange nødstedt vildt af humane årsager - går forud for evt jagtlov m.v.
Det er dyrets interesser man varetager.
Så derfor kan man frit vælge det værktøj man ønsker at bruge, så længe man man bruge det forsvarligt og effektivt - og med det menes, at man frit kan vælge det man anser for mest humant i den givne situation.
Hvis valget står mellem en Dk lovlig lommekniv og lerdueknuseren i bagagerummet - selvom det er efter solnedgang, og det er et dyr som skal aflives, så gælder jagtreglerne ikke. Og man kan derfor vælge jagtgeværet og stadig straffrit sørge for at dyret ikke lider mere.
Så hvis du er på vej hjem fra stævne, med pistol og ammunition i bilen - hvilket du kan med rette SKV-papirer - så er der lovmæssigt intet i vejen for at du gør en ende på dyrets lidelser med våben, fremfor dækjern, donkraft eller hvad du ellers måtte have i bilen.
Det giver naturligvis ikke Carte Blanche til at bruge ulovlige våben, men så længe våbnet kan besiddes lovligt - så kan det også bruges til aflivning. Og man går straffri.
Det er dog ikke et krav at man skal snakke med politiet først - det er bare en forbandet god ide.
Så man BØR lige rådføre sig med nærmeste politistation, om ikke andet, så for at advisere dem om - at hvis der er nogen som anmelder et skud, eller overværer episoden og anmelder det - så ved politiet på forhånd hvad det drejer sig om og kan derfor tage det roligt.
Bare fortæl dem hvem du er, nummeret du ringer fra, hvad du står overfor og har til hensigt, hvad dine muligheder er - så kan de evt ringe tilbage, såfremt der skulle opstå spørgsmål, eller indkomme anmeldelser.
Ved evt anmeldelse, skal de jo finde ud af nærmere omstændigheder.
Hvis de ikke får denne henvendelse på forhånd, tror de jo straks Nørrebro står i flammer og rykker ud. (også selvom det er ude på Lars Tyndskids Marker)
For mig at se, uanset om det er SKV eller jagtvåben - så er det en human gerning, og vil være straffri. I hvert fald så længe man kan gøre det forsvarligt - så ikke noget med at tømme magasinet ind over marken.
Det KAN dog ske at skytteforeningen stiller sig på tværs, men rent lovmæssigt kan de ikke gøre noget.
Hvad de måske vælger at gøre internt, er så en anden sag. Men jeg tvivler på at de vil gøre noget.
Personligt ville jeg kontakte politistationen - give et Heads-up på hvad jeg agter at gøre - skyde dyret og evt aflevere det på en Falck station/politistation.
Hvad angår klubben, så er det nok ikke noget jeg ville snakke højt om dér - fordi jeg mener det er dem uvedkommende, medmindre der indkommer en anmeldelse og dermed undersøgelse.
Det er dyrets interesser man varetager.
Så derfor kan man frit vælge det værktøj man ønsker at bruge, så længe man man bruge det forsvarligt og effektivt - og med det menes, at man frit kan vælge det man anser for mest humant i den givne situation.
Hvis valget står mellem en Dk lovlig lommekniv og lerdueknuseren i bagagerummet - selvom det er efter solnedgang, og det er et dyr som skal aflives, så gælder jagtreglerne ikke. Og man kan derfor vælge jagtgeværet og stadig straffrit sørge for at dyret ikke lider mere.
Så hvis du er på vej hjem fra stævne, med pistol og ammunition i bilen - hvilket du kan med rette SKV-papirer - så er der lovmæssigt intet i vejen for at du gør en ende på dyrets lidelser med våben, fremfor dækjern, donkraft eller hvad du ellers måtte have i bilen.
Det giver naturligvis ikke Carte Blanche til at bruge ulovlige våben, men så længe våbnet kan besiddes lovligt - så kan det også bruges til aflivning. Og man går straffri.
Det er dog ikke et krav at man skal snakke med politiet først - det er bare en forbandet god ide.
