Tyske miniubåde i Danmark?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Tony Rosgaard » 24. sep 2010, 11:31

Under krigen havde Tyskerne omkring 20 miniubåde til at ligge omkring Ry/Gl. Rye flyveplads og disse blev testet på Silkeborg søerne. Det har fanget min interesse og det undrer mig lidt at der ikke rigtig er nogle beretninger om ligende aktivitet fra andre steder i landet og at der ikke findes mere materiale om emnet på nettet. Er der nogen der ved noget.?
neger.jpg
neger.jpg (34.07 KiB) Vist 14897 gange
http://www.ryeflyveplads.dk/ubaad.htm

Det er hovedsagelig typerne: Neger og Marder jeg er interesseret i. - http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... index.html
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Carsten Bo » 24. sep 2010, 12:01

Jeg kan godt forstå tyskerne ikke havde succes med at bruge dem. "Bemandet torpedo", man skal vist være japaner for at styre sådan en.

Ellers ret interessant. :inspect:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Tony Rosgaard » 24. sep 2010, 12:09

Nu er det altså ikke fordi at jeg skal til at sætte 2 drop-tanke sammen og klistre en udstillingskuppel på fra en urmager. (Ellers en top joke til undervandskameraet.) Jeg syntes bare at det er meget interessant at der har drønet sådan nogle små uhyrer rundt i de samme søer, som vi i øjeblikket sweeper og at der ikke er mere materiale om dem.De må da også være blevet testet andre steder i landet. ?
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Thomas A.J.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 23. okt 2008, 16:55
Interesser: Big´uns:-)
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Thomas A.J. » 24. sep 2010, 12:17

Tyskerne har haft et ubåds udviklings center af en art på als. Jeg mener at det har ligget omkring hørup på sydals, mener de både har experimenteret med radioudstyr og guidede torpedoer i farvandet mellem als og halvøen kegnæs. Hvis du søger på google kan du også finde en vragguide over vrag i danske farvande. Jeg mener at kunne huske at nogle af de nyeste tyske ubåde blev sænket på den anden side af kegnæs ved krigens slutning. så hvis du alligevel skal over grænsen efter forsyninger...:-) ser lige om jeg kan finde yderligere info.
Hvis du leger med tis brænder du i sengen!!

Thomas A.J.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 23. okt 2008, 16:55
Interesser: Big´uns:-)
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Thomas A.J. » 24. sep 2010, 12:26

Vragguiden.dk De har et oversigtskort over alle vrag i danske farvande.
Hvis du leger med tis brænder du i sengen!!

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 16. feb 2004, 16:54
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 32 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af PerD » 24. sep 2010, 14:08

Der var et testcenter i Høruphav på Als. Men da jeg var der hurtigt for nogle år så der ikke til at være nogen spor af det.

De fleste ubåde der blev sænket (90%+) i de tyske fjorde blev relativ kort tid efter krigen hævet og ophugget. Læs fx. deres historie på www.uboat.net
mvh
PEr
Stg 44
Mauser M41
K43
Johnson M41
Garand 1943 Sniper
Springfield 1903 - Pedersen
US Carbine
AG-42
SVT40
SVT38
+ alle de andre...

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 16. feb 2004, 16:54
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 32 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af PerD » 24. sep 2010, 14:15

http://www.uboat.net/fates/scuttled_where.htm

Bemærk at der blev sænket 5 både i og omkring Høruphav.

Hörup Haff 5 4 XXIII and 1 VIIC

mvh
Per
Stg 44
Mauser M41
K43
Johnson M41
Garand 1943 Sniper
Springfield 1903 - Pedersen
US Carbine
AG-42
SVT40
SVT38
+ alle de andre...

Brugeravatar
K98
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 10. sep 2006, 21:05
Interesser: WWII
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af K98 » 24. sep 2010, 16:02

Hvis jeg ikke husker helt galt blev de også fundet efter krigen i Hundested/Lynæs. Mener det var på www.4045.dk jeg læste det, så du kan da prøve at søge der.

Mvh
K98

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Great Dane » 24. sep 2010, 16:30

Er jeg den eneste der sidder og venter på at enten Glaser eller Garand, lige roder sådan en miniubåd frem på deres respektive fjernlagre og lige dropper os et billede :popkorn:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af HVK » 24. sep 2010, 16:44

K98 skrev:Hvis jeg ikke husker helt galt blev de også fundet efter krigen i Hundested/Lynæs. Mener det var på http://www.4045.dk jeg læste det, så du kan da prøve at søge der.

