Skydetårn, skydestige regler.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Skydetårn, skydestige regler.

Indlæg af Carsten Bo » 2. jun 2009, 11:34

Kort tid før bukkejagten startede, havde jeg en samtale med en nabo og jeg forespurgte om opsætning af skydestige i nærheden af skel. Dette blev afvist. Nu har naboen så selv rejst 2 skydetårne ca 130 meter fra mit skel men på åben mark. Så har jeg googlet og kigget på Jægerforbundtets side men kan ikke finde opdaterede regler for placering af skydestige og skydetårn. Hvordan er det nu at reglerne er?
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Re: Skydetårn, skydestige regler.

Indlæg af Topcat » 2. jun 2009, 11:36

Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 2. jun 2009, 11:39

Bek. om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber skrev:Kapitel 1
Jagt fra kunstige skjul

§ 1.
Stk. 2. Jagt med riflede våben og bue må uanset reglen i stk. 1 drives på klovbærende vildt og ræv fra platform på en permanent opstillet konstruktion (skydetårn) eller fra sæde på en ikke permanent opstillet transportabel stige (skydestige), når følgende betingelser er opfyldt:

2) skydetårnet skal være anbragt i en skov på mindst 0,5 ha enten i en bevoksning eller i et indre eller ydre skovbryn således at konstruktionen ikke virker skæmmende i landskabet,

Det er altså no-go at placere et skydetårn på åben mark.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Carsten Bo » 2. jun 2009, 11:56

Takker

Carsten

Taalund
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Taalund » 2. jun 2009, 14:14

For lige at uddybe lidt, er der nogle der ved hvad man gør når man har en nabo der siger hans tårn er et udkigstårn, altså omfattet af anden lovgivning, har hørt det skulle være planlovgivningen, men er der nogle der ved hvor det står i den??
Every day is not a monday
- but every day is hunting day:)

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Been thanked: 10 times

Indlæg af Raven » 2. jun 2009, 14:44

taalund skrev:For lige at uddybe lidt, er der nogle der ved hvad man gør når man har en nabo der siger hans tårn er et udkigstårn, altså omfattet af anden lovgivning, har hørt det skulle være planlovgivningen, men er der nogle der ved hvor det står i den??
Hvis naboen hævder at han har opsat en udsigtsplatform, bliver du nok nødt til at tage ham med "fingrene i kagedåsen"... For at modbevise ham!
Mht. regler for udsigtsplatforme mener jeg at der kræves tilladelse fra kommunen hvis platformen er over 5 meter?? Men jeg er bestemt ikke sikker.. Hvis jeg var dig ville jeg ringe til teknisk forvaltning, og få det klarlagt!
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Jbrinch
Silver Member
Silver Member
Interesser: Langdistance skydning
Geografisk sted: Billund

Indlæg af Jbrinch » 2. jun 2009, 15:00

For lige at uddybe lidt, er der nogle der ved hvad man gør når man har en nabo der siger hans tårn er et udkigstårn, altså omfattet af anden lovgivning, har hørt det skulle være planlovgivningen, men er der nogle der ved hvor det står i den??
Ham din nabo lyder lidt tricky, men som Jesper Hansen siger bliver du faktisk nødt til at tage et billede af ham, mens han sidder i tårnet med sin riffel, og dette kan godt blive sin sag. Tager sikkert mere tid end at vente på bukken! ::-;<

Taalund
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Taalund » 3. jun 2009, 22:26

Jbrinch skrev:
Ham din nabo lyder lidt tricky, men som Jesper Hansen siger bliver du faktisk nødt til at tage et billede af ham, mens han sidder i tårnet med sin riffel, og dette kan godt blive sin sag. Tager sikkert mere tid end at vente på bukken! ::-;<
Det kunne nu nok arrangeres :impatient: Men er bare sikker på man heller ikke må sætte et tårn op alligevel, men kan være man skulle kontakte teknisk forvaltning som forslået
Every day is not a monday
- but every day is hunting day:)

Brugeravatar
Jesper1973
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Jesper1973 » 3. jun 2009, 22:32

Hejsa Carsten Bo
Denne siger vist alt: http://www2.skovognatur.dk/udgivelser/2 ... /kap09.htm

vis ham den, og hvis ikke flytter sine tårne, kan du jo altid melde ham til politiet
Mvh
Jesper

Det er bedre at have en riffel og ikke have brug for den, end at have brug for en riffel og ikke at have den

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Carsten Bo » 9. jun 2009, 11:56

En lille opdatering. I det gode vejr i går aftes kørte jeg en tur med den mindste af drengene. bla forbi de føromtalte skydetårne. Det ene var besat af en jæger. Han lignede et rotorblink da jeg kørte forbi. ::_=>

Carsten

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 9. jun 2009, 12:27

Lyder til der snart kommer en opklaring - eller nabokrig.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Goodmenhunt
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: kbh

Indlæg af Goodmenhunt » 22. nov 2010, 14:53

Jeg skal ha købt mig en skydestige, og jeg overvejer i den forbindelse, at få en fritstående stige der kan stilles op i læhegn ved et træ. Er det korrekt opfattet af mig, at denne stige (som eksempel) er lovlig, at opstille i et læhegn såfremt: afstand til skel er +130 m, skydestigen flyttes væk uden for jagtsæson?
Vedhæftede filer
hochsitz.jpg
hochsitz.jpg (54.94 KiB) Vist 4124 gange

