fortolkning af medlemsskab
-
- This member is
- Interesser: gl. våben sordtkrudt
- Geografisk sted: syddanmark
fortolkning af medlemsskab
for at have våben på en SKV 2 skal man have 2 års medlemskab af en skytteforening, men hvordan skal det fortolkes,jeg blev indmeldt i juni 2009 og havde der 4 skydedage i 2010 indtil nu har jeg haft 6 skydedage, kan jeg få en SKV 2 nu eller skal jeg vente til juni 2011, jeg vil gerne have nogen meninger fra forskellige skytteforeninger, da loven hvis kan fortolkes forskelligt
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: fortolkning af medlemsskab
Enig med Jens. Ellers ville det godt nok være en go' fidus at melde sig ind december :-)
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Nu har man jo ikke krav på at få en SKV2 efter 2år, det er stadig noget formanden skal vurdere og skrive under på.
Har du været på skydebanen i alt 10gange på 2år?
Mvh Mindstorm
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Du har ret i at det er formanden i enhver forening der skal vurdere om der skal gives en SKV2.Mindstorm skrev:Nu har man jo ikke krav på at få en SKV2 efter 2år, det er stadig noget formanden skal vurdere og skrive under på.
Men.. Er der nogen foreningsfolk der kan gives eksempler på hvor aktiv en indsats der kræves - Eller hvornår man regnes for ikke aktiv nok?
Det har nu aldrig været et problem for mig - Jeg bruger vist lidt mere end 10 timer på skydebanen om ugen !
Dixi !
´det er vel op til formandens skøn om du kun formelt opfylder kravene: i min overbevisning er du ikke aktiv/interesseret nok til en underskrift. du lærer ikke at skyde håndvåben med en skydning i kvartalet
mvh
Strom
Strom
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Froe skrev:Men.. Er der nogen foreningsfolk der kan gives eksempler på hvor aktiv en indsats der kræves - Eller hvornår man regnes for ikke aktiv nok?
Men.... jeg ville foretrække noget mere aktivitet, hvis jeg skulle lade en medlem have et våben med hjem, men nu er jeg så heller ikke formand.skyttebogen skrev: b. Pistoler
• at medlemmet er fyldt 20 år, og
• at vedkommende har været aktivt skydende medlem af enskytteforening i mindst 2 år. Dette er opfyldt ved, at skytten mindst 6 gange om året har været foreningsaktiv med hovedvægten på aktiv skydning.
For fortsat at kunne besidde en pistol/revolver, skal ejeren være aktivt skydende medlem. Dette betyder at skytten mindst 4 gange om året skal være foreningsaktiv og fortrinsvis ved skydning (Våbencirkulære §20).
Mvh Mindstorm
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Enig, da jeg opdagede skydesporten skød jeg 4-5 gange om måneden de første 10 år! Ikke at det skal være kravet, jeg syntes reglerne er fine som de er, jeg forstår bare ikke at engagementet ikke er større end at det kun kan række til 10 gange på den medlemsperiode?Mindstorm skrev: Men.... jeg ville foretrække noget mere aktivitet, hvis jeg skulle lade en medlem have et våben med hjem, men nu er jeg så heller ikke formand.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- Frank P
- Gold Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Det viser vel bare, at for mange pistolskytter er det ikke skydesporten som sådan der er vigtig, men at ha' et våben derhjemme under hovedpuden og til at vise vennerne 