Mvh
K98
Lynæsfort blv brugt til ubåds test - senere blev dte brugt af Forsvarets Center for Ledelse (FCL) og nogle af os har været på ledelseskurser der. Nu er det så vidt jeg ved solgt...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Glaser31
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10. aug 2010, 20:08
Interesser: ww2 udstyr
Geografisk sted: south denmark
Been thanked: 1 time

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Glaser31 » 24. sep 2010, 17:03

:neutral:
skal lige undersøge om det er statens ejendom ligesom us karbin :giggle:
men jeg har postet et par sorthvid billedere
så jeg er åbenbart ikke den enste der er på jagt :biggrin:

Great Dane skrev:Er jeg den eneste der sidder og venter på at enten Glaser eller Garand, lige roder sådan en miniubåd frem på deres respektive fjernlagre og lige dropper os et billede :popkorn:

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af C-SB » 24. sep 2010, 19:10

Prøv at læse Peter Schmidt s bøger JAGTEN PÅ DE GRÅ ULVE og SIDSTE MELDING: SÆNKET.
Forlaget Maritema.
Der er faktisk mange vragpositioner også på civile skibe der forligste under WW2.
Personlig fandt jeg frem til s/s Sigrid som min farfar var kaptain på da de minesprængtes ud for Gilleje i 1943 (alle overlevede) det har jeg fakstisk lavet en god skrapbog om.

@Tony du må da gerne låne bøgerne hvis du vil.

Mvh C-SB :smile:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Garand01 » 24. sep 2010, 19:10

jeg tror faktisk jeg har noget (diverse møtrikker skruer osv) udstyr til en mini-ubåd et eller andet sted :rock:
(helt seriøst :mrgreen: ) jeg prøver lige om jeg ikke kan "grave det frem"

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Exterminator » 24. sep 2010, 19:21

Great Dane skrev:Er jeg den eneste der sidder og venter på at enten Glaser eller Garand, lige roder sådan en miniubåd frem på deres respektive fjernlagre og lige dropper os et billede :popkorn:
De har nok sådan en ubåd, men holder det hemmeligt...... :giggle:
Endelig .45 ACP i Danmark

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af BUMUS » 25. sep 2010, 02:26

Hej

Jeg bringer lige et lille uddrag fra min bog "Gefechtstand Silkeborg Bad", som kan lånes på biblioteket :inspect:

Ubådene i Silkeborgsøerne...
"Er en myte som regelmæssigt dukker op. Den havde efter al sandsynlighed forbindelse til de mini ubåde der efter krigen blev fundet i Ry/Gl. Ry området. Der var flere enslydende historier om testning af mini ubåde i Silkeborg Langsø, Knudsø, Gudensø, Mossø og Ørnsø. Ubådene blev på tog- og lastvogne bragt her til landet fra Tyskland, i de sidste måneder af krigen. Ubådene blev tit under transporten gennem landet, forvekslet med V 2 raketter.

Kosmos og Linsen.

Den 20. og 21. januar 1945 blev der afholdt et stort krigsspil på Sønderport i Silkeborg. Tilstede var de ledende tyske officerer i Danmark. Udgangspunktet var følgende:

”Da der på fronten mellem Holland og Schweiz ikke kunne opnås en operativ afgørelse, havde den allierede ledelse besluttet sig for en invasion af Danmark, med det mål, at oprette en ny front, at isolere de tyske styrker i Norge, at forhindre den tyske marines adgang til Nordsøen, at unddrage Tyskland forsyninger fra Danmark, at tvinge Sverige til opgivelse af sin neutralitet og ikke mindst ved et angreb på Tysklands nordflanke, at bringe krigen til ophør”.

Under krigsspillet blev det klart, at det var muligt for en allieret fjendtlig styrke af kamp- og transportenheder, at trænge ned gennem Kattegat. For at imødegå denne trussel, var der tidligere i løbet af efteråret 1944 transporteret en enhed af de såkaldte ”Kleinkampfmittelverband” (K-Verband) til Aså i Nordjylland. Enheden bestod af i alt ca. 50 stk. små enmands ubåde af typen Marder. Under forløbet af krigsspillet blev det klart, at denne enhed slet ikke var stor nok til at kunne klare opgaven alene. I løbet af foråret 1945 blev der derfor fragtet flere K-Verband enheder her til landet, således at der ved krigsafslutningen befandt sig omkring 360 miniubåde i Danmark.