Så man BØR lige rådføre sig med nærmeste politistation, om ikke andet, så for at advisere dem om - at hvis der er nogen som anmelder et skud, eller overværer episoden og anmelder det - så ved politiet på forhånd hvad det drejer sig om og kan derfor tage det roligt.
Bare fortæl dem hvem du er, nummeret du ringer fra, hvad du står overfor og har til hensigt, hvad dine muligheder er - så kan de evt ringe tilbage, såfremt der skulle opstå spørgsmål, eller indkomme anmeldelser.
Ved evt anmeldelse, skal de jo finde ud af nærmere omstændigheder.
Hvis de ikke får denne henvendelse på forhånd, tror de jo straks Nørrebro står i flammer og rykker ud. (også selvom det er ude på Lars Tyndskids Marker)
For mig at se, uanset om det er SKV eller jagtvåben - så er det en human gerning, og vil være straffri. I hvert fald så længe man kan gøre det forsvarligt - så ikke noget med at tømme magasinet ind over marken.
Det KAN dog ske at skytteforeningen stiller sig på tværs, men rent lovmæssigt kan de ikke gøre noget.
Hvad de måske vælger at gøre internt, er så en anden sag. Men jeg tvivler på at de vil gøre noget.
Personligt ville jeg kontakte politistationen - give et Heads-up på hvad jeg agter at gøre - skyde dyret og evt aflevere det på en Falck station/politistation.
Hvad angår klubben, så er det nok ikke noget jeg ville snakke højt om dér - fordi jeg mener det er dem uvedkommende, medmindre der indkommer en anmeldelse og dermed undersøgelse.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Marius
- Moderator
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
ja, kun personer med jagttegn må aflive nødstedte dyr.Mojojojo skrev:...g, da det her handler om at aflive et nødsted dyr. Eller gælder dette kun for jægere?...
Du skal under ingen omstændigheder bruge SKV våben udenfor godkendte baner i DK.

"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
Man behøver ikke jagttegn , hvis du har en dokumenteret viden om aflivning og det sker uden unødig lidelse er måden i princippet ligegyldig.
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Det med at aflive må man da gøre med en donkraft hvis det er det man har ved hånden - så længe man ikke gør det med en kniv med et blad på mere end 7 cm for så skal man til at forklarer hvad den gjorde i bilen og hvad anerkendelsesværdige formål for at have den med var...
- ChiefOne
- Bronze Member
- Interesser: Alt der kan sige bang
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 44 times
- Kontakt:
§4
Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, piber eller baskyler til sådanne glatløbede haglgeværer, har ret til fortsat at besidde disse genstande, hvis besiddelsen anmeldes til politimesteren eller politidirektøren senest 1 år efter lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser om anmeldelsesordningen efter stk. 1, herunder om anmeldelsens form og indhold, og kan fastsætte regler om gebyr for behandlingen af anmeldelsen.
Alle glatløbede haglvåben skal anmeldes til politiet, også dem man havde erhvervet før loven trådte i kraft.
Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, piber eller baskyler til sådanne glatløbede haglgeværer, har ret til fortsat at besidde disse genstande, hvis besiddelsen anmeldes til politimesteren eller politidirektøren senest 1 år efter lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser om anmeldelsesordningen efter stk. 1, herunder om anmeldelsens form og indhold, og kan fastsætte regler om gebyr for behandlingen af anmeldelsen.
Alle glatløbede haglvåben skal anmeldes til politiet, også dem man havde erhvervet før loven trådte i kraft.
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jeg mener at ovenstående er myntet på de personer der ikke har jagttegn, SKV eller anden anerkendelsværdig formål med besiddelsen, og altså ikke jægere som har tilladelsen kva deres jagttegn.Hans Rytter skrev:§4
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det er nemlig lige det den er, og det ville man se hvis man kiggede på hvornår og i hvilken anledning den var trådt i kraft.Lycon skrev: Jeg mener at ovenstående er møntet på de personer der ikke har jagttegn, SKV eller anden anerkendelsværdigt formål med besiddelsen, og altså ikke jægere som har tilladelsen kva deres jagttegn.