Frihed er lig med menneskelig autenticitet
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Det viser at der måske er nogen der har det sådan. Men nu er både "nogen" og "mange" jo relative størrelser. Mon ikke der er er "mange" der opgiver at blive pistolskytter hvis hensigten er at få et våben hjem under hovedpuden, når de opdager kravene til SKV2. Og måske oven i købet oplever en formand der tager sin underskrift alvorligt?Frank Person skrev:Det viser vel bare, at for mange pistolskytter er det ikke skydesporten som sådan der er vigtig, men at ha' et våben derhjemme under hovedpuden og til at vise vennerne
/Bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Juni 2011.
Og hvis jeg var formand, fik du ikke nogen SKV2, men en velment råd om at du skal finde ud af om det er skydeSPORT du vil dyrke, eller bare skydeHYGGE. Hvis det er skydehygge, var en samler tilladelse måske mere noget for dig?
Aktivitetskravet er lovgivernes minimumsgrænse for aktivitetsniveau, jeg tror de fleste foreninger vil ønske sig et større engagement fra nye skytter, for at lære våbenbetjening og skydeteknik end 10 skydninger på 2 år. Formanden skal med sin underskrift "stå inde for dig". Har han overhovedet lært dig at kende?
Og hvis jeg var formand, fik du ikke nogen SKV2, men en velment råd om at du skal finde ud af om det er skydeSPORT du vil dyrke, eller bare skydeHYGGE. Hvis det er skydehygge, var en samler tilladelse måske mere noget for dig?
Aktivitetskravet er lovgivernes minimumsgrænse for aktivitetsniveau, jeg tror de fleste foreninger vil ønske sig et større engagement fra nye skytter, for at lære våbenbetjening og skydeteknik end 10 skydninger på 2 år. Formanden skal med sin underskrift "stå inde for dig". Har han overhovedet lært dig at kende?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det er så desværre ikke en mulighed, da man ikke må skyde med våben registreret på en samlertilladelse ligesom man ikke må besidde ammunition til dem.Fast Fumble skrev: Hvis det er skydehygge, var en samler tilladelse måske mere noget for dig?

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Næh, men man må godt hygge!Lycon skrev:Det er så desværre ikke en mulighed, da man ikke må skyde med våben registreret på en samlertilladelse ligesom man ikke må besidde ammunition til dem.
(Helt ærligt - 10 gange på banen på 2 år. Er det så lige skydningen der er vigtig?)
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
- Been thanked: 1 time
Frank Person skrev:Det viser vel bare, at for mange pistolskytter er det ikke skydesporten som sådan der er vigtig, men at ha' et våben derhjemme under hovedpuden og til at vise vennerne

Og det kan også gælde en hel der medlemmer af HJV.

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-
- This member is
- Interesser: gl. våben sordtkrudt
- Geografisk sted: syddanmark
det skal lige tilføjes, at de 6 gange er fra 1 maj og at juli er skydefri.så det er hver 14 dag
og så må denne tråd gerne LUKKES for der bliver svaret på alt andet en det skal.
og så må denne tråd gerne LUKKES for der bliver svaret på alt andet en det skal.
Fast Fumble skrev:Næh, men man må godt hygge!Lycon skrev:Det er så desværre ikke en mulighed, da man ikke må skyde med våben registreret på en samlertilladelse ligesom man ikke må besidde ammunition til dem.
(Helt ærligt - 10 gange på banen på 2 år. Er det så lige skydningen der er vigtig?)
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Når vi er ved det.
Hvor meget skyder du så per frem møde ?
et grov/fin program eller blot 6 skiver af 5 skud ?
Det har været en dårlig dag på banen for mig hvis der ikke er løsnet mindst 70 skud ved skive skydning og 300 skud ved IPSC. men sådan er vi så forskellige.
Hvor meget skyder du så per frem møde ?
et grov/fin program eller blot 6 skiver af 5 skud ?
Det har været en dårlig dag på banen for mig hvis der ikke er løsnet mindst 70 skud ved skive skydning og 300 skud ved IPSC. men sådan er vi så forskellige.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Så vidt jeg er orienteret, så siger loven ikke at du har automatisk ret til en våbenpåtegning, bare fordi du har været medlem i 2 år, og har de minimum krævede skydninger - og det er vigtigt! Derfor mener jeg det er forkert at der svares på "alt andet", for det er temmelig relevant for dig at vide, at din formand med sin underskrift bekræfter at du er vederhæftig. det er nemlig ikke sikkert han mener at kunne stå inde for det, hvis han ikke kender dig pga for lav aktivitet, eller hvis han mener du ikke er reelt interesseret i sportsskydning.Danser Med Ulve skrev:det skal lige tilføjes, at de 6 gange er fra 1 maj og at juli er skydefri.så det er hver 14 dag
Men det er jo en sag mellem dig og din formand.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Skydesæsonnen under DDS er 1 Oktober til 30 September (Gyldighedsperioden for Skyttebogen)
15 meter foreninger har ofte lukket i Skolernes sommerferie.
25 meter foreninger har ofte lukket November-Marts.
Den forening(15 meter baner) jeg var i bestyrelsen hos, skød hele året med pistol, hvis der var medlemmer og specielt bestyrelsesmedlemmer til det...
Vi var heldigvis 5 bestyrelsesmedlemmer, der boede under 200 meter fra banen.
6 skydninger om året er da noget under 1 skydning om måneden. Den "oficielle" Skydetid er typiskt fra ca. 1 September til ca. 1 Juni. Det er 9 måneder. (Vi startede med Fugleskydning, i slutningen af August og sluttede, med sommerstævne/klubmesterskab, når de sidste klasseskydninger var forbi) Eneste ferie hvor pistolskydnigen normalt var lukket, det var Juleferien. Riffelskytterne holdt også Efterårsferie og Vinterferie.
Hvis jeg som formand havde en pistolskytte, der på 2 år kun havde skudt 10 dage, så ville jeg tage en snak med vedkommende, hvis han beder om en SKV2.
Med mindre skytten ved siden af havde en hel del dage på banen, med riffel.
Kravet er 6 skydninger om året, fortrinsvis med pistol.
Som formand skal man både skrive under på, at aktivitetskravet er overholdt, og på at man kender personen, og mener at det drejer sig om an absolut pålidelig og stabil person.
Og når du får pistol derhjemme, så skal du huske på, at det ENESTE :crying: sted der må skydes med den, det er på godkendte baner.
Så hvis du(som jeg gerne ville..) vil skyde dåser i onkel Arnes 30 Hektar baghave
, så skal den lige godkendes som midlertidig eller permanent pistolskydebane.
15 meter foreninger har ofte lukket i Skolernes sommerferie.
25 meter foreninger har ofte lukket November-Marts.
Den forening(15 meter baner) jeg var i bestyrelsen hos, skød hele året med pistol, hvis der var medlemmer og specielt bestyrelsesmedlemmer til det...
Vi var heldigvis 5 bestyrelsesmedlemmer, der boede under 200 meter fra banen.
6 skydninger om året er da noget under 1 skydning om måneden. Den "oficielle" Skydetid er typiskt fra ca. 1 September til ca. 1 Juni. Det er 9 måneder. (Vi startede med Fugleskydning, i slutningen af August og sluttede, med sommerstævne/klubmesterskab, når de sidste klasseskydninger var forbi) Eneste ferie hvor pistolskydnigen normalt var lukket, det var Juleferien. Riffelskytterne holdt også Efterårsferie og Vinterferie.
Hvis jeg som formand havde en pistolskytte, der på 2 år kun havde skudt 10 dage, så ville jeg tage en snak med vedkommende, hvis han beder om en SKV2.
Med mindre skytten ved siden af havde en hel del dage på banen, med riffel.
Kravet er 6 skydninger om året, fortrinsvis med pistol.
Som formand skal man både skrive under på, at aktivitetskravet er overholdt, og på at man kender personen, og mener at det drejer sig om an absolut pålidelig og stabil person.
Og når du får pistol derhjemme, så skal du huske på, at det ENESTE :crying: sted der må skydes med den, det er på godkendte baner.
Så hvis du(som jeg gerne ville..) vil skyde dåser i onkel Arnes 30 Hektar baghave

Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Corysan
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Hmmm – det var da noget af et udfald mod pistol skytter du der lige fik afleveret :vomit:Frank Person skrev:Det viser vel bare, at for mange pistolskytter er det ikke skydesporten som sådan der er vigtig, men at ha' et våben derhjemme under hovedpuden og til at vise vennerne
Har du noget information der kan bakke dit udsagn op, eller er det bare en fordom du fik luftet?
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...