En af K-Verband enhederne var i dagene op til befrielsen ankommet til Ry området, og enheden opholdt sig i Ry Mølleskov ved befrielsen. Den 5. maj skød og dræbte en af vagterne fra denne enhed, den 55 årige skovarbejder Laust Bæk Pedersen. Laust Bæk Pedersen var på cykel på vej til sit hjem Lyngbakkehus i Gl. Ry, fra Ry station. I Ry Mølleskov havde cyklen tabt så meget luft, at han stoppede op for at pumpe den. En tysk vagtpost antog sandsynligvis cykelpumpen for et våben, og åbnede ild med sin maskinpistol. Laust Bæk Pedersen blev ramt af flere skud i underlivet, og døde kort efter.

Enheden i Ry Mølleskov bestod af små miniubåde af typen Molch. Alle miniubådene blev nogle dage efter befrielsen kørt videre til Århus under eskorte af frihedskæmperne i Ry, og opmagasineret på den tyske marines ammunitionsdepot ved Vestre Enggård.

Flere af de lokale beboere i området ved Ry og Gl.Ry troede i tiden op til befrielsen fuldt og fast på, at miniubådene var tyske V2 raketter. Flere øjenvidner i området påstod desuden hårdnakket, at der i marts og april måned 1945, i hangaren på Gl. Ry flyveplads, blev produceret dele til miniubåde. Dette har dog ikke endnu kunnet bekræftes gennem hverken tyske eller danske kilder.

Den 5. januar 1945 ankom også en af de specielle marine kampenheder ”Marine Einsatz Kommando 463” (MEK 463) til Hotel Ludvigslyst i Svejbæk. Ludvigslyst fik de ca. 125 tyske marinere i øvrigt hurtigt omdøbte til ”Heim Ludvigslust”. Marineenheden rykkede desuden også ind på Svejbæk Færgegaard i fire nærliggende sommerhuse, og i ”Onkel Peters” hus på den modsatte side af vandet. Onkel Peters hus blev indrettet til radiostation. Med sig havde enheden sandsynligvis også den videnskabelige stab for K-Verband enhederne, med kodenavnet ”Kosmos”. Dette har dog endnu ikke kunnet blive endeligt bekræftet via de tyske kilder.
Kosmos rådede over ingeniører, geografer, geologer, metrologer, læger og tolke. Med sig havde de en stor samling af arkiver, som bl.a. indeholdt søkort, kystbilleder, luftfotografier, rejseguider og fjernkendings-materiel. Disse arkiver var livsvigtige, når et nyt mål skulle udvælges og angrebet planlægges.
Den videnskabelige stabs opgave var bl.a. at orientere kampenhederne forud for et angreb. Staben orienterede om alt fra kyst-, strøm- og bundforhold, til vejrsituationen i det område styrken skulle operere i. MEK 463 medbragte selv alt hvad den umiddelbart havde brug for af materiel, ammunition og forsyninger. Hvis det var en standard enhed bestod den af 15 køretøjer, 2 VW-Schwimmwagen, 3 mindre signalvogne, 1 pionervogn, 1 sanitetsvogn, 1 værkstedsvogn, 2 halvbæltevogne med 20mm FLAK, 5 lastvogne til persontransport, samt 5 mindre lastvogne med det øvrige materiel.
MEK 463’ernes hovedvåben var nogle kraftige motorbåde af typen ”Linsen”. Linsen var oprindeligt udviklet af det tyske Abwehr, og var blevet flittigt brugt af den tyske hærs Brandenburg Regiment. Bådene blev efter en del interne uenigheder hæren og flåden imellem overtaget af K-Verband enhederne.

Linsen var en 5,75 m. lang motorbåd, bygget af træ eller tynde galvaniserede stålplader. Den var udstyret med en kraftig Ford V8 benzin motor, og havde som hovedvåben en 300 kg. (senere 400 kg.) sprængladning, monteret i agterstavnen. Bådene opererede i grupper af tre. Gruppen bestod af en kontrolbåd med to operatører og en styrmand, samt to sprængbåde hver med deres fører.