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 22. nov 2010, 16:28

Her er lidt inspiration til hvordan I kan lave disse nabochikane dimser. Jeg har selv flere stiger efter den opskrift - min kære jagtkammerart holder af at bygge stigerne. Jeg har også selv bygget et tårn efter den opskrift - dog således at jeg gjorde pladsen lidt større.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_B ... x?id=43369

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 22. nov 2010, 16:30

[quote="goodmenhunt"]Jeg skal ha købt mig en skydestige, og jeg overvejer i den forbindelse, at få en fritstående stige der kan stilles op i læhegn ved et træ. Er det korrekt opfattet af mig, at denne stige (som eksempel) er lovlig, at opstille i et læhegn såfremt: afstand til skel er +130 m, skydestigen flyttes væk uden for jagtsæson

dette må være lovligt hvis vi snakker en ældre læ hegn da stigen ikke må være højre end læhegnet
Lerche der glæder sig til 16 maj

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 22. nov 2010, 18:41

Carsten Bo skrev:Kort tid før bukkejagten startede, havde jeg en samtale med en nabo og jeg forespurgte om opsætning af skydestige i nærheden af skel. Dette blev afvist. Nu har naboen så selv rejst 2 skydetårne ca 130 meter fra mit skel men på åben mark. Så har jeg googlet og kigget på Jægerforbundtets side men kan ikke finde opdaterede regler for placering af skydestige og skydetårn. Hvordan er det nu at reglerne er?
Jeg fulgte en diskussion om dette tidligere, og et af indlæggene gav mig et nyt syn på placering af skydetårne. Forummedlemmet skrev, at han hellere ville have naboens skydtårn i det fælles skel, så naboen kun skød ind over sin egen jagt. Hvis han opstiller tårnet 130 meter væk, vil en del af skydningen jo have retning ind mod din jagt og måske dig. ...og omvendt.

Jeg synes du skulle tage en venlig men vedholdende snak med ham, og forelægge ham dette. Samt måske påpege det uæstetiske (og ulovlige) i hans placering. Så kan I måske indgå en gentleman aftale om, at i begge må opsætte et tårn i skellet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lerche » 22. nov 2010, 21:45

Lassescout skrev:
Carsten Bo skrev:Kort tid før bukkejagten startede, havde jeg en samtale med en nabo og jeg forespurgte om opsætning af skydestige i nærheden af skel. Dette blev afvist. Nu har naboen så selv rejst 2 skydetårne ca 130 meter fra mit skel men på åben mark. Så har jeg googlet og kigget på Jægerforbundtets side men kan ikke finde opdaterede regler for placering af skydestige og skydetårn. Hvordan er det nu at reglerne er?
Jeg fulgte en diskussion om dette tidligere, og et af indlæggene gav mig et nyt syn på placering af skydetårne. Forummedlemmet skrev, at han hellere ville have naboens skydtårn i det fælles skel, så naboen kun skød ind over sin egen jagt. Hvis han opstiller tårnet 130 meter væk, vil en del af skydningen jo have retning ind mod din jagt og måske dig. ...og omvendt.

Jeg synes du skulle tage en venlig men vedholdende snak med ham, og forelægge ham dette. Samt måske påpege det uæstetiske (og ulovlige) i hans placering. Så kan I måske indgå en gentleman aftale om, at i begge må opsætte et tårn i skellet.
Bare husk hvis der træffes en sådan aftale skal den være skriflig. det kunne os være i kunne have et fælles tårn
Lerche der glæder sig til 16 maj

Goodmenhunt
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: kbh

Indlæg af Goodmenhunt » 23. nov 2010, 19:54

Tak for svarene.

Jeg tolker også selv reglerne, som at det, at den er fritstående ikke gør den til et tårn, så lang tid den er transportabel og stillet op ved et træ.

Nu mangler jeg bare, at finde en skydestige med disse egenskaber, der desuden kan adskilles og transporteres i bil.. det må blive i en ny tråd

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. nov 2010, 21:10

De findes med teleskopstige. Lige til at klappe sammen og tage på ryggen.

Denne koster 2300,- og ser meget handy ud. Jeg synes det er en meget sympatisk udvikling. Man kan jo sagtens udkigge nogle velegnede træer på forhånd, og måske fjerne lidt grene mm af hensyn til udsynet. Men først på selve jagtdagen går man ud og sætter stigen op, og når jagten er forbi tager man stigen med hjem igen, så den ikke står og skæmmer i naturen.

http://www.dangate.dk/default.asp?Actio ... s&Item=396
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Munksgaard
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Munksgaard » 19. dec 2010, 13:09

Hey..
Er der en update i sagen????

munksgaard
Mod Tåber kæmper selv Guder forgæves :biggrin:

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Carsten Bo » 20. dec 2010, 07:16

Ja bukkejægeren flyttede den ene af sine stiger ned i skel og jeg lejede min jagt ud til dem. Det var nemmere end at slås med dem.

Carsten

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member