Skal de tomme hylstre låses inde..?
- Jeppes
- Gold Member
- Interesser: Luft og teknik
- Geografisk sted: Syddjurs
Skal de tomme hylstre låses inde..?
Er der kommet nye regler i år, for de tomme hylstre, som gør at de skal låses inde...?
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Re: Skal de tomme hylstre låses inde..?
Arghh... Jeg VIL ikke engang høre hvis det er tilfældet
Ok - Så alligevel. Man må jo hellere være med på moden.

Ok - Så alligevel. Man må jo hellere være med på moden.
Dixi !
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Det er våben/ammo del, så ja.
Men der arbejdes på at det ikke skal låses inde.
Men der arbejdes på at det ikke skal låses inde.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Der er kommet nye regler, der siger at ammunition skal i Skafor blå skabet sammen med våbnene. Det er ikke længere nok med et aflåst gemme.
Våbenlovens definition på ammunition omfatter også hylstre.
Det er dog muligvis tvivlsomt, om den emsige politimand har ret i sin tolkning. Flugtskydningsbanerne plejer jo ikke at opbevare tomme hylstre i aflåst gemme heller, så muligvis er der tale om en uhjemlet stramning af reglerne. Justitsministeriet er opmærksom på problemet, men kender jeg dem ret, kan der godt gå flere år før de løser det.
Våbenlovens definition på ammunition omfatter også hylstre.
Det har fået en emsig betjent på et våbenkontor til at forlange, at også tomme hylstre opbevares i Skafor blå skabet. Det er ikke noget problem for os, der har nogle få hundrede riffelhylstre til genladning, men det er storslemt for f.eks. flugtskydningsbanerne, der har flere kubikmeter tomme hylstre, som de bare anser for affald.3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler
Det er dog muligvis tvivlsomt, om den emsige politimand har ret i sin tolkning. Flugtskydningsbanerne plejer jo ikke at opbevare tomme hylstre i aflåst gemme heller, så muligvis er der tale om en uhjemlet stramning af reglerne. Justitsministeriet er opmærksom på problemet, men kender jeg dem ret, kan der godt gå flere år før de løser det.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sjælland KBH
- Been thanked: 1 time
Så håber jeg at den lokale skraldebil er skafor godkendt, for dem der ikke er værd at genlade dem smider jeg da ud med skraldet...
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Vetten skrev:Så håber jeg at den lokale skraldebil er skafor godkendt, for dem der ikke er værd at genlade dem smider jeg da ud med skraldet...

- Gunslinger
- This member is
- Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 18 times
Jeg må sige det føltes meget forkert at sætte 2 kg krudt ind i våbenskabet, ved siden af alle de mange patroner og projektiler, og lukke lågen i! Nu har jeg mig en claymore mine gange..... gange mange! Ubehageligt! Håber ik der er nogen hjemme mens tyven står der med en skærebrænder :blowingup:
Der er vist nogen der har vedtaget en meget dum lov
Der er vist nogen der har vedtaget en meget dum lov

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Der er ingen der forhindrer dig i at købe et ekstra gevær- eller pistolskab til krudtet hvis du synes det er nødvendigt.
Og skulle tyven få skidtet antændt inde i skabet, så vil det ikke kunne opbygge tilstrækkeligt tryk til at få skabet til at eksplodere. Det vil bare brænde heftigt, og ødelægge dine våben. Det er da meget smart, så kan tyven ikke bruge dem, og du får bare nogle nye af forsikringen
Når patroner brænder, er det hylstrene der er de farligste, og dem kan våbenskabet godt stoppe.
Og skulle tyven få skidtet antændt inde i skabet, så vil det ikke kunne opbygge tilstrækkeligt tryk til at få skabet til at eksplodere. Det vil bare brænde heftigt, og ødelægge dine våben. Det er da meget smart, så kan tyven ikke bruge dem, og du får bare nogle nye af forsikringen

Hilsen Lasse.
- Jeppes
- Gold Member
Så er det slut med og sælge messing, medmindre at skydebanen eller bøssemageren vil købe..
Da de jo kun må transporteres mellem hjem, skydebane og bøssemager... Gad vide om skrothandler har et skab..?

Er det ikke bare at klemme dem på midten med en tang?
Quis custodiet ipsos custodes?
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Vi kunne foreslå politiet at tage ud på forsvarets nærmeste skydebane og begynde at dele bøder ud...
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- Jeppes
- Gold Member
Så skal der være en tang ved hylsterspanden på skydebanen eller er det formandens job at bøje hylstre, før han lukker og slukker...?JBM skrev:Er det ikke bare at klemme dem på midten med en tang?

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Jeg har været nødt til at købe et meget stort ekstraskab, da jeg er genlader og altid lige har det sådan at måske man skulle lade nogle af dem i fremtiden....
Resultatet er nogle tusinde tomme hylstre af forskelligt format - det fylder lidt og nu skal de jo i skabet. Må indrømme at det føles noget åndsvagt at have et skafor skab hvor halvdelen er fyldt med gammelt metal... Så længe krudt og fænghætter er låst væk, kan messingen jo ikke bruges til andet end at kaste med - det samme for projektilerne (omend omfanget af disse gør at selv et par tusinde ikke fylder væsentligt i skabet - så de er ikke et problem).
C
Resultatet er nogle tusinde tomme hylstre af forskelligt format - det fylder lidt og nu skal de jo i skabet. Må indrømme at det føles noget åndsvagt at have et skafor skab hvor halvdelen er fyldt med gammelt metal... Så længe krudt og fænghætter er låst væk, kan messingen jo ikke bruges til andet end at kaste med - det samme for projektilerne (omend omfanget af disse gør at selv et par tusinde ikke fylder væsentligt i skabet - så de er ikke et problem).
C
Selvfølgelig.Jeppes skrev:Så skal der være en tang ved hylsterspanden på skydebanen eller er det formandens job at bøje hylstre, før han lukker og slukker...?JBM skrev:Er det ikke bare at klemme dem på midten med en tang?