Bådene sejlede ved egen kraft ud til målområdet. Når et mål/skib var identificeret, blev angrebet indledt ved at føreren af motorbåden rettede båden ind mod målet/skibet, og bragte farten op på 35-40 knob. Derefter sprang føreren overbord, for senere igen at blive samlet op af kontrolbåden. Når føreren var sprunget overbord, blev styringen overtaget af en af operatørerne i kontrolbåden, som ved hjælp af fjernstyring styrede båden ind i målet. Ved kontakten med målet/skibssiden sprængte en lille sprængladning placeret i bådens stævn forstavnen af, og målet/båden sank. En anden tændsats - som blev aktiveret ved den første sprængning – bragte efter 5 sekunders forsinkelse hovedladningen til eksplosion, så man fik en virkning som om målet var sejlet på en yderst kraftig undervandsmine.

MEK 436 øvede dagligt på Julsø udfor Ludvigslyst i disse angreb, endda helt indtil den 4. maj om aftenen. En af de lokale beboere i Sejs - Vagn Lysdal - købte efter krigen en af disse Linsen både. Den blev indtil engang i midten af tresserne brugt til sejlads på Gudenåen. Den Linse som Vagn Lysdal købte, var med stor sandsynlighed en af de både firmaet Purup i Skanderborg udbød til salg i Skanderborg efter krigen. Nogle nyopdagede oplysninger om de Linser der blev solgt i Skanderborg tyder på, at bådene oprindeligt var blevet produceret ved Adriaterhavet (Pola halvøen).

Marinerne forlod Ludvigslyst og de andre to bygninger inden udgangen af maj måned 1945. Men som det skete så mange andre steder, blev der også her dumpet ammunition og lignende i vandet ud for Ludvigslyst. Efter befrielsen blev det Falcks opgave at fjerne det mere sprængfarlige af slagsen, og i slutningen af maj blev der fisket adskillige mortergranater og fodfolksminer op af søen. Få uger senere rykkede tyske flygtninge ind i bygningen, og det var først i sommeren 1950 at Ludvigslyst, efter en større renovering, igen kunne slå dørene op til en ny sæson.

Det mobile stabshovedkvarter for alle K-Verband enhederne i hele Danmark, lå i månederne op til befrielsen i Brædstrup".

Grunden til at der er skrevet så lidt om disse enheder. Er at deres arkiver allerede den 9. maj blev brændt og at Englænderne kort tid efter befrielsen mørklagde hele K-Verband operationerne her i landet.

Men for lige at opsumere, så har der ikke sejlet tyske miniubåde i Silkeborg søerne :shame:

Mvh.

Dan Mouritzsen :glasses:

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Tony Rosgaard » 25. sep 2010, 08:22

@ BUMUS: Det var da snak der var til at forstå. :numberone:

Det er netop gennem vores søgen i området mellem Ludvigslyst og Ålekroen, at interessen for de små ubåde er dukket op. Jeg havde dog håbet at få bekræftet at de rent faktisk havde øvet sig lidt på søerne.
Nå men jagten er ikke helt sluttet og hvis alt andet kikser, må vi vel forbi koraldybet i Århus hvor de blev dumpet.

Jeg havde godt kendskab til den båd hos Lysdal (En larmende helvedesmaskine.) Der går i øvrigt ”Rygter” om 2 små kvadratiske ”Hurtigbåde” med BMW motorcykel motorer, der var lavet i aluminium og blev sænket ved krigens afslutning. Den ene skulle efter sigende være hævet og siden anvendt af Silkeborg roklub (Dog uden motor), mens den endelige skæbne for den anden er ukendt. ?

For de interesserede kan jeg oplyse at det omtalte område mellem kroen og hotellet er blevet undersøgt flittigt gennem årene og at der næsten altid dukker et eller andet op. Badestedet ved Ludvigslyst er der stadig i dag og i mine unge år kunne man flere steder se hvordan stavgranaterne stod med træværket opad nede på bunden. (Grimme sager)

Lige et par billeder af ”Kroen og Hotellet”, taget fra samme position.
Onkel p.jpg
Onkel p.jpg (42.89 KiB) Vist 14434 gange
Ludvigslyst.jpg
Ludvigslyst.jpg (66.37 KiB) Vist 14425 gange
Og et af badestedet med ”Stealth kutteren” og ”nogle” øgler der bader.
Badested.jpg
Badested.jpg (86.5 KiB) Vist 14424 gange
Jeg satser på at kunne sende ”Live” fra bunden af området i løbet af weekenden
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Exterminator » 25. sep 2010, 21:03

