U.S. Army Blaster: Endnu en gang har jeg erhvervet mig noget grej man som mand bare ikke kan leve foruden.

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

U.S. Army Blaster: Endnu en gang har jeg erhvervet mig noget grej man som mand bare ikke kan leve foruden.

Indlæg af Lycon » 17. sep 2005, 17:59

Så lykkedes det! Endnu en gang har jeg erhvervet mig noget grej man som mand bare ikke kan leve foruden.

Som sprængningsuddannet og certificeret fra både forsvaret og civilt hænder det at jeg er ude og sprænge i det pulserende erhvervsliv, men jeg skal da være den første til at indrømme vi bruger lidt mere ”up to date” Blasting Machines. Nu er det bare sådan at siden jeg så den første Olsen Banden film har jeg ville have sådan en Wiley E. Coyote plunger type Blaster.

Billede
Wiley E. Coyote plunger type Blasting Machine.


Billede
Her er det min ældste der får lov at trykke på knappen til en 5 kilos ladning bestående
af Dynamex.


De er fuldstændig umulige at opdrive i Danmark og jeg har da også kun kendskab til én her i landet og den står hos http://www.dynonobel.dk Jeg fandt min på et større internationalt auktionshus og slap med den nette sum af $ 365,00 inklusive fragt. Efter 9 dages søvnløse nætter og utålmodig hændervridende venten og Kroner 726,00 fattigere efter halveringstjenesten (Told & Skat) havde været der :evil: , var drømmen en realitet.

Stor var forventninger derfor da jeg havde anrettet en ceremoniel ladning bestående af sortkrudt i haven, og trukket kablet ind i stuen og forbundet til Blasteren. Jeg lod min yngste på 4 år være Master Blaster og den velsignende, klik, klik, klik lyd når plungeren trækkes op gjorde at ikke et øje var tørt. So far so good. På min kommando lagde purken nu hele sin vægt på plungeren og den startede med at synke planmæssigt, men desværre til lyden som når man forsøger at jump-starte en frostsprængt Skoda. Den skulle have spundet som en mis, efterfulgt af en aftagende summende lyd af tænddynamoen der de-accelerere fra de 1500 omdrejninger.

For at det ikke skulle være bare løwn det hele, tændte den sgu heller ikke ladningen! :cry: Skuffelsen der stod malet i purkens ansigt lader sig ikke beskrive. Rådne dyr var nu gode, og jeg gik straks i gang med at skille dyret af. Ret hurtigt stod det mig klart at de to kobber polsko der ved hjælp af en fjeder skal trykkes ned på akslen af generatoren var irret fast i deres kanaler og derfor ikke havde kontakt. Jeg fik ret hurtigt fikset problemet og ved den efterfølgende test på multimetret genererede den nu 115 Volt ved et moderat tryk på plungeren. :shock:

Jeg er ved at grave lidt i historien på Blasteren og fabrikanten er: Fidelity Electric Co., Lancaster, PA. U.S.A., og jeg har fundet ud af at den sidst blev brugt i Vietnam i 1967 af 248th Engineering Combat Battalion. Der er dog ingen tvivl om at den også har fundet anvendelse i W.W.II og Korea.

Billede
248th Engineering Combat Battalion i Vietnam i 1968.

Selve Blasteren er meget ældre og mit gæt er, at den er fra 1930 eller der omkring. Kassen er lavet af egetræ der er tappet sammen og alle skruer er ligesom vingemøtrikkerne af messing. Det eneste jeg ellers har gjort ved den er at udskifte læderremmen da den originale ærligt talt var en anelse tarvelig at se på og så har jeg poleret vingemøtrikkerne.

Jeg har tænkt mig at bruge den til børnefødselsdage og andre festlige lejligheder hvor der skal brændes lidt krudt af, :neutral: og på ”drenge aftenerne” kan man jo altid konkurrere om hvem der i længst tid kan holde et par let fugtede fingre på polerne mens plungeren trykkes i bund. :giggle:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 17. sep 2005, 19:25

Herlig mekanik, tillykke! <**>|

Husker "Slå først Frede" filmene hvor Ove Sprogøe gik helt bananas med sådan én..
...og pleeeeease nogle close-ups af indmaden for hulen da!

