Snavset optik ???

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
300wm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. jan 2005, 22:21
Geografisk sted: sydfyn

Snavset optik ???

Indlæg af 300wm » 16. sep 2005, 17:21

Hvad bruger i til at rense linser /okulare med, hvis de er blevet møjet til :???:

Mvh 300 wm

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 16. sep 2005, 18:12

Hvor meget møjet til?
Alt moderne optik er vandtæt så lunkent sæbevand når du ret langt med, vær forsigtig med børste da det vil bruge skidtet til at ridse med!
Ellers så sælger alle kikkertmærker og fotomærker en linsepen der ikke skal koste mere end en hund!

http://www.midwaydanmark.com/danmark/ep ... mID=948604

Der er en meget blød børste i den ene ende til det grove og så en svamp i den anden til at fjerne fedtede fingre og andet skidt med. Virker prima, har selv en og vil ikke undvære igen!!!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Zoli » 16. sep 2005, 21:57

Jeg bruger det samme rensesæt som jeg bruger til mit kamera. Det indeholder "puste"pensel, rensevæske, vatpinde og linsepapir.

Det virker og tager kun et øjeblik :)
Mvh

Zoli

300wm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. jan 2005, 22:21
Geografisk sted: sydfyn

Indlæg af 300wm » 16. sep 2005, 22:54

[quote="The Dane"]Hvor meget møjet til?

Ja hvor meget møjet til ? Ja det groveste er nok min datters leverpostej fingere hun lige nåede plante på min sigtekikkert. Så har min håndkikkert fået et lille snert af myggespray.
For nogle år siden hørte jeg en repræsentant fra zeizz fortælle at man skulle bruge æter. Det skulle tager det hele, fordampe hurtig og ikke skade coatingen af linserne. Men jeg har ikke kunne finde æter nogen steder og vil da godt lige høre om andres erfaring med det

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 17. sep 2005, 08:13

Æter uha da, de brugte også igler og åreladning før i tiden!
Nu har videnskaben heldigvis udviklet på tingene så der er i dag alternativer der er både bedre og mindre giftige.
Lunkent sæbevand både til myggespray og leverpostej, derefter forsigtig aftørring med en "Kleenex" så er du på banen igen, men mon ikke din fremtid indeholder en linsepen?
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 18. sep 2005, 13:10

Parpiret virker næsten lige som "madparpir" og ikke lige noget man forbinder med at rense optik, men det virker.
Vedhæftede filer
rense.jpg
rense.jpg (27.97 KiB) Vist 4983 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

300wm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. jan 2005, 22:21
Geografisk sted: sydfyn

Indlæg af 300wm » 25. sep 2005, 22:04

The Dane skrev:Æter uha da, de brugte også igler og åreladning før i tiden!
Nu har videnskaben heldigvis udviklet på tingene så der er i dag alternativer der er både bedre og mindre giftige.
Lunkent sæbevand både til myggespray og leverpostej, derefter forsigtig aftørring med en "Kleenex" så er du på banen igen, men mon ikke din fremtid indeholder en linsepen?
Tak for svarene mine herre. Jeg gransket min hukommelse lidt om må konstatere at før i tiden ikke er længere væk end 1993.
I 1993 jeg til en slags jæger aften som var arrangeret af Diana jagtrejser og Zeiss danmark hvor de hver især kunne fortæle om deres produkter. Efter konsulenten fra zeiss havde fortalt lidt om zeiss`s historie ( 1993 var 100 året for zeiss ) og deres produkter, var der mulighed for at stille spørgsmål. Så var det at det var oppe vende med snavset optik hvor svaret så var æter. {*-\*}
Jeg har altid været lidt skeptisk mht til det. >>_: Så jeg har indtil nu kunne klare det med min leupold linsepind. men der findes specielle rensesæt til en overkommelig pris .
http://www.brockmichelsen.dk/upload/ima ... ingKit.jpg

Besvar