BUMUS skrev:Hej

Jeg bringer lige et lille uddrag fra min bog "Gefechtstand Silkeborg Bad", som kan lånes på biblioteket :inspect:

Ubådene i Silkeborgsøerne...
"Er en myte som regelmæssigt dukker op. Den havde efter al sandsynlighed forbindelse til de mini ubåde der efter krigen blev fundet i Ry/Gl. Ry området. Der var flere enslydende historier om testning af mini ubåde i Silkeborg Langsø, Knudsø, Gudensø, Mossø og Ørnsø. Ubådene blev på tog- og lastvogne bragt her til landet fra Tyskland, i de sidste måneder af krigen. Ubådene blev tit under transporten gennem landet, forvekslet med V 2 raketter.

Kosmos og Linsen.

Den 20. og 21. januar 1945 blev der afholdt et stort krigsspil på Sønderport i Silkeborg. Tilstede var de ledende tyske officerer i Danmark. Udgangspunktet var følgende:

”Da der på fronten mellem Holland og Schweiz ikke kunne opnås en operativ afgørelse, havde den allierede ledelse besluttet sig for en invasion af Danmark, med det mål, at oprette en ny front, at isolere de tyske styrker i Norge, at forhindre den tyske marines adgang til Nordsøen, at unddrage Tyskland forsyninger fra Danmark, at tvinge Sverige til opgivelse af sin neutralitet og ikke mindst ved et angreb på Tysklands nordflanke, at bringe krigen til ophør”.

Under krigsspillet blev det klart, at det var muligt for en allieret fjendtlig styrke af kamp- og transportenheder, at trænge ned gennem Kattegat. For at imødegå denne trussel, var der tidligere i løbet af efteråret 1944 transporteret en enhed af de såkaldte ”Kleinkampfmittelverband” (K-Verband) til Aså i Nordjylland. Enheden bestod af i alt ca. 50 stk. små enmands ubåde af typen Marder. Under forløbet af krigsspillet blev det klart, at denne enhed slet ikke var stor nok til at kunne klare opgaven alene. I løbet af foråret 1945 blev der derfor fragtet flere K-Verband enheder her til landet, således at der ved krigsafslutningen befandt sig omkring 360 miniubåde i Danmark.

En af K-Verband enhederne var i dagene op til befrielsen ankommet til Ry området, og enheden opholdt sig i Ry Mølleskov ved befrielsen. Den 5. maj skød og dræbte en af vagterne fra denne enhed, den 55 årige skovarbejder Laust Bæk Pedersen. Laust Bæk Pedersen var på cykel på vej til sit hjem Lyngbakkehus i Gl. Ry, fra Ry station. I Ry Mølleskov havde cyklen tabt så meget luft, at han stoppede op for at pumpe den. En tysk vagtpost antog sandsynligvis cykelpumpen for et våben, og åbnede ild med sin maskinpistol. Laust Bæk Pedersen blev ramt af flere skud i underlivet, og døde kort efter.

Enheden i Ry Mølleskov bestod af små miniubåde af typen Molch. Alle miniubådene blev nogle dage efter befrielsen kørt videre til Århus under eskorte af frihedskæmperne i Ry, og opmagasineret på den tyske marines ammunitionsdepot ved Vestre Enggård.

Flere af de lokale beboere i området ved Ry og Gl.Ry troede i tiden op til befrielsen fuldt og fast på, at miniubådene var tyske V2 raketter. Flere øjenvidner i området påstod desuden hårdnakket, at der i marts og april måned 1945, i hangaren på Gl. Ry flyveplads, blev produceret dele til miniubåde. Dette har dog ikke endnu kunnet bekræftes gennem hverken tyske eller danske kilder.