Du kender de gamle telefonaps med håndsving ikke?? - sådan en gammel svend + en tandstang + lidt snedkerarbejde såe..
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. sep 2005, 20:06

Erik the Viking skrev:...og pleeeeease nogle close-ups af indmaden for hulen da!
Du må lige nøjes med det her, jeg tager nogle bedre i morgen ved dagslys.

Den med telefonen er meget god. Jeg har også forsvarets model der vrides, det er et tåbeligt system, hvorfor :censored: har de ikke lavet den med tandstang, det kunne sagtens lade sig gøre, selv med den korte vandring. Jeg har på mange frostklare dage bandet det :censored: langt væk når man sad der med blåfrosne fingre og skælvene knæ og skulle vride det :censored: håndtag 90 grader. Og de nederdrægtigheder man skulle høre på om "løse håndled" med mere, når man ikke fik trukket ordentligt igennem.
Vedhæftede filer
DSC00006.JPG
DSC00006.JPG (43.24 KiB) Vist 14244 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lars Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 2. feb 2004, 16:03
Interesser: Våben
Geografisk sted: Østsjælland
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lars Christensen » 17. sep 2005, 21:45

HEJ

DEJLIGT AT SE DE GODE GAMLE TING, SOM MAN ER RIMELIG SIKKER PÅ, AT DE FUNKTIONERER, MEN DE MERE MODERNE ER NU HELLER IKKE AF VEJEN.
HAR GENNEM FLERE ÅR BRUGT SHRIKE, OG DET ER NU NOGET ANDET END BÅDE "VRIDEREN" OG DEN GAMLE BETHOVEN (SOM NU KUN BLIVER BRUGT VED HELT SPECIELLE LEJLIGHEDER)
Vedhæftede filer
shrike.jpg
shrike.jpg (60.61 KiB) Vist 14226 gange
Med venlig hilsen
Lars

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. sep 2005, 22:20

lars christensen skrev:HEJ

DEJLIGT AT SE DE GODE GAMLE TING, SOM MAN ER RIMELIG SIKKER PÅ, AT DE FUNKTIONERER, MEN DE MERE MODERNE ER NU HELLER IKKE AF VEJEN.
HAR GENNEM FLERE ÅR BRUGT SHRIKE, OG DET ER NU NOGET ANDET END BÅDE "VRIDEREN" OG DEN GAMLE BETHOVEN (SOM NU KUN BLIVER BRUGT VED HELT SPECIELLE LEJLIGHEDER)
Ja SHRIKE er førende, men der er ikke meget nostalgi eller Gnæk over det.



P.S. Din Capslock ser ud til at have sat sig fast, prøv med lidt WD40. ;-)
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 18. sep 2005, 20:43

Ok det lykkedes med lidt flere billeder.

Billede
Den hvide filtsko tandstangen (plungeren) hviler på er sat der af
mig for at dæmpe anslaget når den rammer bufferbladfjederen.


Billede
Her er blasteren "ladt".

Billede
Plungeren er i bund og har ramt kilen der er påskruet en kobberplade,
herved presses den ind mod en anden kobberplade og kontakten sluttes.



Billede
Blasteren er "Ladt" og det ses at de to kontakter er adskilt.

Feinschmeckere, gnækkere og fetichister kan downloade lyden af blasteren der "lades" og "affyres" her :arrow: Lyden af helvede der bryder løs
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 18. sep 2005, 20:56

Den lyder som en bøvs og et nys, hi hi hi :lol:
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 18. sep 2005, 21:43

Tak for lyd og billeder!, herligt med gammel mekanik der oser af historie, jeg har selv en gammel "mr. gnister" der kan lave 80mm lysbue, brugt for mange år siden til fysikundervisning - snupper lige et par pics når tid haves.
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Takleberry
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 2. sep 2004, 11:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordøst fyn
Been thanked: 1 time

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Takleberry » 21. sep 2005, 05:51

Lycon skrev:Her er det min ældste der får lov at trykke på knappen til en 5 kilos ladning bestående
af Dynamex.