- Raven
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Been thanked: 10 times
Hov hov ikke nok med skraldebilen skal være skafor godkendt! Firmaet skal jo også være godkendt til at transportere våbenrelaterede genstande!!Vetten skrev:Så håber jeg at den lokale skraldebil er skafor godkendt, for dem der ikke er værd at genlade dem smider jeg da ud med skraldet...

Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
så burde vi som lovlydige borgere jo anmelde alle der kommer i besiddelse af et tomt hylster, for brud på våbenloven. Det kunne måske åbne politiets, og justitsministeriets øjne, for loven tåbelighed.
det vil nok blive en arbejdsbyrde på mange mandeår
det vil nok blive en arbejdsbyrde på mange mandeår

- Corysan
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
øhhh - hvordanTopcat skrev:Vi kunne foreslå politiet at tage ud på forsvarets nærmeste skydebane og begynde at dele bøder ud...

Er der ikke noget med Forsvaret og våbenloven ikke har noget med hianden at gøre

Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...
- Gunslinger
- This member is
- Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 18 times
Forsvaret er ikke underlagt våbenloven!
Hva så når der afholdes terrænskydninger i ikke-millitære terræner? 500 skytter der går turen mindst én gang giver 22500 hylstre der bare ligger ude i landskabet
Det er så til grin.... vi blir nødt til at gøre noget!!!!!!!
Hva så når der afholdes terrænskydninger i ikke-millitære terræner? 500 skytter der går turen mindst én gang giver 22500 hylstre der bare ligger ude i landskabet

Det er så til grin.... vi blir nødt til at gøre noget!!!!!!!
-
- Platin Member
Og hvis de afskudte hylstre er våbendele........hvad så med de afskudte projektiler!!!!!
Deaktivering ved gennemskæring.Chrstn_Olsen skrev:Og hvis de afskudte hylstre er våbendele........hvad så med de afskudte projektiler!!!!!

- Frank_Jensen
- Bronze Member
- Interesser: Våben-Riffeljagt-jagtrejser
- Geografisk sted: Kolding
det er noget tvetydigt,,, jeg har lige været på vingsted skydecenter og købe mig et patronskab mere,, jeg fortalte ham hvorfor.. at hylsterne nu også skal låses inde i godkendt skab... det svarede han nej til....
"denne love er ikke gældende førend der er ny fænghætte i hylsteret" sagde han
så hvor står det sort på hvidt ???

"Riffel er fantastisk, men alt kan også skydes med compound"
”Be aware of the man with only one gun”
”Be aware of the man with only one gun”
- Jeppes
- Gold Member
Hvad nu....?Frank_Jensen skrev:det er noget tvetydigt,,, jeg har lige været på vingsted skydecenter og købe mig et patronskab mere,, jeg fortalte ham hvorfor.. at hylsterne nu også skal låses inde i godkendt skab... det svarede han nej til....

-
- Platin Member
Hvis jeg skulle få besøg af en emsig våbenkontrollant, så vil jeg hellere være på den sikre side - derfor har jeg købt et skab mere. Jeg vil ikke risikere at miste både min riffeltilladelse, genladningstilladelse og SKV2 pga en petitesse.
Så indtil det er 100% sikkert at brugte hylstre kan være udenfor skafor indtil der kommer ny knaldhætte i, så ryger de under lås og slå.
C
Så indtil det er 100% sikkert at brugte hylstre kan være udenfor skafor indtil der kommer ny knaldhætte i, så ryger de under lås og slå.
C
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
Løsningen er: Kun hårde mål er lovligeJBM skrev:Deaktivering ved gennemskæring.Chrstn_Olsen skrev:Og hvis de afskudte hylstre er våbendele........hvad så med de afskudte projektiler!!!!!
Så vil projektilet være destrueret

Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og Skydning.
- Geografisk sted: Østjylland
Hej Lassescout.Du henviser til § 1 stk 3 men det har ikke noget at gøre med skafor blå.Som jeg læser det betyder bare at du ikke må indføre eller fremstille, herunder samle og det har ikke noget med godkendelse af skabet at gøre.
Det er dog kun min ydmyge mening og det er langtfra sikkert at den er rigtig men jeg ser bare ikke noget om godkendelse i den paragraf du henviser til.Her er lovteksten og jeg tror der er tale om våbenhandlere eller bøssemagere der har tilladelse.
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
Det er sakset herfra
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=125806
Alt det der står i § 1 stk 1 er jo nærmest totalt umuligt for alm mennesker at komme i nærheden af.
Det er dog kun min ydmyge mening og det er langtfra sikkert at den er rigtig men jeg ser bare ikke noget om godkendelse i den paragraf du henviser til.Her er lovteksten og jeg tror der er tale om våbenhandlere eller bøssemagere der har tilladelse.
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
Det er sakset herfra
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=125806
Alt det der står i § 1 stk 1 er jo nærmest totalt umuligt for alm mennesker at komme i nærheden af.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.