Den 5. januar 1945 ankom også en af de specielle marine kampenheder ”Marine Einsatz Kommando 463” (MEK 463) til Hotel Ludvigslyst i Svejbæk. Ludvigslyst fik de ca. 125 tyske marinere i øvrigt hurtigt omdøbte til ”Heim Ludvigslust”. Marineenheden rykkede desuden også ind på Svejbæk Færgegaard i fire nærliggende sommerhuse, og i ”Onkel Peters” hus på den modsatte side af vandet. Onkel Peters hus blev indrettet til radiostation. Med sig havde enheden sandsynligvis også den videnskabelige stab for K-Verband enhederne, med kodenavnet ”Kosmos”. Dette har dog endnu ikke kunnet blive endeligt bekræftet via de tyske kilder.
Kosmos rådede over ingeniører, geografer, geologer, metrologer, læger og tolke. Med sig havde de en stor samling af arkiver, som bl.a. indeholdt søkort, kystbilleder, luftfotografier, rejseguider og fjernkendings-materiel. Disse arkiver var livsvigtige, når et nyt mål skulle udvælges og angrebet planlægges.
Den videnskabelige stabs opgave var bl.a. at orientere kampenhederne forud for et angreb. Staben orienterede om alt fra kyst-, strøm- og bundforhold, til vejrsituationen i det område styrken skulle operere i. MEK 463 medbragte selv alt hvad den umiddelbart havde brug for af materiel, ammunition og forsyninger. Hvis det var en standard enhed bestod den af 15 køretøjer, 2 VW-Schwimmwagen, 3 mindre signalvogne, 1 pionervogn, 1 sanitetsvogn, 1 værkstedsvogn, 2 halvbæltevogne med 20mm FLAK, 5 lastvogne til persontransport, samt 5 mindre lastvogne med det øvrige materiel.
MEK 463’ernes hovedvåben var nogle kraftige motorbåde af typen ”Linsen”. Linsen var oprindeligt udviklet af det tyske Abwehr, og var blevet flittigt brugt af den tyske hærs Brandenburg Regiment. Bådene blev efter en del interne uenigheder hæren og flåden imellem overtaget af K-Verband enhederne.

Linsen var en 5,75 m. lang motorbåd, bygget af træ eller tynde galvaniserede stålplader. Den var udstyret med en kraftig Ford V8 benzin motor, og havde som hovedvåben en 300 kg. (senere 400 kg.) sprængladning, monteret i agterstavnen. Bådene opererede i grupper af tre. Gruppen bestod af en kontrolbåd med to operatører og en styrmand, samt to sprængbåde hver med deres fører.

Bådene sejlede ved egen kraft ud til målområdet. Når et mål/skib var identificeret, blev angrebet indledt ved at føreren af motorbåden rettede båden ind mod målet/skibet, og bragte farten op på 35-40 knob. Derefter sprang føreren overbord, for senere igen at blive samlet op af kontrolbåden. Når føreren var sprunget overbord, blev styringen overtaget af en af operatørerne i kontrolbåden, som ved hjælp af fjernstyring styrede båden ind i målet. Ved kontakten med målet/skibssiden sprængte en lille sprængladning placeret i bådens stævn forstavnen af, og målet/båden sank. En anden tændsats - som blev aktiveret ved den første sprængning – bragte efter 5 sekunders forsinkelse hovedladningen til eksplosion, så man fik en virkning som om målet var sejlet på en yderst kraftig undervandsmine.

MEK 436 øvede dagligt på Julsø udfor Ludvigslyst i disse angreb, endda helt indtil den 4. maj om aftenen. En af de lokale beboere i Sejs - Vagn Lysdal - købte efter krigen en af disse Linsen både. Den blev indtil engang i midten af tresserne brugt til sejlads på Gudenåen. Den Linse som Vagn Lysdal købte, var med stor sandsynlighed en af de både firmaet Purup i Skanderborg udbød til salg i Skanderborg efter krigen. Nogle nyopdagede oplysninger om de Linser der blev solgt i Skanderborg tyder på, at bådene oprindeligt var blevet produceret ved Adriaterhavet (Pola halvøen).

Marinerne forlod Ludvigslyst og de andre to bygninger inden udgangen af maj måned 1945. Men som det skete så mange andre steder, blev der også her dumpet ammunition og lignende i vandet ud for Ludvigslyst. Efter befrielsen blev det Falcks opgave at fjerne det mere sprængfarlige af slagsen, og i slutningen af maj blev der fisket adskillige mortergranater og fodfolksminer op af søen. Få uger senere rykkede tyske flygtninge ind i bygningen, og det var først i sommeren 1950 at Ludvigslyst, efter en større renovering, igen kunne slå dørene op til en ny sæson.