Jeg lod min yngste på 4 år være Master Blaster og den velsignende, klik, klik, klik lyd når plungeren trækkes op gjorde at ikke et øje var tørt. So far so good. På min kommando lagde purken nu hele sin vægt på plungeren og den startede med at synke planmæssigt, men desværre til lyden som når man forsøger at jump-starte en frostsprængt Skoda. Den skulle have spundet som en mis, efterfulgt af en aftagende summende lyd af tænddynamoen der de-accelerere fra de 1500 omdrejninger.

For at det ikke skulle være bare løwn det hele, tændte den sgu heller ikke ladningen! {*-\*} Skuffelsen der stod malet i purkens ansigt lader sig ikke beskrive.
Er du svedt dine unger må nogen på opleveren ;.;< :mad: <-: 5 år gammel og allerede MASTER BLASTER... Orv mand.... ja hvad skal man sige..gid man var 5 år ;-)
Jeg kan lige se purken stå nede i børnehaven og fortælle med store armbevægelser om, hvad han lavede i weekenden sammen med farmand... Er der nogen, som kan stikke den <-:

Fed historie ellers med nogle rigtig gode billeder..

Mvh

Takle.....
"Recoil is like cheap scotch whisky, drink enough of it and you get to like it"

Brugeravatar
Lars Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 2. feb 2004, 16:03
Interesser: Våben
Geografisk sted: Østsjælland
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lars Christensen » 21. sep 2005, 18:35

Ja......
Har en kammerat, hvis søn var med ude da vi skulle sprænge en skorsten, en bette en, på kun 7½ meter. Men knægten fik da lov tik at dreje på håndtaget, og da han så nogle dage senere fortalte i skolen, at han havde "lagt" en skorsten ned, var fanden løs......
Brev med hjem til forældre, om knægtens hang til at lyve, og overdrive for at hævde sig i klassen mm.
Desværre ikke billeder af klasselærerens ansigt, da billeder blev forelagt :biggrin:
Så kan hun lære det, ka' hun...............
Med venlig hilsen
Lars

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 817
Tilmeldt: 4. feb 2004, 18:18
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joe_black » 21. sep 2005, 22:54

lars christensen skrev:Ja......
Har en kammerat, hvis søn var med ude da vi skulle sprænge en skorsten, en bette en, på kun 7½ meter. Men knægten fik da lov tik at dreje på håndtaget, og da han så nogle dage senere fortalte i skolen, at han havde "lagt" en skorsten ned, var fanden løs......
Brev med hjem til forældre, om knægtens hang til at lyve, og overdrive for at hævde sig i klassen mm.
Desværre ikke billeder af klasselærerens ansigt, da billeder blev forelagt :)
Så kan hun lære det, ka' hun...............
:biggrin:

Jeg er vild med den smilie :mad:
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
Bullit
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 11. feb 2005, 14:34
Geografisk sted: Vordingborg

Indlæg af Bullit » 22. sep 2005, 04:20

Lyc - fortæl lidt om, hvad det er, du bortsprænger på billedet.

Er det bambus (som vi så i en af Søren Ryge's udsendelser), træstubbe, store sten eller hva' ?.

Mvh
Bullit
Husk at leve mens du gør det-
Husk at elske mens du tør det.
-Piet Hein

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 22. sep 2005, 06:55

Bullit skrev:Lyc - fortæl lidt om, hvad det er, du bortsprænger på billedet.
Her er det et tilfrosset vandhul der tillige var groet fuldstændigt til. De "streger" man kan ane øverst i billedet er rødder og grene. Hullet var herefter atter frit til stor glæde for ænderne.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Bullit
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 11. feb 2005, 14:34
Geografisk sted: Vordingborg

Indlæg af Bullit » 22. sep 2005, 09:50

Tak for info - Lycon! :razz:

Interessant indlæg og flotte billeder - damn for en røg/støvfane m.m. sprængningen laver. Imponerende :shock:

Det ser s'gu mere spændende ud, end noget andet , jeg oplevede, da jeg var i Kongens klæder (mange år siden).