Der er ingen grund til at vi selv strammer loven yderligere end den allerede er!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- ChiefOne
- Bronze Member
- Kontakt:
Jeg er enig i det med ikke at stramme loven.
Det er der andre, som har sørget for med udkastet til ændring af våbenloven (LF147), som snart bliver lov.
Det er der andre, som har sørget for med udkastet til ændring af våbenloven (LF147), som snart bliver lov.
- Marius
- Moderator
http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=130475Hans Rytter skrev:Jeg er enig i det med ikke at stramme loven.
Her er teksten
...indebærer lovforslaget en udvidelse af våbenlovens produktmæssige anvendelsesområde, så også genstande, der ligner skydevåben, og som samtidig kan ombygges hertil, omfattes af lovens kontrolordning. Endvidere justeres lovens definition af dele til skydevåben, så alle væsentlige dele til skydevåben udtrykkeligt omfattes heraf. Der foreslås samtidig indført en bemyndigelse til justitsministeren til administrativt at fastsætte regler, der præciserer, hvornår deaktiverede skydevåben falder uden for lovens kontrolordning. Herudover præciseres det, hvilke handlinger der er underlagt kontrol efter våbenloven, så kontrollen med fremstilling af skydevåben mv. udtrykkeligt udstrækkes til også at omfatte samling af de pågældende produkter.
Med henblik på bedre identifikation og sporing af skydevåben mv. indebærer lovforslaget endvidere, at der stilles krav til mærkning af skydevåben og ammunition, samtidig med at det forbydes at forvanske, ødelægge, ændre eller fjerne disse mærker....
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Mærkning af ammunition: hvis det nummer skal sidde på siden af en fx 9 mm hylster, hvad gør man så når ens titankarbid-die (Hornady) lige har slettet nummeret under sizingen? Håber det ikke er lovbrud? Begge mine 9 mm pistoler tæver bunden af hylsteret godt igennem ved afskydningen, så der skal det nok heller ikke sidde.
DE her folk http://www.afte.org/ kan bruge de knubs skydningen bruger, tror ikke et nummer er til meget hjælp når det er halvt ulæseligt.
Søren
DE her folk http://www.afte.org/ kan bruge de knubs skydningen bruger, tror ikke et nummer er til meget hjælp når det er halvt ulæseligt.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
- Danpanik
- Platin Member
- Interesser: At lære andre at skyde.
- Geografisk sted: Midtsjælland
Rolig nu, du skal slet ikke genlade mereMausertossen skrev:Mærkning af ammunition: hvis det nummer skal sidde på siden af en fx 9 mm hylster, hvad gør man så når ens titankarbid-die (Hornady) lige har slettet nummeret under sizingen?

Fidusen ved at serienummerere ammunition er, at du skal aflevere alle de afskudte for at få lov til at købe nye.
Ellers kan myndighederne jo ikke sikre sig, at du ikke har stukket en æske af vejen til Bandidos vel

Mangler der et hylster i serien, så er du Upkcuf'ed !

Inside every little problem there is a big one, trying to get out !
- ChiefOne
- Bronze Member
- Kontakt:
Det er sgu trist, hvordan ellers normalt fungerende (formoder jeg) udvalgsmedlemmer kan gå med til disse fjollede stramninger af våbenloven.
Stramninger, som vil overbelaste politiets våbenkontor, og give alle almindelige skytter en masse besvær.
Ingen af de banditter jeg møder i mit arbejde, bekymre sig om våbenloven, da den ikke gælder for dem.
Hvor er den sunde fornuft blevet af.?
Stramninger, som vil overbelaste politiets våbenkontor, og give alle almindelige skytter en masse besvær.
Ingen af de banditter jeg møder i mit arbejde, bekymre sig om våbenloven, da den ikke gælder for dem.
Hvor er den sunde fornuft blevet af.?
- Mausertossen
- Platin Member
Den sunde fornuft forsvandt da man lod bureaukrater vælge til Folketinget.
Den eneste metode en bureaukrat kender til at maximere sit produkt og afkast er at få ansat flere bureaukrater/papirnussere.
Søren
Den eneste metode en bureaukrat kender til at maximere sit produkt og afkast er at få ansat flere bureaukrater/papirnussere.
Søren
- Danpanik
- Platin Member
Ja i 1930'erne da var der handling bag ordene, også i Danmark !!
Racehygiejne-abort, tvangs-sterilisation, .........
http://mellemkrigstiden.systime.dk/del- ... 0erne.html
Racehygiejne-abort, tvangs-sterilisation, .........
http://mellemkrigstiden.systime.dk/del- ... 0erne.html
- ChiefOne
- Bronze Member
- Kontakt:
Du må undskylde mig Danpanik.
Jeg ser af og til resultatet af den fremherskende pladderhumanisme.
Hvis mennesker er i stand til at tage vare på deres afkom økonomisk, fysisk og mentalt, så kan de, for min skyld, få alle de unger, de lyster.
Jeg kan dog ikke se det fornuftige i, at samfundet giver to åndsvage lov at producere tre nye åndsvage, som resten af os så kommer til at tage vare på.
At få børn er ingen menneskeret, når det sker på andres bekostning.
Er de først født, skal de have al den hjælp jeg kan give.
Og nej jeg er hverken nazist, antisemit eller KK.
Jeg ser af og til resultatet af den fremherskende pladderhumanisme.
Hvis mennesker er i stand til at tage vare på deres afkom økonomisk, fysisk og mentalt, så kan de, for min skyld, få alle de unger, de lyster.
Jeg kan dog ikke se det fornuftige i, at samfundet giver to åndsvage lov at producere tre nye åndsvage, som resten af os så kommer til at tage vare på.
At få børn er ingen menneskeret, når det sker på andres bekostning.
Er de først født, skal de have al den hjælp jeg kan give.
Og nej jeg er hverken nazist, antisemit eller KK.
- Danpanik
- Platin Member
Så mangler vi bare ham som skal vælge hvem der må få børn, og hvem der ikke må.Hans Rytter skrev: Jeg kan dog ikke se det fornuftige i, at samfundet giver to åndsvage lov at producere tre nye åndsvage, som resten af os så kommer til at tage vare på.
At få børn er ingen menneskeret,
Og Jeg kunne frygte at det blev een af dem, som Jeg ellers helst så ikke skulle formere sig .................
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jeg melder mig på banen.Danpanik skrev:
Så mangler vi bare ham som skal vælge hvem der må få børn, og hvem der ikke må.

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
- Marius
- Moderator
+Danpanik skrev:
Så mangler vi bare ham som skal vælge hvem der må få børn, og hvem der ikke må.
+Lycon skrev:Jeg melder mig på banen.
=Danpanik skrev: Og Jeg kunne frygte at det blev een af dem, som Jeg ellers helst så ikke skulle formere sig .................

- Danpanik
- Platin Member
- Mausertossen
- Platin Member
Mere dårlig aftrækkerdisciplin...Danpanik skrev:Det er iorden, bare klø på !Lycon skrev:Jeg melder mig på banen.
Her er lidt inspiration

Søren
- ChiefOne
- Bronze Member
- Kontakt:
Jeg har altid beundret den danske berøringsangst, og latterliggørelse.
Det er i orden at slå raske hundehvalpe ihjel, bare folkestemningen (E.B) er med.(selv om "kamphundene" ligger langt bagefter gravhundene i bidestatestikken.)
Falder debatten derimod på, om det er ok at føde et multihandicappet barn, når en fostervandsprøve har vist, at det med 99 % sikkerhed vil blive resultatet, eller lader åndsvage, narkomaner m.fl. sætte børn i verden, så klapper folkestemningen i, fordi vi ikke er "inhumane".
Jeg har intet problem med, at det sker.
Jeg har et problem med, at det er mig og andre, der betaler for gildet, når forældrene på et tidspunkt efter fødslen med 90 % sikkerhed giver op, og overlader barnet til en eller anden form for offentligt forsørgelse, når det kunne være undgået.
Det er i orden at slå raske hundehvalpe ihjel, bare folkestemningen (E.B) er med.(selv om "kamphundene" ligger langt bagefter gravhundene i bidestatestikken.)
Falder debatten derimod på, om det er ok at føde et multihandicappet barn, når en fostervandsprøve har vist, at det med 99 % sikkerhed vil blive resultatet, eller lader åndsvage, narkomaner m.fl. sætte børn i verden, så klapper folkestemningen i, fordi vi ikke er "inhumane".
Jeg har intet problem med, at det sker.
Jeg har et problem med, at det er mig og andre, der betaler for gildet, når forældrene på et tidspunkt efter fødslen med 90 % sikkerhed giver op, og overlader barnet til en eller anden form for offentligt forsørgelse, når det kunne være undgået.
- Deer Hunter
- Gold Member
- Interesser: Jagt.
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 7 times
- Danpanik
- Platin Member
Tjah, det er nemt med hundehvalpene, for mennesket er over hunde i hierakiet. Men mennesker er det sværere.
Vi skal først have lavet en inddeling i A & B mennesker, dem der bestemmer, og dem der bare skal holde kæft. Eller måske endnu bedre, A & B, og så C, som er dem det går ud over.
A bestemmer hvem der må leve og hvem der skal dø.
A & B har stemmeret.
C vil med tiden blive en mindre og mindre gruppe, hvorfor det er naturligt at nogle fra B rykker ned i C, og nogle fra A rykker ned i B.
Til sidst er vi kun medlemmer af MENSA tilbage, eller osse har der været en borgerkrig. Jeg tror mest på det sidste !
Borgerkrigen kan vi dog forsøge at forhindre ved præventivt at stramme våbenloven, så INGEN civile har våben, for dem har de intet at bruge til !
Så skal vi så lige have defineret en ny form for 'læge', da den gamle form jo redder liv, og forsker for at forebygge sygdomme.
Den nye 'læge', vi kan kalde ham 'bøddel', skal så, på anvisning fra A holdet, sørge for at C ikke formerer sig.
Vi skal også have et nyt Politi, da det gamle havde til opgave at beskytte borgeren. Dette nye Politi skal overvåge borgeren, og specielt skolebørnenes resultater, og rapportere til A hvis nogen falder udenfor normen.
Er der noget Jeg har glemt
Så vi kan få det perfekte samfund 
Vi skal først have lavet en inddeling i A & B mennesker, dem der bestemmer, og dem der bare skal holde kæft. Eller måske endnu bedre, A & B, og så C, som er dem det går ud over.
A bestemmer hvem der må leve og hvem der skal dø.
A & B har stemmeret.
C vil med tiden blive en mindre og mindre gruppe, hvorfor det er naturligt at nogle fra B rykker ned i C, og nogle fra A rykker ned i B.
Til sidst er vi kun medlemmer af MENSA tilbage, eller osse har der været en borgerkrig. Jeg tror mest på det sidste !
Borgerkrigen kan vi dog forsøge at forhindre ved præventivt at stramme våbenloven, så INGEN civile har våben, for dem har de intet at bruge til !
Så skal vi så lige have defineret en ny form for 'læge', da den gamle form jo redder liv, og forsker for at forebygge sygdomme.
Den nye 'læge', vi kan kalde ham 'bøddel', skal så, på anvisning fra A holdet, sørge for at C ikke formerer sig.
Vi skal også have et nyt Politi, da det gamle havde til opgave at beskytte borgeren. Dette nye Politi skal overvåge borgeren, og specielt skolebørnenes resultater, og rapportere til A hvis nogen falder udenfor normen.
Er der noget Jeg har glemt