Det mobile stabshovedkvarter for alle K-Verband enhederne i hele Danmark, lå i månederne op til befrielsen i Brædstrup".

Grunden til at der er skrevet så lidt om disse enheder. Er at deres arkiver allerede den 9. maj blev brændt og at Englænderne kort tid efter befrielsen mørklagde hele K-Verband operationerne her i landet.

Men for lige at opsumere, så har der ikke sejlet tyske miniubåde i Silkeborg søerne :shame:

Mvh.

Dan Mouritzsen :glasses:
Tak for et meget fint indlæg :goodpost:
Endelig .45 ACP i Danmark

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af BUMUS » 26. sep 2010, 18:07

Spændende. Kan du fortælle lidt om, hvad du har hørt om er blevet fundet. Evt. gennem en privat besked?

De firkantede både, som du omtaler, lyder som de såkaldte "Sturmboote":

http://rides.webshots.com/album/554141169NmltDk

En Silkeborgensisk modstandsmand skulle ifølge rygterne, være kommet slemt til skade. Da han i sommeren "prøvekørte" en af bådene og svigtede lidt i afstandsbedømmelsen, til en badebro :nolisten:

Dan

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Tony Rosgaard » 26. sep 2010, 18:21

Vi er selvfølgelig stødt på diverse underlige granater, en masse ammunition og lidt porselæn med stempler på, men noget det mest interessante er nok nogle prægeplader. Disse var ganske velbevarede og fuldt læsbare. Den tyske del af teksten var krypteret, men der stod en række navne på nogle af dem og vores gæt var at der var tale om personer der skulle på ”Ferie”. Der var fine ”Fugle” på de fleste af pladerne.
Jeg ved faktisk ikke hvor de er blevet af og jeg har desværre ingen billeder af dem, men hvis de dukker op tager jeg selvfølgelig et par og poster.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Tony Rosgaard » 4. okt 2010, 23:45

Jeg roder stadig rundt efter mini ubåde og andre underlige fartøjer der kan have været i Danmark. Jeg faldt lige over denne forside: ”Die Wehrmacht” fra 1941 og det er muligvis denne type "Sturmboot” der har drønet rundt i søerne.
Sturmboot.jpg
Sturmboot.jpg (65.95 KiB) Vist 13855 gange
Kilde: http://www.stag-lane.com/dasreich/die_w ... t_1941.htm
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

janchr50
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. mar 2011, 10:59
Interesser: FLV Nike WW2
Geografisk sted: Sdr. Jylland

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af janchr50 » 14. mar 2011, 11:06

Tyskerne havde en hemmelig dykkerskole på Nordborg Slot. De kan have arbejdet med miniubåde i såvel voldgrav, søen eller havet. Omtalt for nylig i avisen.

Natter
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. maj 2016, 19:58
Interesser: Tyske WW2 undervannsvåpen
Geografisk sted: Bergen/Norge

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Natter » 12. maj 2016, 20:27

Tony Rosgaard skrev:Det er hovedsagelig typerne: Neger og Marder jeg er interesseret i. - http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... index.html
FYI: "Neger" og "Marder" ble offiselt omdøpt til hhv "Marder I" og "Marder II" av Kriegsmarine høsten 1944.

Marder II ubåten som står på museet i Aalborg er nok ikke helt original: Akterkonen til ubåten er hentet fra en G7a(TI) torpedo, og torpedoen som er festet under er en dansk T1T torpedo, som i tillegg er montert opp/ned (T1T = ex-tysk G7a(TI) som ble modifisert med trådstyring på 1960-tallet).

R2D2
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 15. jan 2006, 19:39
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af R2D2 » 4. jul 2016, 16:11

De små ubåde lå også ved Geraa og Asaa strand under krigen - det ligger nord for Hals ved Limfjorden.

Mere her: http://www.vendsysselunderbesaettelsen.dk/126507035

De linker endda til denne tråd

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 40 times
Been thanked: 13 times

Re: Tyske miniubåde i Danmark?

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 4. jul 2016, 17:47

Det er en noget gammel tråd - hvis det stadig er aktuelt med info, så prøv at kontakte Poul Bech, som bla har udgivet flere bøger om ww2 i danske farvande. Han har netværket til besvarelse af mange spørgsmål.
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

Besvar