Mvh
Bullit
Husk at leve mens du gør det-
Husk at elske mens du tør det.
-Piet Hein

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Indlæg af Great Dane » 24. sep 2005, 13:58

Måske nogen kan hjælpe her.. >>_:

En gammel bekendt som jeg desværre har mistet kontakten til, fremviste engang en blaster (Er det ikke en 'ignator' i fagsprog ?) Fabrikatet var tysk, men ukendt for mig. Selve konstruktionen mindede mest om en peberkværn og var på størrelse med en øldåse og fremstillet i orangebrun bakkelit ? - på toppen en rigsmåge istemplet.

Nogen der har billeder eller kan fortælle mere ?
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 24. sep 2005, 16:32

Great Dane skrev:Måske nogen kan hjælpe her.. >>_:

En gammel bekendt som jeg desværre har mistet kontakten til, fremviste engang en blaster (Er det ikke en 'ignator' i fagsprog ?) Fabrikatet var tysk, men ukendt for mig. Selve konstruktionen mindede mest om en peberkværn og var på størrelse med en øldåse og fremstillet i orangebrun bakkelit ? - på toppen en rigsmåge istemplet.
Det lyder som det er det vi kalder en "kaffemølle" et skod apparat hvor man skal hjule rundt på håndsvinget og så går ladningen med en forsinkelse på op til 4-5 sekunder da det er afhængigt af at man får genereret nok strøm.

Ellers hedder de på dansk en Tænddynamo, og på engelsk/amerikansk Blasting Machine, Magneto eller igniter. De findes i et utal af modeller men den mest udbredte er Forsvarets model "Twister" som har været anvendt i mange år og som nu er udfaset.
Vedhæftede filer
Dsc00001.jpg
Forsvarets model &quot;Twister&quot;.
Dsc00001.jpg (92.18 KiB) Vist 13849 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Ilddåb.

Indlæg af Lycon » 4. okt 2005, 00:05

I dag fik min U.S. Blaster så sin ilddåb med det vi i fagsproget kalder en FX ladning.

Her er det 60 gram sortkrudt der er dækket af ca. 1 kilo sjællandsk muld og 150 gram aske. "Røgskyen" er slet ikke røg men aske, og en sådan ladning kan man stå ganske få meter fra når blot man har sikret sig at jorden der sprænges i er helt stenfri. Dette ligner fuldstændig en vaske ægte detonation.
Havde jeg været i Hollywood havde jeg tilsat 1 del Naftalin for at få ildkuglen og den sorte røgudvikling, men så havde det lignet en benzin explosion sponsoret af EXXON og den slags er jeg slet ikke til.
Vedhæftede filer
Blasting.JPG
Blasting.JPG (52.22 KiB) Vist 13791 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 4. okt 2005, 14:58

Lycon du må skifte dit navn til Master Blaster

Sorry I know I'm <¤>
Vedhæftede filer
master%20blaster%20vhs%20front2.jpg
master%20blaster%20vhs%20front2.jpg (49.81 KiB) Vist 13743 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Peder
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 193
Tilmeldt: 4. nov 2004, 19:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Peder » 4. okt 2005, 15:17

gunnut skrev:Lycon du må skifte dit navn til Master Blaster

Sorry I know I'm <¤>
Skifter du så navn til: Master Blaster of Disaster :twisted:

Mvh.
Peder - enjoy yourself, it´s later than you think !

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: Ilddåb.

Indlæg af Danpanik » 7. dec 2005, 18:51

Lycon skrev:I dag fik min U.S. Blaster så sin ilddåb med det vi i fagsproget kalder en FX ladning.

Her er det 60 gram sortkrudt der er dækket af ca. 1 kilo sjællandsk muld og 150 gram aske. "Røgskyen" er slet ikke røg men aske, og en sådan ladning kan man stå ganske få meter fra når blot man har sikret sig at jorden der sprænges i er helt stenfri. Dette ligner fuldstændig en ægte detonation, men er naturligvis kun en eksplosion.

Havde jeg været i Hollywood havde jeg tilsat 1 del Naftalin for at få ildkuglen og den sorte røgudvikling, men så havde det lignet en benzin explosion sponsoret af EXXON og den slags er jeg slet ikke til.

Lyc/ <<..,
We gotta talk ! Jeg MÅ lære noget om de effektive, men ellers harmløse, ladninger !!!
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

EOD-guy
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2013, 20:59
Interesser: sprængning, våben
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 2 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af EOD-guy » 9. mar 2013, 21:14

Jeg faldt tilfældigt over tråden her, og ville da lige flashe min tænddynamo. Så er der altså 3 stk her i landet!

http://www.youtube.com/watch?v=agzKQjsGZw0 :rolf:
Vedhæftede filer
blaster.jpg
blaster.jpg (95.38 KiB) Vist 13257 gange

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Refraktorius » 10. mar 2013, 13:12

Jeg får simpelthen akut galoperende tissemandsmisundelse over de tænddynamoer!

På et tidspunkt må jeg have mig sådan en. Den har stil!

Jeg havde det faktisk glimrende med "vrideren" i forsvaret. Den har aldrig svigtet mig, og det var en sorgens dag da den blev udfaset.

På den anden side kan jeg godt leve med at være sluppet af med "gruppe 1" med al det radiomateriel og andet elektronisk støj der er i dag.


SHRIKE er jeg faktisk ikke alt for imponeret af. Jeg har bare oplevet fejl på den for mange gange.

...... og NonEl/Shocktube materiel er nemt, lækker, hurtigt og sikkert at arbejde med (og totalt uden charme)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

EOD-guy
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2013, 20:59
Interesser: sprængning, våben
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 2 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af EOD-guy » 10. mar 2013, 13:55

@ Lycon: Har du noget info om vedligeholdelse af af sådan en gammeldags blasting machine? Ud over at stangen og gearet skal have lidt fedt, har jeg læst, at nogle modeller skal have justeret "børsterne" (citat: Clean commutator and brishes with No.00 sandpaper and wipe clean. Brushes must be firmly set against commutator).
Har du prøvet det?

@Refraktorius: Helt enig, de nye tændsystemer har ingen charme. Har desuden oplevet et par gange, at gnisten i min dynoline er brændt igennem plastikslangen (uden at den har været "knækket") :angry:

MVH

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Tangloppen » 10. mar 2013, 14:14

Er ikke helt med. Kræver det tilladelse af have sådan en dimmer?

Sådan en ville ellers gøre det godt henne i hjørnet af stuen!
Sejere drengerøvsdims skal man ihvertfald lede længe efter.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: U.S. Army Blaster.

Indlæg af Lycon » 10. mar 2013, 15:40

EOD-guy skrev:@ Lycon: Har du noget info om vedligeholdelse af af sådan en gammeldags blasting machine? Ud over at stangen og gearet skal have lidt fedt, har jeg læst, at nogle modeller skal have justeret "børsterne" (citat: Clean commutator and brishes with No.00 sandpaper and wipe clean. Brushes must be firmly set against commutator).
Har du prøvet det?
Nej jeg har kun haft problemer med pol-skoene der var irret fast, som beskrevet højere oppe i tråden, og ved den lejlighed fik kontaktfladerne også en tur med smergellærred. Jeg kan dog se at det er et spørgsmål om tid inden kulstavene skal skiftes, men det er vel til at få fat i sådan et sæt.

Den er ganske flot den du har fået dig der, hvorfra har du gravet den frem?
Tangloppen skrev:Er ikke helt med. Kræver det tilladelse af have sådan en dimmer?
Nej den er (endnu) ikke tilladelseskrævende.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar